Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Kalkaduunat, tavarafillarit ja muut kuljetushässäkät

(1309 posts)

  1. Siis aloitanpa tätä lankaa, helteen kunniaksi tällaisellä pakkaskuvalla.

    Kyseessä on Bakfiest Long Gargo mallinen pyörä jonka hankin kaksi vuotta sitten vastaamaan kasvavan perheemme infernaalisiin kuljetusvaatimuksiin. Fillarissa on sähkömoottori avustamassa matalalentoa, erityisesti siitä on apua mäissä. Teräsrunkoisen fillarin kuivapaino on hippasen alla 50 kiloa, lentosäde nykyisellä akulla on n. 25 km, toinen akku on ollut jo pidempään harkinnassa. Muotoilu on vähän vintage henkinen, hollantilaispyörille tyypillinen.

    Fillarin ostin Kansosen putiikista Kaapelitehtaalta. Toimitusaika oli puoltoista kuukautta, sähkömoottori tuli jälkitoimituksena Belgiasta. Moottori tuli itse asenettavana sarjana mm. valmiiksi tehty etukiekko napamoottorilla kuului toimitukseen. Johdotusta joutui pidentämään koska kitti on suunniteltu normaalikokoiselle fillarille.

    Etukiekon alkuperäinen napajarru vaihtui napamoottorin myötä vannejarruksi, aluksi laitoin porukoita naurattavan vanhan tiesminkä-jarrun, pitkähkön, ei-niin-aktiivisen etsiskelyn jälkeen löytyi jämerä BMX puolen Diacompen Big Dog. Valmiiksi napamoottoriin puolattu onneton pläkkikehä sai uuden elämä varaston puolella vaffan Halo SAS-kehän asennuksen myötä. Kesärenkaana käytän Schwalben Big Apple 50-406:sta ja talvirenkaana Schwalben Jumpin Jack 57-406:n joka löytyi Okkan putiikista nastoitettuna.

    Takakiekkoon talvirengasta hankkiessa törmäsinkin siihen että kehän erto oli 590mm. Ei 559mm mikä on normi 26" eikä 622 mikä on normi 28" aka 700C. Jännän kapeahko olikin talvirengasvalikoima. Shimanon Nexus 8 napaan puolattu kehä vaihtuikin sitten 559mm koska sovitettu 622 oli liian neitseellisen tuntuinen.

    Sähköjärjestelmään kuuluu napamoottorin lisäksi ohjainyksikkö, akku ja kaasukahva. Akun kiinnitin tavaralaatikon sisällä olevan penkin alle, ohjainyksikön ohjainputkeen ja kaasukahvan oikeaoppisesti (MC) oikean käden kahvaan takavaihtajan tilalle jonka siirsin sitten vasurikahvaan.

    jatkuu huomenna, vielä muutama kuva:

    edit 21.5.
    Tulppaanimaahan tapahtuneen vierailun tuliaisena hankin laatikon päälle laitettavan pressun jonka alle saa kätevästi tavaraa suojaan elementeiltä ja kyylääviltä katseilta. Lisäksi Bilteman veneilyosastolta on hypistelty ja hankittu kiinnityskorvakkeita tavaroiden kiinnittämiseen. Kiinnitysvälineenä fillarissa kulkee mukana jatkuvasti pätkä narua ja tavaraverkko. Puinen laatikko mahdollistaa aika näppärästi omanlaisensa kiinnitysjärjestelmän kehittämisen.

    Ajaminen kaksipyöräisellä tavarafillarilla on samanlaista kuin normipyörälläkin, ainakin verrattuna kolmipyöräisiin jota koeponnistelin silloin kun hankinta oli harkinnassa. Ohjattavuus on hyvä, ajoasento on rennon pysty, hallinnan oppiminen on yhtä nopeaan kuin korttelin kierto. Kaarreominaisuudet ovat aikas hyvät, kääntösäde on tietysti iso, fillari on normaalin kapea. Minkäänlaista jousitusta ei tietenkään ole, korkeisiin kanttareihin pitää tulla tavallista hiljempaa. Yleensä ajan kaasu pohjassa, polkien samalla täysii, sukkisosastoa provosoivalla asenteella ;). Sähköavusteisessa polkupyörissä avusteisuus loppuu kun 25 kilometrin tuntinopeus on saavutettu.

    Meillä on ollut kaksikin peräkärryä lasten kuljettamiseen joilla on tehty retkiä Tukholmaa myöten. Ehkä merkittävin ero tällaisen perhefillarin ja peräkärryn välillä on kommunikointi ja parempi kontrolli lasten touhuihin. Peräkärryssä lasten tilannetta on hankalampi seurata kuin edessä istuvien. Peräkärryllä pitää pysähtyä jos haluaa jutella. Kerran vedettiin Rubberduck-Peckinpah-tyyliin siten rouva oli edessä ja lapset peräkärryssä perässä. Tämä tapahtui pimeällä.

    Hude viittaa pizzakuviin->

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 23:00, 20.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. Hude
    Hude
    Profiili

    ^vika kuva on harvinaisen herkullisen näköinen.

    Muuten onnistuisikohan tuollaisen pelin tekeminen itse osaavalta kaverilta?

    Itse kolmen isänä olen ajatellut hommata kunnollisen yksirenkaisen peräkärryn. Ei sen suuri pitäis edes olla, kauppakassin sais tai retkieväät mukaan, ehkä voisi pidempää reissuakin tehdä sillä. Ei oikein tarvitse kuskailla tuollaisia saman näköisiä kuormia kuin Marlon pyörällä, itsellä on tallissa Mitsun Grandis, joka hörppii menovettä kuin kuukauden paastonnut kameli.

    Oisko kellään hyvää mallia tiedossa?

    Ylläoleva teksti sisältää todennäköiseti paljon ironiaa, huonoa huumoria ja heikosti tietoa.
    Lähetetty 0:46, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. Joku Facebookkia lukeneena varmaan on törmännyt näihin:

    Santtuhan on duunannut yhden rahtipyörän.

    *sielukkaampi lähettipalvelu*
    Lähetetty 6:39, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Helsingissäkin on ainakin yksi itse tehty Long John -cargofillari, joten siitä vaan.

    Lähetetty 6:39, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. rokpete
    rokpete
    Profiili

    ^ santtu värkkäs ainakin yhden rahtipulkan meitsiltä saamansa Inseran runkoon =D

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 7:42, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. päivitys

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 9:25, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. bronto
    bronto
    Profiili

    Jag är inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
    Lähetetty 9:53, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. Meidän ajokki, jota saa siis varata testikäyttöönkin:

    Santun lisäksi Mako on väsännyt itse cargon. Oisko kuvia Santun ja Makon tekeleistä?

    marlon - 8:40, 21.5.2010  » 
    Takakiekkoon talvirengasta hankkiessa törmäsinkin siihen että kehän erto oli 590mm. Ei 559mm mikä on normi 26" eikä 622 mikä on normi 28" aka 700C. Jännän kapeahko olikin talvirengasvalikoima.

    590 mm eli 650A. Mutta noihin venyy nettifoorumien mukaan usein jollain keinoilla 584 mm eli 650B gummit. 650B:n kehä- ja rengasvalikoima on lisääntynyt viime aikoina kun maastojengi on niistä innostunut. Itsellä talvikumeina oli cargossa Pacentin 650B renkaita.

    Jos vaihdat takakehän niin vaihtaisin suosiolla 650B:hen. Kokoeroa tuskin huomaisit.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 10:04, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. Jahas, vois pistää mopon myyntiin ja bakfietsin tilaukseen. Onnistuisko Marlon pienet koeajot jokin päivä?

    Lähetetty 10:27, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. ^onnistuu toki

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 10:40, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Santun härvelistähän täälä on jossain oma topiccicin..
    Oon myös suunnitellu oman long johnin rakentamista. Olis yks tähtipyörä odottamassa jos jossain vaiheesa olis aikaa ja intoa. Ja vielä pitäis hankkia joku lastenpyörä tai bmx keulaksi. Ohjauksen ajattelin hoitaa kääntämällä emäputken pystyyn ja pidentämällä sitä niin, että sen alapäähän voi laittaa tangon joka ohjaa keulaa lavan alta, niinku noissa yleensäkin.

    Lähetetty 10:53, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. markkuj - 8:58, 21.5.2010  » 590 mm eli 650A. Mutta noihin venyy nettifoorumien mukaan usein jollain keinoilla 584 mm eli 650B gummit. 650B:n kehä- ja rengasvalikoima on lisääntynyt viime aikoina kun maastojengi on niistä innostunut. Itsellä talvikumeina oli cargossa Pacentin 650B renkaita.
    Jos vaihdat takakehän niin vaihtaisin suosiolla 650B:hen. Kokoeroa tuskin huomaisit.

    Vaihdoin siis jo 559:n 590:n tilalle, vähän se madaltu ja rapakaaren väli on visuaalisesti turhan väljä.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 10:58, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

    Tämä on niin oikeaa meininkiä! Itselläkin menossa iso cargo hankintaan kun perheen kuskaamiseen tarvittavaa kalustoa pitää päivittää. Juurikin noista marlonin mainitsemista syistä johtuen olen hylännyt peräkärryajatuksen.

    Näillä näkymin saattaisin olla päätymässä tuohon Bullittiin mikä vastaava on hyötypyörällä ymmärtääkseni. Kokemuksia tästä fillarista otetaan vastaan.

    Jos joku muukin pähkäilee hankinnan kanssa ja olisi ostoaikeissa kesän/syksyn aikana niin nakatkaahan pm. Jos vaikka miettisi kimpparahtia tai jopa noutokeikkaa pakulla.

    - Judda -
    Lähetetty 16:27, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. Ei mitään moitittavaa alfine 8 disc-navalla varustetusta bullitista. Himmeet pistosuojat kumeihin, ei tartte sitten kaadella pyörää.

    *sielukkaampi lähettipalvelu*
    Lähetetty 16:57, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. Bullit on kevyempää alumiinia ja modernimpaa toteutusta kuin Bakfiest. Teimme viime alkutalvesta lyhyet vaihtari fillareista koeajojen muodossa Oy Hyötypyörä Ab:n edellisen omistajan kanssa.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 18:33, 21.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. Mulla on ollut aika tiukka tavarapyöräkuume päällä koko kevään. Kesällä tarkoitus hankkia, varmaan samanlainen pitkä Bakfiets.nl kun mitä marlonilla. Kimppakin vois olla jees.

    Pyysin muuten jo tarjousta Ikifillarista, toimitusajaksi lupasivat vähintään sen 6 viikkoa. Harmi, että pulju ei enää ole saatavilla Vaasankadulla vaan meiningit on nykyään Lapinjärvellä, jos oikein ymmärsin. Fillarin voisi käydä hakemassa Vuosaaren satamasta.

    Jotain linkkejä jakoon:

    Kuvalliset ohjeet long johnin rakentamiseen

    Vuonna 2008 koottu lista lasten kuljettamiseen sopivista fillarivirityksistä

    Pariisilainen Holland Bikes, joka rahtaa erilaisia erikoisfillareita Suomeen toimituskuluin 150/DHL

    Omaa proggistani dokumentoin varmaan blogiini.

    Hyötypyöräilyä. Isosti. http://www.tavarafillari.fi.
    Lähetetty 0:11, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. Matu
    Matu
    Profiili

    Hei Marlon!

    Itsehän myös hankin kuormapyörän perheenlisäyksen johdosta. Tytär tosin ehti täyttää jo kaksi vuotta, ennen kuin sain viimeinkin Bullittin alle. Kuukauden verran se on ollut täällä Helsingissä ja käytiin parkerin kanssa koppaamassa se tuolta Köpiksestä vulkaanisen tuhkan keskeltä.

    Meillä ajellaan tällä hetkellä redneck-hengessä avolavalla. Tyttärelle ostettiin lisävarusteena myytävä kokoontaitettava penkki. Kelasin kyllä duunata veneilyhenkisen puisen boxin, minkä mallin bongasin Köpiksestä. Bullitt-myyjä tiesi sen tekijäksi puusepän, joten saa nähdä saanko itse tehtyä.

    Cargo-pyöriä alkaa olla siinä määrin, että lienee aika liittoutua jonkinlaiseksi yhdistykseksi, joka toteuttaa esimerkiksi jäsenille muuttoja ja ehkä myös myyntipalveluna pienessä mittakaavassa? Hyvä olisi joku yhteinen työhuone, jossa voisi talvella hissukseen rassailla pelejä.

    Itse valmiina pistämään peliin Bullittin lisäksi myös toisen cargobikeni, Velocab -rikshan. Kantavuus on 320 kiloa, joten loppuu ne pulinat auton tarpeesta muutossa.

    Big up!

    _____________________________________________________________
    I got this account from the guys behind the corner!
    Lähetetty 8:40, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. Matu, onko mahdollista tyypata tota Bullittia? Se on ollut vaihtoehtona mielessä, etenkin kun oma isä on puutyöhullu ja varmaan ottaisi boksinväsäämisen osakseen.

    Marlonin pyörälläkin voisin tehdä vähän sitä spontaania mäki alas - mäki ylös -testiä pidemmän koeajon, niin olisi paremmat pohjat tehdä vakavasti harkittu ostopäätös. Voisin panna vaikka privaa asiasta.

    Hyötypyöräilyä. Isosti. http://www.tavarafillari.fi.
    Lähetetty 8:44, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. Matu
    Matu
    Profiili

    Koeajo järjestyy toki! Bullitt on mahtava pyörä ja kauppaministeri Hans on loistava äijä. Jos innostut tilaamaan, niin lähdetään pyörillä Köpikseen hakemaan se ajaen pois. Eihän Tukholma-Helsingborg-Helsingör-Kööpenhamina mikään älytön ole.

    _____________________________________________________________
    I got this account from the guys behind the corner!
    Lähetetty 9:48, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

    ^Hep, jos tällaista tulee tosissaan vireille niin olisin mielelläni mukana. Heinäkuun alkupuolella olisin omaani hankkimassa.
    Fillarilla sinne ja siellä sitten puretaan se kuormaksi ja Bullitilla takaisin. Näin tässä olen ajatellut toimia, joten aina mukavampi jos ei ihan solona tarvitsisi ajella ja vielä parempi jos mukana joku jolle mestat ja naamat ennakkoon tuttuja.

    - Judda -
    Lähetetty 10:43, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. ^mullakin on tavoiteaikataulu tossa heinäkuun alussa, mutta samaan aikaan pitäisi saada sekä pyörä että se sillä kuljetettava lapsi. Ajattelin olla lapsensaannissa paikalla, joten fillarinhakumatkaan ei taida aika riittää.

    Ei olisi mahista tilata yhtä extra-bullittia? Siinähän se menis toisen bullitin kuormana köpiksestä Suomeen. :P

    Hyötypyöräilyä. Isosti. http://www.tavarafillari.fi.
    Lähetetty 11:05, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. pedro diniz
    pedro diniz
    Profiili

    Meidän perheellä on kanssa tollanen samanlainen Bakfiets kuin Marlonillakin. Sitä voin lämpimästi suositella ainakin lapsiperheisiin. Yhden lapsen ja piknik -kamat jaksaa hyvin polkea ilman moottoriakin. Kohta selviää, et miten kahden kanssa homma onnistuu...

    Lisävarusteina löytyy flat- ja high -coverit, joista jälkimmäinen siis läpinäkyvä hässäkkä, jonka alta penska(t) voi ihmetellä sateellakin maailman menoa. Ruuvasin siihen myös ovenkahvoja, joihin saa viritettyä turvavyöt ja niihin sitten turvakaukalon tommoselle toukka-asteella pyörivälle kakaralle. Hyvin toimii! Kahdelle lapsellehan tossa on jo penkki ja vyöt valmiina.

    Jos toi Matun ehdottama paja joskus toteutuu, niin mielellään voisin tulla sinne joskus tota meidänkin kärryä rassaamaan. Noista muuttohommista en tiedä, muutin just talvella meidän perhettä osittain tolla ja kyllähän se jossain vaiheessa alko vituttaa. Kyllä mä kymmeniä hyllymetrejä kirjoja ja vinyyleitä kuskaan mielummin pakulla. Pienemmät kuljetusurakat ja Ikeassa käynnit tolla kyllä hoitaa kivasti.

    Lähetetty 11:46, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. Mulla on nyt Bakfiest alla joten koeajoa haluaville löytyisi mahdollisuus tänään klo 17 Paavo Nurmen patsaalla. Ilmoitelkaa jos tulette.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 13:11, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. Matu
    Matu
    Profiili

    yeah! sinne vaan zykkeli, tuodaan samalla kamuleontille yks.

    Paavo Nurmelle olisi tarkoitus viideksi Bullittillakin pyörähtää, jos ei pahasti sada.

    _____________________________________________________________
    I got this account from the guys behind the corner!
    Lähetetty 14:30, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. Cargokuume nostaa taas päätään. Onko kenelläkään mitään kokemuksia koirien roudaamisesta tuollaisella? Joku kuomu siihen pitäisi varmasti virittää, etteivät ensimmäisen oravan perään ryntää. Kai ne sitten menisivät siinä missä kakaratkin.

    Mites Bullitin säätövara 186cm pitkäjalkaiselle? Saakohan hyvän ajoasennon? Täytyy testata joku päivä, tänään ei taida ehtiä.

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 14:49, 24.5.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: