Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Täällä teemme dynamojohtojen vientejä ja asennamme dynamovaloja

(173 posts)

  1. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Mielestäni tämä puuhastelu ansaitsee oman säikeensä. Yleinen dynamonapakeskustelu kun rönsyilee toimimattomien valojen diagnostiikasta napojen huolto-ohjeisiin ja varavirtalähdespeksaukseen siinä määrin, että kun yritin etsiä mahdollisesti Vantteran aikanaan postaamaa vinkkiä johtojen pintavedosta silikonin avulla, turhauduin pahanpäiväisesti löytämättä etsimääni.

    Itselläni on työn alla läpiastuttava runko, johon pitäisi saada dynamovalot eteen ja taakse. Valmiita läpivientejä rungosta ei löydy ja takavalo on tulossa tarakkaan. Olenkin tässä siis pohdiskellut, miten tuon johdon vienti taakse toteutuisi mahdollisimman huomaamattomasti tai tyylikkäästi, ilman isoa läjää nippusiteitä ja metritolkulla sähköteippiä ja vielä niin, että tarakan käytössä ei johtoja tarvitsisi varoa. Accron ylläesitetty tapa pyörittää johto takajarrun vaijerin kuoreen ei valitettavasti ole mahdollinen, sillä taakse on tulossa jalkajarru.

    Amerikassa joku on nähnyt vaivaa ja liimaillut jollain Goopin ihmeliimalla tällaisia alumiiniputken palasia johdon kiinnityspisteiksi.

    Laiskemmat puolestaan ovat liimailleet johtoa suoraan runkoon samalla aineella, joka kuulemma tarttuu hyvin niin muoviin kuin alumiini- ja maalipintoihin, muttei kuitenkaan vahingoita viimeksi mainituja. Mikäköhän olisi vastaava tuote, jota löytyisi tältä mantereelta?

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 10:00, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  2. teipin liimajämät oppirahojen kaanon-matskua

    nippusiteet tullu itel taas kaiken tälläsen piipertämisen ja kikkakolmosteluvaiheiden jälkeen takas joka kerta voittanana. bonuksena mikromuovi merissä.

    kuvia muiden käyttämästä ajasta ja mielikuvituksesta on tietty palkitsevaa katella

    Lähetetty 10:06, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  3. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

    NKOTB - 10:00, 25.9.2018  » 
    Itselläni on työn alla läpiastuttava runko, johon pitäisi saada dynamovalot eteen ja taakse. Valmiita läpivientejä rungosta ei löydy ja takavalo on tulossa tarakkaan. Olenkin tässä siis pohdiskellut, miten tuon johdon vienti taakse toteutuisi mahdollisimman huomaamattomasti tai tyylikkäästi, ilman isoa läjää nippusiteitä ja metritolkulla sähköteippiä ja vielä niin, että tarakan käytössä ei johtoja tarvitsisi varoa. Accron ylläesitetty tapa pyörittää johto takajarrun vaijerin kuoreen ei valitettavasti ole mahdollinen, sillä taakse on tulossa jalkajarru.

    Onko rungossa siis kuitenkin kaapeliviennit takajarrulle? Eikö noita voisi käyttää vaikka sitä jarruvaijeria kuorineen ei kulkisikaan? Vai enkö nyt hiffaa jotain?

    - Judda -
    Lähetetty 10:09, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  4. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    zykkeli - 10:09, 25.9.2018  » 

    NKOTB - 10:00, 25.9.2018  » 
    Itselläni on työn alla läpiastuttava runko, johon pitäisi saada dynamovalot eteen ja taakse. Valmiita läpivientejä rungosta ei löydy ja takavalo on tulossa tarakkaan. Olenkin tässä siis pohdiskellut, miten tuon johdon vienti taakse toteutuisi mahdollisimman huomaamattomasti tai tyylikkäästi, ilman isoa läjää nippusiteitä ja metritolkulla sähköteippiä ja vielä niin, että tarakan käytössä ei johtoja tarvitsisi varoa. Accron ylläesitetty tapa pyörittää johto takajarrun vaijerin kuoreen ei valitettavasti ole mahdollinen, sillä taakse on tulossa jalkajarru.

    Onko rungossa siis kuitenkin kaapeliviennit takajarrulle? Eikö noita voisi käyttää vaikka sitä jarrukaapelia ei kulkisikaan? Vai enkö nyt hiffaa jotain?

    Niin tosiaan! Onhan siinä kuoristopparit ylemmässä putkessa, mutta nehän pitäisi sitten kyllä porata auki, että se johto sieltä mahtuisi.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 10:12, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  5. Jani S
    Jani S
    Profiili

    Pelagon tarakassa on näppärät reiät johdon vientiin dynyltä lampulle. Punaset sutasut kuvaa reittiä.

    Lähetetty 10:16, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  6. kreivi
    kreivi
    Profiili

    oon pohtinut ahmaan takavaloa sisäisellä läpiviennillä, eli reiän poraamista ruotoputkeen ja sieltä viistoputkeen ym. onks kukaa tehny?

    fiksikreivi
    Lähetetty 10:18, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  7. li-sam - 10:18, 25.9.2018  » 
    oon pohtinut ahmaan takavaloa sisäisellä läpiviennillä, eli reiän poraamista ruotoputkeen ja sieltä viistoputkeen ym. onks kukaa tehny?

    haarukan irrottaminen voi olla hankalaa?

    Herse ja Hirose ovat käyttäneet epäputken sisälle rakennettua hiiliharjaa
    http://www.jimlangley.net/ride/ReneHerseBicycle.html

    Ei ollut fiksusti postattu Eetulta -
    Lähetetty 10:28, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  8. Siis etuhaarukan jalasta kruunun läpi ruotoon ja emäputken kautta viistoputkeen? Eiks tossa oo kruunun sisällä sekä haarukan jalka, että ruoto esteenä?

    Kun reijän tekee mahdollisimman ylös ruotoon, niin sinne saa löysää kaapelia piiloon kääntymistä ja asennusta avittamaan. Ehkä jopa liittimenkin.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 10:29, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  9. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

    tarjoiluehdotus "sisäinen läpivienti"

    - Judda -
    Lähetetty 11:01, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  10. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    li-sam - 10:18, 25.9.2018  » 
    oon pohtinut ahmaan takavaloa sisäisellä läpiviennillä, eli reiän poraamista ruotoputkeen ja sieltä viistoputkeen ym. onks kukaa tehny?

    eikö tässä kirraa vaijeri viistoputken seinämään ku rattia kääntää tarpeeks paljon sivulle?

    Lähetetty 11:07, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  11. kreivi
    kreivi
    Profiili

    zykkeli - 11:01, 25.9.2018  » 
    tarjoiluehdotus "sisäinen läpivienti"

    unohdit tässä tehdä reiän ruotoputkeen (trakeostomian) :-D

    fiksikreivi
    Lähetetty 11:09, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  12. onkohan kukaan hoksinut, että sen virran vois kuljettaa vaihde/jarruvaijerin kuoren metallipunoksessa.

    Ei ollut fiksusti postattu Eetulta -
    Lähetetty 11:31, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  13. ^Tämä. Nyt joku sähköhefe mestoille kertomaan miten.

    Lähetetty 11:59, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  14. IB-lukion Higher Level fysiikan kurssien perusteella sanoisin, että vaijerin kuoren metal ei oo tod näk mikään erityisen optimaalinen johdemateriaali, mut toisaalta jos puhutaan alle 10v jännitteistä, niin liekö sillä mitään väliä sitten. paljos sinne tulee virtaa?

    as. Ohmin laki, Coulombin laki, sähkömagnetismi, fysiikka, jännite, virta, resistanssi

    Kona 經 LTD lifestyle
    ᚱ*ulkomaalaisen näköinen since 1989*ᚱ
    Lähetetty 12:10, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  15. Seurantaan.

    Lähetetty 12:22, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  16. vanttera
    vanttera
    Profiili

    Juuh elikkäs, ensin tohon pintavetoon, ite laitoin näin:

    1. Määritin ensin piuhan reitin tangosta/stemmistä sinne etunavalle.
    2. Mittasin suht tarkastikin etunavan liittimen paikan siihen tulevaan piuhaan+littimeen nähden. Siksi, että tiesin tarvittavan johtosläkin, jottei liittimen käytöstä (SP-PD8) tulisi liian hankalaa. Eli jätin about sentin-pari ylimääräistä johtoa.
    3. Kiekko irti, etuhaarukan jalan pinnan putsaus irtomähnästä ja rasvasta.
    4. Sit saniteettisilikonilla (ite käytin väritöntä, mut onhan noita vaikka mitä, voi sävyttää rungon väriinki) aika ohutta perusnakkia haarukan sisäpinnalle. Tässä auttaa jos on esim. käyttänyt ko. ainetta ja prässiä aiemmin, vakaalla kädellä pitkää soiroa, ei saa sormilla mennä suttaamaan. Itehän oon aika huoleton saumaaja, eikä tässä tapauksessa tarvinnut olla järin nipo.
    5. Annetaan kuivua pintakuivaksi, jonka jälkeen piuha painetaan syvälle silikoninakkiin koko nakin matkalta. Helpottaa, jos on etukäteen väännellyt parikaapelin about mutkattomaksi ja epäkieroksi l. suoraksi. Painamisessa auttais jos ois kolmas käsi, mutta kahdellakin onnistui.
    6. Annetaan kuivua, ja nautitaan sen jälkeen lähes näkymättömästä piuhasta, joka on jopa vähän suojassa.

    Silikonin etuna myös se, ettei jää irrottaessa liimanjämiä tms, eikä se maksa about mitään.

    Sittemmin, tosin, vedin oman johtoni Ogren keulan läpi alapään huohotusreiästä ja läpivientikumista jalan läpi ruotoputkeen, star nutin siipien välistä ja porasin CCfortyn headcappiin 4mm reiän, josta kaapeli ulostautuu. Ylimääräinen johtohässäkkä on ruodon sisällä jemmassa, enkä siis lyhentänyt sitä missään vaiheessa. Kuva ois varmaan kiva mut oon töissä ja pyörä ei ole.

    Haarukan irroittaminen ei nyt onnistu ilman piuhan irroittamista, mutta onpahan paremmin suojassa ku pintavetona. Enkä mää nyt tota haarukkaa jatkuvasti irrottele muutenka.

    "Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 13:24, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  17. IlmariJ
    IlmariJ
    Profiili

    normaali - 11:31, 25.9.2018  » 
    onkohan kukaan hoksinut, että sen virran vois kuljettaa vaihde/jarruvaijerin kuoren metallipunoksessa.

    Ihan mielenkiintonen ajatus. Täytyis mitata sen kuoren punoksen resistanssi että osais sanoa että onko ylipäätään johtavuuden puolesta mahdollista. Ootko miettinyt miten liittäisit lampun johdot siihen kuoreen? Kai periaatteessa ois mahdollista kuoria se metallipunos esiin ja kolvata siihen johdot. Tai sitten värkätä joku liitin mikä painaa hampaat muovin läpi sinne punokseen. Pitäis myös huolehtia että se vaijerin kuori on eristetty eikä esim metallisten päätyholkkien kautta johda runkoon.

    Lähetetty 18:42, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  18. juuh itselle ajankohtainen aihe, kun pitäisi dynamopyörään varmaan vetää kaikki johdotukset uusiksi. Varmaan aiheesta onkin ollut jo paljon puhetta tuolla dynamovalotopsussa (en siis tajua, miksi niiden asentaminen kaipasi omaansa)

    Mulla oli itsellä ennen parikaapeli vedettynä Pelacon tartsin jalan kautta ja valo oikealla (vs. Jani S:llä kadun puolella vasemmalla) Tuo veto oli vaan sen verran väkinäinen, että piuha kuoriintui prosessissa tahattomasti ja lentokoneeseen pakatessa oli ongelmana kun valo killui kiinni irtonaisessa tartsinjalassa.

    Nyttemmin olen vetänyt täysin pintavetona ja sähköteipillä putkiin kiinnitellen, kun se on sit nopea purkaa ja vetää uudelleen. Olisi kyllä kiva laittaa erinäisiä väliliittimiä esim keskiön alle, jotta saa takalokarin valoineen irti nyt ainakin.

    Takavalonkin piuhan muuten vedin alun perin kuumaliimalla lokarin sisälaitaan, mutta loksu eli sen verran ajossa, että kovettunut liima mureni ja päätin vetää aisaa pitkin ja teipata. Tuossakin silikoni olisi varmasti toiminut paremmin.

    Nyt on pakko kirjoittaa aiheen vierestä
    Lähetetty 18:45, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  19. accro
    accro
    Profiili

    Tämmösiä ostin pari johdotuksia varten:

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 20:58, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  20. vanttera
    vanttera
    Profiili

    Jaahjaah, mistäs tommosia sais?

    "Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 21:03, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  21. Lakimies84
    Lakimies84
    Profiili

    Veikkaisin että bmx liikkeistä.

    E: itseltäni taitaa löytyä tuollainen.
    Tosin mvstana.

    Lähetetty 21:05, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  22. accro
    accro
    Profiili

    Tää oli Brand-X:n palanen, CRC:ltä

    CRC

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 21:06, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  23. User has not uploaded an avatar
    SeppoKyllikki
    Profiili

    Näyttää olevan pulttejakin saatavilla. Allen hollow bolt löytyy mm. ebaysta.

    Lähetetty 21:11, 25.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  24. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Aika vähällä vaivalla saa siistin takavalovedon niin, että tuo johdon top capista ylös onton pultin avulla, ja vie johdon takajarrun vaijerinkuoren tai letkun kyydissä taakse.

    Ei tarvii ruotoputkea porailla tai tehdä muutakaan tosi älytöntä.

    Vielä vähemmällä vaivalla pääsee vetämällä johdon etujarrun letkua/kuorta haarukasta ylös tankoon asti ja sitte tangosta takajarrun letkua/kuorta myöten taakse.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 11:24, 26.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM
  25. Miksei siihen topcappiin ei voi porata reikää?

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 11:42, 26.9.2018, 1 year sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: