Yksivaihde.net » Projektit

Noviisin 1. proggis (Nishiki Road Master) ja apuja kaivataan

(29 posts)

1. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

Kävin tänäpe hakemassa projektin aihioksi mielestäni edullisen Nishiki Road masterin ja sen suuremmin miettimättä riisuin pyörän osista, heitin suurimman osan vanhoista kamoista roskikseen (1. virhe?) ja ajauduin jonkinlaiseen umpikujaan eturattaan kanssa. Mietitään sitä myöhemmin, tähän väliin vähän kuvia.

Pyörä, kuten sen ostin:

http://i7.photobucket.com/albums/y287/timce/Fillariprojekti/Nishikialoitus.jpg

2 tuntia oston jälkeen:

http://i7.photobucket.com/albums/y287/timce/Fillariprojekti/Kuva006.jpg

Ja nyt niihin kysymyksiin.

Tarkoitus on purkaa eturattaat, kammet ja keskiö pois. Ja toi koko settihän näyttää rataspuolelta tältä:

http://i7.photobucket.com/albums/y287/timce/Fillariprojekti/Kuva019.jpg

Noi kuusiokolot ei ainakaan ensiyrittämällä liikahtaneet vähääkään. Ehkä WD-40 suihkun jälkeen, mutta toi kammen "avainkolo" hämää, mikä siihen käy? Vai onko sillä lainkaan merkitystä?

Tois puolelta:

http://i7.photobucket.com/albums/y287/timce/Fillariprojekti/Kuva010.jpg

Kiitos mahdollisesta avusta jo etukäteen.

"I think that all the hipsters who jumped this bandwagon are great! Now that they've f*cked off to paleo diets and barefoot running, I can pick up their barely-used fixies and parts for cheap!"
    Lähetetty 19:15, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

TimppaL - 17:15, 4.8.2010  » 

Noi kuusiokolot ei ainakaan ensiyrittämällä liikahtaneet vähääkään. Ehkä WD-40 suihkun jälkeen, mutta toi kammen "avainkolo" hämää, mikä siihen käy? Vai onko sillä lainkaan merkitystä?

Kiitos mahdollisesta avusta jo etukäteen.

Siihen käy esmes tommonen. Tarpeen, jos se naaras lähtee pyörimään, kun avaa tai kiristää rattaanpultteja.

Pyörän kanssa säätämisen kultaisia sääntöjä: älä yritä mitään irti väkisin, äläkä riko mitään kuin vasta viimeisenä ratkaisuna, mitään ei myöskään kannata heittää suoraan menemään. Tsemppiä jaksamiseen joka tapauksessa. Kyllä siitä vielä pyörä tulee.

"Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 19:22, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. kammen "avainkolo" aukea isohkolla ruuvarilla, se on pölykuppi mikä suojaa kampien ulosvetäjä kierteitä.

Jos tarkoitat kuusiokoloja mitkä pitävät ketjurattaan kiinni kammessa niin ne aukeaa ihan normaalisti 5mm avaimella, takamutteria voi yrittää pitää kiinni taas ruuvarilla jos pyörii mukana.

Jos taas tarkoitat kuusiokoloja polkimissa niin ei vetopuolen kierteet on sitten vasurit (aukeaa myötäpäivään polkimien puolelta katsottuna. Ehkä 8mm.

Jos ja kun avaat ohjainkannatinta (stemmi) niin avaa 6mm jokunen kierros ja lyö pultin päähän (vasaralla) siten että se painuu takaisin sisään. Jos se on siis jumissa.

edit: new kid on the block is faster

I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 19:28, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

No niin, nyt lähti "kuusiokolot, jotka pitävät ketjurattaan kammessa", kun näytin vasaraa.
    Pölykuppi uhkaa hajota paikallensa, kun ruuvimeisselillä vähän kokeilin. Metalli murtui jo vähän toiselta puolelta.

Stemmin kuusiokolo on täysi ympyrkäinen, eli siihen ei normaali kuusiokolavain käy. Mietiskelin, että jos nuolen osoittamasta kohdasta kuva löysään jakarilla, niin stemmi lähtee irti, mutta onko näin? Jos ei, niin miten hajonneen kuusiokolon saa parhaiten irti?
    (Tarpeeksi suurta jakoavainta mulla ei tähän hätään ole, joten en pääse testaamaan.)

"I think that all the hipsters who jumped this bandwagon are great! Now that they've f*cked off to paleo diets and barefoot running, I can pick up their barely-used fixies and parts for cheap!"
    Lähetetty 19:56, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

Ei lähde stemmi, jos ohjainlaakerin lukkomutterin avaat, eikä kyllä vaikka purkaisit koko laakerin. Nimittäin, stemmi on etuhaarukan putken sisällä. Kokeile avata stemmiä Torx-avaimella.

Älä tosiaan riko pyörää, toimi rauhallisesti ja varovasti.

en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 19:59, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

Juu, varovaisia ollaan. :)

Eiköhän tämä riitä tälle päivälle. Annetaan hermojen vähän levätä ja jatketaan huomenna.

Kiitos.

Lähetetty 20:14, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. syclone
    syclone
    Profiili

Samanlainen kuin mun 2v palvellut konversio. Jos keskiölaakeri on hyvässä kunnossa etkä tarvii sitä niin meitsille kelpaa. Sama rattaiden osalta, jotka muistaakseni on jotain härökokoa.

Lähetetty 20:33, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. inforest
    inforest
    Profiili

Varmistan vielä siitä pölykuppiasiasta, kun sanoit että meinaa hajota kun yrittää irrottaa, että siinä kupissa on kierteet, pitäisi lähteä ihan normaalisti ruuvamalla.

-...pyöräilijällä ei taida olla ihan kaikki mersut pyörätien jatkeella. -Mannine
    - Mä voin antaa ostajalle kirjallisen aitoustodistuksen että just mä oon omistanut sen työkalun niin arvo kasvaa sit ku oon out of the bisnes -Josbanse
    Lähetetty 8:32, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

inforest - 6:32, 5.8.2010  » 
    Varmistan vielä siitä pölykuppiasiasta, kun sanoit että meinaa hajota kun yrittää irrottaa, että siinä kupissa on kierteet, pitäisi lähteä ihan normaalisti ruuvamalla.

Tätä se on, kun pistää tyhmän asialle, paikat siinä hajoo. Tosiaan, luulin että se on sellanen korkki-tyylinen suojakuppi. Kiitos vinkistä.

Syclone, rattaat on 52 ja 42. Eiköhän ne sulle kulkeudu, kunhan ensin olen hommannut uuden eturattaan. Keskiölaakeriin palaan ensi viikolla.

Lähetetty 8:38, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. syclone
    syclone
    Profiili

Jep, meinasin rattaiden erikoisella koolla niiden BCD:tä. Mutta päivittele vaikka tähän trediin tietoa mistä löydät kohtuuhinnalla oikeankokoisia niin ostan itsekin.

Lähetetty 19:51, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. sakaen bcd taitaa olla jotain 116mm? mulla taitaa olla pari 52 piikkistä ja yks 42 piikkinen loosterissa. lisäksi ois yhdet nishikistä viedyt sr-kammet, joista toisesta korkkas ulosvetäjän kierteet. Eli jos suurta tarvetta noille on, niin kyselkää.

Siisti konversio tulossa!

EDIT: Pitikin tsekata. Eli 118 ois sittenkin oikea arvo.

Spoke Divider

Spoke Divider
    Lähetetty 21:42, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. User has not uploaded an avatar
    Akselipoika
    Profiili

Mun vinkki tähän ois kai että kaikkia osia ei tarvitse pistää uusiksi, jos vanhat pelittää hyvin. Tai ainakin ettei vanhoja osia heti olla pistämässä menemään. Ikävä todeta että uutta yhteensopivaa osaa ei löydy siinä vaiheessa kun vanhasta osasta on peruuttamattomasti luovuttu. Ja periaatteessa kaikkia vanhoja osia, myös rikkinäiset, on hyvä pitää tallessa kunnes uusi on löytynyt, että on osa josta ottaa mallia, ottaa mitat, vertailla kierteitä ym. Ja noin yleisesti, niin kärsivällisyys on kaiken a ja o. Ja Sheldon Brown on vähintään kullan arvoinen. Melkeen yhtä arvokas kuin oma kulta :D

Hieno tuosta aivan varmasti tulee, joten tsemppiä ja kärsivällisyyttä!

Lähetetty 12:10, 7.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

Täällä taas. Vittu kun ei suostu mikään toimimaan minun logiikan mukaan ja tällä kertaa tuntuu kammet olevan kuin hitsattuna kiinni. Eikös noiden pitäis kuvan tilanteessa lähteä ihan vetämällä pois?

http://i7.photobucket.com/albums/y287/timce/Fillariprojekti/Kuva024.jpg

Lähetetty 11:31, 10.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. msb
    msb
    Profiili

Ei, vaan kampienulosvetäjä auttaa tuossa. Löytyy mm. Biltemasta.

The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 11:42, 10.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

Eikä muuten varmaan löydy. Tai voi löytyä, mikäli haluaa seuraavaksi löytää esim. Park Toolin vastaavan avaimen. Suosittelen kuitenkin suoraan sitä Parkin avainta.

radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 11:45, 10.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. inforest
    inforest
    Profiili

Tai sit "työkalulainaamosta" kannattaa kysellä. Mä voin ainakin lainata. (Turku)

-...pyöräilijällä ei taida olla ihan kaikki mersut pyörätien jatkeella. -Mannine
    - Mä voin antaa ostajalle kirjallisen aitoustodistuksen että just mä oon omistanut sen työkalun niin arvo kasvaa sit ku oon out of the bisnes -Josbanse
    Lähetetty 12:14, 10.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

On se hyvä kysellä osaajilta ja samalla oppia fillarin saloja. Kiitos!

Taitaa mennä työkalu ostoon, koska vastaisuudessa sellaista varmasti taas tarvitsee. Ilmeisesti tälläisestä härvelistä kyse: http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL8371&listpos=

Lähetetty 14:17, 10.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. Eiha
    Eiha
    Profiili

^oikein.

Lähetetty 16:15, 10.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

Projekti on talvitelakalla, joten mitään kiirettä ei pidetä. Seuraavaksi runko ja etuhaarukka menevät maalattaviksi ja kyselisinkin, onko näiden suhteen jotain, mitä pitäisi pohjatöitä/maalausta tehdessä korostaa, kun muistetaan, että pyörä on:

A) Terästä
    B) Muhviliitoksin (Vai miten se sanotaan.)

Pyörä menee siis ammattilaiselle, mutta hekään eivät aina kaikkea huomaa.

Lähetetty 16:00, 18.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. inforest
    inforest
    Profiili

Ainakin...

1.
    Kierteet piiloon. (ehkä myös emäputken sisäpinnat, jos on tiukat ohjainlaakerin koolit)

Esim kierretanko + isot prikat + mutterit -kombolla saa keskiömuhvin (ja emäputken päät) hyvin peitettyä.

2.
    Etuhaarukan ruotoputki kannattaa jättää maalaamatta.

Jopoprojektia kasatessani hakkasin ohjainlaakerin alakartiota paikalleen 30min., milli kerrallaan, kun ei mahtunut kulkemaan putken paksuunnuttua maalin verran.

Lähetetty 16:15, 18.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

Yeah baby. Inforestille nostan hattua vinkeistä, pistetään nuo kohdat listaan.
    Tilasin tänään kiekot. Painavat vain vähän enemmän kuin Skotlanti, mutta eipä tässä mitään kilpapyörää ollakaan rakentamassa.

Kuvasta voikin jo päätellä millä värillä runkoa sutataan.

Lähetetty 9:18, 19.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. antik
    antik
    Profiili

Mmmm... chocolate..

Lähetetty 9:29, 19.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. Torspo
    Torspo
    Profiili

Mitäs noi eithginchit kustansi? Ja mistä?

Lähetetty 12:34, 19.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. TimppaL
    TimppaL
    Profiili

http://www.cyclingcloseouts.com/Products/EighthInch-Tessa-Wheelset-Brown__Eighthinch_Tessa_Brown.aspx

Tuolta.

Lähetetty 14:06, 19.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. Zigura
    Zigura
    Profiili

Mitäs tänne kuuluu? Kiekot varmaan jo saapuneet ainakin?

Jeden Tag so schnell.
    Lähetetty 15:31, 4.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: