Yksivaihde.net » Aiheen vierestä

Ompelukerho

(1897 posts)
  • Started 11 years ago by tnts
  • Latest reply from Koivulan dynamo

1. Laitahan kuvaa sitten kun on valmista!

nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 15:07, 6.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  2. Ompelin parit runkolaukut hätäsesti ennen kesän reissua ja toistaseksi on täyttänyt tehtävänsä. Tottunu ompeleen vaatteita nii tämmösten paksujen kankaiden kanssa touhuaminen oli outoa.

Elämästä tulee muuten aika paljon helpompaa, kun lopettaa pilkunnussinnan ja aloittaa oikean nussinnan.
    Lähetetty 17:09, 6.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  3. ompelin patchejä laukkuun ja keksin uuden kikan, joka helpotti hommaa: silittää ensin merkkiin palttausnauhaa ja silittää sen jälkeen merkin paikoilleen laukkuun. tarttuu aika heikosti teknisiin kankaisiin, mutta tarpeeksi hyvin, että käsin ommellessa laukku/merkki eivät mene ryttyyn.

Ei ollut fiksusti postattu Eetulta -
    Lähetetty 4:58, 12.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  4. spacer
    spacer
    Profiili

Vähän tuntuu siltä, että runkolaukkujen tekeminen oli mun osalta nyt tässä. Omaan käyttöön tulee varmaan tehtyä yhtä sun toista, mutta voin sanoa suoraan että jos joku haluaa multa laukun, niin pyörän on oltava tarpeeksi mielenkiintoinen ja hinta on tästä päivästä eteenpäin 300€ sisältäen työn, materiaalit ja toimituksen.

Ensimmäisenä esitellään koko rungon kokonen laukku Frenden Stavaan/Sibboon. Tämä oli oikeastaan aika hauska kollaboraatio Sojowerksin kanssa. Velcro-remmit on Sojowerksin tuotantoa ja 40mm leveät, kaikissa muissa laukuissa oon käyttäny 50mm leveitä remmejä.

vanttera - 11:22, 31.8.2019  » 
    Runkolaukku näyttää swäg, ja velcrojen lukumäärästä päätellen ainakin pysyy vittu paikoillaan!

Pahinta on jos (custom) laukuissa on yhtään riippusilta-efektiä. Noi remmit ei paina käytännössä mitään, eikä maksakkaan paljoa, niin turha niistä on säästellä. Pysyy takuuvarmasti paikoillaan!

Tämä seuraava laukku meni Kokkolaan, Antin Sunset kiss -väriseen Crust Evasioniin. Mun ensimmäinen värillinen runkolaukku, mikä oli hiton kauan työpöydällä. Kankaat tähän tuli Saksan Extremtextilistä. Vetoketju Shelbystä. Fuksian värinen reppuremmi, norsumerkki sekä Speed Kills -merkki Tallinnan Karnaluksista. Camp and go slow, Braaap ja Gravel & Grind jenkeistä. International KOOK Exchange Program Uudesta Seelannista.

Viimeisenä vielä oman pyörän laukku. Laittelen varmaan jossain vaiheessa lisää kuvia tästä pyörästä tonne mun projektitopsuun, kunhan jaksan ja ehdin. Päälykangas on tuttua Shelbyn 1000d nylonia, vuorikangas taas valkoista xpaccia.

Lähetetty 14:31, 2.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  5. makko
    makko
    Profiili

^Hienoja laukkuja! Noiden velcrojen muoviosien kanssa kantsii välillä katella etteivät hierrä rungosta maaleja pois, itsellä joskus pääsi moista tapahtumaan jonka jälkeen olen käyttänyt pelkkää velcroa ilman muoviosia.

Onneks kohta tulee taas talvi ja pimeys ja loska ei houkuttele ajamaan joten voi taas puuhastella sisällä uusia laukkuja :--D

Lähetetty 14:48, 2.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  6. tune
    tune
    Profiili

Täs olis nimimerkki spacerin mulle ompelema laukku. Suunnitelmana oli tehdä laukku rolleriin, ja ennen ku oli edes valmista tuotetta ni tuli hetken mielijohteesta ostettuu stava. Onneks sopi myös siihen koska siinähä se laukku enemmän on ollu kiinni ku rolleris. Saaketin hyvä laukku kyl ollu. Kunnollisia kuvia en oo saanu aikaseks ottaa, mut tossa ny pari räpsyä.

Lähetetty 15:47, 2.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  7. Sepsodus
    Sepsodus
    Profiili

Pakko myöntää että spacerin laukkuja on aina tullut ihailtua, joten toivottavasti teet itelles paljon kaikkea jotta uusia tuotoksia pääsee ihastelemaan jatkossakin.

Itsellä oli varmaan joku ompeludarra tai jotain, kun ei kiinnostanut hetkeen lainkaan mutta sitten tuli intoa rytinällä. Ei jaksanut oikein alkaa suunnittelemaan vaan tekeminen kiinnosti niin ostin bagbuffin vyölaukun valmiskaavan ja pistin koneen käymään. Aiemmin olisin varmaan luovuttanut kanttinauhojen ompelun koneella ja tehnyt käsin, mutta nyt päätin että meneehän nää. En oikein järkeillyt saumavarojakaan, niin tuli vähän kauheita saumoja, mutta onneks ne on piilossa eikä niitä nää. Ja tästä tuli just niin hyvä eka demo että kehtaa myydä kaverille, aattelin tehdä itelle vähän räädimmän.

Lähetetty 17:01, 3.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  8. spacer - 14:31, 2.9.2019  » 
    pyörän on oltava tarpeeksi mielenkiintoinen ja hinta on tästä päivästä eteenpäin 300€ sisältäen työn, materiaalit ja toimituksen.

No siis näin sen pitääkin mennä. Toi on mun mielestä aivan reilu lähtövaatimus kotiompelimon made-to-measure projekteille. Laatuun, osaamiseen ja jäljen persoonallisuuteen suhteutettuna toi on edelleen hyvä diili vaikka leikitkin vaikeasti tavoiteltavaa. :l

» 
    Tuus poika ajaa suolamössöön talvella niin katotaan miten alumiini kestää ruostumatta
    Lähetetty 17:33, 3.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  9. Mistä näitä osia saa sarjaa: mistä PK-seudulta 25mm nauhalle reppusolki, siis tämmönen mutta numeron isompi: https://www.eurokangas.fi/reppusolki-20mm-m100-5517285m100
    Variston Eurokangas myi eioota. Tarve 2 kpl.

--
    Juo paljon vettä ja ajattele Arabuusia.
    Lähetetty 13:43, 9.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  10. AssOfTheBay
    AssOfTheBay
    Profiili

Varustelekasta?

Lähetetty 14:04, 9.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  11. Sepsodus
    Sepsodus
    Profiili

Triglide ei oo ihan niin kiva tuohon tarkoitukseen, mutta toimii kai paremman puutteessa.

Kierrätyskeskuksesta/kirpparilta joku euron-kahden reppu materiaaleiksi?

Lähetetty 14:07, 9.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  12. Mjoo triglidejä mulla pitäis muutama olla omassakin stashissa. Mut käytettävyyden takia tarvis soljen jota voi operoida yhdellä kädellä / missä kiristys tapahtuu ikäänkuin takaisin samaan suuntaan mistä nauha tulee. Hankala selittää ilman kuvaa. :)

Ehkä mä haen jonkun jämärepun kirpparilta juu.

--
    Juo paljon vettä ja ajattele Arabuusia.
    Lähetetty 14:43, 9.9.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  13. Sepsodus
    Sepsodus
    Profiili

Päivitelläänpä pienet ja keskikokoiset projektit sekä kerrotaan kasvutarina X-pacin ompelusta. Tää on vähän pic heavy postaus, mutta jos ei ompeleet kiinnosta niin nyt on aika kiinnostua.

Ekana tässä on ollut rästissä pari pikkuhommaa, ja eräs päivä otin koneen käteen ja runttasin alta pois. Nämä ovat jatkoa aiemmin raportoiduille reppulisäyksille sekä tarakkalaukulle.

Eli ensin piti ommella uusi vetskaritasku reppuun. Halusin hieman kapeamman, koska tuo leveämpi väänsi vähän repun muotoa huonoksi ja päätasku saattoi vähän yrittää tulla esiin läpän alta. Tämähän se sopii paremmin.

Materiaalina X-pacin kevyempi Liteskin, joka ei kummemmin sisäkangasta kaipaa. Painoa aiemmalla taskulla 50 g, uudella 23 g. En sitten tiiä huomaako eroa reppua kantaessa...

Ja toi vetoketju käänteisellä spiraalilla näyttää edelleen hyvältä.

Vanhalle taskulle oli kysyntää tarakkalaukussani, sillä näin jälkikäteen myönnän tehneeni siihen liian pienet taskut. Tasku olikin täydellinen tuohon tarakkalaukkuun, just noiden edessä olevien velcrojen levyinen. Laukussa on myös sellanen ongelma, että se on pikkasen liian matala tai vaihtoehtoisesti aina liian täynnä. Rolltoppi ei riitä vaan laukku jää vähän auki, jolloin reunat tuppaa liikkumaan läpän alta.

Syksyn sateita varten tein sitten tollasen lisäkauluksen, joka on lähinnä siis vaan kuja kuminauhalle.

Näyttääkö noi velcrot vähän kärsineiltä? No sehän johtuu siitä että kierrätin tähän jokaisen pikkupätkän jonka löysin, 48 irtopalaa. Aika paljon pätkistä tuli rikkinäisistä roller derby -suojista, mutta projektia on sponssannut myös KRNKY: tarranauhoja on peräisin komponenttikirppiksellä mulle käyteen lyödyistä poolomailapidikkeistä ja pikkukännyholstereista, jotka ei enää kaupaksi menneet. Pahoittelen jos tuntuu siltä että fiksikansan perintöä tässä tuhotaan, mutta lupaan käyttää koko ruhon (logoja lukuunottamatta, ne saa vaikka takas).

Sitä poolomailapidikkeen ruhoa menee esimerkiksi vyölaukun tankokiinnikkeisiin.

Sitten siihen kasvutarinaan. Mulla meni tunteisiin kun X-pac ei kumartanutkaan heti alusta lähtien vyölaukun pyöreissä kulmissa. Myönnän että kärsin pienestä pakkomielteestä mahdollisimman hyvään jälkeen, vaikka käsitän että paljon rumemmatkin saumat toimisi ihan hyvin. Jos tää olis sellanen positiivinen kasvutarina niin kertoisin kuinka olen hyväksynyt vähän käppäsemmänkin kädenjäljen, mutta sen sijaan mä oon hinkannut käsipyörää pari iltaa. Ehkä ohjeista on jollekin hyötyä tai sitten mä tuun itse tästä tarkistamaan miten niitä kulmia kannattaa tehdä.

Eli tein vyölaukun kaavalla jostain pehmeämmästä käppäkankaasta protokulmia ja heti tuppasi tulemaan aika priimaa tavaraa, joten päättelin ymmärtäväni muotoja paremmin kuin materiaaleja. Päätin ajan kanssa opetella tuon kovemman kankaan käsittelyn tekemällä vyölaukkua helpomman harjoitusprojektin.

Aloitin siitä että piirsin ompelusauman ja leikkelin tommosia pikkukolmioita, jolloin materiaali ei pakkaudu niin ikävästi tielle.

Sitten klipseillä kiinni ja eikun kone käymään!

Ja lopputulos onkin ihan kauhea. No, mokailuthan meni tuonne saumavaran puolelle, joten eikun purkamaan ja uusiksi.

Toka kerta meni paremmin, mutta kaikki on kääntöpuolella huonommin. Kangas pääsee vähän liikkumaan vaikka yritinkin pitää sitä paikallani.

Tajusin kokeilla tuossa vaiheessa kaksipuoleista teippiä väliin ja se oli muuten hyvä apu se. Sekään ei kaikkea korjaa, joten paketti pitää pitää käsin aika tiukkana. Toinen paras kaverisi on tietenkin käsipyörä, jolla osuu jokainen tikki piirrettyyn saumaviivaan.

Toinen juttu mikä mielestäni toimii on kulman ompelu osissa, eli jos ompelee vähän kerrallaan molemmilta puolilta niin sekin voi auttaa. Myönnän etten ompelemani kahdeksan kulman kohdalla aina käyttänyt tätä neuvoa, sillä joskus sain kankaan asettumaan napakasti teipillä ja ompelin vain toiselta puolelta. Miten vaan, avainasemassa on kuitenkin HIDAS käsipyörällä eteneminen.

Tästä minä nautin.

Turhapa sitä on hyvää oppimiskokemusta tähän lopettaa. Olin hamstrannut aikoja sitten saumateippiä, joten kanttinauhojen sijaan päätin kokeilla sitä. Aikaahan sen silittäminen vie, mutta mun mielestä melko zen hommaa. En kylläkään jaksa jokaista laukkua alkaa tiivistää, mutta sopivassa tilanteessa saatan käyttää uudelleenkin. Pitää katsoa miten tuo kestää käyttöä.

No mitä tässä sitten syntyi? Tämmöiset kivat MOLLE-taskut.

Oon vieläkin sitä mieltä, että kiva kun arkireppu ei ole hervottoman kokoinen, mutta satunnaisesti sitä tilaa tarttis lisää. Nämä vastaa aika hyvin siihen tarpeeseen.

Puolillaan sulkuremmin voi kiinnittää alempaan solkeen.

Täynnä sitten suljetaan ylempään solkeen. Tällainen ratkaisu valikoitui sen vuoksi, että tosta reppumodauksissa esitellystä kuormaliinahommasta jäi puolikkaat fidlockin soljet, jotka meni tähän näppärästi. Ihan täynnä noi alkaa vähän osoittaa sivulle, kun MOLLE on kiinni vain tuolla alareunassa, joten onneksi sitä ennakoiden lisäsin tuohon kiristysnauhan.

Nyt palaan sen vyölaukun kimppuun.

Lähetetty 20:31, 13.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM

14. Söötit nyssäkät perhana

» 
    Tuus poika ajaa suolamössöön talvella niin katotaan miten alumiini kestää ruostumatta
    Lähetetty 22:05, 13.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  15. Tulee vähän pelastusliivit mieleen väreistä, eli just hyvä seikkailuun. Lisäpisteitä myös juggaloja hämmentävistä fidlockeista

nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 8:26, 14.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  16. Koivulan dynamo
    Koivulan dynamo
    Profiili

Ilmeeni, kun työn jälki ja tekemisen taso siivilöityivät tajuntaani:
    .
    .
    .
    .
    .

Hienoa!

Rintaan pistää, sukat haisee enkä tykkää Jan Heinestä
    Lähetetty 14:48, 15.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  17. Tikke
    Tikke
    Profiili

Millä nimellä tuota X-Paccia (VX21?) laukun sisäkankaaksi saisi Shelbystä? Tarkoitus on tehdä framebagi ja nyt on harjoittelut harjoiteltu ja luotto omiin taitoihin kova. Ulkokankaaksi tulee 1000D cordura ja sisälle on suositeltu tuota X-paccia. Jos ei Shelbystä saa niin onko muuta suomalaista puljua? Extremtekstil toki toimittaa, mutta nyt just ei ole tarve kuin xpacille ja vetskarille.

Niin sitten vielä edit: Jos päädyn tilailemaan extremtekstilistä, mitä kaikkea muuta sälää suosittelette tilaamaan samalla? Minulla on corduraa, paracordia sekä varustenauhaa ihan tarpeeksi. Velcronauhaa on vähäsen muttei paljoa.

Ja laitetaas nyt kuva ensimmäisestä tekeleestä myös. Tuli tehtyä mil-spec bönthöbag piilokaljoittelua varten.

Ompelu on muuten tosi kivaa! Sormet jo syyhyää seuraavaa rojektia.

Lähetetty 12:26, 18.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  18. Sepsodus
    Sepsodus
    Profiili

Niin siis X-Pac on tuotteen nimi, eikä vastaavaa kai muilla nimillä ole. Tällöin Shelbyn valikoima ei tässä nimenomaisessa tarpeessa voi auttaa.

En lupaa, mutta uskaltaisin veikata että pääkaupunkiseudun extremtextil-kimppa lähtee kuukauden sisään. Toki jos sormia syyhyttää jo nyt pahasti niin sitten on tilattava itse.

Mutta sitten siihen varsinaiseen kysymykseen: miksi tota x-pacia kannattaa käyttää sisäkankaana? Tämä jäi mulla kysymättä spacerin laukusta myös. X-paccihan on kolmikerroksinen laminaatti, jonka hyvänä puolena käsittääkseni on että ulos saa kivan värin ja sisälle vaalean pohjan, jolloin erillistä sisäkangasta ei ainakaan näkemisen vuoksi tarvitse. Onko ajatuksena tehdä jotenkin erityisen luja laukku laittamalla kaksi ulkokerrosta päällekäin? Jämäkänhän siitä saa varmaankin, mutta jos pikkupullistelu ei haittaa niin laittaisin jotain kevyttä ripstoppia corduran sisään ja pitäisin x-pacin x-paccina. Eli mimmonen näkemys teillä tästä on?

Edit: tää voi olla hassu kysymys kun yllä esitellään hemmetin upeita laukkuja jotka näin on tehty, mutta silti.

Lähetetty 12:49, 18.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  19. Tikke
    Tikke
    Profiili

Oman lyhyen lukemisen perusteella Xpac sisäkankaana kestää paremmin kulutusta kun tuo vedenpitävä kerros on siellä voileipämallisesti välissä. Corduran pinnoite kai kuluu jos metallisia tai muita teräviä esineitä raapii sitä vasten. Tämä täysin mitä olen lukenut jostain joskus, viisaammat tulkoon kertomaan totuuden. Kuuntelen mielellään myös vaihtoehtosuosituksia. Onko 1000D corduran kanssa edes pakko tehdä kaksikerroksista? Vedenpitävyys 1000D corduralla kai on jo puolijärkevä?

Lähetetty 12:57, 18.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  20. Sepsodus
    Sepsodus
    Profiili

Joo, sisäpuolen kulutuskestävyys on varmasti ihan relevantti pointti. Mutta kun tässä on myös se vedenpitävä kerros, niin mihin sitä ulkokangasta varsinaisesti tarvitsee? Ymmärrän paremmin kuin hyvin ulkonäköpointit jos ne on tässä takana.

Ei cordurankaan kanssa ole pakko laittaa sisäkangasta. 1000D pitäisi kestää vettä, ellet saa jotain nelosluokkaista erää jossa pinnoite on miten sattuu. Itse olen tykännyt laittaa jotain kevyttä ja kirkasta corduran sisään, jolloin laukkuun näkee vähän paremmin kun sisävuori ei ole musta.

Lähetetty 13:03, 18.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  21. cuppis
    cuppis
    Profiili

Mun totuus on se, että 1000D cordura riittää yksistään kestävyyden kannalta eikä runkolaukusta välttämättä kannata yrittää tehdä vedenpitävää. Jostain sinne kuitenkin ilmestyy kosteutta joka kostuttaa vessapaperin käyttökelvottomaksi :) Itsellä laukussa vain kamaa joka saa kastua eli joko ei kärsi vedestä tai on pakattu vedenpitävästi.

Corduran sisäpuolen kalvo alkaa ajan myötä joka tapauksessa irtoamaan oli se sitten vuorikankaan alla tai ei.

Lähetetty 14:09, 18.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  22. makko
    makko
    Profiili

Tikke - 12:57, 18.9.2019  » 
    Oman lyhyen lukemisen perusteella Xpac sisäkankaana kestää paremmin kulutusta kun tuo vedenpitävä kerros on siellä voileipämallisesti välissä. Corduran pinnoite kai kuluu jos metallisia tai muita teräviä esineitä raapii sitä vasten. Tämä täysin mitä olen lukenut jostain joskus, viisaammat tulkoon kertomaan totuuden. Kuuntelen mielellään myös vaihtoehtosuosituksia. Onko 1000D corduran kanssa edes pakko tehdä kaksikerroksista? Vedenpitävyys 1000D corduralla kai on jo puolijärkevä?

Jos nyt ei ihan fullhd zombiapokalypsin kestävää kampetta tartte olla niin tonnideelle kaveriksi joku ohut vaalee ripstoppi tjsp, menee vähän xpacci hukkaan tuommoisessa imo, se kun maksaa aika paljon rahaakin per metri (xpacit paksuudesta riippuen 25-35e per metri, perus ohut ripstoppi muutaman euron metri). Tämä tietysti sillä oletuksella että se cordura oli jo ostettu.

Xpacci taasen on just sen takia yksinään hyvä ja riittävä että se on tuommonen voileipä niinkuin yllä kuvattu, jolloin ei tartte ulko-eikä sisäkankaita erikseen. Helpompi ommella, kestävä, kevyt.

Lähetetty 18:11, 18.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  23. spacer
    spacer
    Profiili

Sain Sepsolta palan oranssia xpaccia ja tein tämmösen pienen tarvikepussukan. Tähän pitäis mennä kaikki pikkusälä, mikä on aikasemmin pyöriny runkolaukussa lottopallojen tavoin. Kiitos kankaasta!

Tuo xpac on tämmösiin pieniin kulmikkaisiin tuotoksiin, mihin ei tule vuorikangasta, ylivoimasesti parasta kangasta. Hiton kevyttä ja kestävää. Mut isoissa pusseissa, missä taas on pyöreyttä, tuo keveys ja kankaan levymäisyys ärsyttää. Xpac ei tosiaan ole mitään pehmeää ja notkeaa kangasta ja rypistyessään kankaaseen jää jälkiä. Tämä on toki makuasia, mut tän takia tykkään käyttää isommissa laukuissa, repuissa ja kasseissa paksumpaa ja pehmeämpää 1000d nylonia. 1000d nylon on kaksikerroskalvokangasta, mikä on vedenpitävää niin kauan kun kalvo on ehjä. Kaksikerroskalvokankaan kanssa pitää käyttää vuorikangasta, sillä vuorikangas suojaa kalvon kulumista. Ja on oikeastaan ihan sama, mitä kangasta käytät vuorikankaana kunhan se estää kalvon hirtämisen.

Esimerkiksi halvemman pään kuoritakit on 2-kerroskankaista ja niissä on yleensä vuori. Kalliimmat takit on 3-kerroskankaista ja niissä ei ole vuorta.

Jos runkolaukusta haluaa mahdollisimman jämyn ja laatikkomaisen, niin silloin xpac sopii vuorikankaaksi. Onhan se vähän hassua ja ylimitoitettua laittaa kolmikerroskalvokangas vuorikankaaksi, mut aattelen niin, että laukun kestävyys ja tukeva rakenne menee keveyden edelle.

Lähetetty 12:42, 23.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  24. Olikos mikä hyvä paikka hommata missionin reppuun solkia/klipsuja? Rintaremmistä hajos moinen. Vai oliko näissä joku elinikäinen takuu?

SuicideHub - 17:01, 20.11.2017  » 
    Pyh

MAMOF
    Lähetetty 18:20, 24.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  25. madutin
    madutin
    Profiili

timoma - 18:20, 24.9.2019  » 
    Olikos mikä hyvä paikka hommata missionin reppuun solkia/klipsuja? Rintaremmistä hajos moinen. Vai oliko näissä joku elinikäinen takuu?

Pelagosta sai viimeks ihan vaan tiskiltä kysymällä uuden.

Lähetetty 21:40, 24.9.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Aiheen vierestä

Search with Google: