Yksivaihde.net » Fillarikeskustelu – Bike talk

Ovatko teräsputkien tarrat vain kasa ruosteista huijausta?

(16 posts)

  1. Toni
    Toni
    Profiili

    Mites se nyt menikään, alumiini vs. teräs on vielä ratkaisematta; entäs teräs vs. teräs. Kuinkas mittavia eroja noilla eri teräslaaduilla oikeasti on? Tunnistaako joku pelkästä tuntumasta ajaako nyt SLX:llä vai 531:llä? Täältäkään ei oikein selviä muuta kuin putken paksuudet. Ja mistä niissä tarroissa oikeasti on edes kyse, teräksen molekyylirakenteesta vai putken geometriasta?

    Lähetetty 9:18, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. onko väärin, jos keskustelu jatkuu edelleen täällä? Vai onko tämä otsikkoformaattien kierrättäminen nyt niin kuumaa, et kaikki menee uusiks?

    Nyt on pakko kirjoittaa aiheen vierestä
    Lähetetty 9:23, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. gosub3
    gosub3
    Profiili

    Metalliseoksissa on ne erot. 531 voi ohentaa enemmän kuin esim. 501:stä sen menettämättä ominaisuuksiaan. Rungon keveys/jäykkyys vaikuttaa puolestaan ajotuntumaan.

    + 531 soi paljon kivemmin kun sormella napauttaa kuin 501 ja sl ja slx on siinä välillä...ja lelumiinin naputtelu ei ole musikaalista ensinkään.

    Lähetetty 9:27, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. Mutta eikö suurin ero juuri noiden mainittujen putkien välillä ole kuitenkin siinä, että reynolds 501 on saumaamalla tehtyä putkea (pipe), kun taas nuo muut ovat saumatonta putkea (tube). Tämä valmistusmenetelmien ero vaikuttaa tietysti kaikkiin muihin ominaisuuksiin.

    Lisäksi olen ymmärtänyt, että esim. tuo mainittu Columbus SLX-putki olisi rihdattu joiltain kohdin sisäpuolelta jäykkyyden lisäämiseksi.

    Toisin sanoen kyse ei ole ainoastaan teräslaadusta, vaan myös siitä miten ne putket on valmistettu ja optimoitu käyttöä varten.

    Lähetetty 11:53, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. fillarji
    fillarji
    Profiili

    Niissä tarroissa(columbus) saattaa myös lukea esim "cyclex" tai "nivacrom", joka viittaa eri seokseen. Ei kaikki putket ole samaa seosta, eihän helkaman putkea ohentaen saa läheskään samanlaista putkea kuin nivacrom EL putkesta.
    SLX putki on samaa kuin SL, paitsi keskiön putken päihin on tehty spiraalit keskiön jäykistämiseksi, mikä kuitenkin aikaansai sen, että rankemmassa ajossa saattoi jopa putki haljeta takakolmion yläpäästä. Eli kisa-ajoon suunniteltu putki tuo SLX, ei mukulakiville. SL kestää kovempaa rynkytystä sitten. Netissä oli joku saksalainen artikkeli jossa oli eri putkien kestävyyden vertailua, ja SLX oli yksi harvoista haljenneista, jos löydän niin linkitän.

    Tässä selvästi kerrotaan putkien(columbus) eri ominaisuuksista:
    http://www.equusbicycle.com/bike/columbus/columbuschart.htm

    Lähetetty 12:06, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Mennäänkös tässä nyt pää edellä niin syvälle alkemian syövereihin, että jää se rungon tekijän rooli huomioimatta. Luulisi, että niillä putkien liitoksilla ja halkaisijoillakin olisi jotain tekemistä ajotuntumaan, eikä pelkällä seinämävahvuudella.

    Kun vaikka Rossin, Bianchi ja Somec kasataan samaa seosta olevista putkista, tuleeko niistä samanlaiset?

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 12:15, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. Mitä vitun kohtaa tnts:n postauksesta te imbesillit ette tajunneet? Lukekaa se topicci. Jos TLDR tai "en tajuu", niin painukaa vittuun ja pitäkää turpanne kiinni, koska olette liian tyhmiä kommentoimaan aiheesta.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 12:37, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. fillarji
    fillarji
    Profiili

    ^Whoa dude, chill

    Lähetetty 12:52, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Asbille modeoikeudet, HETI!

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 13:03, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. Mika K
    Mika K
    Profiili

    Lääkkeet!

    Lähetetty 13:03, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. uao
    uao
    Profiili

    Ne on vaan noi Love ja Hate, jotka tässä nahistelee.

    Lähetetty 13:11, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Toni
    Toni
    Profiili

    tnts - 10:11, 15.9.2010  » 
    onko väärin, jos keskustelu jatkuu edelleen täällä? Vai onko tämä otsikkoformaattien kierrättäminen nyt niin kuumaa, et kaikki menee uusiks?

    Ehkä tuosta keskustelusta voisi mennä vähän, hmm... käytännönläheisemmälle tasolle. Jos se on jonkun mielestä "tyhmää", niin lainaan tähän Tuurea:

    Eiiiihh... mitä hauskaa täällä enää sitten olisi? Kaikki vain lähinnä vittuilisivat toisilleen, ja tölvisivät toisiaan? Ei ei ei. Täällä pitää jorista itseään kiinnostavista aiheista niin, että kuulijoilta irtoavat korvat päästä.

    Aloitetaanpa uudestaan... Tiedän, että on olemassa hyviä putkia, niitä parempia ja sitten sitä "viemäriletkua". Noh, hankin tässä hiljattain muhvijuotetun Bianchin, joka on tehty Columbuksen Aellesta josta jo pariin kertaan linkitetty equus kertoo: Set for amateur and touring cyclists, built of cold-drawn, microalloyed-steel thin-wall tubing which makes it especially lightweight. CMn Steel - Weight: 2345 g.

    Vai, että amatööritaso! Liekö sitten parempaa vai huonompaa kuin se Reynoldsin 531, josta edellinen pyörä oli - itse en pysty sanomaan. Tästä päästään siihen molekyylitason tällä puolen olevaan kysymykseen, että kuinka havaittavia nuo erot loppujen lopuksi on? Jos muut asiat pysyy vakiona niin paljonko tuohon rungon vääntyilyyn edes menee poljintehoja? Vai onko tää nyt vaan grammanviilaamista? Jossain aikaisemmassa ketjussa jo kommentoitiinkin sitä, että mitään tärinöitä ei runko taida paljoa vaimentaa suhteessa kaikkeen muuhun maanpinnan ja takapuolen/käsivarsien välissä olevaan tavaraan. Mitä siis tarkoitetaan sillä, että Aelle niin kuin amatööri kun taas siitä SLX:stä olisi saanut köyhtyä muutaman satasen enemmän?

    Nimim. Oppi se on mikä kiinnostaa.

    Lähetetty 18:28, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Eiha - 1:42, 14.9.2010  » 
    Pienenä viilauksena keskusteluun noista ah niin ihanista teräsrungoista. Uskokaa nyt oikeasti, että putken jäykkyys ei muutu vaikka kuinka änkisitte sinne hienoja seosaineta ja ohentelisitte. Se kulkurin vesijohtoputki on ihan yhtä jäykkää kuin hienoin columbuksen SLX, jos seinämänpaksuus on sama. Kun teräsrungon painoa halutaan laskea, putkea ohennetaan. Tällöin siitä väistämättä tulee joustavampi. Hienot seosaineet aikuttavata ainoastaan lujuuteen.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 18:52, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. anttipantti
    anttipantti
    Profiili

    Tässä

    "Rule #1 Superheroes wear tights!"
    Lähetetty 19:22, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. pahus
    pahus
    Profiili

    ^Vau.

    Pursuit of happiness.
    Lähetetty 21:59, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. Toni - 18:59, 15.9.2010  » 
    Tästä päästään siihen molekyylitason tällä puolen olevaan kysymykseen, että kuinka havaittavia nuo erot loppujen lopuksi on? Jos muut asiat pysyy vakiona niin paljonko tuohon rungon vääntyilyyn edes menee poljintehoja? Vai onko tää nyt vaan grammanviilaamista? Jossain aikaisemmassa ketjussa jo kommentoitiinkin sitä, että mitään tärinöitä ei runko taida paljoa vaimentaa suhteessa kaikkeen muuhun maanpinnan ja takapuolen/käsivarsien välissä olevaan tavaraan.

    Mun mielestä rungoissa on sen verran jäykkyyseroja, et jollain 90-luvun Nishiki Road Masterilla ylämäkeen polkiessa vituttaa notkumisen takia, kun taas jollain alurungolla tai vaikka Steamrollerillakaan ei. Se riittää mulle eroksi.

    Tässä nyt oli kyse teräsrungoista, mut tuota tärinääkin voisin sen verran kommentoida, että ite kun vaihdoin samat osat eri runkoon (hiilikuitutakahaarukallinen vs. kokonaan alu), väittäisin pientä eroa tärinänvaimennuksessa olevan.

    Koittakaa nyt edes erilaisia pyöriä, kyllä niissä on ihan oikeesti jo ajaessa SELVÄSTI huomattavia eroja!

    Lähetetty 22:12, 15.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Fillarikeskustelu – Bike talk

Search with Google: