Yksivaihde.net » Projektit – Projects

P: Airisto

(24 posts)

  1. Noniin! Eli laitetaas tähän vähän kattavampaa rapsaa. Meikäläisillä on 15 vuotta sitten mikonkadun kesportin poistettu elektran tandemi, joka on kyllä nähnyt kovasti ajoa, ja jolla on retkeilty ulkomaita myöten:

    Kuten kuvasta näkyy, niin pyörä ei kuitenkaan ole mikään raketti, ja soveltuu ergonomiansa puolesta paremmin jäätelökioskille pyöräilyyn kuin mihinkään muuhun. Näinollen kampe on jäänyt vähemmälle ajolle, ja randot ja lenkit on tehty viime vuosina muilla vehkeillä kuin tandemilla. Viime syksyn kalifornian retkellä tuli kuitenkin muistin virkistämiseksi vuokrattua tandem muutamaksi päiväksi ja tämä muistutti taas mukavasti siitä miten hienoja kamppeita ne ovatkaan.

    Näinollen pitkään taka-alalla kytenyt ajatus tandemin rakentamisesta viime syksynä konkretisoitui senverran, että tilasin tarvittavan putkitavaran nurkkiin odottamaan. Ranchin parissa puuhastelu, ja verstaan rakentaminen veikin tämän jälkeen kaiken vapaa-ajan lähes vuodeksi ja projektin toteuttaminen viipyi. Nyttemmin verstas kuitenkin valmistui, ja uuden jyrsimen hankkimisen myötä kynnys madaltui kriittisesti että otin muutaman päivän ihan oikeaa lomaa runkoprojektille. Tandemissa olennaista on että ainakin kapteenin keskiö on ebbi, jotta synkkaketju on mahdollista kiristää. Pelagon uudessa mallistossa hangot ja airistot ovat ebbeillä, ja sieltä ystävällisesti sain käyttöön rungot joista oli mahdollista kierrättää etu- ja takakolmiot tandemprojektiin. Rungossa oli tarkoitus säilyttää airiston alkuperäinen, mielestäni onnistunut geometria.
    Tämän perusteella santtu teki piirrokset, jolla stokerin toptubeksi tuli riittäväksi katsomani 72cm, ja muita rajoitteita olivat stokerin ja kapteeniin standover 2"/27.5" rengastuksella. Boomtube oli suunnteltu olemaan 44mm kromoa ja toptubet 31.8mm kromosta. 29mm OD seattubeilla 31.8mm toptubet oli mahdollista porata suoraan läpi niin että putket jatkuvat ehjinä rungon matkan, mikä tekee rakenteesta kiertojäykemmän, ja näyttää esteettisesti mielestäni mukavammalta.

    Rakentaminen alkoi siitä, että noudin santulta cargo-jigin, koska omassani mitat eivät riittäneet kahden seattuben ja emäputken kohdistamiseen.

    Tämän jälkeen jigiin piti askarrella kiinnikkeet ebbille ja toiselle seattubelle.


    Tämän jälkeen silppusin rungot tarvittavilta osin, ja puhdistin maalit juotospinnoilta. Etummainen runko on L-koon airisto, josta hyödynnettiin emäputki, viistoputki, keskiö ja satulaputki, ja taimmainen runko oli m-kokoa, ja siitä käytettiin takakolmio sellaisenaan.
    Myös etummaisen rungon emäputkea lyhennettiin viitisen senttiä.

    Putkien mitoitus aloitettiin sovittamalla reikäsahalla kapteenin seattube alempaan toptubeen, ja sitten emäputkeen:

    Sitten sama temppu toistettiin ylemmälle putkelle:

    Näin sain haastavimmat mitoitukset ensimmäisenä tehtyä, ja irrallinen takakolmio mahdollisti enemmän pelivaraa putkien takapäiden mitoittamisessa. Airiston alemmat seattubet jätetään vielä irti tässä vaiheessa, koska toptuben juottaminen stokerin seattubeen ja sen siistiminen on helpompaa ennen kuin takaputket on taivutettu kiinni toptubeen.

    Ennen kiinnijuottamista putkiin lisättiin pullotelineet:

    Kun toptubet oli mitoitettu, juotin ne kiinni:

    Filletit odottavat vielä sitä että kaikki saumat on täpätty kiinni, ja otan rungon pois jigistä. Kun toptubet oli saatu kiinni, mitoitin vielä boomtuben, ja lähdin viikonlopun viettoon:

    Proggis toivottavasti nytkähtää taas tällä viikolla hieman eteenpäin.

    Boomtubeen laitoin ennen kiinnijuottamista kierteet vaijerikiinnikkeille, sekä sisäisen viennin takavalon johdolle, tähän juotin rosteriprikat reikien vahvikkeiksi.

    Tämän jälkeen on näemmä kuvailtu vähän laiskemmin, mutta seuraavaksi laitettin runko kiinni jigiin käytettiin pitkää vipuvartta siihen että tehtiin keskimmmäisille seatstaylle coldsettaus muotoon joka mahdollisti niitten juottamisen kiinni toptubeen. Kun nämä oli täpättu kiinni, tämän jälkeen juotin boomtuben kiinni.

    Näinollen runko oli saavuttanut lopullisen muotonsa, ja ohjelmassa oli enää fillettien tekeminen kovajuotosten päälle, sekä saumojen siistiminen.

    Kun saumat oli saatu puhdistettua, oli runko tarkoitus laittaa soaktankkiin lillumaan, mutta koska olemassaolevaan tankkiin mahtui keskimäärin neljäsosa rungosta kerrallaan, päätin liottaa rungon peräkärryssäni.

    Tälläinen siitä nyt tuli:

    Seuraavaksi: pintakäsittely.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 9:34, 15.7.2020, 4 weeks sitten. # Login to Send PM
  2. grr
    grr
    Profiili

    NP: Loiriplukari

    Kova!

    --
    Juo paljon vettä ja ajattele Arabuusia.
    Lähetetty 9:44, 15.7.2020, 4 weeks sitten. # Login to Send PM
  3. subscribed

    Kona 經 LTD lifestyle
    ᚱ*ulkomaalaisen näköinen since 1989*ᚱ
    Lähetetty 9:49, 15.7.2020, 4 weeks sitten. # Login to Send PM
  4. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Miten se menikään? Helpoin tapa vähentää pyörien lukumäärää tallissa on hitsata kaksi yhteen...

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 10:03, 15.7.2020, 4 weeks sitten. # Login to Send PM
  5. Mr.Auer
    Mr.Auer
    Profiili

    Paristo.

    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
    Lähetetty 12:22, 15.7.2020, 4 weeks sitten. # Login to Send PM
  6. SanttuT - 10:03, 15.7.2020  » 
    Miten se menikään? Helpoin tapa vähentää pyörien lukumäärää tallissa on hitsata kaksi yhteen...

    Juuri näin! Paristo eteni tänään senverran pitkälle että toptube ja diagtube tuli miitteröityä etukolmioon, huomenna sama takakolmion osalle. Santun erinomainen piirros, ja uusi jyrsin reikäsahoineen teki puuhastelusta varsin jouhevaa.

    IG:ssä käyttäjän murhakontti storiesista löytyy videomateriaalia verstaalta, laittelen huomennissa muutaman kuvan lisää myös tänne. Nyt beer.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 18:34, 15.7.2020, 3 weeks sitten. # Login to Send PM
  7. Noniin, päivittelin vähän lisätietoa/kuvia projektista aloituspostaukseen.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 10:48, 20.7.2020, 3 weeks sitten. # Login to Send PM
  8. onre
    onre
    Profiili

    Tekijät tekee, hemmetti.

    Lähetetty 10:58, 20.7.2020, 3 weeks sitten. # Login to Send PM
  9. Runko valmis. Huomenna lisää kuvia/turinointia rakentelusta.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 21:40, 23.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  10. Luukas
    Luukas
    Profiili

    :o on hieno

    normaali - 20:21, 29.3.2020  » 
    joka neljäs päivä neljää kymppiä taksin kylkeen.
    Lähetetty 22:00, 23.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  11. jeppis
    jeppis
    Profiili

    Voipi olla jo käsitelty toisaalla, mutta mikä sorvi ja mikä jyrsin ranchilla käytössä?

    Myös: aivan mahtavaa sisältöä!

    Lähetetty 8:11, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  12. hiipiva lohivoileipa
    hiipiva lohivoileipa
    Profiili

    airistöö

    itachari gang 1%
    Lähetetty 8:34, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  13. jeppis - 8:11, 24.7.2020  » 
    Voipi olla jo käsitelty toisaalla, mutta mikä sorvi ja mikä jyrsin ranchilla käytössä?
    Myös: aivan mahtavaa sisältöä!

    Jyrsin on optimumin BF20, eetu saattais muistaa mikä se sorvi oli

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 8:57, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  14. Huhhuh! Taattua Odielaatua.

    Lähetetty 9:24, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  15. Aika huonosti oon näemmä stillikuvia muistanut ottaa eilen, mutta aloituspostaukseen päivitetty lisää vaiheita. Ja mainittakoon että hetken aikaa mietin myös pinion-voimansiirtoa, mutta rajansa se on minunkin typeryydelläni.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 9:32, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  16. lnstj
    lnstj
    Profiili

    Ois menny noihin remmeihin ja pylpyröihin varmaan viissataa eikä riittäskää

    KRM - Cogkola
    Lähetetty 9:49, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  17. grep
    grep
    Profiili

    Uijuijui hyvää tulee kun Airistot jalostuvat Ari-Ristoksi <3

    Lähetetty 9:58, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  18. lnstj - 9:49, 24.7.2020  » 
    Ois menny noihin remmeihin ja pylpyröihin varmaan viissataa eikä riittäskää

    Toi Pinionin kammen tilalle tuleva syöttöratas olisi pitänyt koneistaa itse, aikalailla tässä vaiheessa loppui kiinnostus. Tulin siihen tulokseen että vaikka pinion hyvä onkin, niin rohloff sopii tandemiin paremmin. Tähän tulee ainakin aluksi 1x11 voimansiirto, koska sellainen hyllystä löytyy, mutta koska ebbi myös takana, voi sopivan rohlon kävellessä vastaan helposti vaihtaa sellaisen tähän.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 10:02, 24.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  19. Konga
    Konga
    Profiili

    Hattua päästä tälle projektille. Pyörät pitenee kun ikää tulee lisää. :D

    "The details are not the details. They make the product." -Charles Eames
    Lähetetty 13:00, 25.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  20. Lakimies84
    Lakimies84
    Profiili

    Jumalauta että on hieno runko! Tästä on vaikea olla pitämättä, vaikka en oikeastaan ole ikinä tällaisista perustanut. Tästä tulee vielä hieno! Onneksi olkoon!

    Lähetetty 13:39, 25.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  21. Huhhuh. Hieno on.

    Vaikka kyllä lankaa avatessa tiesi, että jotain full hd pelle peloton -viritelmää on taatusti luvassa, eikä mitään 'tavanomaista' Airiston kappaleiksi leikkelyä ja juottamista uuteen uskoon.

    Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 20:29, 25.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  22. nutip
    nutip
    Profiili

    on kyllä aika leso runko

    jännää nähä/testata ku valmis

    Lähetetty 21:37, 25.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  23. kyllä lankaa avatessa tiesi, että jotain full hd pelle peloton -viritelmää on taatusti luvassa

    Kiitoksia, taidan laittaa tän CV:hen.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 22:43, 25.7.2020, 2 weeks sitten. # Login to Send PM

  24. skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 9:44, 30.7.2020, 1 week sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Search with Google: