Yksivaihde.net » Fillarikeskustelu – Bike talk

Pyörän vahaaminen?

(10 posts)

1. Tikke
    Tikke
    Profiili

Katselin tuossa fillareitani, ja pohdiskelin optiota naarmujen häivyttämiselle, sekä rungon kiillon palauttamiselle. Googlailun perusteella en löytänyt täältä omaa topikkia puhtaasti runkojen vahaamiselle, joten availlaanpas nyt sellainenkin.

Onko teillä suosituksia hyvälle vahalle, jolla saisi palautettua maalipinnan kiiltoa, sekä muodostettua suojaavan kerroksen, jolloin pelkkä vesihuuhtaisu poistaisi pahimmat kurat ajojen jäljiltä?

Olen joskus käyttänyt Shimanon suihkevahaa, mutta siitä ei ollut kyllä juurikaan iloa. Mites autoaineet, olisiko niistä avain onneen?

Keskustelkaa.

Lähetetty 7:45, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  2. User has not uploaded an avatar
    irtokuula
    Profiili

Joskus kymmenen vuotta sitten tuli käytettyä autonhoitotuotteita. Merkkinä sitä mitä sattui olemaan. Ihan hyvin ne toimi siinä missä autonkin maalipinnalle.
    Pirkkalan pyörähuollolla oli kanssa tapana puleerata fillarit jollain autovahalla.
    Itse joskus suihkin ja kiillotin yhden vanhan ja kuluneen Bianchin silikoonisuihkeella, se teki maalipinnasta tosi liukkaan ja likaa hylkivän ainakin jokskin aikaa.
    Kyllä niitä aineita kannattaa käyttää jos tuntee semmoiseen tarvetta.

Loose Balls

Eight days a W E A K
    Lähetetty 8:00, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  3. User has not uploaded an avatar
    Antti K
    Profiili

Itse olen tykännyt Turtle Waxin sellaisesta paksusta, voimaisesta autovahasta. Sen levittäminen ja kiillottaminen on vähän työlästä, mutta lopputulos kyllä hivelee silmää. Ei nyt ole sitä purnukkaa tuossa niin en voi antaa tarkkaa suositusta, mutta kyllä myös kevyemmin levittyvät pullossa olevat autovahat ovat toimineet.

Jos maalipinta on kovin kulunut, ehkä voisi käyttää jotain kevyesti hiovaa vahaa ennen kuin viimeistelee tuolla paksulla voilla.

Lähetetty 8:12, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  4. ununu
    ununu
    Profiili

ton nyt myyntiinkin lopulta heittämäni colnago masterin vahasin pieteettikasausta ennen turtle waxilla

lopputulos: no khyl
    työn määrä: no ei khyl enää

Lähetetty 9:44, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  5. josbanse
    josbanse
    Profiili

Jos tavoitteena on ihan vaan vahata ja sattuu omistamaan auton niin parhaita vahoja on kovavahat ja ne on todella helppoja levittää. Colliniteä fai Fussoa purnukka kotiin ja ei kun vahailemaan.

Lähetetty 10:20, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  6. Viiksimies
    Viiksimies
    Profiili

josbanse - 10:20, 17.4.2020  » 
    Jos tavoitteena on ihan vaan vahata ja sattuu omistamaan auton niin parhaita vahoja on kovavahat ja ne on todella helppoja levittää. Colliniteä fai Fussoa purnukka kotiin ja ei kun vahailemaan.

Ite oon Fussolla vahaillu menemään oikeestaan kaikki pyörät. Helppo käyttää ja kestää hyvin pesuja. Myös "sheeting" on aika jees jos pyöriä säilyttää sisällä. Helpottaahan nuo puhtaanapitoa muutenkin.

e. Kärkkäisellä oli ainakin joskus pieniä testipurkkeja joilla kyllä pyörää vahailee useamman kerran. Toki en muista oliko Fussoa.

"Specsare necesse est" sanoivat jo muinaiset roomalaiset tai "specsaan, siis elän" sanoi joku filosofi.
    Lähetetty 10:27, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  7. baader
    baader
    Profiili

Autokäyttöön mulla on sellasta vahashampoota joka kyllä kiiltää jonkun aikaa hyvin. Sitä olen kaikkiin pyöriinkin lutrannut painepesurilla pestessä.

Käsinvahaus on aika tuskaa kun on paljon vaijereita, koloja yms. Ei mulla ole yhtään niin hienoa pyörää että siihen ryhtyisin.

-Clubs are for seals-
    Lähetetty 10:38, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  8. Turtlewax ptfe autovahalla käsittelin pari pyörää. Oli helppo aine levittää, eikä kiillotus ole mitään hinkkaamista. Pyyhinnäksi sitä voisi kuvailla. Kestävyydestä ei ole mitään tietoa eikä toi purkki todellakaan ole kovin tuore, mutta työmäärä oli niin pieni että voisi joskus vahata uudelleenkin.

Lähetetty 10:48, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  9. vvaltsu
    vvaltsu
    Profiili

Mä vahasin Rollerin rungon jollain Korrekin perusvahalla ennen ensikasausta. Ei kyllä ollut vaivan väärti, ei hylkinyt juurikaan likaa edes alussa ja rungon maalipinta on jo alle vuodessa melko hirvittävässä kunnossa anyway kaikista kiveniskemistä jne. Pyörällä on siis ajettu, mutta sitä ei ole paljon ylimääräisiä puunailtu. Kuralenkkien jälkeen oon pyrkiny käymään huoltsikalla huuhtomassa vedellä enimmät pois. YMMV.

Rollin'
    Lähetetty 12:56, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM
  10. munccis
    munccis
    Profiili

Kun kyse on fillarinrungosta, jossa ei ole isoja pintoja vaan vahaus on muutenkin näpräämistä ja pienten kolosten ja väkästen maustamaa, ainoa järkevä vaihtoehto on joku laadukas kovavaha.

Jotenkin erityisen hyvin kaikkeen pyöräestetiiccaan ym höpöelämäntapaan sopii Dodo Juicen tuotteet. Plus niitä saa pieniä näytepurkkeja, jollaisella vahaa yhtä polkupyörää about kymmenen vuotta: https://www.autodude.fi/tuote/autovaha_dodo_juice_wax_sample/

tutam - 10:38, 13.5.2020  » 
    ACAB = All Chips Are Bäst
    Lähetetty 13:40, 17.4.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Fillarikeskustelu – Bike talk

Search with Google: