Tuosta polttimesta.
Jos tarkoitat MAP -kaasulla sellaista kertakäyttöpurkkia joka löytyy rautakaupasta, niin sen aineen antama teho riittää juuri ja juuri droppien vaihtoon ja juottamiseen messingillä JOS SINULLA ON RIITTÄVÄN TEHOKAS POLTIN käytössä. Itse en ole tuota käyttänyt, vaan minulla on ollut grillikaasu propaani yhdistettynä Sievertin pyörrepolttimeen noin 600g/h tuntituotolla, ja olen saanut sillä juotettua messingillä dropit ihan OK. Luultavasti noin 14mm haarukalle riittää vähän pienempitehoinenkin poltin - arvaan että 300g/h tai 4kw tuotto voisi riittää...
Juoksute on tärkeää olla juuri oikean tyyppistä. Tuskin niiden kanssa pitää ihan hiuksia alkaa halkomaan, mutta messingille tarkoitettu juoksute ei missään nimessä kelpaa hopealle. Juoksutehan "kertoo" juottajalle milloin sauma on lämminnyt oikeaan lämpotilaan!
Hopeajuotteella voi teoriassa saada juotettua millaiset dropit hyvänsä, mutta hopean "täyttävyys" on selkeästi huonompi kuin messingin. Ts. tässä mielessä messinki on parempaa - ja etenkin halvempaa. Alemman hopea % -osuuden omaava juote (esim. 30-45%) on vähemmän juoksevaa tavaraa, ja täten se täyttää kolot paremmin. Mutta mulla on ollut pirunmoisia ongelmia saada tuolla aineella edes 1mm rakoja umpeen, joten messinki on kyllä edelleen selkeesti parempaa tähän droppien juottamiseen! Se hopean käyttö menee jo vähän "kelloseppä" -työskentelyn puolelle... Runkomuhveihin hopea (~55%) on taas aivan ehdotonta tavaraa! Ja kun sovitukset ovat nafteja (niin kuin ne pitääkin olla, alle 0,5mm välykset) niin hopea toimii tedella hyvin ja aloittelijakin saa näköjään hyvää jälkeä aikaiseksi. Olen käyttänyt näihinkin tuota samaa poltinta jonka mainitsin tuossa yllä. Keskiömuhvikin lämpiää sillä ihan kivasti yli +700 asteeseen joka on jo liikaakin lämpöä. Haasteena on tietty se että tuo poltin lämmittää edelleen vain osan muhvista. Toisaalta siinä on se etu että voi tehdä juotokset yksi kerrallaan (esim. vasen c-c ja sitten oikea, jne). Lisäksi jo aikaisemmin tehdyt juotokset eivät heti sulahda.
EDIT: katsoin vielä tuon linkin tuosta polttimesta Puuilon sivuilla. Tuon käyttömahdollisuus droppien vaihdossa & messingin käyttö on kyllä siinä ja siinä... Saatko jostain selville tuon polttimen kulutusluvut? Jos on alle 100g/h niin arvaan että ei tuu toimimaan.
Lähetetty 9:53, 10.2.2012, 7 years sitten.
# Login to Send PM