Yksivaihde.net » Aiheen vierestä

Ompelukerho

(1897 posts)
  • Started 11 years ago by tnts
  • Latest reply from Koivulan dynamo

1. sani - 9:23, 6.6.2019  » 

Odie - 9:00, 6.6.2019  » 
    MYOG on terminä epäinklusiivinen enkä sellaisenaan pidä siitä

avaisitko vähän?

Itseäni häiritsee se että määritelmän mukaisesti Gear-viittaa suppeassa muodossaa enimmäkseen retkeilykaman tekemiseen ompelemalla, ja inklusiivisemminkin retkeilykamppeiden askarteluun, kun taas DIY jo itsessään on aikalailla just niin inklusiivinen kuin olla voi. Kuten sanoin, termin/käsitteen huonous hiertää, ei mikään muu.

skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

" I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 9:46, 6.6.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  2. Vähän ompelusisältöäkin.
    Untitled by anatti, on Flickr
    Tein mun ihanaan Stavanger Outbackiin runkolaukun, custom fit of course.
    Runko on kooltaan 62, joten tuohon sai hyvänkokoisen laukun mahtumaan niin, että myös juomapullot sopii kyytiin.
    Lisäksi oon miettiny, että mihin retkikirves ajon ajaksi. Ompelin pohjaan renksuja johon kirveen sais kiinnitettyä. Toimiiko käytännössä, jää nähtäväksi.
    Materiaalina Shelbyltä nylonia ja vedenpitävää vetskaria jne. Kaikki saumat tuplaompeleella ja lisäksi kanttinauhaa ommeltu tiivisteeksi. Pitäis kestää monsuunitkin ehkä.

Oon aivan tyytyväinen.

Lähetetty 10:11, 6.6.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  3. Odie - 9:46, 6.6.2019  » 

sani - 9:23, 6.6.2019  » 

Odie - 9:00, 6.6.2019  » 
    MYOG on terminä epäinklusiivinen enkä sellaisenaan pidä siitä

avaisitko vähän?

Itseäni häiritsee se että määritelmän mukaisesti Gear-viittaa suppeassa muodossaa enimmäkseen retkeilykaman tekemiseen ompelemalla, ja inklusiivisemminkin retkeilykamppeiden askarteluun, kun taas DIY jo itsessään on aikalailla just niin inklusiivinen kuin olla voi. Kuten sanoin, termin/käsitteen huonous hiertää, ei mikään muu.

En väitä että nyt on käytetty väärin termiparia inklusiivinen/epäinklusiivinen, mutta itse valitsisin eri sanat, mikäli ongelmaksi ei koeta esim. tiettyjen ihmisryhmien poissulkeminen, epätasa-arvoa ruokkivat valtarakenteet, elitismi tai esteellisyys.

MYOG on toki spesifi käsite, kuten on mm. murhakontti, käppäpyörät sekä perjantai-illan pienetkin.

» 
    Tuus poika ajaa suolamössöön talvella niin katotaan miten alumiini kestää ruostumatta
    Lähetetty 10:43, 6.6.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  4. anatti - 10:11, 6.6.2019  » 
    Vähän ompelusisältöäkin.
    Untitled by anatti, on Flickr
    Tein mun ihanaan Stavanger Outbackiin runkolaukun, custom fit of course.
    Runko on kooltaan 62, joten tuohon sai hyvänkokoisen laukun mahtumaan niin, että myös juomapullot sopii kyytiin.
    Lisäksi oon miettiny, että mihin retkikirves ajon ajaksi. Ompelin pohjaan renksuja johon kirveen sais kiinnitettyä. Toimiiko käytännössä, jää nähtäväksi.
    Materiaalina Shelbyltä nylonia ja vedenpitävää vetskaria jne. Kaikki saumat tuplaompeleella ja lisäksi kanttinauhaa ommeltu tiivisteeksi. Pitäis kestää monsuunitkin ehkä.
    Oon aivan tyytyväinen.

Hyvän näköinen laukku. Etuosan korkeutta olis voinut ehkä kasvattaa, etuna suurempi tilavuus, kiinnittyminen alaputkeen ja haittapuolena ei mikään.

Mutta anyways: hyvää työtä selvästikin!

» 
    Tuus poika ajaa suolamössöön talvella niin katotaan miten alumiini kestää ruostumatta
    Lähetetty 10:45, 6.6.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  5. User has not uploaded an avatar
    ahvenonkala
    Profiili

Voe hitsin pimpulat. Tuli tällaiselle ompelukone neitsyeksi illan kähmässä mieleen, että olisikohan tuommosen lätsän tekeminen vaikeaa, kun kaupasta ei löydy tarpeeksi isoja. Yllättävän kivuttomasti meni. Paljon jäi vielä parannettavaa seuraavaan kappaleeseen, mutta tämä olikin vain tällainen kokeilu osaanko ollenkaan.

wex4 - 11:48, 10.6.2019  » Miltäköhän näyttää päässä? No itse olen pienipäinen 61cm ja kun löytyy sopivan kokoinen päähine, se näyttää hölmöltä hölmön päässä.

Lähetetty 11:58, 10.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  6. User has not uploaded an avatar
    ahvenonkala
    Profiili

Kyllä harjoittelu kannattaa näköjään tässäkin. Heti parempi kuin eilinen, vaikka vieläkin kehitettävää löytyy. Kiitos vaimon jämäkangas varastolle.

Lähetetty 13:59, 10.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  7. wex4
    wex4
    Profiili

^en ole tainnut kokeilla lastenlippistä koskaan päähäni, näyttää hyvältä.

Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi näitä rakentelen.
    Lähetetty 14:24, 10.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  8. mrman
    mrman
    Profiili

Vieläkö tähän junaan ehtii mukaan

Nimim. Laiska22

Ikkää ei oo näläkä ku jääkaapissa on aina viiliä
    Lähetetty 9:58, 15.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  9. Vyölaukku aina ajankohtainen!

nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 10:36, 15.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  10. kajaar
    kajaar
    Profiili

Oisko tää oikee lanka kysellä kyseisen osan suomenkielistä nimeä (tension lock ei auttanu mihinkään suomikauppaan) ja kauppaa josta noita saisi. Satulaputkilaukun muoviklipsi (buckle) levisi ja ajattelin että tuo vois olla sopiva korvaava tuote.

Lähetetty 12:35, 19.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  11. G-hook buckle.
    Eiku kysyitkin suomenkielistä. Hetkinen.

Edit: En löydä suomenkielistä nimeä. Suomikaupat näköjään myy vain englanniksi noita.

Knit Fast. Dye yarn.
    Lähetetty 12:40, 19.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  12. rustbadger
    rustbadger
    Profiili

Lekasta oon tommosia ostanu, tosin ei niillä sielläkään suomenkielistä nimeä näytä olevan. Ja ovat mustia, jos sillä nyt on väliä.

"Metatasojen väli kiinnosta." -Laku
    "Vitus-kuskin ei tarvitse puolustella." -vasaraasialainen
    Lähetetty 12:48, 19.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  13. Jani S
    Jani S
    Profiili

Niin tuolta Shelbystäkään et saanu ostettua mistä kuva on peräisin?

Lähetetty 12:48, 19.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  14. makko
    makko
    Profiili

Tuommoisia g-hookkeja saa ylläolevan shelbyn lisäksi vaikkapa lekasta tai mistä vaan hyvin varustellusta eräjormailuliikkeestä. Köyhille ja kitsaille myös ebaystä löytyy aika halvalla, itselläni moisia testissä eikä nuo vielä ole räjähtäneet, joskin viimeistelyn laatu ei sillä hinnalla vähemmän yllättäen ollut kummoinen (teräviä reunoja sai vähän hioa)

Noita shelbyn koukkujakin löytyy omista kamoista pari; ovat oikein hyvää tavaraa kaikinpuolin.

Lähetetty 13:30, 19.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  15. cuppis
    cuppis
    Profiili

Lekan versiossa reunat terävät. Itse en tykännyt noista talvella kun ovat todella kylmät paljailla sormilla käsiteltäviksi.

Lähetetty 13:35, 19.6.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  16. Eipä tässä mitään kauhean kummoista ole tullut ommeltua, kun iso rolltop-reppu on osoittautunut tähän mennessä kaikki työn ja vapaa-ajan tarpeet täyttäväksi ja muutenkin ollut vähän aika kortilla. Mutta koska repun toisessa kyljessä oli kiinnitystilaa, niin tein EA-taskun, jotta saa vähän enemmän kamaa mukaan ja jotta pikkuinen EA-tasku ei ole etutaskussa vaeltamassa kirjeiden ja pikkupakettien tiellä, sikäli kun sellaisia tulee kuskailtua, kuten joskus tulee.

Simppeli vesitiivis tasku ja kahvasta ulosvedettevä insertti, johon voi sitten kiinnitellä jotain peruskamoja, kuten ideaalisidettä ja sideharsoa. Ja vaikka desinfiointiainetta. Kerran on töissä ollut tuollaisille tarve, kun kaveri nopeissa laseissa yritti juosta alle ja äkkiväistö vei minut Kaisaniemen puiston soralle. Heijastinkankaasta tein EA-logon, jotta ohikulkija tietää mistä löytää mulle laastaria siltä varalta, että rekka ajaa päältäni ja olen itse liian mäskänä tuota kaivelemaan.

Tsorge paskoista kännykuvista.

Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 0:06, 4.7.2019, 5 months sitten. # Login to Send PM
  17. Konsta
    Konsta
    Profiili

En osaa ylipäätään ommella saatika tehä mitään tämmöstä hienoo mitä tässä langassa jengi värkkää mutta osasinpa sentään ottaa tarakkalaukusta pois rumat tekonahkaset vetskarinvetimet ja leikellä itte uudet nätimmät tilalle!

1-vaihteiset: RodagiraScottHelkamaSingularNopsa
    Lähetetty 20:35, 14.7.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  18. makko
    makko
    Profiili

Piti saada hattu joka ois max comfy, eli a) ei kiristä b) hikinauha jotain muuta kuin semmosta sentin kanttinauhaa mitä noissa valmistuotteissa on, kun se kaivautuu otsaan pitemmän päälle aina.

Semmonen synty. Hikinauha fleeceä ja kiristystä vain sen verran että pysyy päässä. Kuosikin mitä seksikkäin, kiitos lastenvaatekankaiden ylijäämät kaapissa.

Lähetetty 12:40, 4.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  19. ritari_s
    ritari_s
    Profiili

ei pöllömpi

Epäilyttävästi YV-henkinen hemmo
    Lähetetty 12:53, 4.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  20. sani
    sani
    Profiili

hieno!

Crusty - 15:41, 2.6.2016
    Välillä kun lukee näitä juttuja täältä ni pelotta, että oon jossain psykoosissa.

chili pää
    Lähetetty 13:22, 4.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  21. User has not uploaded an avatar
    421G
    Profiili

Pöllö on ihan parsa.

Noin jos on pikkurahan puutetta, niin hassukangaksista tehdyt capit käyvät Hlelsingissä hyvin kaupaksi. Oikein hyvin. Ja mitä goofympi kuosi sitä parempi.

Lähetetty 14:26, 4.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  22. Tikke
    Tikke
    Profiili

Olen koittanut googlailla ja etsiä mutten löydä bönthöpussin DIY ohjeita mistään. Voiko joku linkata tänne / laittaa YV:llä? Pitäisi sellainen askarrella kun selvästi liikaa vapaa-aikaa siunaantunut.

Lähetetty 11:29, 6.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  23. Tikke - 11:29, 6.8.2019  » 
    Olen koittanut googlailla ja etsiä mutten löydä bönthöpussin DIY ohjeita mistään. Voiko joku linkata tänne / laittaa YV:llä? Pitäisi sellainen askarrella kun selvästi liikaa vapaa-aikaa siunaantunut.

Vaik tost: https://bikepacking.com/gear/make-your-own-stem-bag/

Elämästä tulee muuten aika paljon helpompaa, kun lopettaa pilkunnussinnan ja aloittaa oikean nussinnan.
    Lähetetty 11:41, 6.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  24. Kyrlinen
    Kyrlinen
    Profiili

Muutenkin googleen hakuun "diy stem bag" ja valitsemaan osumista mieluisin.

Lähetetty 12:21, 6.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  25. Tikke
    Tikke
    Profiili

Kiitos linkeistä. Nyt on pakko myöntää että oma google-fu lepsahti siihwn että yritin googlettaa diy handlebar bag. Stem bag olisi toki ollut fiksumpi. Tee-se-itse Bönthöpussi ei myöskään ratkaissut asiaa :D Toimipahan tämän topquen nostona tämä.

Lähetetty 13:06, 6.8.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Aiheen vierestä

Search with Google: