Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Steamroller Appreciation

(1606 posts)

1. Mun 'rollerin talvikuosi näyttää tältä:

Välitys on 42x20. Aluksi epäilin sitä vähän liian kevyeksi, mutta lopulta se on osoittautunut yllättävän hyväksi. Noilla kumeilla (Marathon winter 35mm) oli jo hetken lokarit kiinni eri välityksellä. Sen verran on ahdasta tuolla kuitenkin, että joudun varmaan half-linkin hankkimaan, jos haluun noilla välityksillä saada lokarit mahtumaan. Satulan kulmaa pitää kans vielä vähän hienosäätää. Nyt on kolmas säätökierros meneillään. Ei pitäis olla niin vaikeeta...

Lähetetty 15:36, 12.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

Tyylikäs kokonaisuus. Milläs kiinnikkeillä tohon täyspitkät lokarit saa? Racebladien kanssahan ei olis ongelmaa mahtumisen kanssa.

"Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 16:20, 12.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. Nippusiteillä ja sisäkumin palasilla oli viimeksi lokarit kiinni, näillä ajattelin laittaa seuraavan kerran. Muut kohdat tuolla onkin kunnossa, vaan korvakkeet puuttuu.

Lähetetty 16:47, 12.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

Arvoisat Steamroller-tietäjät. Mikäli onnistun realisoimaan nykyistä pyöräarsenaalia rahaksi ja ansaitsemaan riittävästi fyffeä rahoittaakseni Sen Pyörähankinnan, kaipaisin vinkkiä mitoitukseen.

Huolimatta kirppiksiltä ja sieltä sun täältä hankituista fillareista, Steamroller himottaa edelleen. Olen huomannut lähes kaikkien ikinä koskaan viimeisen kahden vuoden aikana kokeilemieni pyörien olevan minulle matalia ja liian pitkiä. Comptetitive cyclist arvioi mielestäni yläkanttiin sopivia vaakaputken pituuksia näillä mitoillta:

Kokeilematta en aioa enää tehdä yhtäkään pyörähankintaa, mutta mitä veikkaatte, onko Steamroller 53 vai 56 lähempänä sopivaa? Putkien pituuksien lisäksi vaikuttavat myös niiden kulmat, joita en osaa ottaa huomioon.

Ajattelin piipahtaa Ajomiehessä katsomassa, olisiko koeajettavissa minkä kokoista fillaria. Kelien parannuttua Foxcompissakin taitaa olla yksi isokokoinen yksilö koeponnistettavaksi. Koeajo ei kerrro täyttä totuutta, joten siksi mitoitusvinkit ovat tervetulleita kokeneemmilta Steamroller-kuskeilta.

Manataan vielä sitä, kuinka vähän Suomen maassa on myynnissä käytettyjä Steamrollereita. Kuin koittaisi löytää sopivat ja kestävät farkut käytettyinä.

Lähetetty 15:20, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. TimoL
    TimoL
    Profiili

...eikös rollerissa just oo aika pitkä runko? sen takia mä omani myin kun halusin korkean ja lyhyen rungon.

"älä kuuntele tota smurffii"
    Lähetetty 15:26, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. tya
    tya
    Profiili

Käytettyjen lollereiden vähäinen määrä kertoo varmaan omistajien tyytyväisyydestä pyörään. Mut tosiaan vähän pitkänpuoleinenhan se on kun vaakaputki on melkein sentin-pari pystyputken C-T -mittaa pidempi. En oo lollerilla ajanut mutta veikkaan että raiserilla/suoralla toimii paremmin kuin dropilla, tai sit dropin kanssa lyhyt stemmi.

Lähetetty 15:44, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

Tuo koon 53 rolleri on karvan verran vaille 55 cm pitkä. Rossin, joka on minulle ollut sopivin, on n. 56 cm. Vertailua on vaikeaa, sillä kulmathan noissa ovat erilaiset.

^^ TimoL: Löysitkö millaisen (järki)fiksipyörän/-rungon?

Lähetetty 15:59, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. Sherpa
    Sherpa
    Profiili

Oon 175cm pitkä ja nyt on tullut ajettua tolla 53:en rollerilla joku lähemmäs 25000km. Raiserilla ja 90mm stemillä meikälle sopiva, droppitangosta en enää edes uneksi. Sanosin että 56 olis äijälle paree, mutta käy toki koittamassa.

-Liian vanha muussaamaan.
    Lähetetty 16:51, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. Smurf
    Smurf
    Profiili

53 loller on aika matala ja tuntuu meikäkäiselle (180cm) liian matalalta. 56 on meikällä käytössä ja 9cm stemillä ja suoralla satulatolpalla saa pelivaraa, mutta 56 on meikälle periaatteessa juuri inan verran (1 cm) liian pitkä.

Lähetetty 17:01, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. johnh
    johnh
    Profiili

Oon myöskin 175cm pitkä ja omistan 53:en 'jyrän. Tulee ajeltua tosi vähän alaotteella. En osaa sanoa miten paljon lyhyempi stemi helpottais. Viiskolmonen on kyllä liian matala noinkin pitkälle kaverille. Sanoisin K-Mikolle 56.

Lähetetty 17:34, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. MFFF
    MFFF
    Profiili

Mulla on 56 kokoinen runko bullhornilla ja ruumiilla pituutta on 177,5. En ole tuntenut tarvetta vaihtoon. En ole jaksanut etsiä edes lyhempää stemmiä vaikka päivittäiset työmatkat tuleekin ajettua enimmäkseen sarvilla ja joskus kädet vähän puutuu kun painoa on kämmenillä jonkin verran. Silti mielestäni oikein miellyttävä ajettava.
    Edit: stemmi on näköjään 11 cm.

Lähetetty 17:48, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Pekka
    Pekka
    Profiili

Tulipahan sitten heräteostoksena ostettua höyryjunan runko (56cm)..

Höyryjyrä & Paddy Wagon
    "Haluan pyöräillä, en tehdä valintoja" -Wagner
    Lähetetty 17:49, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

Kulmien vaikutusta lototessa kannattaa mitata rungon reach, se kertoo ohjaamon koon kulmista riippumatta. Satulan paikka pitää kuitenkin säätää keskiöön nähden kohdalleen, joten tuo on se mitta, jolla on väliä.
    Omassa 53 lollerissa mitta näytti olevan jotain 395-397mm. En tosin vastaa tiedon oikeellisuudesta mittalaitteiston teknisistä ominaisuuksista (Luotilankana ompelulankaan ripustettu tuulessa heiluva kännykkä, eikä "hieman" kulunutta rullamittaakaan tullut kalibroitua.) johtuen. Joku (vaikka sä ite kaupassa koeajolla) voi halutessaan mitata paremmin. Ja sitten vertaat sitä siihen Rossiniin.

Mä oon jotain 6cm lyhempi, mutta se ero on lähinnä jaloissa ja oon kokenut 11cm stemin ja bullhornin mukavaksi yhdistelmäksi. Ehkä se siis sen puolesta sopis sullekin, mutta se on jo tosiaan aika matala, saisit nostaa sitä tankoa varmaan sen 6cm. Eli varmaan paremmin sopis se 56 lyhemmällä stemmillä kuin muuten käyttäisit. Tai sitten ei. Turha arvailla, käy kokeilemassa ja mittaamassa.

Lähetetty 19:05, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

Kiitoksia näkemyksistä ja kokemuksista. Jos testaamatta joutuisin ostamaan, olisin varmaan valinnut 53:n. Tuo reachin mittaaminen oli kelpo vinkki. En ollut itseasiassa siihen törmännytkään aiemmin tai sitten olin vain sivuuttanut koko homman. Painelen kauppaan siiman ja punnuksen kanssa jos asia näyttää talouden puolesta toteutuvan.

Lähetetty 19:53, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. Smurf
    Smurf
    Profiili

kysy siltä epulta ja se sanoo sinulle 56 (luultavimmin).

Lähetetty 20:00, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. fiksifriikki
    fiksifriikki
    Profiili

Iha vitun jepa!
    Lähetetty 20:44, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. johnh
    johnh
    Profiili

Lollerista on moneksi.

Lähetetty 22:49, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. uao
    uao
    Profiili

No laitetaan nyt tämäkin:

http://www.laekhouse.com/blog/?p=755
    http://prollyisnotprobably.com/2010/04/ethans_surly_steamroller_disk.php

Lähetetty 23:11, 20.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. Smurf
    Smurf
    Profiili

miksi?

niin tietysti koska voi, mutta miksi pitää voida?

Lähetetty 6:48, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. basti
    basti
    Profiili

Etelän miehen sanoin: por que no?

Onhan se nyt kivaa.

“Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 7:21, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. TimoL
    TimoL
    Profiili

K-Mikko - 5:21, 21.4.2010  » 
    Tuo koon 53 rolleri on karvan verran vaille 55 cm pitkä. Rossin, joka on minulle ollut sopivin, on n. 56 cm. Vertailua on vaikeaa, sillä kulmathan noissa ovat erilaiset.
    ^^ TimoL: Löysitkö millaisen (järki)fiksipyörän/-rungon?

:) niiin, järkipyörän... ostin sitten palpaa, eli Cinelli Vigorellin. Vertailun vuoksi: mulla oli 59cm Roller ja Vigo on 56cm, joka tuntuu just sopivan kompaktilta. Vartta on miehellä 185cm.

"älä kuuntele tota smurffii"
    Lähetetty 8:55, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. Tossa ei ole ole kyllä järjen hiventäkään. Joku oli varmaan kuullut, että Steamroller toimii hyvin cyclocrossissa ja sitten ylitulkinnut ja liioitellut asian monituhatkertaisesti.

Steamroller on ubermahtirunko, muttei se ihan niin ainutlaatuinen runko kuitenkaan ole, että siitä kannattaa ihan väkisin muokata jotain mihin sitä ei ole lainkaan suunniteltu. Pyyhkikää edellä esitetty Steamroller, Leakhouse ja Prolly muististanne jos takalevarisinkula kiinnostaa!!! Tarjolla on nytkin jo todella hienoja ja hyviä takalevarisinkularunkoja ja ne on sellainen fillarikategoria, johon tippuu jatkuvasti lisää hyviä vaihtoehtoja.

Jengi ei yleisesti osaa muuten luottaa pelkkään yhteen jarruun sinkulassa. Outo juttu kun ottaa huomioon miten moni pystyy täydellisesti luottamaan pelkkään kiinteään. Voi olla pitkään etujarruttomalla kiinteällä ajellut kaveri joka silti kokee olonsa turvattomaksi jos pitää hypätä pelkällä etujarrulla varustetun sinkulan puikkoihin. Tossakin hullussa casessa voi siis kyseessä olla joku arkajalkainen sinkulakuski jos siinä ei olekaan haettu cc-runkoa. Ja sitten se arkajalka ei ole esteettisistä syistä ja henkisistä rajoitteistaan johtuen halunnut vannejarrua.

Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 9:21, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. jussi
    jussi
    Profiili

markkuj - 7:21, 21.4.2010  » 
    Jengi ei yleisesti osaa muuten luottaa pelkkään yhteen jarruun sinkulassa. Outo juttu kun ottaa huomioon miten moni pystyy täydellisesti luottamaan pelkkään kiinteään.

Teki mieleni kommentoida tähän sinkuloinnin ja fiksuttelun välisistä eroista mutta taidankin jättää väliin ettei taas tule sanomista. heh heh.

Lähetetty 9:29, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. zen's dead, baby. zen's dead.

ja ei voi himmennitöntä kiinteää verrata vajarisinkulaan ei.

Lähetetty 9:38, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. konkeli
    konkeli
    Profiili

Takalevarisinkularunko on mahdollisesti kevään rumin sana.

***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 9:40, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: