Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Korkea ja lyhyt runko eli Kirahville fillari

(20 posts)

  1. zorba
    zorba
    Profiili

    Toivottavasti tämä topikki tuli oikeaan paikkaan, ja jos ei tullut, niin pyydän anteeksi.

    Ja sitten asiaan: Kärsin monen hujopin tavoin "pitkät raajat, lyhyt torso" -oireyhtymästä, mikä vaikeuttaa sopivalla runkogeometrialla varustetun fillarin löytämistä. En onneksi ole 193 senttiä pitempi, mutta silti tuntuu siltä, että sopivaa fillaria etsiessä oikean pituinen pystyputki (c-c about 600-630 mm) enteilee yleensä liian pitkää vaakaputkea ja päinvastoin. Olenkin viime vuodet sotkenut 540x540-runkoisella sinkula-Pökötillä, jonka vaakaputken pituus tuntuu jotakuinkin passelilta (suora ohjaustanko) mutta jonka pystyputki on aivan liian lyhyt, mitä olen tietysti yrittänyt kompensoida naurettavan pitkällä satulatolpalla.

    Kysyisinkin melko onnettomana fillarinuubina teiltä, hyvät asiantuntijat, jos voisitte suositella allekirjoittaneelle jotain tiettyä runkomerkkiä tai -mallia, joka olisi mitoitukseltaan korkea ja lyhyt. Olen yrittänyt googlettaa eri pyörävalmistajien malleja, ja toistaiseksi ainoa löytämäni selkeästi korkea ja lyhyt runkomalli olisi Chargen Plug (vrt. 626x566 mm). Tietysti sopivan fillarin löytäminen edellyttää muutakin kuin numeroihin tuijottamista, mutta olisin hyvin kiitollinen, jos joku teistä osaisi hieman opastaa meikäläistä oikeaan suuntaan tässä asiassa.

    Kiitos!

    Lähetetty 1:52, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. Hude
    Hude
    Profiili

    Itse olen, tässä tapauksessa, "vain" 185cm pitkä, mut omaan 190cm miehen jalat. Itse sentään löydän vielä sopivan rungon kohtuu helposti muttam vaakaputki todella voi välillä olla liian pitkä jotta asento oli ergonominen. Mutta jos olet tosissaan tuon rungon ostamisen kanssa niin kannattaisi ehkä teettämistä? Customi rungolla voisi saada aavistuksen lyhyempää vaakaputkea ja korkeutta lisää..

    Pyörän sunnittelussakin on todella omat rajoitteensa. Kaksoistimanttinen putkirunko taipuu vain tiettyyn pisteenseen asti. Keskiön paikka kun on suhteelisen vakio, heitot ovat kuitenkin rungosta riippuen marginaalisia, ja alaputki viettää aina ylöspäin emälle. Jos vaakaputki on liian lyhyt nousee alaputken kulma koko ajan. jossain vaiheessa ohjaustankoa ei voi enää kääntää kokonaan ilman että jonkin siitä osuu putkeen. Että tavallaan käyttämäsi tapa ottaa pienempi runko käyttöön ja laittaa siihen 50cm tolppa voi jopa olla hyvä ratkaisu. Tosin tällöin saa todella miettiä sitä tolpan materiaalia, superkevyt kreikkalaisen neitsyen voitelema hiilikuitu tolppa voi olla tiukoilla. Painoa saa olla enemmän mielummin kuin katkennut tolppa ilman satulaa takamuksessa...

    Ylläoleva teksti sisältää todennäköiseti paljon ironiaa, huonoa huumoria ja heikosti tietoa.
    Lähetetty 2:06, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. zorba - 0:06, 22.4.2010  » 
    Toivottavasti tämä topikki tuli oikeaan paikkaan, ja jos ei tullut, niin pyydän anteeksi.
    Ja sitten asiaan: Kärsin monen hujopin tavoin "pitkät raajat, lyhyt torso" -oireyhtymästä, mikä vaikeuttaa sopivalla runkogeometrialla varustetun fillarin löytämistä. En onneksi ole 193 senttiä pitempi, mutta silti tuntuu siltä, että sopivaa fillaria etsiessä oikean pituinen pystyputki (c-c about 600-630 mm) enteilee yleensä liian pitkää vaakaputkea ja päinvastoin. Kiitos!

    Sama vika rahikaisella. Sääli että kaikki Tampereen Ishiwatat lienevät myyty, koska ne olivat 61cm c-c pysty ja 57cm c-c vaaka. Mulla on moinen kesäprojektina, koeajolle pääsee pääkaupunkiseudulla sitten jahka valmista tulee, jos kiinnostaa kokeilla miten ne mitat toimivat.

    Ei kannata luopua toivosta, sillä on niitä vaikka niitä pitääkin "hieman" haeskella. Jos et jaksa katsella 80-luvun runkoja silmät sirrillä netistä kuukausikaupalla, niin osta se Chargen Plug niin pääset ajelemaan.

    Lähetetty 6:44, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. Mulla oli hetken aikaa ysäri-Miyata, joka oli jotakuinkin 61/57, joten eiköhän sulle konversiokin hoidu. Ekin Peugeot taitaa olla jopa 63/57.

    Mut tuo Plugihan kuullostais just hyvältä. Perusmallissa on vaan leveet ja vähän halvahkot vanteet, joten kannattanee miettiä jotain spesiaalimallia.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 7:35, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Minä olen koittanut haeskella käytettyjä fillareita korkean, mutta lyhyen rungon toivossa. Melko heikoin tuloksin. Rossin on ok, mutta se ei riitä tyydyttämään nälkää. Vaikka itse rollerista haaveilen, tuo Charge näyttää herkulta etenkin tässä ketjussa.

    Lähetetty 7:35, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. Mika K
    Mika K
    Profiili

    Just nuo vanhat Crescentit, Miyatat jne monet tuntuvat olevan toivotulla mallilla, kannattaa siis vain pitää silmät auki. Ebayssä tuntuu olevan nyt aika paljon 60-64 luokkaa olevia fillareita kaupan, mutta aika monessa on kyllä jo myöhemmän ajan kasarigeo eli pidempi TT..

    Lähetetty 8:12, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. Italoissa on usein myös satulaputkea lyhyempi vaakaputki.

    Lähetetty 10:50, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. bronto
    bronto
    Profiili

    Mites tämmöinen? Ribble Reynolds 653 60cm Racing Frame, retro fixie

    Seat tube(c to top) – 61cm, 24”
    Top tube(c to c) – 57cm
    Rear spacing – 126mm

    Jag är inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
    Lähetetty 10:58, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. zorba
    zorba
    Profiili

    Kiitos ihan aluksi kaikille superasiallisista ja -informatiivisista vastauksista. Olen otettu.

    Hude - 6:12, 22.4.2010  » Painoa saa olla enemmän mielummin kuin katkennut tolppa ilman satulaa takamuksessa...

    Tämä nimenomainen kauhuskenaario tulee toisinaan painajaisiini, mutta onneksi Olympoksen jumalat ovat olleet myötämielisiä ja teräksinen satulatolppa on toistaiseksi kestänyt. Nimim. Zeun salamaa odotellessa.

    randomm, kiitos tarjouksesta. Kiinnostaisi todella testata jossain vaiheessa tuota sun Ishiwata-projektipyörääsi. Mulla on vain sellainen tunne, että fillarisi olisi lopulta mulle niin sopiva, että joutuisin kolkkaamaan sut ja pöllimään sen.

    Toi tnts:n valkoinen Miyata oli sikahieno, samoin K-Mikon linkittämä Charge. Tiedättekö, saisiko tota Chargen Plugia tilattua mistään pelkkänä runkona tai runkosettinä? Kävin kyttäämässä Chargen sivuja, mutta siellä ainoa Plugista erikseen tilattava runko oli titaaninen. Paketti-Plugissa kun ei oikein miellytä ohjaustanko eikä satula, ja sittenhän siinä oli vielä noi tnts:n mainitsemat vanteet.

    Lähetetty 11:31, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^ Minäkin päädyin toisella silmällä selailemaan aamupäivän nettiä kaivaakseni lisää tietoa Chargesta. Racer vaikuttaa aika kiinnostavalta kokonaisuudelta juurikin siksi, että pelkkää runkosettiä ei näytä löytyvän.

    Lähetetty 11:35, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. zorba
    zorba
    Profiili

    bronto - 9:31, 22.4.2010  » 
    Mites tämmöinen? Ribble Reynolds 653 60cm Racing Frame, retro fixie

    Seat tube(c to top) – 61cm, 24”
    Top tube(c to c) – 57cm
    Rear spacing – 126mm

    Uhh, ei muuten vaikuta lainkaan hullummalta tuo. Valitettavasti vain oma fillarinrakentelutaito on hieman, tuota, heikonlainen. Mun pitäisi varmaankin kiikuttaa runko suoraan jollekin kasattavaksi, jos sen ostaisin. Hmm...

    Lähetetty 11:39, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Pyörän rakentaminen valmiista ja oikean kokoisiksi mitatuista osista on helppo homma jokaiselle jolla pysyy työkalut kädessä. Toisinaan saattaa joutua myös mittaamaan jotain ja lukemaan vähän Sheldonilta neuvoa. Tuo runko vaikuttaisi aika helpolta tapaukselta, koska ohjainlaakeri on jo asennettu, eikä keskiön kierteistäkään löydy mitään ranskalaisia tai sveitsiläisiä yllätyksiä.

    nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 11:55, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. Kuosititietoinen
    Kuosititietoinen
    Profiili

    Täällä näyttäis olevan muutama "korkea" s-postia vaan rohkeasti, että selviää se t-tube.
    Tollasella "korkealla" s-tubella olevai fillareita pyörii pilvin pimein, ainakin siltä tuntuu. Etsiskelen itse ruonkoa mitoilla: s-tube 62-64 t-tube 61+ (c-c), näitä ei tunnu tulevan vastaan, ei sitten millään.

    Lähetetty 12:01, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. tienlaita
    tienlaita
    Profiili

    Satulaputken kulma tietenkin vaikuttaa oleellisesti rungon todelliseen efektiiviseen pituuteen, joten pelkkää yläputken pituutta ei voi tarkastella kuin samojen kulmien kesken. Rungon reach kertoo tarkemmin pituuden.

    Minulla on Crescent 80-luvun lopusta joka on 590-590mm c-c. Siinä on 430mm reach. Nyt hankin Kuningaskulkurin 590-560mm c-c ja siinä on 400mm reach. Luvuista voi päätellä että satulaputken kulma on niissä sama.

    Loivemmalla satulaputken kulmalla pitempi yläputki on verrattavissa jyrkempikulmaisen lyhyempään. Jo asteen ero kulmassa vaikuttaa paljon. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1368437#post1368437

    Itse olen 184/89cm. Crescent vaatii tosi lyhyen stemmin. On aika tavallista, ehkä tyypillistä pohjoismaalaisuutta, että varsinkin pitkillä on suhteessa pitkät jalat. Kun joutuu virtuaalisesti runkokokoa ja -geometriaa sovittamaan, tulsi vielä ottaa huomioon muutakin kuin pituus ja jalan sisäpituus, sillä pyörässä ei ole väliä kuinka pitkä kaula ja pää on. Competitive Cyclistin sivuilla on hyvät ohjeet kehon monipuoliseen mittaamiseen. "Sternal notch" -mitta miinus "inseam" antaa keskikehon pituuden.

    Esimerkiksi omat mittani.
    Inseam: 89
    Trunk: 66
    Forearm: 36
    Arm: 61
    Thigh: 58
    Lower Leg: 58
    Sternal Notch: 153
    Total Body Height: 184

    (Se mitä olen vertaillut muitten mittoja, minulla on vielä pitkä kaula ts. melko kääpiö keskikeho.)

    Tiedän kyllä, että on melko yleistä viitata kintaalla näin tarkoille laskelmille. Mutta kun on tilannut postissa muutaman ei niin täydellisen rungon, sitä alkaa olla jo aika tarkka. Tietenkin tietty skaala runkogeometrioita on sovitettavissa, mutta kun on hallussa mieluinen tanko ja stemmi (harvinainen clamppi 26,4)... Jännä miten tankoon voi kiintyä joskus enemmän kuin runkoon. Sama koskee satuloita.

    Jaguar
    Lähetetty 12:16, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. zorba
    zorba
    Profiili

    [quote="happo-orgiat"]Pyörän rakentaminen valmiista ja oikean kokoisiksi mitatuista osista on helppo homma jokaiselle jolla pysyy työkalut kädessä. Toisinaan saattaa joutua myös mittaamaan jotain ja lukemaan vähän Sheldonilta neuvoa.[/quote]

    Omatoimisuus on kieltämättä eräs osa-alue, jonka suhteen voisin ihan oikeasti yrittää tsempata. Pakko myöntää, etten ole milloinkaan edes vaihtanut fillarin sisäkumia saati säädellyt joitain ketjulinjoja. Silti ajelen sinkulakonversiolla kuin jokin ekspertti. Todella noloa. Olen kyllä pluisannut Yksivaihteen rakentelutopikkeja ahkerasti ja yrittänyt sivistää itseäni. Pakkohan tässä on joskus ottaa lusikka kauniiseen käteen.

    [quote="Kuositietoinen"]Täällä näyttäis olevan muutama "korkea" s-postia vaan rohkeasti, että selviää se t-tube.
    Tollasella "korkealla" s-tubella olevai fillareita pyörii pilvin pimein, ainakin siltä tuntuu. Etsiskelen itse ruonkoa mitoilla: s-tube 62-64 t-tube 61+ (c-c), näitä ei tunnu tulevan vastaan, ei sitten millään. [/quote]

    Hyvännäköisiä runkoja - kiitos linkistä! Etsitkö tuota 62-64/61+ -mahtirunkoa itsellesi? Jos etsit, niin taidan olla sinuun verrattuna melkoinen kääpiö.

    Edit: mun quotet ei oikein pelaa, sori.

    Lähetetty 12:29, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. zorba
    zorba
    Profiili

    Kiitos tietopaketista, tienlaita. Mun täytyy oikeasti alkaa funtsia näitä asioita.

    Lähetetty 12:48, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. Hude
    Hude
    Profiili

    Jännä miten tankoon voi kiintyä joskus enemmän kuin runkoon. Sama koskee satuloita.

    Satulaa ehn vaihda vaikka ammuttaisiin. Kashimax sen olla pitää. Vaikka päällystän uudelleen

    Ylläoleva teksti sisältää todennäköiseti paljon ironiaa, huonoa huumoria ja heikosti tietoa.
    Lähetetty 23:22, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. Convdo
    Convdo
    Profiili

    Nostetaan vanha ketju, kun saman asian tiimoilla ollaan. Olen ajellut 2011 56cm PW:llä (geo), mutta tuppaa vähän kämmenet kipeytymään. Hartiat ovat olleet myös vähän jumissa. Nyt täytyy kyllä myöntää, että ajoasennossa itsessäänkin voi olla sanomista, joten ongelmat voivat johtua ihan vain siitäkin. Mutta kun mielenkiinnosta laittelin mittoja cc:n laskuriin, niin sain seuraavia tuloksia:

    Taitaa tuo 180/87cm viitata siihen, että pitkäjalkainen olisin. Pitäisikö siis katsella kohti lyhyitä ja korkeita runkoja, voisiko sieltä tulla apuja. Plugi taitaa olla edelleen hyvä vaihtoehto, lisäksi toisessa ketjussa mainittiin mm. myös Gazzetta. Tämä kun on vanha ketju, niin onko valikoima kasvanut parin vuoden takaisesta.

    Lähetetty 11:28, 15.10.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. Jani S
    Jani S
    Profiili

    M-kokoinen Plugi

    Lähetetty 11:32, 15.10.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. naakkis
    naakkis
    Profiili

    Mainitaa nyt, että itse ajelen Createn XL-koon runkosetillä: Seat tube 60c-t ja top tube 54c-c. Onhan tuo ihan halpis kamaa ja originaaleina ei olekkaan kuin runkosetti, mutta on ainakin lyhyt vaakasuunnassa.

    Lähetetty 11:55, 15.10.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: