Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

Santiago-skeneraportti

(8 posts)

  1. basti
    basti
    Profiili

    Ei olekkaan vähään aikaan tullut foorumille vuodatettua, mutta nyt on keräilty jotain kirjoitettavaakin..

    Saavuin Santiagoon päivää ennen suurta maanjäristystä. Jos jätetään huomioimatta se minkä aineellisen tuhon ja inhimillisen kärsimyksen järistys aiheutti, kokemus allekirjoitaneelle oli voimakas tervetuliainen. Sai ainakin tuntea elävänsä. Chilelle ja Chileläisille yksi historian suurimmista terramotoista oli -sanomattakin selvää- valtava asia. Sen aiheuttaman suoran kärsimyksen ja aineellisen tuhon lisäksi kaikki chileläiset joihin olen sen jälkeen tutustunut tuntuvat olevan jotenkin hämillään. Vaikka mahdollisuus tällaiseen on kaikkien tiedossa, tuntuvat tapamaani ihmiset ajattelevan tulleensa jotenkin yllätytetyksi housut kintuissa.

    Sitten asiaan, eli Santiagon pyöriin ja polkijoihin:

    Ennen kuin lähdin Santiagoon kaivoin Santiagon yksivaihdeharrastajat internetin ihmeellisestä maailmasta. Olin pariin otteeseen yhteydessä typpeihin ennen tuloani ja muutama päivä saapumiseni jälkeen tapasin Wladin ja Panchon Pio Nonolla, Santiagon virallisen bissekadun hulinassa. Wladi on yksi Lefin ylläpitäjistä ja Pancho paikallinen räätäli.

    Seuraavana keskiviikkona tapasin Panchon Plaza Italialla josta hän tuli hakemaan minut varustautuneena lainapyörällä ja ensimmäinen kosketus Santiagossa pyöräilyyn tuli 54sentisellä bianchilla kun ajoimme kymmenisen korttelia etelään Plaza Bogotalle, eli Santiagon pooloareenalle.

    Puistoon, jonka keskellä on kuin pooloon tehty sileäflättinen kaukalo jota reunustaa katsomo, eli portaat. Keskiviikon yöpooloissa oli paikalla n. 20 henkeä joista suurinosa pelaa.

    Puolet peleistä on asian hiukan vakavammin ottavien taisteluja ja loput häröilyä jossa pelaa kaikki millä tahansa mankelilla säännöistä paljoa piittaamatta. Meininki on kaljoineen, palloineen ja pyörineen juurikin oikeanlaista perusrentoilua. Ciccailu tietty kuuluu arsenaaliin:

    Poolot järkätään aina keskiviikkoisin ja usein viikonloppuna jos muuta pyöräaiheista tapahtumaa ei sille viikonlopulle satu.

    Pyöränhankintasuunnitelmiini järistys vaikutti niin, etten yrityksistäni huolimatta saanut Spartonin runkoa. En tiedä aiheuttiko järistys tuhoja tehtaalla, mutta yhteydenpito muuttui niin hitaaksi, että Panchon tarjotessa 60cm korkeaa Peugeotia jostain viime vuosituhannen loppupuolelta 50 000 pesolla (n.80e) tartuin tilaisuuteen ja aloin haalimaan osia suomesta tuomieni lisäksi. Yli 54 rungot on aika keräilyharvinaisuuksia tällä pygmien maanosalla (kaikella rakkaudella:).

    Suuntasin siis kohti San Diegoa, katua jolla noin kuuden korttelin mitalla on arviolta 50 pyöräkauppaa. Jokainen lattiasta kattoon täynnä tavaraa. Melkein kaikkea on Santiagosta helposti saatavilla, joskin rataosisa tarjonta ei, yllättäen, vastaa maastopyörien vastaavaa. Ensimmäiselle San Diegolle, eritoten TerraBikeen jossa Gritobal työskentelee, suuntautuneella reissullani mukaan tarttui D-A:n quilli, DT:n pinnat, weinmannin db-18 ja dtx kehät, parit Michelin litiumit kauniin punaisina ja whatnottia joista puolet oli pyöräni kannalta tarpeellisia ja loput tarttui mukaan vaan koska on kiva ostaa D-A:n stemmejä 13 eurolla jne. Paketteja suomeen joutuu jossain vaiheessa alkaa lähettää, koska tän rojumäärän kanssa joutuisin lentämisen sijaan tulemaan laivalla.

    Vaikka olin suunnitellut kokoavani kiekot itse, niin Griton tarjous kahden kiekon kokoamisesta 5000pesolla (n.8e) oli jotain josta en voinut kieltäytyä. Kaikki Santiagossa ei suinkaan ole halpaa, mutta työ on. Ja ilmeisesti D-A:n kilkkeet, ne mitä saatavilla on.

    Hain kiekot kaksi tuntia myöhemmin, sen jälkeen kun olin epätoivon partaalla etsinyt vähän kakskolmosta läskimpiä kumeja. Tarjontaa kyllä oli, mutta näillä teillä osaa arvostaa sitä, että kumissa lukee muutakin kuin "nylon". Maailman rubuisimman pyöräromukasakaupan kumiläjän pohjalta sattui käsiini Bontragerin speedlitet rehelliseen 8000peson kappalehintaan.

    No niin, partsit oli miten kuten kasassa, ja suuntasin kohti Nacion Pedalia. Providenciassa, melkein takapihallani sijaitseva kauppa/korjaamo toimii niin, että 5000peson maksulla saa käyttää kaupan pajaa. Lauantaisin omatoiminen korjaaminen on ilmaista ja henkilökunta korjaa kansalaisten pyörien pikkuviat korvauksetta. Paikka toimii usein myös älläreiden lähtöpaikkana ja yleisenä hengailupaikkana kaikille tankonörteille.

    Parin tunnin huhkimisen jälkeen ensimmäinen Santiagorassi oli koossa. Seuraavalla setupilla:

    runko: joku pösö, 60cm. tarkempia tietoja saa antaa jos saan otettua kuvan...
    Ohjaamo: Ritcheyn pätkitty riseri ja Ritheyn bullhorni koulumatkoille. Saman lafkan stemmi ja 1">1"ahead palikka. Stronglightin laakeri, muy bueno!
    Voimansiirto: joku noname bb, näitä kuluu kaks kuukaudessa jos pooloaa pari kertaa viikossa. yay! Sugino messenger kammet ja ratas tuli suomesta mukana. KMC:n viilee ketju ja 17-hampainen no name ratas.
    Weinmannin Dp-18 ja DPX kehät DTn compeilla Goldtechin napoihin sidottuna.
    Pikapuoliin kokonaisuus täydentyy miniplatformeilla ja Sacowean eli Panchon belteillä. Kuva tulee.

    Ensimmäinen parin tunnin koelenkki oli lähestulkoon täydellinen... Tienpinnan laatu käsittää koko mahdollisen skaalan. Täydellisen sileässäkin pinnassa on täysin ennustamattomia holeja. Olen jopa nähnyt sedän avoimessa kaivossa keskellä bussikaistaa. Lisää Santiagossa ajamisesta myöhemmin, jos saan klaarattua minikameran ebaysta tänne niin luvassa myös liikkuvaa kuvaa. Liikkenne ei ole ihan niin katastrofaalista kuin aluksi kuvittelin. Jengi ajaa ihan saatanan kovaa, mutta pyöriin on totuttu. Ja kaikki spedeilee, joten pyörällä sekoiluun kukaan ei kiinnittä liiemmälti huomiota.

    Nyt on jo pari viikkoa hakattua pooloa ja koulumatkoja tällä ruoskalla ja olen peliin kaikin puolin tyytyväinen. Tosin keskiöt menee mun elopainolla jatkuvasti skeidaksi, mutta hei, pakkohan sitä on näpit rasvaan saada. Ensimmäiset älläreihinkin ehdin osallistua.Vähän huonolla menestyksellä. Toisella rastivälillä n. 14km kohdalla, puhkes takakumi ja varakumin olin käyttänyt samana päivänä. Ei muuta kuin taluttamaan kohti bar Zeroa, kantista johon ällärit ja tapahtumat usein päättyvät:

    Saavuin mestoille kohtuullisen myöhään. Flätti kun tietysti tuli melkolailla reitin kaukaisimmalla kohdalla ja marssi kesti kaksi tuntia ja risat. Jengi kuitenkin odotti.. Nice. Ja palkintojenjako aloitettiin kun hännänhuippu, eli meitsi vihdoin pääsi paikalle.

    Voittaja sai Panchon laukun lisäksi terveiset suomesta:

    Haaveet Chileläisestä mittoihin laitetusta rungosta ei ole vielä haudattu, mutta Spartonin sekoilun jälkeen asiat on hiukan jäissä. Mutta mutta, Spartonin arvostus paikallisesti tuntuu rajoittuvan kotiseuturakkauteen ja minulle on luvattu audienssi Don Samuel del Vallen pakeille. En löydä juurikaan infoa kyseistä herrasta, enkä ole ihan varma mikä paikallisilta kuulemastani on legendaa ja minkä vain ymmärsin väärin, mutta kohtuullisen kansainvälisesti arvostetusta rungonrakentajasta on kysymys. Joku asiasta enemmän tietävä kertokoon. Mies on kuitenkin yli kahdeksankymppinen, eikä juurikaan enää rakenna runkoja, eli en tiedä kuinka realistinen haave on miehen tekemään runkoon päästä käsiksi. No, oli runko Sparton tai del Valle siitä lisää myöhemmin.

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 20:28, 26.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. Hieno raportti, hyviä kuvia ja kivan näköistä meininkiä. Kelailin vaan, että uskaltaako Santiagossa todella itekseen tykitellä fillarilla ympäri kaupunkia illalla? Etelä-Amerikasta ei oo kokemusta kuin Brasseista, Riossa en ainakaan yksin uskaltanut liikkua oikeen mihinkään.

    Lähetetty 21:28, 26.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. basti
    basti
    Profiili

    Tuolta Zerosta lähdön jälkeen yks jäbä oli tönästy vauhdista tsygän päältä ja laukku, hipback ja pyörä viety, solisluu murtu. Mut mut, e-amerikan mittapuulla tää on ruåtsi. Mulla ei ole tän kuukauden aikana ollut ongelmia. Koulumatka menee "gheton" läpi, mut sielläkin kun eksyin jo pimeän tultua, ja kysyn tietä, niin teinit lähti isin hitsaamilla bemakseilla ja (pöllityillä) maastotsygillä näyttää reittiä ihmisten ilmoille. On mulla kyl KRNKYn (BC) lukkoholsterin viereen viritetty jousipamppuholsteri, mutta tuskimpa siitä tosipaikan tullen apua on..

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 21:34, 26.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. boren
    boren
    Profiili

    ässääää. kiitos raportista, jatkoa odotellaan sormet mehuissa vai mite se sanotaan.

    "pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 23:11, 26.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. uu jee, hienoa raporttia pukkaa Basti!

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 1:02, 27.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. miglos
    miglos
    Profiili

    Hieno rappari! Löytö noiden jäbien sivuilta: http://fagsonfixies.com/ ha-ha

    hustlers game.
    Lähetetty 8:05, 27.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. basti
    basti
    Profiili

    N.20kilsainen ralli kelloa vastaan, Perseguido por el perkele, eli perkeleen jahtaama.

    Edit: Hoono spanish.

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 17:54, 31.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. basti
    basti
    Profiili


RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

Search with Google: