Yksivaihde.net » Pyöräverstas

How-To part II sinkulointi

(96 posts)

  1. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Kiusaavatko kaverisi sinua, koska pyörässäsi on liian monta vaihdetta?

    Näytä heille, että olet kulmakunnan kovin skundi, ja osaat tarpeen tullen tehdä vaihdepyörästä sinkulan.

    Vaikka et oikeasti kyseiseen temppuun kykenesikään, luettuasi nämä ohjeet, se on kuitenkin mahdollista.

    Tarvittavat työkalut:

    -Rataspakka-avain
    -kiintoavaimia
    -ketjupiiska

    Lisäksi tarvitset sinkulasetin. Sinkulasetin tulisi sisältää rampiton ratas ja väliholkit. Singlespeed-polkurin voi toki valmistaa myös ilman varsinaista singlespeed-settiä. Tällöin väliholkit voi sorvata itse esim. rosteriputkesta, tai purkaa vanhoja rataspakkoja, ja ottaa niistä muovisia välirenkaita.

    1. Avaa rataspakan lukkomutteri

    Aseta rataspakka-avain tukevasti lukkomutterin hahloihin. Avaimen voi tukea paikoilleen navan omalla pikalinkulla. Aukeamissuunta on vastapäivään.

    2. Vaihda rataspakka sinkularattaaseen ja väliholkkeihin

    Heitä rataspakalla vesilintua. Laita sinkularatas väliholkkeineen paikalleen ja kiristä lukkomutteri.

    3. Pura vaihtajat ja muut turhat romppeet

    Irroita vaihdevivut ja vaijerit. Mikäli pyörässäsi ei ole horosontaalisia dropoutteja voit takavaihtajan voi jättää paikalleen kiristämään ketjua, tai takavaihtajan voi korvata erillisellä ketjunkiristimellä.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 14:05, 27.5.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  2. manfred
    manfred
    Profiili

    anteeksi kun olen tämmönen aloittelija niin mistä tuommoisia väliholkkeja voi hommata?=)

    Lähetetty 19:01, 14.8.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. uao
    uao
    Profiili

    Pari tapaa:

    SanttuT - 17:01, 14.8.2009  » 
    Sinkulasetin tulisi sisältää rampiton ratas ja väliholkit. Singlespeed-polkurin voi toki valmistaa myös ilman varsinaista singlespeed-settiä. Tällöin väliholkit voi sorvata itse esim. rosteriputkesta, tai purkaa vanhoja rataspakkoja, ja ottaa niistä muovisia välirenkaita.

    Lähetetty 19:14, 14.8.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Niitä saa kaupasta. Koeta vaikka hi5bikesiä.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 19:27, 14.8.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. manfred
    manfred
    Profiili

    kiitti tolta hi5bikesistä ainaki löyty:P

    Lähetetty 19:45, 14.8.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. Acke91
    Acke91
    Profiili

    Onko tää kiekko kierrepakalle tarkoitettu tai kasettipakalle? Varmaan kasettipakka... mut jos tosta sit fixii alkais tehdä ni olisko se vaan että lukkorenkaan laittais paikoilleen?

    Lähetetty 15:17, 11.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. tya
    tya
    Profiili

    Mikä kiekko?

    Lähetetty 15:42, 11.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. keppi
    keppi
    Profiili

    LuuleNpa että tuossa viitattiin ketjun aloitusviestin kiekkoon.

    Emmä nyt ainakaan sinne lähe
    Lähetetty 15:52, 11.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. Aloitusvistin kiekossa on 8-lehtinen pakka takana. Se on vihje siihen, että kyseessä on moderni kasetti, jossa vapaaratas on osa kiekkoa. Samaan vihjaa lukkorenkaan muoto. Kierrepakassa lukkorenkaan virkaa toimittaisi pakan uloin ratas.

    Luulisin, että sinkulointi onnistuu myös vanhempaan rataspakkaan, joka kiinnitetään kierteillä takakiekkoon. Silloin sisemmän holkin täytyy olla halkaisijaltaan suurempi, kuin ulomman. Tosin ihan oikeasti se kierrepakka kannattaa ottaa kokonaan pois, korvata BMX-vapaarattaalla ja sitten keskittää ja dishata takakiekko uudelleen.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 16:01, 11.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. Acke91 - 13:52, 11.9.2009  » 
    Onko tää kiekko kierrepakalle tarkoitettu tai kasettipakalle? Varmaan kasettipakka... mut jos tosta sit fixii alkais tehdä ni olisko se vaan että lukkorenkaan laittais paikoilleen?

    Nyt ollaan pikkusen kaukana, mutta: tuo ketjun alussa oleva kiekko on modernille kasettipakalle jossa ei ole vapaaratasta. Vapaarattaassa, joka on itse kiekossa kiinni, on hammastus jolle kasetti tipautetaan. Kasetti kiinnitetään kierteille menevällä lukkomutterilla, joka usein myös tulee kasettien mukana.

    Tällaista kiekkoa on vaikea "fiksata", koska käytännössä vapaaratas tulisi jäykistää jotenkin. Erilaisia virityksia on olemassa: liimata vapaarattaan sisukset, juottaa ne jäykäksi messingillä tms, hitsata se kiinteäksi jne jne. Kaikki paitsi hitsaaminen on enemmän tai vähemmän epäilyttävää. Ainoa suht hyvä konsti on korvata vapaaratas Surly Fixxer:illä - mutta ilmeisesti sekään ei superkestävä ole, ainakaan kikkailussa.

    Koska Surlyn Fixxer maksaa saman tai jopa enemmän kuin fiksinapa jostain netistä tilattuna kannattaa napa siis vaihtaa.

    Lukkorengas on se sitten mikä kiristetään _vasenkätisiin_ kierteisiin siinä rata/fiksinavassa. Se pitää huolen siitä ettei ratas pääse itsestään aukeamaan esim skidatessa.

    Lähetetty 16:05, 11.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. Johi
    Johi
    Profiili

    Muutaman ketjupiiskan jälkeen on pakko kysyä miten tämä pakka puretaan? Kyseessä siis Shimanon "thread-on freewheel", eli pakka jossa on vapaaratas sisäänrakennettu.

    edit: Tarkoitus olisi siis poistaa ylimääräiset rattaat, ei huoltaa vapaaratasta.

    Lähetetty 16:07, 3.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  12. tya
    tya
    Profiili

    Ei mitenkään. Korvaa se BMX-vapaarattaalla. Navan laakerit joudut purkamaan vaihtaaksesi prikkojen paikat korjataksesi ketjulinjan ja takakiekon rihtauksen keskittämään uusiksi.

    Lähetetty 16:36, 3.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  13. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Ennen kuin alkaa siirtelemään kiekon akselin prikkoja ja keskittelemään kiekkoa niin kannattanee katsoa, jos vaikka ihan omilla sattumakammillasi saisit ok ketjulinjan. Mutta siis bemaksirattaita saa kaupasta ja halvat on halpoja, kalliit kalliita.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 16:41, 3.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  14. tuiteri
    tuiteri
    Profiili

    kestääkö/pitääkö pikalinkku sinkulassa vai onko vaihdettava pulttiakseli?? mulla olis yhet mavic:it jotka olis tarkotus heittää alle,mulla on aina ollu pulttiakseleita ja siksi kyselen tyhmiä:-/ jos on vaihdettava niin mimmonen homma on? joku holkkisysteemi navan sisään laakereiden väliin vai miten arvon raati on toiminu,itte en ole mavicin napaa koskaan edes avannut.

    Lähetetty 10:21, 22.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  15. tuiteri
    tuiteri
    Profiili

    niinjoo maantielle tulee ja horisontaali runkoon.

    Lähetetty 10:31, 22.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  16. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Kyllä se pitää, mutta pikalinkku kiristetään oikeasti aika tiukalle. Jos linkku ei jätä kämmenpohjaan painaumaa kiristäessä, niin se on liian löysällä.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 10:40, 22.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  17. Leonard
    Leonard
    Profiili

    Itse ajelin vuoden päivät fiksillä jossa oli pikalinkku. Vähän kyllä pelotti mutta kestihän se...
    Tuosta ohjeet pikalinkun pulttiakseliksi vaihtamiseen.

    Lähetetty 18:29, 22.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  18. manifest
    manifest
    Profiili

    Asiaanliittyvä kysymys, meneekö tuo yleinen 7-9 pakoille tarkoitettu ratas kutosrattaan paikalle?

    mä ja pökötti liikentees taas
    Lähetetty 22:55, 3.11.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  19. tya
    tya
    Profiili

    manifest - 22:55, 3.11.2011  » 
    Asiaanliittyvä kysymys, meneekö tuo yleinen 7-9 pakoille tarkoitettu ratas kutosrattaan paikalle?

    Siis meneekö 7-9 -lehtinen kierteellinen rataspakka 6-lehtisen kierteellisen rataspaikan paikalle? Menee.

    Lähetetty 23:10, 3.11.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  20. janoinen
    janoinen
    Profiili

    mulla on kasapäin laadukkaita 5-lehtisiä 80-l napoja. pakan kierteet niissä on melko lyhyet, mutta riittävät sinkulavapaarataalle. ongelmana on ketjulinja, joka on kaikkea muuta kuin suora, eli takaratas on liian kaukana dropista katsottuna, kun vapaaratas ruuvataan suoraan navan kierteille.
    ajattelin korjata ketjulinjan alkuperäisillä akselispeisereillä, eli passiiviselle puolelle lisää ja vetopuolelta pois, alkuperäisen akselileveyden säilyttäen. tällä setupilla vanne ei keskitä runkoon nähden. joten vetopuolen ja vasemman puolen pinnat vaihdetaan päittäin ja suoritetaan "dishing" eli keskitys. kätevää, eikö?
    kysymys kuuluu: muuttuuko rakenne kestämättömäksi, koska vetopuolen pinnat ovat suuremmassa kulmassa kuin vasemman puolen pinnat ja tästä johtuen kireämmät pinnat ovat ei-vetopuolella?

    rakastajat tykittää kovempaa
    janoinen on kaikkien sankari
    Lähetetty 13:01, 4.11.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  21. User has not uploaded an avatar
    Rumu
    Profiili


    Tämä ilmeisesti irtoaa möskin rataspakka avaimella ja tuon takaa paljastuu BMX vapaarattaalle sopiva kierre?

    Lähetetty 21:07, 6.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. ^khyl, aukeaa vastapäivää, akselin mutterit joutuu erittäin todnäk irrottamaan.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 21:57, 6.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. LRM
    LRM
    Profiili

    Itsellä tällä hetkellä saman näköinen työn alla. Kuvassa näkyvän mutterin irroitus riittää ja pakan "rungon" sisältä paljastuu akselin toinen mutteri.

    Omaani mitä ilmeisemmin käy Parktoolin FR-4 avain jota en viitsi ostaa yhden avaus kerran takia ja nyt kaipaankin hyviä vinkkejä millä tuon saisi helvettiin? Napa irtonainen, joten sekin tavallaan hankaloittaa hieman.

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 17:36, 7.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Eiks tää onnistunu niinkin, et jos vapaaratasta ei oo tarkoitus irrottamisen jälkeen enää saattaa käyttökuntoon, niin tosta vaparirungosta vois napata kiinni ruuvipenkillä?

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 17:39, 7.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. LRM
    LRM
    Profiili

    RTZ - 17:39, 7.2.2012  » 
    Eiks tää onnistunu niinkin, et jos vapaaratasta ei oo tarkoitus irrottamisen jälkeen enää saattaa käyttökuntoon, niin tosta vaparirungosta vois napata kiinni ruuvipenkillä?

    Kävi myös mielessä, mutta en tänään ehtinyt vielä kokeilla.
    Voisi toimia, mutta hieman hankalampi vain vääntää kun on pelkkä napa eikä koko kiekkoa.

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 17:46, 7.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: