Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Mistä takaratas? - 15 piikkinen single speed (vapaasti pyörivä)

(63 posts)
  • Started 1 year ago by hankoeemeli
  • Latest reply from Lumikko

1. User has not uploaded an avatar
    hankoeemeli
    Profiili

Kiitokset kaikille kommentoijille. Etenkin teille, jotka pyrkivät tuomaan jotain kehittävää ketjuun. Vielä nyt avatakseni, mikäli jotain kiinnostaa olen nyt vuoden kulkenut töihin 25km pyörällä ”aiemmin oli perus cresentti” eikä polvissani ole ollut mitään ongelmaa. (tästä syystä en ymmärtänyt polvista itkijöitä)

Nyt sitten hankin tollaisen fixi pyörän (vapaasti pyörivän) koska halusin nopeuttaa työmatkaani (tällä hetkellä matkaan kuluu 52min) ja kuulin tutuiltani kehuja tällaisesta yksivaihteisesta. Pyörässä on edessä 46t ja takana 17t ja mielestäni saisi olla huomattavasti raskaampi. Joten kysyin apua etukiekon löytämisessä kun ei tuntunut ominavuin löytyvän. Päätin nyt kokeilla aluksi 54 piikkisellä edessä, toivottavasti matka nopeutuu. Jos joku on sitä mieltä että vielä suuremmallakin on hyvä vetää tai muuten vain haluaa jakaa kokemuksia pidemmän matkan kulkemisesta yksivaihteisella niin arvostan kyllä kommentteja.

Lähetetty 21:46, 14.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  2. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

Ystävällinen välihuomio: täällä ollaan yleensä termeistä tarkkoja (mikä on oikein hyvä juttu). Polkupyörän etukiekko = polkupyörän etupyörä. Olen tosin ymmärtänyt että ilmeisesti jossain moottoripyörien maailmassa se voi tarkoittaa myös vetävää ketjuratasta?

Lähetetty 21:54, 14.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  3. User has not uploaded an avatar
    hankoeemeli
    Profiili

Mull Dundane - 20:54, 14.9.2019  » 
    Ystävällinen välihuomio: täällä ollaan yleensä termeistä tarkkoja (mikä on oikein hyvä juttu). Polkupyörän etukiekko = polkupyörän etupyörä. Olen tosin ymmärtänyt että ilmeisesti jossain moottoripyörien maailmassa se voi tarkoittaa myös vetävää ketjuratasta?

Kiitos huomiosta, muistan jatkossa

Lähetetty 21:56, 14.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  4. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

Jos on asiaa Tampereelle niin saat täältä 15t rattaan suoraan tassuun ilman kuluja

Lähetetty 22:02, 14.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  5. User has not uploaded an avatar
    hankoeemeli
    Profiili

Mull Dundane - 21:02, 14.9.2019  » 
    Jos on asiaa Tampereelle niin saat täältä 15t rattaan suoraan tassuun ilman kuluja

Itseasiassa parin viikon päästä olen viikonlopuksi tulossa! Sillähän saisi vielä kasvatettua nopeutta entisestään.

Lähetetty 22:15, 14.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  6. amt
    amt
    Profiili

hankoeemeli - 20:46, 14.9.2019  » 
    fixi pyörän (vapaasti pyörivän)

Mull Dundane - 20:54, 14.9.2019  » 
    Ystävällinen välihuomio: täällä ollaan yleensä termeistä tarkkoja

Sana, jota varmaankin haet, on "sinkula". Fixed gear, josta "fixi" tulee, tarkoittaa voimansiirtoa, joka nimenomaan ei pyöri vapaasti.

Lähetetty 22:22, 14.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  7. mannine
    mannine
    Profiili

Day one

Natural Born Käppä
    Lähetetty 23:27, 14.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  8. kunba
    kunba
    Profiili

Uudella eturattaalla työmatka kestää enää 44 minuuttia ja vaihtamalla taakse 15t rattaan 39 ja rapiat.

kaukomieli - 18:38, 21.8.2020  » 
    luokaa niitä trendejä älkääkä piipittäkö.
    Lähetetty 1:49, 15.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  9. Mutta kysymys kuuluu "kuinka lujaa sää nyt sillä vehkeellä ollenkaan ajat". Jos tutkailee tätä klassikkolaskuria, noillakin välityksillä pitäisi yleensä hyvänä pidetyllä peruskadenssilla 90 rpm päästä sellaista karvan reilua kolmeakymppiä (hivenen rengaskoosta riippuen). Ja kannattaa hommata nopeusmittari, sellainen maksaa viisi markkaa ja ainakin omat perstuntuma-arvioni nopeudesta ovat ihan puutaheinää. Mahdollisesti siis kyse onkin vain siitä, että kauramoottoria voisi kierrättää enemmänkin.

Minua ei kiinnosta tippaakaan, mitä täällä tapahtuu. Minulla on nastarenkaat alla, eikä minulla ole edes kuolemanpelkoa.
    Lähetetty 14:22, 15.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  10. vanttera
    vanttera
    Profiili

Kaikella ystävyydellä ja lämpöisillä ajatuksilla, mutta kuka muistaa vielä tän

"Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 14:58, 15.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  11. vallengrach
    vallengrach
    Profiili

ns. jerpan muija

legend.

Tom Ritchey swore he’d shave his moustache when Ritchey components stop winning races.

That was 41 years ago.
    Lähetetty 15:14, 15.9.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  12. kunba
    kunba
    Profiili

15e kpl, Helsinki, pm

kaukomieli - 18:38, 21.8.2020  » 
    luokaa niitä trendejä älkääkä piipittäkö.
    Lähetetty 6:39, 3.10.2019, 11 months sitten. # Login to Send PM
  13. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

hankoeemeli - 13:19, 13.9.2019  » 
    17 x 46 on tällä hetkellä. Liian kevyt polkea. 25km työmatka kestää ikuisuuden.

Tosta on selvästi varaa laittaa raskaammaksi. Suosittelen kuitenkin varomaan liian isoja muutoksia.

Mulla on jarruttomassa fixissäni 48/16 ja se on ehkä aavistuksen taaki yleiskäyttöön ja mäkiselle 14 kilsan työmatkalleni, mutta ei ole ollut mitenkään ongelmallinen esim. polvien osalta ja en oo kauheasti miettinyt keventämistä. Pidemmälle matkalle tasaista maastoa vois olla raskaampikin, mut kyllä tollakin pääsee hyvää vauhtia.

Työmatkaani menee aikaa reippaasti polkien 28 minuuttia (Viikki-Konala), ja tää ei oo vielä semmonen suoritus että antaisin fyysisesti kaiken mikä lähtee. Keskari on siis 30 km/h.

Koska sinkula on sulle uusi juttu, kannattaa huomioida että yks näillä opeteltava taito on nopeasti pyörittäminen. Sen oppimisen jälkeen kevyilläkin välityksillä pääsee tarvittaessa nopeasti.

Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 10:51, 3.10.2019, 11 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: