Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Steamroller Appreciation

(1605 posts)

  1. Nyt kun oon jonkun verran enemmän ajellut tolla Steamrollerilla niin oon erittäin vakuuttunut. Vertailukohtana kaksi omassa käytössä olevaa maantiekonversiota ja satunnaiset muiden pyörien kokeilut.

    Jos jollekin osaavalla suunnittelijalle antaisi toivelistan hyvän kaupunkifiksin ominaisuuksista, niin veikkaan että lopputulos olisi aina about Steamroller. Toimii tosi hyvin olettaen ettei käyttönä ole juurikaan pitkiä nopeita maantielenkkejä tai vaikka veloa. Ja olettaen että kuskin vartalon geometria sattuu olemaan about normaali. Niin kauan kun poljetaan liikennevalojen seassa ja satunnaisesti kikkaillaan niin toi on aika täydellinen?!?

    Mitä noissa on huonoa?

    Monet sanoo että paino mutta kaikki muut kikkailua ja katuja varmasti kestävät rungot on silti vielä painavampia. Ja jotkut kiroo vähän outoa ketjulinjaa, kai hankala löytää keskiö jolla ratakammilla tulisi tarkka 42 ketjulinja. Mutta 95%:n käyttämä 103 mm keskiö ja RD2:n ulompi ratas taas toimii takuuvarmasti eli sekään ei paljon harmaita hiuksia aiheuta. Monet sanoo rumiksi, mutta se lienee sivuseikka, makuasia ja järjestelykysymys.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 10:33, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  2. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Steamroller on mahtirunko, mutta muutamia vikoja kyllä löytyy.

    .runko on painavahko, ainakin meikän painolla se voisi olla kyllä jotain hipoksiterästäkin.
    .Rollerit ovat aika pitkiä, 56 rolleri on 56,9 muistaakseni pitkä.
    .Keskiö voisi olla himppasen korkeammalla
    .Runko on kyllä sen mallinen että vaatii säätelyä ennen kuin ketjulinja natsaa, perskohtaisesti jouduin laittamaan avaruudettimen rattaan ja navan väliin, sekä laittamaan 107-keskiön sijasta 111-keskiön, koska lyhyimmillä keskiöakseleilla kanmet kävivät liian lähellä runkoa. Mutta menköön sen piikkiin, että ketjulinjat vaativat aina näppäilyä.

    ..en muuta vikaa keksinyt.. paitsi että haarukanpäiden suunnittelu (takana) on aika perseestä.

    Lähetetty 13:46, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  3. Allekirjoitan muuten dropoutit miinuksena. Turhan ahtaat paikat jykevämmälle avaimille.

    Mutta hinta-laatu-saatavuuspisteet edelleen 10+.

    Kukas sanoi joskus että Steamrollerin väri muuttuu ensi kaudeksi?

    Pistäkää tänne muuten Steamroller vinkit!

    Tuo 111 keskiö lienee yksi vinkki.

    Kun 103 keskiöllä (Surlyn vakiokokoonpanossa) 45:n ketjulinja (RD2:n ja muiden maantiekampien ulomman rattaan standardi) menee kohdalleen, niin mun matematiikalla 109 olisi Steamrollerin keskiön oletusarvo ratakampiin. Hyvä tietää ettei 109 toimikaan.

    Jos jollekin tulee mieleen Steamrollerilla toimivia unelmavälityksiä (2 eri välitystä samanpituselle ketjulle, eli välityksen vaihto vaihtamalla eteen isompaa ja taakse pienempää tai toisinpäin ilman ketjun säätöä) niin pistäkää tänne.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 14:35, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  4. jussi
    jussi
    Profiili

    .Keskiö voisi olla himppasen korkeammalla

    vaikkei toi kai varsinaisesti yleensä ole mikään ongelma niin ihmettelen aina miksei missään näissä uusissa kiinteänä ajettavaksi tarkoitetuissa rungoissa nosteta keskiötä suosiolla kunnolla ylös? bob jacksonin vigorelli on varmaan ainoa valmis-runko jossa reilusti korkea keskiö.

    fiilispohjalta voin sanoa että pyörällä jossa on reilusti 'maavaraa' on erittäin hauska ajaa, voi kantata kurveissa vapautuneesti eikä tarvi pelätä että polkimet nappaa kiinni katuun ja muutenkin fiilis on mainio. joo, geometria muuttuu eikä se kai oikein sovellu maantieajoon mutta kaupunkiin kyllä.

    Lähetetty 14:47, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  5. Tyytyväinen täytyy kyllä olla. Ainoat asiat mitä äkkiseltään tulee mieleen on keskiön korkeus (mataluus) ja 59cm koossa pituus. Saisi olla sentin tai kaksi lyhempi.

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 14:57, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  6. TimoL
    TimoL
    Profiili

    Joo-o, erittäin tyytyväinen olen myös ollut. Toi on yllättävän ketterä isoksi pyöräksi (vertaan nyt siis esim. maasturiin), mitä mainioin siis kikkailuun ja kaupunkiajoon. Keskiö tosiaan saisi olla hieman ylempänä, kampia on tullut kolisteltua kurveissa ja kanttareissa...

    Meitsi peesaa --> mutta runko tosiaan kans vois olla snadisti lyhkäsempi. Ja jossain vaiheessa täytyy testaa tiukempaa (suorempaa) etuhaarukkaa.

    Mutmut, tehdaspyöräks aika hiton hyvä.

    "älä kuuntele tota smurffii"
    Lähetetty 15:29, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  7. jarkko
    jarkko
    Profiili

    markkuj - 1 hour ago  » 
    Kun 103 keskiöllä (Surlyn vakiokokoonpanossa) 45:n ketjulinja (RD2:n ja muiden maantiekampien ulomman rattaan standardi) menee kohdalleen, niin mun matematiikalla 109 olisi Steamrollerin keskiön oletusarvo ratakampiin. Hyvä tietää ettei 109 toimikaan.

    Eipä tuollaista universaalia Steamrollerin oletusarvoa keskiön pituudelle ratakammille ole olemassakaan. Eri valmistajien ratakammet vaativat eri mittaisia keskiöitä - Campa suosii 111 mm, Miche harrastaa 107 mm, Sugino jotain aivan muuta.

    Lähetetty 16:07, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  8. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Campa suosii 111 mm, Miche harrastaa 107 mm, Sugino jotain aivan muuta.

    Miche-kanmet+107mm keskiö= nou nou, samat kanmet+111mm+prikka taakse (michen napa)=jeee

    pilasin yhdet michet simpan keskiöllä.. keskiön mitta oli 110 ja prikka oli jälleen takana.

    lyhyemmillä keskiöakseleilla perusratakammet saattavat ottaa runkoon tai ainakin käyvät turhan lähellä.

    Kun on "erikoisrunko" vaatii se erikoisia ratkaisuja, eli sama campaviiste on 107miche-keskiössä, kuin campan kaikissa (onko muita kuin 102 ja 111?)

    Lähetetty 17:59, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  9. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Smurf - 37 minutes ago  » 
    Kun on "erikoisrunko" vaatii se erikoisia ratkaisuja, eli sama campaviiste on 107miche-keskiössä, kuin campan kaikissa (onko muita kuin 102 ja 111?)

    Campaa saa myös 115,5 mm akselilla. Suginolta löytyy 109-millinen ISO-viisteinen myös. Siinä ne vaihtoehdot italoviisteisille taitavat olla? Japaniaviisteissä valinnanvaraa on aika paljon mukavammin.

    Lähetetty 18:38, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  10. JeeJee
    JeeJee
    Profiili

    Pyörähän on ihan mahtava, mutta jos huonoja puolia hakemalla haetaan, niin ne ovat:

    -vähän ruma
    -etuhaarukassa renkaan tilat liioiteltu -> hankala löytää jarrua
    -vähän pitkä runko
    -etuhaarukoiden toleranssit mitä sattuu. Sain viilata dropautteja tovin, eikä akseli mee oikein vieläkään.

    Ketjulinja natsas, kun ostin keskiön sen mukaan, mitä kammissa suositeltiin 42mm ketjulinjaan.

    "Manse tietää, mutta sitä ei kiinnosta." - MrSticha
    Lähetetty 19:23, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  11. Campaa saa myös 115,5 mm akselilla. Suginolta löytyy 109-millinen ISO-viisteinen myös. Siinä ne vaihtoehdot italoviisteisille taitavat olla?

    Phil.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 19:23, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  12. pahus
    pahus
    Profiili

    JeeJee - 1 hour ago  » 
    Pyörähän on ihan mahtava, mutta jos huonoja puolia hakemalla haetaan, niin ne ovat:

    -etuhaarukassa renkaan tilat liioiteltu -> hankala löytää jarrua<b>
    -etuhaarukoiden toleranssit mitä sattuu. Sain viilata dropautteja tovin, eikä akseli mee oikein vieläkään.

    Talvella saattaa joskus olla lunta. normimaantiejarruun ei hääppöinen kumi mahdu niin että jää tilaa loskalle... Haarukkaongelmista en ole muilta kuullut, ja noita on kuitenkin muutamalla. suht harvinainen vika siis.

    Pursuit of happiness.
    Lähetetty 20:48, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  13. tya
    tya
    Profiili

    Eihän rungon pitäis vaikuttaa ketjulinjaan mitenkään, jos keskiömuhvin keskikohta on samalla kohdalla kuin takahaarukan keskikohta, minkä nyt luulis olevan aika yksinkertainen juttu? Eri kammethan nyt tietty vaatii erimittaisen akselin jotta niillä saisi saman (esim 42mm) ketjulinjan, ja navoissa ja rattaissakin voi olla eroja. Mut eihän rungolla *pitäis* olla mitään tekemistä sen kanssa.

    Lähetetty 22:54, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  14. Mut oliko tuossa siis ongelmana, et kammet osuu helposti fatties fit fine -putkiin? Ite en kyl ees ajatellu asiaa. Tilasin rungon ja shimano 600:jen kanssa sopivan keskiön ja sillä sipuli. Just semmonen sopiva puolisen senttiä jää kammille tilaa.

    Mut tosiaan itse oon kans tykänny tosi paljon rungosta. Keskiön mataluus sinänsä miinus, etten radalle tuota oo uskaltanu viedä. Ja koukut raapii maata todella helposti.

    Lähetetty 23:08, 23.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  15. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Mut oliko tuossa siis ongelmana, et kammet osuu helposti fatties fit fine -putkiin

    Ei millään hyvällä samuli, mutta olit ainoa joka tajusit. Miche-kammet (107mm keskiö)olivat NIIN lähellä putkia (fatties fit fine), että kahdella sormella puristamalla sai kammet osumaan runkoputkiin. En enää jaarittele tästä enempää.

    Lähetetty 7:09, 24.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  16. tya
    tya
    Profiili

    Joo, ei pitäis kännissä kirjoittaa... Nyt vasta luin mistä puhuttiin. Tietty saman asian kääntöpuoli on se että mahtuu iso rengas, mikä on kivaa.

    Lähetetty 11:26, 24.9.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  17. Mullakin on tuommonen Steamroller ja muuten ihq mutta lokareita en ole siihen löytänyt. Ostin jo hätäisenä SKS:n kaaret, jotka tarkemmin tutkittuna vaativatkin rungolta asiaan kuuluvat korvat. Eli mitkä lokarit tuohon Steamrolleriin menis? Meiluiten ihan täysmittaiset kaaret.

    Lähetetty 18:04, 5.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. Teen steamrollerista nyt ainakin hetkeksi sinkulan kun tulee toinen fiksi taloon. Miten se lukon ulottuvuus mitataan eli mitä pitää kirjoittaa nettikaupan hakuruutuun tai tänne forumin ostetaan-ilmoitukseen että saa sopivat jarrut?

    Lähetetty 14:18, 14.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. ivan
    ivan
    Profiili

    Mitä tarkottaa lukon ulottuvuus?

    Lokareista: paljonko takahaarukan juuressa on tilaa? Jos oot rahamiehiä, aivan-vitun-kalliit Honjon 36-milliset lokarit saattais mennä tällasella kiinnityksellä.

    Lähetetty 17:24, 14.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. Äh, ei pitäis kirjoitella näitä töiden lomassa kun ei pää riitä kumpaankaan edes erikseen.

    Tarkoitin siis JARRUJA. Eli miten katsotaan mikä jarru ja minkä mittaiset jarrulänget runkoon sopii? Etujarruhan tuossa jo on, mutta sen voisi ottaa pois ja laittaa yhtenäiset maantietyyppiset jarrut eteen ja taakse sen tilalle. Eli millä spekseillä näitä pitää lähteä kyselemään esim. tämän saitin ostetaan-palstalta?

    IVAN: en ihan noin massimiehiä ole vaikka komiat lokarit kyllä onkin. Kokeilen seuraavaksi Bilteman halpiksia.

    Lähetetty 17:46, 14.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. tya
    tya
    Profiili

    Lukon ulottuvuus on nyt varmaan jarrun ulottuvuus eli reach. Mitataan jarrun kiinnitysreiästä jarrupalan keskelle. ks. http://sheldonbrown.com/gloss_ra-e.html#reach Jos lukee "long reach", käy varmasti, tavallinenkin ehkä.

    Täysimittaisia lokareita joissa on jotkut pannat kiinnitykselle ilman rungosta löytyviä korvakkeita en kyllä tiedä, mutta eikö ne korvakkeille tarkoitetut saisi kuitenkin jollain nippuside/letkunkiristin/panta -patentilla kiinni.

    Lähetetty 17:50, 14.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. tya - 15:50, 14.5.2009  » 
    Lukon ulottuvuus on nyt varmaan jarrun ulottuvuus eli reach. Mitataan jarrun kiinnitysreiästä jarrupalan keskelle. ks. http://sheldonbrown.com/gloss_ra-e.html#reach Jos lukee "long reach", käy varmasti, tavallinenkin ehkä.

    Kiitos! Juuri tätä tarkoitin. Mittaan ja laitan ilmoitusta tulemaan - hätätilassa sitten uusia etsimään.

    tya - 15:50, 14.5.2009  » Täysimittaisia lokareita joissa on jotkut pannat kiinnitykselle ilman rungosta löytyviä korvakkeita en kyllä tiedä, mutta eikö ne korvakkeille tarkoitetut saisi kuitenkin jollain nippuside/letkunkiristin/panta -patentilla kiinni.

    Pitää vielä tarkastaa olisiko patentin paikka vai tuleeko se Bilteman kaari silti halvemmaksi ja siistimmäksi. Rumahan se on mutta niin alkaa olla jo mun pyörä muutenkin.

    Lähetetty 18:28, 14.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. rokpete
    rokpete
    Profiili

    tuossa on jotain kans
    http://www.surlybikes.com/spew7.html

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 18:42, 14.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. uao
    uao
    Profiili

    "Lastly today, to the guy who wrote in to bitch us out because we did not accomodate him by specifically addressing on our website whether or not he would be able to do barspins on a stock Steamroller: You, sir, are an asshat. It's one thing to write to us and ask if you can do barspins with the Steamroller. You want to do barspins? Great. But it's just bad form to write in to us angry because we don't specifically address on our website the burning issue of barspins. Get bent.

    (By the way, the answer is no, not without some modifications like a smaller wheel or different fork or shorter crank arms. Happy? Good. Go drink your milk.)" >>

    Lähetetty 18:23, 29.8.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. Mites muuten Steamrollerien värihistoria menee. Hatusta heittämällä muistelisin jotain tällaista:

    2004-2005 - vihertävänsininen
    2005-2007 - musta
    2007-2008 - viininpunainen
    Uudet - musta ja kerma

    Kuka osaa täydentää? Kellä on ajossa Suomen Wanhin Höyryjuna?

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 14:38, 23.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: