Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Pyöräilyetiketti

(34 posts)

  1. Olen jonkin aikaa miettinyt että aloitteleville ja miksei muillekin kaupunkipyöräilijöille voisi laatia listan hyviä neuvoja kuinka käyttäytyä ja selviytyä liikenteessä.

    Aloitan muutamalla hyväksi havaitulla jutulla. Lisätkää mielellänne omia keloja.

    - Älä pyöräile jalkakäytävällä.

    - Kun ajat kadulla niin aja keskellä kaistaa. Jos takaa tuleva auto haluaa ohittaa niin väistä oikealle sinulle turvallisessa kohdassa.

    - Varo oikealle kääntyviä autoja sekä ajokaistalla että pyörätiellä. Ne eivät välttämättä huomaa sinua ja ovat yleisin syy tapaturmiin.

    - Aja pyörätiellä oikeaa reunaa jotta vastaantulijat sekä takaa tulevat pyöräilijät pystyvät ohittamaan sinut turvallisesti.

    - Pidä ajolinjasi suorana ja ennaltaarvattavana.

    - Ryhmitä myös pyörätiellä. Jos haluat kääntyä mutta valo on punainen älä tuki koko pyörätietä heiltä jotka jatkavat suoraan.

    - Jos kadun kummallakin puolella on pyörätie niin käytä oikeanpuoleista.

    - Älä ole lohi eli älä pyöräile yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan.

    - Ohita jalankulkijat takaa.

    - Kaunpunkiliikenteessä soittokello on hyödyllinen.

    Lähetetty 10:34, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. konkeli
    konkeli
    Profiili

    ^Tarkennan vähän tuota "ennalta-arvattavuutta". Se käsimerkki oikeasti toimii ja sitä kannattaa käyttää, vaikka se näyttääkin jonkun mielestä urpolta. Lapanen reippaasti sivulle ja johan takanatulija tietää mihin oot menossa.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 11:19, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Toi ajoradalla pyöräily kannattaa vain aloittaa, se saattaa aluksi kuumottaa vähän, mutta kyllä sieltä oman paikkansa löytää.
    Mites bussikaistat, ovatko ne pyöräilijöiltä kiellettyjä? Niillä ainakin itse koen vilkkaammilla väylillä suht turvalliseksi ajaa, tai lähinnä ajan niillä silloin, jos liikennettä on muutenkin vähän.
    Noilla keskustan 30km/h -nopeusrajoitteisilla kaduilla toi kadun keskellä pyöräily on helppoa, itse koen kuitenkin välillä turvallisemmaksi antaa autoille tilaa etenkin vilkkaammilla, yksikaistaisilla kaduilla.
    Toki tuokin on aika paljon omista hermoista ja vauhdista myös kiinni. Usein tuntuu vain, että pyöräilijänä on jäädä jalkoihin vain koska pyöräilee, oma vauhti ei ole niinkään tekijänä siihen, että tulee ohitetuksi.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 11:49, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. rokpete
    rokpete
    Profiili

    sirkus: esim. http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/mopoilu.php?we_objectID=2970

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:01, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. konkeli
    konkeli
    Profiili

    ^Bussikaista on nimenomaan kevyttä liikennettä varten. Ja kaupungissa ihan erityisesti kaistalle vaan. Noudattaa samoja sääntöjä kuin autoilijat = no problem.

    Tuota ei muuten voi oikeasti vähätellä ollenkaan. Jos ajaa siellä seassa, niin samat säännöt pätee. Kyllä se vituttaa katsoa kun joku painuu punaisia päin ja samaan aikaan vaatii kunnioitusta omalle liikkumamuodolleen. Joku roti.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 12:03, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Jees rokpete, kiitos. Tulipa samalla otettua asioista selvää, ja todettua että ajoradalla pyöräily on ilmeisesti kiellettyä, jos vieressä olisi mahdollisuus pyörätiehen tai kevyen liikenteen väylään, eli esim. jotkut pätkät Mannerheimintiellä, jotka kyllä itse tulee usein ajettua selkeyden vuoksi, koska siellä pyörätie poukkoilee aika lailla. Myöskin paikoin erittäin kapeiden pyöräteiden vuoksi siirryn usein ajoradalle. Täytynee korjailla vähän käyttäytymistään.
    Hyvä topic, toivottavasti ei vaan käänny liikennesääntökeskusteluksi pelkästään.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 12:11, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Tärkein mielestäni on ne "ennalta-arvattavat" käsimerkit ja suoraan ajaminen.

    Lähetetty 12:48, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. ^^ tuohonkin on porsaan mentava aukko... Pyorailijan on paasaantoisesti kaytettava pyoratieta mikali sellainen on, PAITSI jos se on kulkusuuntaan nahden vaaralla puolella tieta, huonossa kunnossa, muuten vaarallinen, reitin kannalta hankala jne. Tarkkaa sanamuotoa en muista, linkatkoon joku taas sen lakipykalan kun mun puhelin ei moiseen taivu.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 12:49, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. Jii
    Jii
    Profiili

    Smurf - 10:49, 15.7.2010  » 
    Tärkein mielestäni on ne "ennalta-arvattavat" käsimerkit ja suoraan ajaminen.

    Ja lisäksi on hyvä kääntymis-käsimerkin antamisen jälkeen vilkaista taaksepäin olkapään yli. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

    Yksi vaihe.
    Lähetetty 13:23, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. Juu, ei aleta puhumaan liikennesäännöistä, niille on jo topiccinsa.

    Ajoradalla saa ajaa, jos jokin seuraavista ehdoista täyttyy:


    • pyörätie on tien väärällä puolella

    • pyörätien asfaltti on heikkolaatuinen

    • pyörätie vaihtaa jatkuvasti tien puolelta toiselle

    • pyörätiellä (klv:llä) on turisteja, mopoja tai rullaluistelijoita

    • pyörätiellä on lasimurskaa

    • ajoradalla on jumittava autoruuhka

    • pyörätielle on pysäköity auto (jolloin ajoratalupa on voimassa koko loppupäivän)

    Eka, joka lainaa finlexiä, on urpo.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 13:31, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. ripaus
    ripaus
    Profiili

    Lisäksi turvalliseen ajotapaan kuuluu, että suojatiellä ei ohiteta. Ja vaikka siinä punaisennopeassa konversiossa olisikin kapea tanko, niin missään tapauksessa ei ohiteta oikealta puolelta, vaikka hybridistit sitä harrastaisivatkin.

    Skid rengas on jarrutuskestävämpi ja sen vahvemmat kumipinnoitet renunat kestävät

    enemmän kulutusta, ei muuta kuin pohkeilla jarrut lukkoon, mitkä jarrut.
    Lähetetty 13:56, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Suomessa nyt tuskin koskaan pääsee vetoamaan asfaltin huonoon kuntoon.

    Member Since 11.6.2008 (7 years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 14:02, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. ripaus - 12:02, 15.7.2010  » 
    Lisäksi turvalliseen ajotapaan kuuluu, että suojatiellä ei ohiteta.

    Ja liikenenvaloissa odotetaan jonossa, ei rivissä.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 14:33, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. Tilannenopeus kohdalleen kun näköpiirissä on lapsia, vanhuksia ja koirankusettajia. Eikä ryntäillä silloin ohitse.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 14:40, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. Laku
    Laku
    Profiili

    Nokialla on pitkä pätkä laatotettua pyörätietä. Leveimmillään rakoset alkaa olla semmosta 5cm luokkaa. Lisäks tää keksintö on paikassa jossa notkon pohjalla on silta joka on tän kesän remontissa. Normaali 4 kaistaa kun muuttuu kahdeksi, on auton sovittaminen ajoradalle pyöräilijän kanssa yllättävän vaikeaa, joten ajan työmatkat tuota pyörätietä.

    Eli ei valittamista asvaltin huonossa kunnossa. Ja pääsenhän testaamaan runkotekeleeni kestävyyttä rynkytyksessä.

    Hmh, no siinä nytte ei oo mitään järkee.
    Lähetetty 14:40, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. asb - 12:40, 15.7.2010  » 
    Ja liikenenvaloissa odotetaan jonossa, ei rivissä.

    Entä miten sallittua on ohittaa liikennevaloissa seisova autoletka ja ryhmittyä itse jonon keulille?

    nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 15:01, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. rokpete
    rokpete
    Profiili

    "mihin etiketit ajon ajaksi?"

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 15:11, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. reiskaw
    reiskaw
    Profiili

    ...tai miten voi käydä pyöräilijälle/prätkäkuskille jos ajaa seisovan jonon ja kadun varteen pysäköityjen autojen välissä ja joku pysäköityneistä autoista avaa kuskin puolen oven ottamaan karttaa takakontista....

    voin kertoa, että en ollut tossa tilanteessa se prätkäkuski...

    Anonymous: "Everything will be OK in the end. If it's not OK, it's not the end."
    Lähetetty 15:13, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. rokpete
    rokpete
    Profiili

    joku pysäköityneistä autoista avaa kuskin puolen oven ottamaan karttaa takakontista....

    piti varmaan jatkua "katsomatta peiliin" ?

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 15:20, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. reiskaw
    reiskaw
    Profiili

    bullseye. Niinhän se meni...

    Anonymous: "Everything will be OK in the end. If it's not OK, it's not the end."
    Lähetetty 15:21, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. rokpete - 13:21, 15.7.2010  » 
    "mihin etiketit ajon ajaksi?"

    Tunturin rungossa oli ainakin neljän eri kaljapullon etiketin osia ja nykyisessäkin ajokissa on jo leikelty Brooklyn Local 1:n etiketti emäputkessa. Lasketaanko ne?

    nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 15:28, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. Leonard
    Leonard
    Profiili

    Mielestäni mikään ei estä/kiellä ajamasta autoletkan eteen... Varsinkin kun liikkeellelähtö on usein nopeampi kunnes autoilija huomaa että: prkl, pyöräilijä ohitti -> *VRUUM* ja jarrutus punasiin...

    Lähetetty 15:30, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. User has not uploaded an avatar
    Galaxy
    Profiili

    happo-orgiat - 13:30, 15.7.2010  » 

    rokpete - 13:21, 15.7.2010  » 
    "mihin etiketit ajon ajaksi?"

    Tunturin rungossa oli ainakin neljän eri kaljapullon etiketin osia ja nykyisessäkin ajokissa on jo leikelty Brooklyn Local 1:n etiketti emäputkessa. Lasketaanko ne?

    Entäs ne ajon aikana irtoavat etiketit Sorbus pullon kyljestä?

    Lähetetty 15:40, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. MrHat
    MrHat
    Profiili

    happo-orgiat - 13:40, 15.7.2010  » 

    asb - 12:40, 15.7.2010  » 
    Ja liikenenvaloissa odotetaan jonossa, ei rivissä.

    Entä miten sallittua on ohittaa liikennevaloissa seisova autoletka ja ryhmittyä itse jonon keulille?

    Pyörällä saa ohittaa oikealta punaisissa valoissa muun ajoneuvon, kuin polkupyörän tai mopon. Eli jonon keulille vaan ja jos siellä jonon keulilla on se pyörätasku, niin ei se koristeena ole.

    Lähetetty 16:02, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. rokpete
    rokpete
    Profiili

    Brooklyn Local 1

    se olikin namimaiskista.

    yleinen "silmät auki ja ota muutkin huomioon" toimii mielestäni yleisetikettinä sorbuksen, autoilun ja fillaroinninkin kanssa.

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 16:24, 15.7.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: