Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

How-To part I: Rattaan vaihto

(65 posts)

  1. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Tuntuuko upouuden fix-pyöräsi välitys liian raskaalta tai kevyeltä, onko skidauskohtia epäsopiva määrä?

    Ei hätää, tämän ohjeen luettuasi osaat vaihtaa takarattaat myös ystäviesi pyöriin.

    Tarvittavat työkalut:

    -15mm kiintoavain
    -haka-avain
    -ketjupiiska
    -puhdistus- ja voiteluainetta

    1. Irroita takapyörä rungosta

    Usein takapyörä on kiinnitetty 15mm kuusiomutterilla. Sopiva avainkoko on siis 15mm. Kierre aukeaa vastapäivään.

    2. Avaa lukkorengas

    Käytä laadukasta ja oikean kokoista haka-avainta. Lukkorengas aukeaa myötäpäivään. Avaa lukkorengasta vain hieman, puoli kierrosta-yksi kokonainen kierros riittää.

    3. Irroita ratas

    Rattaan saa irroitettua monella tavalla. Itse käytän ketjupiiskaa. Aseta ketjupiiska tukevasti rattaan piikeille. Ratas aukeaa vastapäivään. Kun ratas on lähtenyt aukeamaan, irroita lukkorengas ja ratas kokonaan.

    4. Puhdista ja voitele kierteet

    Puhdista ja voitele kierteet. Puhdistukseen esim. Jarrukliineri ja voiteluun vaseliini. Voitelu kierteissä estää, tai ainakin pienentää kiinnileikkaantumisen vaaraa.

    5. Kierrä ratas ja lukkorengas paikoilleen

    Kierrä ratas paikalleen, kiristyssuunta myötäpäivään. Kierrä lukkorengas melkein pohjaan asti, kiristyssuunta vastapäivään. Kiristä ratas ketjupiiskan kanssa riittävän kireälle (myös muut tavat käyvät, kunhan ratas tulee riittävän tiukalle). Kiristä lukkorengas. Ennen lukkorenkaan kiristämistä pyörällä voi käydä tekemässä pari kiihdytystä, kunhan pitää huoelen, että ratas ei pääse kiertymään avaamissuuntaan.

    6. Laita takapyörä paikalleen

    Laita takapyörä paikalleen ja kiristä ketjut sopivalle kireydelle.

    7. Aja kovaa ja nauti fix-pyöräsi uudesta, ja ennen kaikkea paremmasta välityssuhteesta!

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 13:53, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  2. hekadaleka
    hekadaleka
    Profiili

    Kiitosta,

    tälläset artikkelit on ainakin mulle kullan arvoisia. En voinut olla huomaamatta että sun ketjupiiska näyttää itsetehdyltä. Saisko siitä seuraavan DIY-postauksen?

    Lähetetty 15:06, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  3. Tällaisten artikkeleiden takia tämä saitti on tehty. Santusta on selkesti tulossa virallinen pajavasara myös blogin puolelle.

    Semmoinen toive kuitenkin olisi, että otsikosta kävisi paremmin ilmi jutun sisältö.

    Ja asiahuomiona rotafixaamista ei pidä väheksyä: http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm

    Nyt on pakko kirjoittaa aiheen vierestä
    Lähetetty 15:19, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  4. Haluaisin huomauttaa, että seuraava rotafiksaussivulta lainattu lause on TÄYTTÄ HEVONPASKAA: "the force is applied at a distance which coincides with the radius of the wheel instead of the much smaller radius of the sprocket, greatly increasing the leverage."

    Rotafiksauksessa voiman varren mitta on kyllä vanteen kehän säde, mutta ketjupiiskalla voiman varren mitta on ketjupiiskan varsi, eikä suinkaan takarattaan säde. Eli rotafiksaamalla voiman varsi on hyvässä lykyssä ehkä 50% suurempi, kuin ketjupiiskalla (miinus tietty se, että vanteesta ei saa niin pitävää otetta, kuin ketjupiiskasta). Rotafiksaamalla saa siis vain marginaalisesti paremman vääntömomentin. Eikä se myöskään lukkorengasta korvaa. Ja ketjupiiskan vartta voi kasvattaa loputtomiin käyttämällä laitetta nimeltä "teräsputki."

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 15:29, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  5. villapaita
    villapaita
    Profiili

    Hyvä, perusteellinen ja tarpeellinen artikkeli.

    Mutta:
    "Tuntuuko upouuden fix-pyöräsi välitys,,,"

    Miten olisi paremmin suomenkielinen ilmaisu, fiksi?

    Lähetetty 15:40, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  6. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Pystyykö viestejä editoida sen jälkeen, kun joku muu on viestittänyt ketjuun? Ei pistänyt heti silmään.

    Ketjupiiskan kuva on hävinnyt tekstin välistä, voiko joku lisätä sen sinne? Otsikkoon voisi myös editoida jatkoksi vaikka "rattaan vaihto" tai jotain muuta yhtä omaperäistä.

    Kuva löytyy täältä.

    Fix-pyörä on kirjoitettu tarkoituksella juuri noin. Pahoittelut närästyksestä ;)

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 15:45, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  7. villapaita
    villapaita
    Profiili

    No ei mua oikeastaan yhtään närästä, kukin taaplaa tyylillään.

    Ihmettelin vaan miksi se noin pitää kirjoittaa. :)

    Lähetetty 15:54, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  8. eidtoin otsikon ja lisään kuvan. Eikö postin alla näy EDIT -painiketta?

    ps.
    Minä haluun et "SE" kirjoitetaan tästälähtien "pHickZ"

    Nyt on pakko kirjoittaa aiheen vierestä
    Lähetetty 16:02, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  9. villapaita
    villapaita
    Profiili

    "pHickZ", hyvä hyvä.

    Minusta se olisi kiva näin: ピストバイク

    Lähetetty 16:28, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  10. jussi
    jussi
    Profiili

    Kannatetaan ehdotusta: ピストバイク

    ei vaan, jos tällä nyt on ylipäätään mitään merkitystä niin varmaan eniten oikein olisi vaan puhua 'kiinteävälityksisestä polkupyörästä' tai jotain sen suuntaista.

    Mutta hyvä artikkeli!

    Lähetetty 16:46, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  11. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Voi p*rse, toi kuva on väärä. Eikä EDIT-nappulaa näy. Nappula näkyi ennen kuin kukaan oli postannut mitään, sen jälkeen ei näy.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 18:31, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  12. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Sanotte mitä sanotte meikkä ainaskin rotafiksaa niin meikän fix-pyörän takarengasta. Piiskalla ei vaan saa tarpeeksi kireälle ja kotoa ei löydy sopivaa jatkovartta.

    Lähetetty 20:22, 27.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  13. tya
    tya
    Profiili

    Miksi lukkorengasta pitää ensin avata vain vähän ja jättää paikoilleen kunnes ratas on avattu? Tulee mieleen että Michen carrierin kanssa näin, mutta en mä siitä muuten hyötyä näe. (Ehkä se on vaan kirjoitettu varmuuden vuoksi, jos on Michen carrieri.)

    Lähetetty 0:41, 28.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  14. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Oikea kuva rattaan avaamiseen löytyy täältä.

    Mulla oli Michen carrieri kiinni, ja siksi ohjeessa neuvotaan avaamaan lukkorengasta vain hieman. Näin ratas ei pääse tippumaan carrierin hahloista.

    Muilla rattailla lukkorenkaan voi avata heti kokonaan.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 8:49, 28.5.2008, 12 years sitten. # Login to Send PM
  15. Mites sit kun ratas ei vaan liikahda? Piiskan varsi väänty (patterin välissä), rotaus ei auta. Kelasin että virittelen rungon johonkin sillankaiteeseen, tms. tukevaan telineeseen ja jonkun kaverin kanssa roikkuis kiekossa ja vääntäis.. siis rotafixtyylillä.
    Tuntuu vaan siltä, että tulee ehkä nipat ennemmin vanteesta läpi.
    Ja mulla on näitä tapauksia jo kaks jonossa.

    Messenger of Love.
    Lähetetty 22:09, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. JvG
    JvG
    Profiili

    Ruuvipenkki saattas auttaa? Ratas sinne ja kiekosta vääntäen. Lämpökin saattas auttaaa mut laakerit todennäkösesti ei tykkää

    En tiiä kannattaako ottaa tyylivinkkei foorumilta, jolla puolet pukeutuu camoshortseihin
    Lähetetty 22:30, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. oge
    oge
    Profiili

    Pidennetty vipuvarsi piiskaan voisi jeesata, vaatinee vähän virittelyä.

    "If you go ride your bike, the internet will still be there when you return" - Abraham Lincoln
    Lähetetty 22:32, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. mulla ei auttanu myöskään täydellä teholla rotafixaaminen eikä mikään, kunnes ratas pyörähti auki jäällä skidatessa. kaikista maailman tilanteista siis jäällä skidatessa. en tajuu, mut siitä se irtos sit. Lukkorengaskin oli päällä ja kaikkee.

    Nyt on pakko kirjoittaa aiheen vierestä
    Lähetetty 22:35, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. Missäs se kuva on, jossa ekan keskarikesän suvilahtisessioissa väännetään liikennemerkin tolppa jatkovartena jotain ratasta auki.

    Nyt on pakko kirjoittaa aiheen vierestä
    Lähetetty 22:36, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    mulla on ellipseissä 16-piikkinen eai kiinni sen verran jämäkästi, ettei lähtenyt extreme-konsteillakaan. kovin yritys oli raikan raudan pajalla, jossa ketjupiiska kiinni rattaassa ja koko paketti ruuvipenkissä pyöritettiin porukalla kiekkoa - ja ratas ei edes hievahtanut.

    luovutin. onneksi on tuplafiksinapa.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 22:36, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  21. ritari_s
    ritari_s
    Profiili

    ^^orkkista en löytäny mut tää kuitenki

    Epäilyttävästi YV-henkinen hemmo
    Lähetetty 22:52, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. jussi
    jussi
    Profiili

    tnts - 22:36, 16.7.2013  » 
    Missäs se kuva on, jossa ekan keskarikesän suvilahtisessioissa väännetään liikennemerkin tolppa jatkovartena jotain ratasta auki.

    Lähetetty 22:54, 16.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Rattaasta ruuvipenkkiin, esim punxien pajalla, ilman paitaa, tukeva asento toinen jalka pöytää vasten, tuijotat hauistasi ja karjut. Kyl se lähtee. Voin tulla auttamaan jos ei lähde.

    Lähetetty 0:37, 17.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. jerppa
    jerppa
    Profiili

    Itse käytän ratas hommissa tekniikkaa lukkorengas vittuun ja pihatiellä skidaus tai kiristäessä poljen pikkuisen mutta jyrkän ylämäen ylös kunnolla runtaten.

    munakorva - 19:37, 15.12.2013  » 
    siis eikö noi njsrungot oo iha paskoja :D
    Lähetetty 0:42, 17.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Lumikko - 12:51, 30.6.2013  » 
    Kuka ymmärtää jotain vipuvarsista ja välityssuhteista? Pari sekuntia tuon asian pohtimista tekee selväksi, että mäkirunttaus on rattaan kiristysmetodina kuolleena syntynyt idea.

    Aemilius - 22:37, 6.6.2020  » 
    Ei näitä vehkeitä järjellä speksata.
    Lähetetty 2:08, 17.7.2013, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: