Yksivaihde.net » Projektit – Projects

50's Peugeot

(62 posts)

  1. tomi
    tomi
    Profiili

    Olen kasaamassa pyörää ranskalaisesen 50-luvun runkoon. Alunperin projektin piti olla vain nopea rungonmaalaustesti. Runko oli kuitenkin sen verran mielenkiintoinen, että aloin tehdä siitä sunnuntaikruisailuun sopivaa yksivaihteista.

    Ranskasta löytynyt runko on 50-luvun alkupuolelta eikä se ole ollut aikaisemmin kasattuna eikä myöskään maalattuna. Todennäköisesti kyseessä on Peugeot, koska ne olivat siihen aikaan aikalailla hallitsevia Ranskan kilpapyörämarkkinoilla. Lisäksi seat stayn pääty on samanlainen, mitä Peugeot on käyttänyt. Peugeot myös käytti samoja Nervex Pro muhveja 50-luvun rungoissa. Ajoitusta helpottaa juuri näiden muhvien malli. Head tuben muhvien etuosassa olevat sarvet muuttuivat kalanpyrstöksi ja sarvilla varustettuja muhveja ei enää käytetty vuodesta 1955 eteenpäin.

    Varsinaista mallia en ole onnistunut selvittämään – en ole edes varma onko tämä mikään sarjatuotantomalli. Muhvit haarukan kruunussa ovat mallia Professional Racing Feature Cut No. 5. Tämä viittaa johonkin kilpamalliin, sillä randonneur rungoissa oli erilaiset leikkaukset. Netistä löytyneistä Peugeotin kuvastoista päätellen kyseessä voisi olla PH10 vuodelta 1950-52 tai PHX10 vuodelta 1953-54. Drop outit ovat Simplex Competiton, jotka olivat käytössä 50- luvun alussa. Aikaisemmin käytössä olivat Simplex Tour de France drop outit, joten vuosiluku rajoittunee 1950-55 välille. Pohjassa oleva sarjanumero B030665 ei ilmeisesti näissä vanhoissa Peugeotin rungoissa kerro mitään valmistusvuodesta. Jos jollain on tietoa tai arvauksia rungon oikeasta mallista, niin kuuntelen mielellään mielipiteitä.

    Seat tube 55cm c-c
    Top tube 55cm c-c
    Rungon paino 1800g
    Haarukan paino 700g

    Lisää juttua ja kuvia projektin vaiheista myöhemmin.

    Lähetetty 22:41, 15.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. ivan
    ivan
    Profiili

    Hieno runko, teetkö vaihdepyörän? Periodikorrekteja osia tuskin saa enää haalittua kasaan, mutta kannattaa tsekata mitä osia tuohon menee, esim. vaihtajakorvakkeesta varmaankin puuttuu kierteet ja satulaputken halkaisija on kaiketi jotain muuta kuin 28,6mm. Laita juttua projektin vaiheista, mukava lukea.

    edit: tuollahan lukeekin ettei vaihteita tule. No, älä ainakaan sahaa korvaketta pois.

    Lähetetty 22:50, 15.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. hoolie
    hoolie
    Profiili

    jos teet perioidikorrekti,mikä minusta ois hienoa,niin mulla on jotain 50 luvun ranskis osaa ainakin tarjota.

    komee runko,toivottavasti et mee ja raiskaa jokskin räikeenväriseks koiran oksennukseks :)

    Lähetetty 23:06, 15.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. tomi
    tomi
    Profiili

    Tarkoitus on säilyttää runko alkuperäisessä kunnossa. Vaihtajan korvake ja lokarin kiinnikkeet kertovat omaa tarinaansa rungon alkuperästä. Tosin se on aina pyörän käyttäjästä kiinni, mitä pitää itselleen toimivana ratkaisuna.

    Tulevista väreistä sen verran, että oma puuvärisilmäni ei ole tehty värisuunnitteluun, joten aika greyscale linjalla mennään.

    Lähetetty 10:49, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. olmonen
    olmonen
    Profiili

    Tuohon hienosti ruostepatinoituneeseen pintaan vaan uusvanhat Peugeot-decalsit kiinni ja lakka päälle. Voilá!

    Lähetetty 11:04, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. User has not uploaded an avatar
    Topper
    Profiili

    Mistäs muuten saisi noita Peugeotin decalseja?! Siis muuten kuin teettämällä jossain

    Lähetetty 12:53, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. matoli
    matoli
    Profiili

    Miten tuossa rungossa näytöstää olevan ihan julmetun villit kulmat? Vai tekeekö tuo kuvakulma vain sen, että tuon keulakulma näyttää olevan jotain kruiseriluokkaa?

    Lähetetty 15:06, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. tomi
    tomi
    Profiili

    Kuvakulma vääristää. Aika normi maantiegeometria - samanoloinen kuin kuvan PHX10:ssä.

    Ruostepinnan säilyttäminen kävi kyllä mielessä, mutta projektissa oli tarkoitus testata maalausta sekä decalsien tekoa. Lasikuulapuhallutin rungon, jonka jälkeen kiillotin emäputken muhvit. Kuvissa näkyvä rosoisuus on siis ruosteen aikaansaamaa eikä lasikuulapuhalluksen tulosta.

    Lähetetty 18:52, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Okei, tästä tulee siisti. Helkkarin hieno löytö.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 19:17, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. samaa mieltä

    Lähetetty 20:36, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. ivan
    ivan
    Profiili

    Jos kaipaat hardcorempaa tietoa rungostasi, tsekkaa http://www.classicrendezvous.com/ ja sieltä e-mail-lista. Minulle on kerrottu, että ne tietää siellä kaiken.

    Lähetetty 20:51, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. tomi
    tomi
    Profiili

    ^ Aika hämmentävä määrä tietoa jo pelkästään e-mail arkistoissa.

    Lähetetty 22:29, 16.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. tomi
    tomi
    Profiili

    Tässä vähän fiilistelyä pyörään tulevilla komponenteilla.

    Satula on 60-luvun Wrights W3SW ja edellisen omistajan mukaan peräisin British Cycling Museumista. Kammet on Stronglight 49D ja ratas Stronglightin 50t 1/8''. Titan stemmi sekä tanko jostain 60-luvulta.

    Lähetetty 10:30, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. reiskaw
    reiskaw
    Profiili

    Tällä kaverilla on ainakin joitain Peugeotin dekaaleja:

    JR. Anderson
    http://www.VeloCals.com

    Vaikuttaa ihan asialliselta kaverilta. Itse tiedustelin sähköpostilla dekaaleja omaan vm.88 Pösööni ja niitä ei ollut hyllyssä mutta lupasi pyöräyttää minulle sellaiset.

    Anonymous: "Everything will be OK in the end. If it's not OK, it's not the end."
    Lähetetty 10:39, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. olmonen
    olmonen
    Profiili

    Oletpas löytänyt hienoja osia hienoon pyörääsi.

    En tiedä kampiesi vuosimallia, mutta ihan vain varmuudeksi;
    Vanhat (<1982?) Stronglight-kammet ilmeisesti vaativat oman ulosvetäjänsä (=23.35 mm).
    http://www.velo-orange.com/jast23stcrpu.html

    Itse lienen pian saman ongelman edessä oman Pösööni kanssa...

    Lähetetty 10:48, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. Nättejä osia, nätti runko. Diggaan noita kiilloitettuja Nervexin muhveja.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 10:52, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. tomi
    tomi
    Profiili

    ^^ Joo, noi kammet tosiaan vaati normi standardeista poikkeavan ulosvetäjän. VO ainakin myy JA Steinin ulosvetäjää 23,35 mitoituksella.

    edit: VO olikin jo linkattuna...

    Lähetetty 10:56, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. mm.
    mm.
    Profiili

    kaunis on!

    I myself am made entirely of flaws, stitched together with good intentions.
    Lähetetty 10:59, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. On kyllä päheet kammet! Ja hieno runko muutenkin. Tavallaan tuo roisoinen pinta ruosteesta puhdistettuna on tosi hieno.

    Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 11:11, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. olmonen
    olmonen
    Profiili

    Olen samaa mieltä tutam:in kanssa; pinta on tuollaisena puhdistettunakin älyttömän hieno – jos se oli sitä ruosteisenakin. Kontrasti kiillotettuihin koristeellisiin muhveihin korostaa sitä entisestään. Tuommoista pintaa/patinaa ei saa kaupasta eikä maalaamosta - pliis, älä siis testaa maalausta tähän ainutlaatuiseen yksilöön...

    Lähetetty 12:35, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. ivan
    ivan
    Profiili

    tomi - 9:35, 20.8.2010  » 
    ^^ Joo, noi kammet tosiaan vaati normi standardeista poikkeavan ulosvetäjän. VO ainakin myy JA Steinin ulosvetäjää 23,35 mitoituksella.

    Multa löytyy 23,35mm ulosvetäjä ens viikolla, saa lainata. Niitä on sitten pk-seudulla ainakin kahdella tyypillä. Jos joskus kyllästyt noihin kampiin, mä oon ekana jonossa.

    Lähetetty 12:55, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. tomi
    tomi
    Profiili

    reiskaw - 9:55, 20.8.2010  » 
    Tällä kaverilla on ainakin joitain Peugeotin dekaaleja:
    JR. Anderson
    http://www.VeloCals.com
    Vaikuttaa ihan asialliselta kaverilta. Itse tiedustelin sähköpostilla dekaaleja omaan vm.88 Pösööni ja niitä ei ollut hyllyssä mutta lupasi pyöräyttää minulle sellaiset.

    Olisi voinut olla ihan hyvä vaihtoehto käyttää noita. Näyttää aika samalta mitä tossa PHX10:ssä on käytetty. En tosin tiedä onko tämän rungon putket vitusta vitus putkea vai reynoldsia.

    Tuli jo aikaisemmin askarreltua custom decalsit tähän projektiin. Nämä on laserilla tulostettu waterslide decals paperille. Huono puoli tässä on se, että perustulostimella ei pysty printtaamaan valkoista - sen takia päädyin käyttämään pelkkää mustaa.

    Lähetetty 20:53, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. ai tämmöinenkin projekti, hienolta näyttää. TA (23mm) ja Stronglight (23,35) ulosvetäjät löytyy lainaan myös kuten kohta Ivaniltakin. Että teräs voi näyttää hienolta kiillotettuna ja ruosteisena. Mii laik veri meni. Stronglight tekee todella siistejä kampia.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 21:49, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. Hude
    Hude
    Profiili

    Saisikohan tuon roso pinnan päälle vedettyä jonkin lakan mattana. Tulisi tavallaan väri läpi alta mutta ei pilaisi tuota mattaa, sekä suojaisi pintaa.

    Olen itse alkanut haaveileen matta vihreästä, niikuin armeijan hiluxseissa on. Sopivan pyörän kylkeen toimisi kuin nenä päähän. Ehkä single maasturi on sitten seuraavana tulossa..

    Yhtenä toiveenä olisi tosiaan että jaksat tehdä tämän siihen vittumaiseen loppuun asti jossa jo sosiaalinen elämä rajoittuu ja sormet kramppaa, selkä puutuu, munat surkastuu sekä kaljaa kuluu kuin leipää. Jaksa kiillotta noi uhvit kaikki noi muhvit ja duunaa tuohon vanhan näköiset valkokylki renkaat eikä mitään missä lukee CONTINENTAL tai muuta turhaa keltaisella ja sen vieressä punainen ukkeli. Jos runko on matta niin osatkaan ei voi olla monen kirjavia. Kiillotettu metalli on vain niin kuuuull..

    Teräsvanteet... Niin teräsvanteet...

    Ylläoleva teksti sisältää todennäköiseti paljon ironiaa, huonoa huumoria ja heikosti tietoa.
    Lähetetty 22:45, 20.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. tomi
    tomi
    Profiili

    Melkein valmis - muutamaa pikkujuttua joutuu vielä säätämään. Paljaan pinnan ystävien harmiksi maalasin kuitenkin rungon.

    Lähetetty 18:48, 22.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Search with Google: