Tuli eilen haettua Trek District ja sotkettua ensimmäiset kilometrit. Keli ei ehkä vielä ole ihan ideaali tuolle mutta hyvin rullasi ja kevyeltä tuntui....mielenkiintoista nähdä tuon hihnan kestävyys tulevaisuudessa; myyjän mukaan "ikuinen"..
Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu
Hihnaveto
(268 posts)-
Lähetetty 11:02, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
-
Mua jotenkin kuumottaa se perä. Tuntuuko se tukevalta?
Aja enemmän, speksaa vähemmänLähetetty 11:04, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM -
mua jotenkin kuumottaa välityksen vaihdot.. muunmuassa...
Lähetetty 11:09, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM -
Kuka sitä nyt välityksiä vaihtelee.
Ja takataskussa voi hyvin kantaa ylimääräistä hihnaa, versus ketjunpätkää työkalupussissa. Tai kaulakorustakin se menee ihan hyvin.
- "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
--||--
- This is riding wreckless on the edge -Lähetetty 11:15, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM -
Sileällä asfaltilla (ai missä sitä on?) pystyi tykittämään kohtuullisesti ja peräkin tuli hyvin mukana,yllättävänkin tukevalta tuntui painoon nähden - tosin yksi ajo takana so far..
Lähetetty 11:21, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM -
mika - 9:21, 23.3.2010 »
Kuka sitä nyt välityksiä vaihtelee.
Ja takataskussa voi hyvin kantaa ylimääräistä hihnaa, versus ketjunpätkää työkalupussissa. Tai kaulakorustakin se menee ihan hyvin.totta puhut. hihnaveto on vielä huoltovapaampi.
Lähetetty 13:14, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM -
Tuntuis olevan yleinen tapa avata se takahäkki siitä dropoutin kohdalta, kaipa se nyt kestää?
20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitatLähetetty 16:03, 23.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM -
Löytyykö markkinoilta jo kiinteää napaviritystä hihnalle?
Lähetetty 10:52, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
On löytynyt jo vuoden verran: Schindelhauer Viktor
Älä kysy, miten futaa, sillä kukaan ei ole moisella (täällä) ajanut..
Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019 »
palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaanLähetetty 10:58, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Onhan noita phililtäkin saanut.
***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013
lisäys 01/2015: "vitun pällit"Lähetetty 11:01, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Esim. täältä löytyy mm. varsin kattava listaus pyörämalleista, joissa hyödynnetään hihnavälitteistä voimansiirtoa. Lisäksi sivun flikkeriosiossa on runsaasti kuvia jengillä ajossa olevista hihnavedoista.
Mika oli toisaalla sitä mieltä, että pyörämaailman herääminen hihnavedon mahdollisuuksiin on liioittelua, mutta kyllä noita malleja näyttää tulevan tasaisesti lisää markkinoille - toki lähinnä pienemmiltä valmistajilta. Tiettyjä rajoitteita hihnailuun liittyy, joista on mahdotonta päästä eroon (erit. puuttuva mahdollisuus muuttaa hihnan pituutta), mutta ehkäpä hihnainnostus ei hiivukaan muutamassa sesongissa. Omat kokemukset moisella ajosta ovat pelkästään positiivisia.
Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019 »
palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaanLähetetty 14:25, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
^Mitä hyviä ominaisuuksia polkupyörän hihnavedossa on?
I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
-Michelle PfeifferLähetetty 14:28, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Jotkut sanoo sitä huoltovapaaksi (täähän oli se vitsi), ja ilmeisesti se sitä oliskin. Edellyttäen tietenkin oikeaa hihnankireyttä, mikä voi sit olla jännempi juttu esim. maantiellä flätin paikkauksen jälkeen.
Ilmeisesti tähän hihnan kireyden kanssa pelaamiseen liittyi kans Pyörähuollon jamppojen hieman kriittinen suhtautuminen ns. kiintsarina ajeluun hihnan kanssa.
***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013
lisäys 01/2015: "vitun pällit"Lähetetty 14:32, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Rattaiden ja "ketjun" välisen kitkan pitäisi olla hieman pienempi. Hihna on hiilikuitupinnoitteinen ja rullaa sopivalla kireydellä (vaatii tarkempaa säätöä kuin ketjulla) todella pehmeästi ja äänettömästi.
Lisäksi hihna ei - ainakin sitä valmistavien yritysten testien mukaan - veny käytännössä lainkaan tai kulu muutenkaan. Aika usein näitä mainostetaankin huoltovapaina ratkaisuina.
Mutta kovin syvällistä tietoa minulla ei hihnavedosta ole. Olen vain ajellut yhdet kesäsunnuntait pyörällä, jossa on moinen voimansiirto - ja tykännyt.
edit. esim. täältä valmistajan omaa propagandaa
Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019 »
palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaanLähetetty 14:34, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Eikös ne tahdo myös väkisin mennä talvella aika kankeiksi? Täälä joku muistaakseni näin sanoi?
Tästä Norco Vestasta kerrottiin arvostelussa, jota ei ilmeisesti netissä ole, että hihna katkes valoista kiihdyttäessä. Asennusvirhettä syyttivät. Ei lisää luottamusta tuokaan.
Lähetetty 14:40, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Tuosta talvikäytettävyydestä kuulisin mielelläni lisää, jos jollain on siitä kokemuksia. Itse en ole talvella Trekillä ajellut, vaikka siihen mahtuu todella leveät renkaat + loksutkin vielä.
Yksittäistapausten vaikutus tuotteiden luotettavuusmielikuviin nousee nettiajalla usein vähän turhan merkittäväksi, vaikka toki jokainen tuollainen on liikaa..
Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019 »
palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaanLähetetty 14:42, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Odie - 18:13, 20.4.2010 »
Muita huomioita hihnavedosta oli se, että hihnaveto on täysin äänetön kyllä kesälämpötiloissa ja ehkä vielä kymmen asteen pakkasessakin, mutta kahdenkymmenviiden pakkasasteen kelillä hihna käy senverran jäykäksi että se pitää ärsyttävää sirinää ensimmäisen parin kilometrin ajan ennen kuin lämpiää..Eipä siis kovin suuri ongelma tainnut olla sekään..
Ton arvostelun luin ihan paperille painetusta lehdestä, jonka ostin ihan oikeesta kaupasta, harmi ettei nettiaika tuo lisävalaistusta tapaukseen.
Lähetetty 14:55, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Aika herkästi luulis että kestää jos oikein laitettu. Isommissa prätkissä on aika paljon käytetty hihnavetoa jo pitkään.
Lähetetty 16:39, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Johanr - 16:39, 28.3.2011 »
Aika herkästi luulis että kestää jos oikein laitettu. Isommissa prätkissä on aika paljon käytetty hihnavetoa jo pitkään.Ja autoissa käytetään yleensä jakopäässä hihnaa, talvellakin. Mutta ne hihnat lienevät ihan eri matskua, ei oo hiilikuitua jne., eikä haittaa vaikka syrppyää ihan ruttuun tms. eivät murru, kuten näistä varotellaan. En tiedä syytä erilaiseen materiaalivalintaan fillareiden hihnoissa, ehkä noi motoristien hihnat pehmeäpintaisempina pitää saada kireemmälle, kuin navat ja keskiöt kestää tms.
Ja kuulemma auton jakopäässä ketju kestää pari-kolme kertaa pidempään, kuin hihna..Lähetetty 17:02, 28.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
No voihan nää fillarihihnat toki olla vielä vähän lapsenkengissä. Ens kesälle jos pulttais jarrulevyn paikalle teollisuushihnapyörän ja löis tuumaisen beltin kiinni. Vahva ja kaunis, muusta viis.
Lähetetty 14:49, 29.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Viime kesänä tuli siis hankittua se District Carbon, jossa siis on se hihnaveto. Todella kevyt ja hiljainen ja kovin rock ajaa!
Mutta...
Kannataa katsoa, että hihna on ensinnäkin niin kireällä, että pysyy kunnolla takarattaalla (mulla ei ollut kun pyörä luovutettiin) ja että ajaessa se on kohdallaan. Se kun liukuu helposti ennen kuin on lämmin. Mulla ainakin alussa hihnan liike takarattaalla on aika laajaa kunnes selvästi on lämmin, jolloin pysyy paikallaan.
Ihmettelinkin miksei takarattaaseen ole asennettu ohjuria kummalekin puolelle ratasta. ei luulis olevan ihme juttu.
Kaikenkaikkiaan erittäin mukava ajaa ja hieno keksintö. Pientä viilausta vaatii vielä...
Lähetetty 21:48, 29.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
Mulla on semmonen "ylihintainen saksalainen", tai itse sanoisin saksanturkintaiwanilainen. Fixie Peacemaker siis. Kyseessä on ensimmäinen 'oikea' sinkulani ja myös ensimmäinen fixini. Hihna vetosi osittain koska se on niin erikoinen, ja hiljaisuus on tosi kiva asia. Olen
neuroottinenhuolellinen, joten varoitukset kireyssäädöstä ja renkaan suoruuden kriittisyydestä eivät pelottaneet. Hinta ei ollut kynnyskysymys, koska pyöränhankintaani tuki fillarointiin yltiöpositiivisesti suhtautuva työpaikkani.Hiljaisen äänen lisäksi hihnassa on sellanen kiva ominaisuus, että polkemisen ja hidastamisen välillä ei ole lonksumista - ihan pieni pehmeä alue tuntuu keskellä, mutta ei varsinaista kuollutta aluetta. Etenkin trackstandissa ja takaperin ajaessa tää on tuntunut helpottavan asioita paljon, kun pienikin jalan liike välittyy polkimelta taakse nyt eikä heti.
Eturattaassa on laippa vain oikealla ja takarattaassa vasemmalla. Suoran takapyörän ja oikean kireyden kanssa hihna ei koske näihin ollenkaan, joten en ole ollut huolissani hihnan lipsumisesta pois rattaan avoimelta puolelta.
Vaikea sanoa tuleeko hihnaveto yleistymään. Varmaan se kasvattaa osuutensa tiettyyn pisteeseen, mutta ei varmasti syrjäytä ketjua tai tule läheskään yhtä yleiseksi. Siinä on omat kivat puolensa, mutta ymmärrän hyvin miksi se ei kenelle tahansa sovi.
Rengasrikko-counter 2018: 4
Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €Lähetetty 22:58, 15.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
^kiinnostaa hihnavetoentusiastina; mites skidaus, eroa ketjuvoimansiirrolliseen? Tuo mainitsemasi "kuollut alue" kuulostaa kyllä lähinnä ketjun/hihnan kireyteen liittyvältä pointilta, vaikka kokonaistatsi hihnalla onkin ehkä aavistuksen smuutimpi..
Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019 »
palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaanLähetetty 11:54, 16.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM -
konvertointi kiinnostaisi. Ei taida suoraan saada kiinni fiksikiekkoon tota taka"ratasta" kuitenkaan. Uusi takahubi ja kammet vaihtoon ?
Lähetetty 15:27, 16.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
Reply »
You must log in to post.