Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Hihnaveto

(268 posts)
  • Started 9 years ago by Suti
  • Latest reply from Kalastaja-Kaarlo

  1. Suti
    Suti
    Profiili

    Tuli eilen haettua Trek District ja sotkettua ensimmäiset kilometrit. Keli ei ehkä vielä ole ihan ideaali tuolle mutta hyvin rullasi ja kevyeltä tuntui....mielenkiintoista nähdä tuon hihnan kestävyys tulevaisuudessa; myyjän mukaan "ikuinen"..

    Lähetetty 11:02, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. tommi
    tommi
    Profiili

    Mua jotenkin kuumottaa se perä. Tuntuuko se tukevalta?

    Aja enemmän, speksaa vähemmän
    Lähetetty 11:04, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. Smurf
    Smurf
    Profiili

    mua jotenkin kuumottaa välityksen vaihdot.. muunmuassa...

    Lähetetty 11:09, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. mika
    mika
    Profiili

    Kuka sitä nyt välityksiä vaihtelee.

    Ja takataskussa voi hyvin kantaa ylimääräistä hihnaa, versus ketjunpätkää työkalupussissa. Tai kaulakorustakin se menee ihan hyvin.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 11:15, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. Suti
    Suti
    Profiili

    Sileällä asfaltilla (ai missä sitä on?) pystyi tykittämään kohtuullisesti ja peräkin tuli hyvin mukana,yllättävänkin tukevalta tuntui painoon nähden - tosin yksi ajo takana so far..

    Lähetetty 11:21, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. Smurf
    Smurf
    Profiili

    mika - 9:21, 23.3.2010  » 
    Kuka sitä nyt välityksiä vaihtelee.
    Ja takataskussa voi hyvin kantaa ylimääräistä hihnaa, versus ketjunpätkää työkalupussissa. Tai kaulakorustakin se menee ihan hyvin.

    totta puhut. hihnaveto on vielä huoltovapaampi.

    Lähetetty 13:14, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    Tuntuis olevan yleinen tapa avata se takahäkki siitä dropoutin kohdalta, kaipa se nyt kestää?

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 16:03, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. Gopla
    Gopla
    Profiili

    Löytyykö markkinoilta jo kiinteää napaviritystä hihnalle?

    Lähetetty 10:52, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  9. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    On löytynyt jo vuoden verran: Schindelhauer Viktor

    Älä kysy, miten futaa, sillä kukaan ei ole moisella (täällä) ajanut..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 10:58, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  10. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Onhan noita phililtäkin saanut.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 11:01, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  11. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Esim. täältä löytyy mm. varsin kattava listaus pyörämalleista, joissa hyödynnetään hihnavälitteistä voimansiirtoa. Lisäksi sivun flikkeriosiossa on runsaasti kuvia jengillä ajossa olevista hihnavedoista.

    Mika oli toisaalla sitä mieltä, että pyörämaailman herääminen hihnavedon mahdollisuuksiin on liioittelua, mutta kyllä noita malleja näyttää tulevan tasaisesti lisää markkinoille - toki lähinnä pienemmiltä valmistajilta. Tiettyjä rajoitteita hihnailuun liittyy, joista on mahdotonta päästä eroon (erit. puuttuva mahdollisuus muuttaa hihnan pituutta), mutta ehkäpä hihnainnostus ei hiivukaan muutamassa sesongissa. Omat kokemukset moisella ajosta ovat pelkästään positiivisia.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 14:25, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  12. ^Mitä hyviä ominaisuuksia polkupyörän hihnavedossa on?

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 14:28, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  13. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Jotkut sanoo sitä huoltovapaaksi (täähän oli se vitsi), ja ilmeisesti se sitä oliskin. Edellyttäen tietenkin oikeaa hihnankireyttä, mikä voi sit olla jännempi juttu esim. maantiellä flätin paikkauksen jälkeen.

    Ilmeisesti tähän hihnan kireyden kanssa pelaamiseen liittyi kans Pyörähuollon jamppojen hieman kriittinen suhtautuminen ns. kiintsarina ajeluun hihnan kanssa.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 14:32, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  14. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Rattaiden ja "ketjun" välisen kitkan pitäisi olla hieman pienempi. Hihna on hiilikuitupinnoitteinen ja rullaa sopivalla kireydellä (vaatii tarkempaa säätöä kuin ketjulla) todella pehmeästi ja äänettömästi.

    Lisäksi hihna ei - ainakin sitä valmistavien yritysten testien mukaan - veny käytännössä lainkaan tai kulu muutenkaan. Aika usein näitä mainostetaankin huoltovapaina ratkaisuina.

    Mutta kovin syvällistä tietoa minulla ei hihnavedosta ole. Olen vain ajellut yhdet kesäsunnuntait pyörällä, jossa on moinen voimansiirto - ja tykännyt.

    edit. esim. täältä valmistajan omaa propagandaa

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 14:34, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  15. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Eikös ne tahdo myös väkisin mennä talvella aika kankeiksi? Täälä joku muistaakseni näin sanoi?

    Tästä Norco Vestasta kerrottiin arvostelussa, jota ei ilmeisesti netissä ole, että hihna katkes valoista kiihdyttäessä. Asennusvirhettä syyttivät. Ei lisää luottamusta tuokaan.

    Lähetetty 14:40, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  16. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Tuosta talvikäytettävyydestä kuulisin mielelläni lisää, jos jollain on siitä kokemuksia. Itse en ole talvella Trekillä ajellut, vaikka siihen mahtuu todella leveät renkaat + loksutkin vielä.

    Yksittäistapausten vaikutus tuotteiden luotettavuusmielikuviin nousee nettiajalla usein vähän turhan merkittäväksi, vaikka toki jokainen tuollainen on liikaa..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 14:42, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  17. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Odie - 18:13, 20.4.2010  » 
    Muita huomioita hihnavedosta oli se, että hihnaveto on täysin äänetön kyllä kesälämpötiloissa ja ehkä vielä kymmen asteen pakkasessakin, mutta kahdenkymmenviiden pakkasasteen kelillä hihna käy senverran jäykäksi että se pitää ärsyttävää sirinää ensimmäisen parin kilometrin ajan ennen kuin lämpiää..

    Eipä siis kovin suuri ongelma tainnut olla sekään..

    Ton arvostelun luin ihan paperille painetusta lehdestä, jonka ostin ihan oikeesta kaupasta, harmi ettei nettiaika tuo lisävalaistusta tapaukseen.

    Lähetetty 14:55, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  18. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Kiitoksia tuon kaivamisesta - langassa oli muutoinkin (myös) mielenkiintoista keskustelua & kokemuksia..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 14:59, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  19. Johanr
    Johanr
    Profiili

    Aika herkästi luulis että kestää jos oikein laitettu. Isommissa prätkissä on aika paljon käytetty hihnavetoa jo pitkään.

    Lähetetty 16:39, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  20. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Johanr - 16:39, 28.3.2011  » 
    Aika herkästi luulis että kestää jos oikein laitettu. Isommissa prätkissä on aika paljon käytetty hihnavetoa jo pitkään.

    Ja autoissa käytetään yleensä jakopäässä hihnaa, talvellakin. Mutta ne hihnat lienevät ihan eri matskua, ei oo hiilikuitua jne., eikä haittaa vaikka syrppyää ihan ruttuun tms. eivät murru, kuten näistä varotellaan. En tiedä syytä erilaiseen materiaalivalintaan fillareiden hihnoissa, ehkä noi motoristien hihnat pehmeäpintaisempina pitää saada kireemmälle, kuin navat ja keskiöt kestää tms.
    Ja kuulemma auton jakopäässä ketju kestää pari-kolme kertaa pidempään, kuin hihna..

    Lähetetty 17:02, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  21. Johanr
    Johanr
    Profiili

    No voihan nää fillarihihnat toki olla vielä vähän lapsenkengissä. Ens kesälle jos pulttais jarrulevyn paikalle teollisuushihnapyörän ja löis tuumaisen beltin kiinni. Vahva ja kaunis, muusta viis.

    Lähetetty 14:49, 29.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  22. W1N
    W1N
    Profiili

    Viime kesänä tuli siis hankittua se District Carbon, jossa siis on se hihnaveto. Todella kevyt ja hiljainen ja kovin rock ajaa!

    Mutta...

    Kannataa katsoa, että hihna on ensinnäkin niin kireällä, että pysyy kunnolla takarattaalla (mulla ei ollut kun pyörä luovutettiin) ja että ajaessa se on kohdallaan. Se kun liukuu helposti ennen kuin on lämmin. Mulla ainakin alussa hihnan liike takarattaalla on aika laajaa kunnes selvästi on lämmin, jolloin pysyy paikallaan.

    Ihmettelinkin miksei takarattaaseen ole asennettu ohjuria kummalekin puolelle ratasta. ei luulis olevan ihme juttu.

    Kaikenkaikkiaan erittäin mukava ajaa ja hieno keksintö. Pientä viilausta vaatii vielä...

    Lähetetty 21:48, 29.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  23. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Mulla on semmonen "ylihintainen saksalainen", tai itse sanoisin saksanturkintaiwanilainen. Fixie Peacemaker siis. Kyseessä on ensimmäinen 'oikea' sinkulani ja myös ensimmäinen fixini. Hihna vetosi osittain koska se on niin erikoinen, ja hiljaisuus on tosi kiva asia. Olen neuroottinen huolellinen, joten varoitukset kireyssäädöstä ja renkaan suoruuden kriittisyydestä eivät pelottaneet. Hinta ei ollut kynnyskysymys, koska pyöränhankintaani tuki fillarointiin yltiöpositiivisesti suhtautuva työpaikkani.

    Hiljaisen äänen lisäksi hihnassa on sellanen kiva ominaisuus, että polkemisen ja hidastamisen välillä ei ole lonksumista - ihan pieni pehmeä alue tuntuu keskellä, mutta ei varsinaista kuollutta aluetta. Etenkin trackstandissa ja takaperin ajaessa tää on tuntunut helpottavan asioita paljon, kun pienikin jalan liike välittyy polkimelta taakse nyt eikä heti.

    Eturattaassa on laippa vain oikealla ja takarattaassa vasemmalla. Suoran takapyörän ja oikean kireyden kanssa hihna ei koske näihin ollenkaan, joten en ole ollut huolissani hihnan lipsumisesta pois rattaan avoimelta puolelta.

    Vaikea sanoa tuleeko hihnaveto yleistymään. Varmaan se kasvattaa osuutensa tiettyyn pisteeseen, mutta ei varmasti syrjäytä ketjua tai tule läheskään yhtä yleiseksi. Siinä on omat kivat puolensa, mutta ymmärrän hyvin miksi se ei kenelle tahansa sovi.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 22:58, 15.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  24. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    ^kiinnostaa hihnavetoentusiastina; mites skidaus, eroa ketjuvoimansiirrolliseen? Tuo mainitsemasi "kuollut alue" kuulostaa kyllä lähinnä ketjun/hihnan kireyteen liittyvältä pointilta, vaikka kokonaistatsi hihnalla onkin ehkä aavistuksen smuutimpi..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 11:54, 16.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  25. fobba
    fobba
    Profiili

    konvertointi kiinnostaisi. Ei taida suoraan saada kiinni fiksikiekkoon tota taka"ratasta" kuitenkaan. Uusi takahubi ja kammet vaihtoon ?

    Lähetetty 15:27, 16.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: