Yksivaihde.net » Pyöräverstas

"Lyhyt" maantietanko

(32 posts)

1. tya
    tya
    Profiili

Maantietankojen "reachissa" taitaa olla eroja, eli siinä, miten kauas eteenpäin tanko vie kahvat. Eikös niin? Löytyisikö jotain edullista, mielellään 26mm tankoa, joka olisi "lyhyt"? Tekis mieli saada kahvoja maantiepyörässä vähän taaksepäin mutta stemmiä ei viitsisi vaihtaa lyhyempään.

Itse alaspäin vievän dropinkaan ei tarvitsisi olla kovin syvä, mutta ei sillä niin väliä, ajan alaotteelta niin harvoin. Lähinnä "kahvoilta" ajaessa olisi kiva saada venytystä vähän lyhemmäksi.

Toki ylikokokin käy, taitavat nykytangot olla melkein kaikki kuitenkin niitä, menee sitten vaan stemmi vaihtoon.

Lähetetty 17:40, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. Jani S
    Jani S
    Profiili

Controltechin Fuegossa on reach 76mm, näkyyvät olevan tosin OS ja ainakin CRC:ltä loppu.

Lähetetty 18:18, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. accro
    accro
    Profiili

Mun lempiaihe!

Vanhalle, 26mm standardille tehdään aika vähänlaisesti uusia tankomalleja. Ajoin viime syksyn PRO LT anatomic -tangolla, jossa reachia taisi olla 83mm ja droppiakin aika vähän. Ihan hyvä se oli, mutten saanut kahvoja haluamaani asentoon tangon asentoa huonommaksi muuttamatta.

31.8mm tarjoaakin järkevämpiä vaihtoehtoja. Suhteellisen uudet compact-mallit on yleensä varustettu lyhyellä reachilla sekä dropilla. FSA tekee muutamaa tuollaista, Vero Compact on halvin ja Wing Pro -sarja litistetyllä suoralla osuudella hieman hintavampi. Myös 3T tekee Ergosum-mallia, jossa speksit on suunnilleen samanlaiset, ehkä reachia hieman enemmän(?).

E: FSA Verossa ja Wing Prossa "ulottuvuus" on 80mm ja "pudotus" 125mm. hubsit cranksit jne.

1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 18:25, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. tya
    tya
    Profiili

Ai hitto, sorruin itekin decalssit-läppään. Sori. Mutta jatketaan aloitetulla linjalla...

Jaa joo ne reachithan näemmä löytyy ihan tangon spekseistä. Nykyinen on Deda Piega jonka reach näyttäis olevan 86mm. Eli taitaa aika "lyhyestä" päästä olla tuokin. Kuitenkin max. sentin näkyis saavan pois esim. tolla controltech fuegolla, hyvä tietää.

Lisää vaihtoehtoja?

P.S. myydään 46cm levee Deda Piega 26mm 15e.

P.P.S. Näistä reach-luvuistahan näkee kuinka helvetin paljon eteenpäin droppitanko voi viedä käsiä jos kahvoilta ajelee. Tuli vaan mieleen nää keskustelut runkojen pituuksista, että onko järkeä miettiä ajavansa samalla rungolla riserilla ja dropilla... Ei sillä että dropilla tarttis aina ajaa kahvoilta ja etteikö droppi ois tarkoitettukin etunojampaan asentoon, mutta kuitenkin.

Lähetetty 18:44, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

^Kelaappa sitten sitä että kun on vaikkapa tuollaiset kahvat.

Noille kun ojentautuu niin on paree ollakin aika "lyhyt" tanko.

Omakohtainen kokemus sanoo että droppien kanssa saa pari kolme senttiä lyhyempi kannatin olla kun riserin kanssa. Mut en mä tiedä oikeasti mistään mitään, sitku pitää alkaa perusteleen.

wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 19:23, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. Jahas, saman ongelman kanssa painiskelin alkutalvesta. Ainoa 26mm stemmille tehty moderni kompakti tanko, minkä minä löysin, oli Procraftin tanko bike-componentsista. Valitettavasti vain ja ainoastaan mustana.

Lähetetty 20:11, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. fillarji
    fillarji
    Profiili

Mulla on ITM:n mondial tanko jonka laitoin myyntiin juuri sen takia että reachia oli liian vähän. Jos kiinnostaa, niin tässä kuva(klamppi tosin perus ITM, eli 25,4-25,8

Linkki myynti-ilmoon: http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=3375

Edit: itse asiassa myös myynnissä olevassa sakaen ergodropissa on melko lyhyt reach:

Jos jompi kumpi kiinnostaa, niin voin mitata tarkemmin

Lähetetty 20:48, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

Paikallisessa oli joskus PRO:n 26mm ergotanko, jolla ulottuvuutta oli melko vähän. Ei maksanu paljo. En muista mallia, enkä tiedä missä niitä myydään tai löytyykö enää mistään. Tää auttoi varmaan paljon:)

Lähetetty 22:18, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. pahus
    pahus
    Profiili

Jos toi sun nykyinen tanko on perinteisellä mutkalla, ja uusi löytyy, niin mä voisin poistaa sen.

Pursuit of happiness.
    Lähetetty 1:49, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. tya
    tya
    Profiili

^ toi on joku vähän niinku ergo, siinä on sellainen suora kohta alaotteella. Mut en myy vielä, eksperimentit satulan ja tangon asennon kanssa vaikuttaa siltä että tosta vois saadakin ihan ok:n.

Lähetetty 9:16, 28.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. matu187
    matu187
    Profiili

Nostetaas vähän kun itsellä kanssa hakusessa lyhyellä reachilla, pienellä dropilla ja 26.0 clampilla varustettu tanko.

Törmäsin on-one:n verkkokaupassa seuraaviin:
    Nitto Neat 153 Junior (131/81), Nitto NEAT M196 (122/80) ja Planet X Standard (130/70)

Itse ajattelin tuon Planet x:n tangon tilata, siinä kun olisi tarpeeksi lyhyt reachi.

Lähetetty 21:04, 14.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. eero
    eero
    Profiili

Tämmönen pitäis hankkia ittellekin, kun ei tuo Nitto Noodle sittenkään tunnu hyvälle, ja toisen pyörän FSA Vero taas tuntuu, ja tuo Procraft on melkein yksyhteen Veron kanssa paitsi että on 26 millinen.
    Kimppatilaus?

Lähetetty 17:45, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. opqdonut
    opqdonut
    Profiili

Jos dropit tuntuu isoilta ja reachit pitkiltä, suosittelen lämpimästi Nitto Noodlen kokeilemista. Siinä on hyvä rennomman ajajan droppitanko. Lisäksi noodlella voi ajaa "yläotteelta" (siis niinq bullhornia) eikä vain hupuilta. Soveltuu siis loistavasti vain yhden jarrukahvan kanssa ajavalle.

Ja clamppi se 26mm.

Eero: mikä sulla tökkii nuudelissa?

Lähetetty 17:54, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. mannine
    mannine
    Profiili

fsa vero on kova luu. mun ku piti lyhentää sitä kuitusen hyttiä niin vero oli ehdottomasti paras. mulla jäi OS ylimääräiseksi jos tarttet

nyt on toisessa projektissa toi ritcheyn biomax kiinni, reachin pitäis olla paperilla sama mutta tosiasia on että se on espoossa asti

vielä kerran, vero

Natural Born Käppä
    Lähetetty 18:15, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. eero
    eero
    Profiili

Liian pitkä reach ja liian syvä droppi (95/140 vs. Veron 80/125, tai Procraftin 70/125).
    Alaotteella mulle sopii paremmin lievästi nouseva putki, kun se nuudelissa on ihan vaaka. Kahvoilta ajellessa ei reachia tartte paljoa kun tosiaan vaihdekahvoista tulee lisää 4-5cm.
    On se nuudeli hyvä tanko, ei siinä mitään, ja minusta palijon parempi kuin fillarjin ekassa kuvassa esiintyvä vanhan mallin droppi, joilla en tykkää ajaa ensinkään, vaikka ne tyylikkäitä ovatkin.
    Ja lisäksi pidän kapeasta 400mm:n tangosta ja kapein noodle on 420...

Pieniä mittaeroja, mutta huonomman ja paremman ajotuntuman väli kun voi pienimmillään olla korvien välissä niin...

Lähetetty 18:15, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. eero - 15:54, 1.10.2010  » 
    Tämmönen pitäis hankkia ittellekin, kun ei tuo Nitto Noodle sittenkään tunnu hyvälle, ja toisen pyörän FSA Vero taas tuntuu, ja tuo Procraft on melkein yksyhteen Veron kanssa paitsi että on 26 millinen.
    Kimppatilaus?

Mä voisin ottaa toisen. Keväästä oon ajanut yhdellä ja oon tykästynyt. Jos tilaat, niin tilaatko mullekin yhden? 44cm please, tulee talvipyörään...

Lähetetty 18:18, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

17. Lähetetty 18:22, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. Lähetetty 18:22, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. eero
    eero
    Profiili

kp;
    Joka tapauksessa noodlen alaote on minulle liian vaaterissa, sulle se voi olla hyvä, niin mulle ei ole.
    Mikä siinä niin kummallista on?

edit; siivosin turhaa kiukkuilua.

Lähetetty 20:17, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. kerrankin yrittää kontribuoida johonkin ketjuun niin se otetaan vittuiluna :D mulla on siis 460mm noodle ja tolla setupilla se on aika jees.. reach on kieltämättä liian pitkä. pitäs varmaan laittaa tollanen Nitto NEAT M196 kokeiluun.

Lähetetty 20:24, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. eero
    eero
    Profiili

Heh, ei mittää ja anteeksi jos turhaan innostuin.
    Meitä on moneksi; ajoin tuolla 400mm Verolla viime kesänä sen verran että se tuntui vaan paremmalta, joka suhteessa, paitsi että siinä ei ole niin hienoa leimaa.
    Noodlen ostin alunperin juuri tuon jonniilaisen hypen takia joka sitä ympäröi, ja olisin mieluusti siitä tykännyt, mutta kun ei niin ei.

Lähetetty 20:32, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. accro
    accro
    Profiili

randomm - 18:32, 1.10.2010  » 

eero - 15:54, 1.10.2010  » 
    Kimppatilaus?

Mä voisin ottaa toisen. Keväästä oon ajanut yhdellä ja oon tykästynyt. Jos tilaat, niin tilaatko mullekin yhden? 44cm please, tulee talvipyörään...

Mulle kelpais kans yksi, 42cm kiitos!

1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 20:42, 1.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. fillarji
    fillarji
    Profiili

Nonni haluaisin tilata tässä ketjussa mainitun procraftin droppitangon, lähteekö kukaan mukaan tilaamaan tällaisia?:
    http://www.bike-components.de/products/info/p20934_Road-Pro-Compact-klassischer-Lenker.html

Yksi henkilö mahtuu mukaan. Laitan maksun pankkisiirtona noille joten postikulut 10 euroa.

Tietääkö kukaan, onko noi keskeltä keskelle mitattu vai päästä päähän?

Lähetetty 16:37, 27.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  24. Overdrive
    Overdrive
    Profiili

Okei, painiskelen itsekin tämän asian kanssa.

Mulla on ollut testissä vajaan 1000 km Cinellin Giro d'Italia 64-40 ja paritkin eri campan jarrukahvat, nyt viimeisenä ihan moderneja vaihtajakahvoja vastaavat. Tanko on nätti ja sopivan aggressiivisen näköinen - sehän pitää asentaa rampit hieman alaviistoon, että saa alaotteen sopivaan kulmaan. Ongelmana on vintage-kahvoissa, ettei käsiä voi pitää kahvoilla ollenkaan (ei siihen kerta kaikkiaan saa mahtumaan kuin pienen osan kämmentä, tämä kai on ongelma ihan yleisesti kaikkien vintage-kahvojen kanssa). Modernitkaan kahvat eivät ainakaan mulle tunnu riittävän "pituudeltaan", mä kai tarvitsisin suht tasaisen siirtymän kahvojen ja tangon välillä. Nyt tuossa ajaessa tulee peukalon ja etusormen väli kahvojen nousua vasten, ja kämmenen toinen puoli tankoa vasten, jolloin kämmenen keskiosa ei oikein pääse kunnolla tukemaan mihinkään.

Kokeilin myös Nitton noodlea, jotka on tarkoitus asentaa suunnilleen vaakasuoraan ramppien osalta. Tällaisen syvähkön dropin ja laajan taivutuksen kanssa taitaa helposti käydä niin, että modernit kahvat jää tosi kauas, ainakin jos alaotetta käyttää. Stemmiä pitäisi ainakin lyhentää ja reilusti. Modernit kahvat taitavatkin olla sopivimmat jonkin kompaktitaivutuksen kanssa. Vaan sopiiko sellainen tanko ollenkaan vanhaan fillariin? Vai onko mulla ajoasennossa liikaa painoa käsillä, pitäisikö tankoa vaan saada ylöspäin ja satulaa taaksemmas, jotta ei tarvitsisi nojata liikaa noihin kahvoihin?

Toisessa ketjussa mainostettiin Nitton M106:sta, onkohan kellään siitä kokemusta? Muita vastaavia (hopeisia 26mm kiinnityksellä tms) ei taida juuri olla. Soma Hwy One on löytynyt mutta senkin saatavuus vähän kyseenalainen täällä.

Lähetetty 9:51, 10.5.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. ubi
    ubi
    Profiili

Overdrive - 10:51, 10.5.2012  » 
    Soma Hwy One on löytynyt mutta senkin saatavuus vähän kyseenalainen täällä.

mailia osoitteeseen info@fine-adc.com ja pistävät sulle stongan tulemaan UK:sta hintaan 38£ posteineen

vaihdevaroitus
    Lähetetty 10:01, 10.5.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: