Yksivaihde.net » Aiheen vierestä – Offtopic

Alkoholinkäyttö topikki

(2906 posts)
  • Started 9 years ago by markymarkus
  • Latest reply from mrman

1. Hachio
    Hachio
    Profiili

vasaraasialainen - 20:22, 1.9.2019  » 
    Safale US-05 kuuleman mukaan hyvää siman yhteydessä.

Vaikuttaa hyvältä kuvauksen puolesta, teen varmaan sitten tuolla seuraavan satsin. Lappo sijaitsee näemmä Piikkiössä, joten vois tehdä sinne pyhiinvaelluksen retriitin omaisesti.

Lähetetty 22:09, 1.9.2019, 10 months sitten. # Login to Send PM
  2. josbanse
    josbanse
    Profiili

Jaha, hyvää keskustelua. Viini, siideri ja skumppahiivat taitaa olla melkolailla samaa kamaa keskenään. Oleellinen ero oluthiivoihin on korkeampi käymisaste ja hallitumpi/erilainen esterituotanto. Makuasioita siis. Tuo US-05 on yksi perushiivoista mulla bissejutuissa, suositus sille. Teimpä sillä omenasiideriäkin.

Mitä omiin bissemvalmistusjuttuihin tulee, niin erilaisia bissejä on tullut tässä valmistettua nyt 7 erää ja parin ekan satsin jälkeen tatsi on kehittynyt ja lopputulokset olleet hyviä. Oon tehnyt ipaa, neipaa, souria, vehnää. Jos jotakuta kokeilunhaluista huolettaa tuo oluen paljous ja se, ettei mahdollisesti lopputulos ole hyvä niin ei kannata liikaa stressata. Sen verran halpaa tuo kuitenkin on, että satunnaisessa huonossa erässä menettää lähinä käytettyä aikaa.

Lähetetty 13:32, 9.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  3. Mitä omiin bissemvalmistusjuttuihin tulee, niin erilaisia bissejä on tullut tässä valmistettua nyt 7 erää ja parin ekan satsin jälkeen tatsi on kehittynyt ja lopputulokset olleet hyviä. Oon tehnyt ipaa, neipaa, souria, vehnää. Jos jotakuta kokeilunhaluista huolettaa tuo oluen paljous ja se, ettei mahdollisesti lopputulos ole hyvä niin ei kannata liikaa stressata. Sen verran halpaa tuo kuitenkin on, että satunnaisessa huonossa erässä menettää lähinä käytettyä aikaa.

Tämähän se ois, etenkin jos noita kotiviinivehkeitä löytyy jo aiemmista kiljukokeiluista.

Nyt on toka batchi porisemassa sankossa; mosaic-humaloitu IPA, johon olisi mahdollisesti tarkoitus lisätä vielä kuivahumalointivaiheessa mangoa. Saas nähdä mihin päädytään, näin harrastuksen alkupäässä varmaan ihan hyväkin tehdä virheitä. Mäskäyshommat yms. vaiheet tehty pitkän kaavan kautta ilman mitään olutuutteita - melko iisiä puuhaa vaikuttaisi olevan, etenkin kun tuollainen perusIPA ei liene mitenkään kranttu asian suhteen.

Uomo - 15:20, 20.3.2015  » 
    Kelpais olla lahtelainen pyöräilijä.
    Lähetetty 13:43, 9.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  4. josbanse
    josbanse
    Profiili

Ite kylläkin päädyin jo hommaamaan kegivehkeetkin, kun pahastuin tuon oman neipan kevyttä hapettumista ja värinmuutosta pulloissa. Ei samalla tavalla riivaa noita perusbissejä, mutta erityisesti neipa on hieman kranttu tuosta pullottelusta.

Käytännössä aloittelukustannus puhtaalta pöydältä käymisastioineen jne välineistöineen on reilun satkun sisältäen ekan parin erän raaka-aineet ja tuon jälkeen eräkohtainen hinta on luokkaa 1€/litra.

Oon parin asiasta innostuneen frendin kanssa tehnyt niin, että tehdään kaverin luona olutta kaverille yhdessä, oon ollut mentoroimassa ja mestoilla on voinut olla muitakin kiinnostuneita. Muutama kaveri tällä tavalla alotellut bissenvalmistuksen myös. Ihan mukavaa puuhastelua. Seuraavaksi vedän kegiin jonkun reippaammin kuivahumaloidun bissen ja tuon duuniporukan pikkujoulutapahtumaan juotavaksi.

Lähetetty 14:22, 9.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  5. ununu
    ununu
    Profiili

onko itepannun tuplaipan juottelu muille edelleen uus perhealbumin esittely sukulaisille kun ne pitää saada ulos huusholsusta

Lähetetty 15:54, 9.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  6. scphnt
    scphnt
    Profiili

Sahtia ja kunnon kurat housuun.

Lähetetty 15:58, 9.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  7. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

Sohasin just avatun alen alas pöydältä keittiössä sählätessäni.

Melkoinen spektaakkeli, tölkki vetäs 540:n lattialla ja tyhjensi hetkessä puoli litraa bissee ympäri seiniä. Tuli sen verran paineella et tölkinsuun lippakin oli vääntynyt ulospäin. Ei ees oikein osannu harmittaa, olin vaan lähinnä hämmästynyt että semmosen tempun teki ja siivoustahan paikat kaipas joka tapauksessa.

No se ei ehkä ollutkaan jäähtynyt vielä tarpeeksi niin avasin sit kylmemmän tilalle.

Lähetetty 22:42, 23.10.2019, 8 months sitten. # Login to Send PM
  8. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

5.12. ja 6.12.: riipasin tavoistani poiketen oikein kunnon kännit.
    7.12.: join kaks tai viis annosta, sit tuli stoppi ja menin nukkumaan.
    8.12.: en juo enää ikinä D:

wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 15:20, 8.12.2019, 7 months sitten. # Login to Send PM
  9. ununu
    ununu
    Profiili

röyhtäsin vienna lager ja premium ilmanpuhdistin alko huutaa vimmattuna

Lähetetty 21:34, 20.12.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  10. Lantzi
    Lantzi
    Profiili

En ole avannut tätä sivustoa varmaan 3kk mut nyt avasin ja etsin prideälläritopoo, ei löytyny. Noh lisää keskiolutta ..... kanssa ni eiköhän me yhet ällärit taas järkätä.

Lähetetty 3:07, 10.1.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  11. josbanse
    josbanse
    Profiili

Pro tip niille jotka miettii oluen sopivaa tarjoilulämpötilaa ja muutenkin löytävät käyttöä infrapunalämpömittarille niin sellanen maksaa ebayssa n. 7€ ja on sika nopea oluen lämmön tarkistukseen. Ei toimi kiiltävällä tölkkipinnalla mutta esim kostea talouspaperi tarvittaessa jos paperista tai muuten vaan mattatekstuuria ei lödy juoman pinnasta ja skannaus ilmoittaa heti juoman lämpötilan. Helkkarin hyvä jos esimerkiksi laittaa pakastimeen jäähtymään oluen jota ei malta päästä juomaan.

Oon itse jatkanut oluen panemis touhuja ja nykybisset edustaa laadultaan jo ihan ainakin suomen markettitason kärkipäätä ja pärjäävät jopa monelle laadukkaalle kaupalliselle oluelle, joten voin suositella tuota harrastusta kaikille.

Lähetetty 10:21, 10.1.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  12. grr
    grr
    Profiili

Ei nyt liity alkoholinkäyttöön sinänsä mitenkään, mutta klassikko vakioitu referenssipinta IR-lämpömittarin lukemia varten on: maalarinteippi.

(hot tip: ei toimi enää jos mitattavat lämpötilat on yli 200 astetta)

--
    Juo paljon vettä ja ajattele Arabuusia.
    Lähetetty 11:26, 10.1.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  13. josbanse
    josbanse
    Profiili

grr - 10:26, 10.1.2020  » 
    Ei nyt liity alkoholinkäyttöön sinänsä mitenkään, mutta klassikko vakioitu referenssipinta IR-lämpömittarin lukemia varten on: maalarinteippi.
    (hot tip: ei toimi enää jos mitattavat lämpötilat on yli 200 astetta)

Joo toi on itseasiassa ihan hyvä idea, koska se lukureikä tossa laitteessa on pienempi ku teipin leveys niin kiinni purkissa riittää aika pieni pala teippiä.

Lähetetty 12:38, 10.1.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  14. Biciolli
    Biciolli
    Profiili

Olen päättänyt olla kuvilla kuivilla koko kevään.
    Onneksi tänään töissä tarjottiin kuivaa skumppaa!

Edit:
    Saakelin näppälyvirhe.

Mee Olli vittuun siitä pätemästä.
    Lähetetty 23:08, 21.2.2020, 4 months sitten. # Login to Send PM
  15. ununu
    ununu
    Profiili

swägäjonnet ei muista -topi

Lähetetty 23:43, 21.2.2020, 4 months sitten. # Login to Send PM
  16. vasaraasialainen
    vasaraasialainen
    Profiili

Get the Flash Video

Itse olen kyllä Michael Myers -possea.

monikko ja kuusikulmaista kääpiötä
    Lähetetty 0:49, 22.2.2020, 4 months sitten. # Login to Send PM
  17. munccis
    munccis
    Profiili

Myivät Lidlossa London Pridea halvalla. Sorruin.

tutam - 10:38, 13.5.2020  » 
    ACAB = All Chips Are Bäst
    Lähetetty 3:41, 22.2.2020, 4 months sitten. # Login to Send PM
  18. rostfrid
    rostfrid
    Profiili

Tein uutenavuotena tiukan päätöksen olla ostamatta koko vuonna Alkosta mitään. Hyvin pitää päätös, mutta säästyneet rahat on sitten käytännössä tullut kannettua Ateneuminkujan pienpanimokauppaan.

Sillai tyytyväinen kuitenkin että turha tissuttelu jäi pois ja fyrkka pysyy havumetsävyöhykkeellä.

车不如自行
    Lähetetty 14:56, 28.2.2020, 4 months sitten. # Login to Send PM
  19. rostfrid - 13:56, 28.2.2020  » 
    Tein uutenavuotena tiukan päätöksen olla ostamatta koko vuonna Alkosta mitään. Hyvin pitää päätös, mutta säästyneet rahat on sitten käytännössä tullut kannettua Ateneuminkujan pienpanimokauppaan.
    Sillai tyytyväinen kuitenkin että turha tissuttelu jäi pois ja fyrkka pysyy havumetsävyöhykkeellä.

Pien on kyllä hyvä myymälä.

vasaraasialainen - 10:54, 29.3.2019  » 
    Ei mikään kulje minkään kanssa linjassa. En mä ole mikään samurai.</block
    Lähetetty 23:45, 28.2.2020, 4 months sitten. # Login to Send PM
  20. User has not uploaded an avatar
    semiratas
    Profiili

Biciolli - 11:39, 12.4.2020  » 

semiratas - 0:20, 12.4.2020  » 
    ^^ Jos juo alle 20 eypon viinejä, niin ei sillä tosiaan ole hirveästi väliä, missä ne on tehty. Harva on edes keskinkertainen.

Olen omasta muiden mielestä nipo ja olen kyllä löytänyt kympin viineistäkin sellaisia, jotka kelpaavan muuhunkin kuin lammaspataan tai punaviinikastikkeeseen. Tarkoitin noilla Adrianmeren rannoilla lähinnä viinin tyyliä.
    Olen myös elämyksellinen. Kympin viineissä (10-15 €) on enemmän luonnetta, laadukas kahdenkympin viini on "mitäänsanomaton" minun kaltaiselle ihmiselle. Toki ymmärrän myös sen laadukkuuden päälle, se vaan ei kolahda. Pitäisi vissiin siirtyä neljänkympin viineihin niin alkaisi löytyä luonteikkuutta. Neljäkymppiä vaan on vähän liikaa viinistä. En minä Armanin kuteissakaan kulje.

Ei kyllä kympillä saa Alkosta oikein mitään juotavaa. Uuden maailman viineissä on jotain todella hyviä viidentoista euron kieppeillä pyöriviä, mutta eurooppalaisista joutuu poikkeuksetta maksamaan enemmän, että saa jotain muuta kuin ison tuotannon ok-bulkkia tai silkkaa paskaa.

Toki siinä olet oikeassa, että esim. pohjoisranskalaisissa ja piemontelaisissa ne halvimmat hyvät ovat vähän persoonattomia, mutta mieluummin niitäkin juo kuin jotain jämärypäleistä hälläväliä -asenteella tehtyä kympin rypälemehua.

Pääsiäisenä juotua:

Collavini Turian Schioppettino 2012,
    La Collina di Dionisio Barolo Riserva 2006, Xavier Milhade St. Emilion Grand Cru 2015, Chateau Lousteneauneuf Medoc 2010, Scacciadiavoli Montefalco Rosso 2015.

Kaikkien hinta Baroloa lukuunottamatta taitaa alkaa kakkosella ja kaikki hyviä viinejä. Medocccci erinomainen, mutta '10 vuosikertaa ei taida enää Alkosta saada.

Lähetetty 21:19, 12.4.2020, 2 months sitten. # Login to Send PM
  21. Biciolli
    Biciolli
    Profiili

Vignamaggio Chianti Classico Gherardo 2015 oli aika kiva lampaan kanssa. Yleensä olen suosinut lampaan kanssa luumuista ja kirsikkaista, mutta tuollainen puolukkainen ja tamminen olikin kivaa vaihtelua. Toimi hyvin.

Mee Olli vittuun siitä pätemästä.
    Lähetetty 22:19, 12.4.2020, 2 months sitten. # Login to Send PM
  22. kunba
    kunba
    Profiili

Ite en ryyppää lampaiden kanssa.

ylittää törkeydessään komeasti vähäisen seksistisen tölväisyn
    Lähetetty 8:31, 13.4.2020, 2 months sitten. # Login to Send PM
  23. kunba
    kunba
    Profiili

Get the Flash Video

ylittää törkeydessään komeasti vähäisen seksistisen tölväisyn
    Lähetetty 9:55, 23.4.2020, 2 months sitten. # Login to Send PM
  24. Arttu
    Arttu
    Profiili

Kesällä oli synttärijuhlissa tällanen setuppi, sittemmin on jäänyt panot vähemmälle ja nyt meneillään jonkinlainen tipaton kausi.

Lähetetty 10:16, 23.4.2020, 2 months sitten. # Login to Send PM
  25. ununu
    ununu
    Profiili

tätä kuluu

Lähetetty 16:02, 25.4.2020, 2 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Aiheen vierestä – Offtopic

Search with Google: