Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Pyörämekaanikko X Uber

(149 posts)
  • Started 2 months ago by Partatera-Pietari
  • Latest reply from asb

  1. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    Moro,

    Monille varmaan tullut jossain vastaan tällaisia konsepteja, joissa on erilaisilla peer-to-peer alustoilla yhdistetty pyöränkorjaus -palvelua tarjoava sitä tarvitsevaan. Esimerkkinä Velotooler.

    Tämä on minusta kiinnostavaa. Rupesin kelailemaan aihetta reilu 1,5 vuotta takaperin ja oletin, että näitä olisi vaikka kuinka paljon, mutta ei näitä lopulta ole kuitenkaan niin lukuisia. Näitä tutkiessani tuli monta ajatusta siitä, kuinka tällainen toiminta tulisi järjestää paremmin, jotta se olisi helpommin skaalattavissa, toteutettavissa sekä brändättävissä asiakkaiden luottamuksen voittamiseksi sekä paremman käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi. Olen sitä mieltä, että tällainen palvelu on tulevaisuuden juttu. Kivijalkapyöräliikkeen kannattavuus on nähdäkseni aika olematonta nykypäivänä tai ainakin harvalla se on kannattavaa.

    Mikäli täällä on jengiä, ketkä on oikeasti kiinnostuneita keskustelemaan aiheesta ihan tositarkoituksella eli lähteä miettimään tällaista konseptia skaalattavana mobiiliapplikaationa, niin mielelläni lähtisin tuopilla/kahville vaihtamaan ajatuksia. Omasta taustastani sen verran, että olen juristi ja minulla on osaamista erityisesti työoikeuden saralla sekä myös immateriaalioikeuksien puolella. Molemmat ovat melko tärkeässä roolissa tällaista konseptia ajatellen. Muun juridiikan osalta minulla on käytössäni laaja verkosto oman osaamiseni lisäksi eli tämä puoli on kunnossa. Minulla ei ole tarvittavaa osaamista teknologiaan, enkä myöskään tunne sopivia koodareita. Tietysti markkinoinnin ja graafisen puolen osaaminen sekä palvelumuotoilu ovat olennaisessa roolissa. Tällainen know-how siis iso plussa.

    Jos aihe kiinnostaa ja intoa löytyy, niin heitä YV tai soita/tekstaa 050neljäkuusikolme8006.

    Lähetetty 10:00, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  2. Partatera-Pietari - 10:00, 24.3.2019  » 
    Kivijalkapyöräliikkeen kannattavuus on nähdäkseni aika olematonta nykypäivänä tai ainakin harvalla se on kannattavaa.

    Ok.

    negaatio - 22:45, 25.3.2019  » 
    alustatalous tosiaan ei ole laitonta muttei ole myöskään vittuilu
    Lähetetty 10:17, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  3. attebern
    attebern
    Profiili

    Tavallaan kiinnostava ajatus, mut itse alottaisin rahan/ajan polttamisen tutkimalla ja testaamalla onko palvelulle oikeesti markkinoita. Oma mutu on, että iso osa potentiaalisista asiakkaista, jotka ois tällaiseen palveluun käyttäneet rahaa pari vuotta sitten, käyttävät nykyään rahansa city-pyöriin. Eli niitä ihmisiä, jotka haluavat vaan toimivan pyörän, jolla päästä paikasta toiseen saavat, palvellaan jo. Toisessa ääripäässä on sitten pyöräharrastajat, jotka korjaavat mielellään itse, tai vievät sinne tuttuun luottohuoltamoon. Kuinka paljon tässä välissä on sitä asiakaskuntaa, jotka semi-spontaanisti tilaavat "Uber-kuskin" himaan rasvaamaan ketjut?

    Lähetetty 10:39, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  4. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    Viitaten Kolkan toteamukseen, pyöräliikkeiden tunnuslukuja katsoessa minulle syntyi tällainen mielikuva. Vaikka voittoa tehtäisi, on se melko marginaalista. Nettikauppa tuntuu ottavan fillareiden ja osien myyntiä enemmän ja enemmän pois kivijalkaliikkeiltä. Tästä herää kysymys, että miten ison osan liikevaihdosta pyöränhuoltoon liittyvät palvelut muodostavat ja kuinka kannattavaa näiden palvelujen tarjoaminen on perinteisellä konseptilla, jossa maksetaan vuokraa liiketilasta sekä mahdollisesti palkkaa muutamalle työntekijälle. Minulla ei ole hajua siitä, paljonko tyypillinen kivijalkayrittäjä maksaa itselleen palkkaa tai parhaassa tapauksessa nostaa osinkoa. Juoksevia kuluja kuitenkin on suhteellisen merkittävästi, jos myydään myös pyöriä ja katteet tuskin voinevat nettikaupan aikakaudella olla kovin suuria.

    Lähetetty 10:48, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  5. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    attebern - 10:39, 24.3.2019  » 
    Tavallaan kiinnostava ajatus, mut itse alottaisin rahan/ajan polttamisen tutkimalla ja testaamalla onko palvelulle oikeesti markkinoita. Oma mutu on, että iso osa potentiaalisista asiakkaista, jotka ois tällaiseen palveluun käyttäneet rahaa pari vuotta sitten, käyttävät nykyään rahansa city-pyöriin. Eli niitä ihmisiä, jotka haluavat vaan toimivan pyörän, jolla päästä paikasta toiseen saavat, palvellaan jo. Toisessa ääripäässä on sitten pyöräharrastajat, jotka korjaavat mielellään itse, tai vievät sinne tuttuun luottohuoltamoon. Kuinka paljon tässä välissä on sitä asiakaskuntaa, jotka semi-spontaanisti tilaavat "Uber-kuskin" himaan rasvaamaan ketjut?

    Joo, siis ehdottoman validi pointti. Uberhan osti Jumpin, joka siis tarjosi sähköpyöriä vuokrattavaksi lennosta eli varmasti tämä on yksi indikaatio siitä, että normipyöräilijöistä osa luopunee pyörän omistamisesta kokonaan. Näkisin kuitenkin, että jos tätä ajatusta lähestyy globaalilla skaalalla, on tässä kuitenkin markkinarakoa. Jonkinlainen markkinatutkimus pitäisi ehdottomasti tehdä, eli olen täysin samaa mieltä. Jonkinlaista osviittaa lienee saatavissa siitä, että paljonko valmistajien peruspyörämalleja myydään eli jos niiden myynti ei ole romahtanut, on tällä ehkä jonkinlainen korrelaatio siihen, että tällaisten pyörien korjauspalveluja myös saatetaan tarvita.

    Lähetetty 10:56, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  6. Biciolli
    Biciolli
    Profiili

    Ei tarvitse asua kuin esim. Haagan etäisyydellä keskustasta niin kaupunkipyörästä ei ole mitään iloa. Lähiöissä pyöriä on valtavasti ja suurin osa niistä jonkun pikkuvian takia ajokelvottomassa kunnossa. Pyörä ei jäähdy, joten yhtä nopea ei tarvitse olla kuin ruokalähetin; siis pidemmällekin voi ajaa huoltamaan.

    Aikoinaan kun ajelin Mercierilläni ympäri silloista Itä-Eurooppaa niin minulla ali oli aina mukana sen verran työkaluja, että pyörän purkaminen täydellisesti osiin olisi ollut mahdollista. Ei se työkalumäärä paljon painanut. Siis niiden rahtaaminen ympäri lähiöitä on ihan mahdolllinen ja hyvä idea.

    Vain makuasioista kannattaa kiistellä.
    Kaikki muu on faktaa.
    Lähetetty 12:05, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  7. Smurf
    Smurf
    Profiili

    kolkka - 10:17, 24.3.2019  » 

    Partatera-Pietari - 10:00, 24.3.2019  » 
    Kivijalkapyöräliikkeen kannattavuus on nähdäkseni aika olematonta nykypäivänä tai ainakin harvalla se on kannattavaa.

    Ok.

    Näemmä rakkaudellakin nekin pysyvät pystyssä. Monilla kivijalan pitäjillä voi olla myös ajatuksissa, että jos kulut saa katettua, puskuria vaikka talveen, työntekijöille liksat ja itselle kans, mikäli viivan alle vielä jää jotain on se pelkkää bonusta.

    Ei tuo huono idea ole jos löytyy päteviä tekijöitä, mutta ei kannata pyssytellä kivijalan suuntaan kuolonsäteitä.

    Lähetetty 17:10, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  8. Biciolli
    Biciolli
    Profiili

    Kivijalkaliikkeet ovat ehdottoman tärkeitä. Vuosihuollot ja laajemmat korjaukset on parempi tehdä siellä. Ja kun on kivijalkaliikkeitä, niin sentään ihan kaikki eivät aja vääränkokoisellla markettiankkurilla.

    Toisaalta ne pikkuvian takia ajokunnottomat pyörät eivät koskaan päädy kivijalkaliikkeeseen korjattaviksi, vaan ne jäävät taloyhtiöitten kiusaksi pyöräkellareihin. Tähän olisi kiertävä korjaaja oiva ratkaisu. Voisi vaikka käydä laittamassa porrashuoneeseen ilmoituksen, että korjaaja saapuu silloin ja silloin, tuokaa pyöränne korjausjonoon pihalle.

    Vain makuasioista kannattaa kiistellä.
    Kaikki muu on faktaa.
    Lähetetty 17:26, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  9. mustAfa
    mustAfa
    Profiili

    täytyy olla erittäin samaa mieltä smurffin kanssa: voitontavoittelusta puhuminen tuntuu suht turhalta. ja musta ihan ookoo hyvä idea, mut noi sun kirjotukset ei nyt kyllä ole sitä parasta "perustelua" tälläsen palvelun kehittämiseen.

    taisiis en vaan diggaa kun ihanaan polkupyöräilymaailmanparantaja kuplaan tuodaan tollasta bisnes merdee kilpailijoiden tuhoamisesta

    sorry

    lane changin' chain swangin'
    Lähetetty 17:29, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  10. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    joko yeply on mainittu

    Lähetetty 17:53, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  11. Okw
    Okw
    Profiili

    Näkisin ongelmaksi ainakin sen, että mitäs jos pyörämekaanikko ei pystykään hoitamaan hommaa loppuun niillä välineillä ja tarvikkeilla joilla luuli pärjäävänsä? Haluaako asiakas silti maksaa siitä että joku totesi komponentin X olevan rikki, muttei kuitenkaan pysty tarjoamaan uutta varaosaa, saatika voi ottaa koko fillaria haltuun niin pitkäksi aikaa kun saa tarvittavat osat ja homman hoidettua? "Vaihteet ei toimi" voi johtua säädöistä, tai sitten jotain on oikeasti rikki. Ohjataanko sitten eteenpäin LBS:ään? Ja paljonko ũbermekaanikko tästä saa?

    Monet taloyhtiöt (ainakin täällä kantakaupungissa) tekee jo tuota että tilaa keväällä liikkuvan mekaanikkofirman omalle pihalleen päiväksi tai kahdeksi ja ilmoittaa siitä rappukäytävässä. Taloyhtiön aktiivisuudesta ja kysynnästä kiinni tapahtuuko tällasta vai ei. En usko että tätä varten tarvitaan sovellusta.

    Lähetetty 17:57, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  12. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    mustAfa - 17:29, 24.3.2019  » 
    täytyy olla erittäin samaa mieltä smurffin kanssa: voitontavoittelusta puhuminen tuntuu suht turhalta. ja musta ihan ookoo hyvä idea, mut noi sun kirjotukset ei nyt kyllä ole sitä parasta "perustelua" tälläsen palvelun kehittämiseen.
    taisiis en vaan diggaa kun ihanaan polkupyöräilymaailmanparantaja kuplaan tuodaan tollasta bisnes merdee kilpailijoiden tuhoamisesta
    sorry

    Eihän tällaisen palvelun tarvitse automaattisesti koitua kivijalan kohtaloksi. Minun pointtini on, että mielestäni palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan. Tällaista konseptia voisi ajatella niin, että myös kokopäiväinen yrittäjä voisi tarjota palveluaan tätä kautta - pysyvän toimipisteen ohella. Mitä tulee tuohon ajatukseen kustannuksista siinä tapauksessa, että mekaanikko ei saa vikaa korjattua, niin se nyt on nähdäkseni melko helppo taklata sopimusteknisin keinoin eli esim. joku muutaman euron ”perusmaksu” joka naksahtaa aina, kun mekaanikko saapuu paikalle ja tsekkaa tuotteen, vaikka vikaa ei pystyttäisi korjaamaan. Tämä perusmaksu voisi mennä aina täysimääräisesti mekaanikolle ja applikaation taustalla oleva yritys saisi osansa vasta korjaustyöstä. Tämä näin esimerkkinä. Tämä nyt tuskin olisi täysin kohtuutonta asiakkaallekaan, jos se olisi tuotu läpinäkyvästi hinnoittelussa esiin. Tällaiset kysymykset on mielestäni aika helposti ratkaistavissa miettimällä hinnoittelu ja käyttöehdot läpi.

    Tällaista pitäisi mielestäni ajatella alusta pitäen laajemmin kuin vain Helsingin tai Suomen mittakaavassa, mutta on toki näin, että markkinatutkimus tulisi tehdään jonkinlaisella edustavalla otannalla. Palvelun kohderyhmä olisi ensisijaisesti yksityinen ihminen asiakaspuolella.

    Lähetetty 18:19, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  13. User has not uploaded an avatar
    eli
    Profiili

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 

    mustAfa - 17:29, 24.3.2019  » 
    täytyy olla erittäin samaa mieltä smurffin kanssa: voitontavoittelusta puhuminen tuntuu suht turhalta. ja musta ihan ookoo hyvä idea, mut noi sun kirjotukset ei nyt kyllä ole sitä parasta "perustelua" tälläsen palvelun kehittämiseen.
    taisiis en vaan diggaa kun ihanaan polkupyöräilymaailmanparantaja kuplaan tuodaan tollasta bisnes merdee kilpailijoiden tuhoamisesta
    sorry

    Eihän tällaisen palvelun tarvitse automaattisesti koitua kivijalan kohtaloksi. Minun pointtini on, että mielestäni palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan. Tällaista konseptia voisi ajatella niin, että myös kokopäiväinen yrittäjä voisi tarjota palveluaan tätä kautta - pysyvän toimipisteen ohella. Mitä tulee tuohon ajatukseen kustannuksista siinä tapauksessa, että mekaanikko ei saa vikaa korjattua, niin se nyt on nähdäkseni melko helppo taklata sopimusteknisin keinoin eli esim. joku muutaman euron ”perusmaksu” joka naksahtaa aina, kun mekaanikko saapuu paikalle ja tsekkaa tuotteen, vaikka vikaa ei pystyttäisi korjaamaan. Tämä perusmaksu voisi mennä aina täysimääräisesti mekaanikolle ja applikaation taustalla oleva yritys saisi osansa vasta korjaustyöstä. Tämä näin esimerkkinä. Tämä nyt tuskin olisi täysin kohtuutonta asiakkaallekaan, jos se olisi tuotu läpinäkyvästi hinnoittelussa esiin. Tällaiset kysymykset on mielestäni aika helposti ratkaistavissa miettimällä hinnoittelu ja käyttöehdot läpi.
    Tällaista pitäisi mielestäni ajatella alusta pitäen laajemmin kuin vain Helsingin tai Suomen mittakaavassa, mutta on toki näin, että markkinatutkimus tulisi tehdään jonkinlaisella edustavalla otannalla. Palvelun kohderyhmä olisi ensisijaisesti yksityinen ihminen asiakaspuolella.

    Eli toi mekaanikko olisi *töissä* alustalla "freelancer"- sopimuksella?

    Lähetetty 18:23, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  14. Okw
    Okw
    Profiili

    Katseet suuntautuvat kohteeseen "applikaation taustalla oleva yritys"

    Lähetetty 18:26, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  15. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    Mull Dundane - 17:53, 24.3.2019  » 
    joko yeply on mainittu

    Yeplyssäkin on paljon hyvää, mutta mielestäni siitä puuttuu tärkeitä käyttäjäkokemusta sekä toisaalta skaalattavuutta edesauttavia juttuja. Vaikka pyöränkorjauksessa ei ole kyse päivittäisestä tai viikoittaisesta tarpeesta, näkisin, että myös tällaisessa palvelussa tulisi soveltaa mahdollisimman matalaa kynnystä ja asiakkaan kannalta äärimmilleen vietyä joustavuutta eli asiakkaan ei tarvitsisi kuin avata kännykästä applikaatio, jonka käyttökokemus olisi Uberin yms. tasolla, korttia ei tarvitse kaivaa taskusta, sopimuksen sisältö on äärimmäisen yksinkertaistetussa muodossa ja mieluiten hyvin visualisoitu jne.

    Lähetetty 18:29, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  16. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    alkaa vähäse ehkä jo tää homma tai en tiiä

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 18:36, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  17. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    Kyse olisi käytännössä palvelualustan asiakkuuden ja franchisingin yhdistelmästä. Työsuhdetta tässä ei muodostuisi eli palveluntarjoaja tekisi hommaa freelancerina, mutta sitoutuen tekemään sen alustan hinnoilla, mutta silloin kun itselle passaa jne. Franchising -elementin osalta minulla on pari ajatusta myös.

    Lähetetty 18:38, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  18. tewms
    tewms
    Profiili

    Mä oon saannu kivijaloissa niin monta ylimielisen paskaa kokemusta (en kaikista), ettei valu moniakaan kyyneliä siihen suuntaan. On laggardismia ajatella että niitä pitäis varjella jotenkin pyhinä mom'n'pop store -tyyppisinä kulttuuriartefakteina. Mielummin mä nielen kotimaisen älypuhelinaplikaatio-digijalkaliikkeen, kun vaikkapa saksalaisen orjuuttajan. Kehityssuunta on aika selkeä, pienempää pahaa ei voi valita myöhemmin.

    Ajankohdasta puheenollen, en oikein usko että Helsingissä tai muissakaan maamme kaupungeissa olisi tarpeeksi asiakkaita tällaselle. Ehkä kuukauden ajan keväällä, koska kivijaloissa on (kai?) liian pitkät jonot. Tällä hetkellä voisin melkein kuvitella kahden meisselikuriirin hoitavan Helsingin keikat ihan kohtuuajassa. Me ei vaan olla pyöräilevää kansaa, vielä.

    Lähetetty 18:51, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  19. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    Ja jos tällaisen kelaisi järkevästi läpi, niin tässähän voittaisi lopulta pyöräilijät; palvelua tarjoaisi oletettavasti pyöräilijät ja sitä ostaisi pyöräilijät. Kynnys pistää kamat kuntoon ja ajaa sitä pyörää madaltuisi. Ne ketkä osaa huoltaa fillareita, saisi itselleen pientä tienestiä ja huoltoa tarvitsevat löytäisivät tällaisen kaverin, joka voi hyvällä tsägällä asua naapurissa. Ne, ketkä vie pyörän vuosihuoltoon pyöräliikkeeseen ja asioi siellä isommissa jutuissa, tekee oletettavasti näin edelleen, mutta saattavat tämän ohella kääntyä joskus tällaisen vertaispalveluntarjoajan puoleen esim. aikataulullisista syistä. Eli siitä tuskin on haittaa, jos alan palvelujen saatavuus lisääntyy. Turvallisuus ja laatu on tietty juttuja, jotka osin hoituu vertaisarvioinneilla, mutta näitä pitäisi kelata.

    Lähetetty 18:53, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  20. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    tewms - 18:51, 24.3.2019  » 
    Mä oon saannu kivijaloissa niin monta ylimielisen paskaa kokemusta (en kaikista), ettei valu moniakaan kyyneliä siihen suuntaan. On laggardismia ajatella että niitä pitäis varjella jotenkin pyhinä mom'n'pop store -tyyppisinä kulttuuriartefakteina. Mielummin mä nielen kotimaisen älypuhelinaplikaatio-digijalkaliikkeen, kun vaikkapa saksalaisen orjuuttajan. Kehityssuunta on aika selkeä, pienempää pahaa ei voi valita myöhemmin.
    Ajankohdasta puheenollen, en oikein usko että Helsingissä tai muissakaan maamme kaupungeissa olisi tarpeeksi asiakkaita tällaselle. Ehkä kuukauden ajan keväällä, koska kivijaloissa on (kai?) liian pitkät jonot. Tällä hetkellä voisin melkein kuvitella kahden meisselikuriirin hoitavan Helsingin keikat ihan kohtuuajassa. Me ei vaan olla pyöräilevää kansaa, vielä.

    Näin se on, mutta tätä pitääkin ajatella laajemmin.

    Lähetetty 18:55, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  21. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    siinä ilmaiseksi vähän dataa analysoitavaksi:
    paskat mää en ainakaan lähe omakustanteisesti mihinkään kuusen alle näpit jäässä ropaamaan jotain jo kolkyt vuotta paskana olleita rakkineita paskakorvauksella tahi että pitäs vielä alkaa vääntämään hinnasta jonkun tollon kans joka mäkättää "mää maksoin tästä kolmekymppiä niin pitäs saada korjautettua halvemmalla" ja etenkin kun tulos on kaikesta huolimatta aika varmasti edelleen paskaa

    Lähetetty 19:18, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  22. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

    Voisin pistää elitisti-huollon pystyyn helsingin paremmalla puolella. Paikan päällä halvat pyörät haukutaan lyttyyn samalla kun Canyon® kuvasto töytäistään naamariin. Alle shimano 105 osasiin pyöriin en koske, ainoa hyväksyttävä ketjuvoitelu on vaha.

    Lähetetty 19:23, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  23. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    Onko tullut väännettyä monesti Uber -kuskin kanssa hinnasta? Nää skenaariot nyt on sellaisia, että niistä ei varmaan tule ylitsepääsemätöntä ongelmaa. Appiin on varmasti mahdollista sisällyttää toiminto, johon voi räpätä kuvan korjauskohteesta. Sitten asiakkaan oma ilmoitus siitä, mikä homma kyseessä eli mallia ensin valitaan, onko kyse maantiepyörästä/maastopyörästä/sähköpyörästä vai mistä, sitten oma arvio missä vika. Tyyliin Autojerry -mallinen yksilöinti, mutta helvetisti yksinkertaistettuna ja visualisoinnit kunnossa (mallia graafinen kuva pyörästä, josta täppää vian sijaintialueen ja valitsee valikosta oman arvionsa viasta) ja näin mekaanikko voi jo ennalta arvioida haluaako edes mennä paikalle. Sit kun se menee paikalle, toteaa, että takakiekko pitää rihdata, valitsee applikaation valmiista valikosta (jonka sisältö voidaan muotoilla niin, että sinne menee kaikki mahdollinen) mistä kyse, applikaatio lyö hinnan tiskiin valikosta ja asiakas joko hyväksyy tai ei. Sopimus muodostuu sovelluksen kautta. Varmaan sitten ilmenee suoraan lapaan maksamista jne. mutta tämä pitää sitten jotenkin taklata.

    Uskon, että kaikki tämä on mahdollista toteuttaa niin, että sovellusta on edelleen yksinkertainen käyttää ja se on kaiken edellytys.

    Lähetetty 19:39, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  24. makko
    makko
    Profiili

    Partatera-Pietari - 18:53, 24.3.2019  » 
    Ne ketkä osaa huoltaa fillareita, saisi itselleen pientä tienestiä

    Tätä mä vähän epäilinkin, eli ilmeisesti kehittelyssä on foodora/wolt-korjaamo jossa tarkotuksena on ensin pöhistellä jossain slushissa muutama miljoona sijottajilta, jonka jälkeen toiminta katetaan "freelancereiden" selkänahasta ja maksetaan niille femman tunti ja ulkoistetaan näppärästi samalla kaikki riskit niille.

    Vai olinko ihan hakoteillä?

    (Ja kuten Mull Dundane tossa veisteli, niin en itsekään lähtis ropaamaan mitään vanhoja pyöriä karkkirahoilla kenenkään luokse, vaan ehkä ennemminkin niinpäin että jos palvelu on niin hyvää että mennään asiakkaan luokse niin siitä pitäis a) asiakkaan olla valmis maksamaan ihan vitusti enemmän mitä lbs-palvelusta b) siitä pitäis myös korjaajalle jäädä oikeesti hyvä korvaus käteen.)

    Lähetetty 19:42, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM
  25. Partatera-Pietari
    Partatera-Pietari
    Profiili

    makko - 19:42, 24.3.2019  » 

    Partatera-Pietari - 18:53, 24.3.2019  » 
    Ne ketkä osaa huoltaa fillareita, saisi itselleen pientä tienestiä

    Tätä mä vähän epäilinkin, eli ilmeisesti kehittelyssä on foodora/wolt-korjaamo jossa tarkotuksena on ensin pöhistellä jossain slushissa muutama miljoona sijottajilta, jonka jälkeen toiminta katetaan "freelancereiden" selkänahasta ja maksetaan niille femman tunti ja ulkoistetaan näppärästi samalla kaikki riskit niille.
    Vai olinko ihan hakoteillä?
    (Ja kuten Mull Dundane tossa veisteli, niin en itsekään lähtis ropaamaan mitään vanhoja pyöriä karkkirahoilla kenenkään luokse.)

    Jos hommassa ei ole merkittäviä juoksevia kuluja alustalle (varmaan maksut luottokorttifirmoille maksupalveluists tms.), niin ei sen alustan osuuden tarvitse olla mikään rip-off. Tarkoitus olisi suunnitella reilu konsepti, joka hyödyttää molempia osapuolia. Ja ainahan se jaossa oleva raha määrittyy sen perusteella, mitä asiakas on valmis maksamaan eli hinnoittelu tulisi suunnitella järkevästi. Tässäkin voi ottaa surge -ajattelua huomioon, jos palvelu on käytössä kellon ympäri, niin jokainen ymmärtää, että jos joku tulee sun luo sunnuntai-iltana, se maksaa enemmän kuin arki-iltapäivänä.

    Lähetetty 19:46, 24.3.2019, 2 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: