Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Ranskalainen keskiö (Peugeot)

(44 posts)

  1. wma
    wma
    Profiili

    Mulla on 70-luvun Peugeot mixterunko, josta mietin tehdä vapaa-ajan rassin.

    Keskiöstä löytyi yksi puolikas laakeri, ja pari aika ravahtanutta. Kampien irroitus oli helvettiä, eikä kumpikaan kiilapultti jäänyt henkiin. Kupit vaikuttaa aika kuluneelta.

    Tekisi mieli vaihtaa koko keskiö, tai sitten vaihtaa nelikanttiakseli tilalle. Tuleeko ongelmia, jos vaihtaa nelikanttiakselin (joka näyttää suunnilleen samalta) kiila-akselin tilalle?

    Tai sitten etsin Uusixista ehjemmät kamat.

    Eli kertokaa kokemuksia vastaavista ratkaisuista:

    1: Kokonaan uusi keskiö.
    2: Akselin vaihto lähinnä vastaavaan nelikanttiin, muut kamat vanhaa.
    3: Originaalia, vähemmillä kampivaihtoehdoilla.

    Lähetetty 0:27, 15.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. tudetski
    tudetski
    Profiili

    Ranskispyöristä ei ole omaa kokemusta, mutta mikäli kammet joka tapauksessa pistät vaihtoon, niin yksinkertaisinta on varmaan ostaa suoraan uusi kasettikeskiö ranskalaisilla kierteillä. Vaihtoehtoja tosin taitaa olla vain kaksi: joko Velo Orangen keskiö tai sitten Phil Woodin ainakin kaksi kertaa kalliimpi vaihtoehto.

    Jos täälläkään ei nähdä Auran ja Gorgonzolan eroa, niin eipä sitten huomata varmaan, että maailma on mennyt taaksepäin.
    Lähetetty 0:36, 15.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. wma
    wma
    Profiili

    Mietin, että kammet vaihtamalla saa ehkä kilon pyörän painosta veke. En tiedä onko siitä kummempaa hyötyä. Ulkonäköäkin voi vaihtaa helpommin.

    Pyörän kunnostuksen oli tarkoitus olla mahdollisimman halpa (enkä uutta tavaraa osta yleensäkään), joten Orange ja Woods on poissa laskuista. Jos joltain löytyy kyseiset osat käytettynä, tai joku murskautunut Pösö, niin voin harkita ostamista.

    Vielä: Onko vanhemmissa Cresenteissä ranskakeskiöt?

    Lähetetty 0:57, 15.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. Patonkikeskiöitä on mahdollista löytää mm. ebaystä, edullisuudesta en mene takuuseen. Oliskohan jotain 15-50 egee plus postit. Taannoin ostin Gipeimme 35X1 keskiön 18 egellä, posteja tuli se kymppi.

    Ainakin paremmissa 70-luvun cressuissa ja monarkeissa maantiemalleissa on ranskalainen. Ruotsalaiset olivat jo silloin neroja.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 7:14, 15.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. ismov
    ismov
    Profiili

    Täältä kyllä löytyisi yksi käyttämätön ranskankeskiö, jos on tositarvis (33 e + lähetyskulut).

    Lähetetty 9:15, 15.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. Olutta (sori ei koff) vastaan saat multa ranskalaiset kupit jos tuut noutamaan Arabiasta, ja mahdollisesti jopa akselin jos löytyy...

    Lähetetty 10:09, 15.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Höh, harmi, ettet suostu ostamaan uutta, koska sUOMI mESSENGER-hikipajalta olisi saanut tavalliseen kasettikeskiöön sopivat M35x1-kupit varsin edukkaasti. Ja samalla olisi tukenut suomalaista käsityöharrastajaa.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 10:25, 15.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. wma
    wma
    Profiili

    Tein valintani. Kävin uusixista hakemassa ehjemmän kiila-akselin ja muutaman vaihtokuulan. Kai tuosta tulee ihan hyvä. Olisi himottanut kokeilla vaihtaa lähes identtinen neliskanttiakseli tilalle, mutta en sit uskaltanut.

    Nyt kun topic on auki, niin voisin kysellä vinkkejä kiilojen asennukseen ja poistoon.. Onko ne yleensä kertakäyttökamaa, kuten mulla tuppaa käymään? Kantsiiko jättää vaseliinia väliin asentaessa?

    Lähetetty 0:25, 16.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. askopee
    askopee
    Profiili

    Sori off-topic, mut saako tältä sUOMI mESSENGER-hikipajalta Michen napaan natsaavia lukkorenkaita?
    Tämmösistä kun vihjailtiin jossain toisessa ketjussa.

    "its som des top a det tue anyway im tired of bay when i hate you"
    Lähetetty 0:54, 16.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

    ^^ Vanhoista kiilakammista en ole ikinä saanut kiiloja irti ehjinä vaan vahvasti on mennyt palasteluksi.
    Tuohon on käsittääkseni olemassa joku ihan oikea työkalukin, mutta itse olen yrtittänyt aina aluksi pienestä ruuvipuristimesta modatulla "prässillä", tämän jälkeen sitten paukuttelua jos/kun ei ole lähtenyt. Ovat niin pehmeää kamaa, että tuon paukuttelun jälkeen ovat sitten aina entisiä kiiloja. En ihan vakavissani tosin usko, että noita on edes suunniteltu useaan kertaan laitettaviksi.

    En ole tosin näitä ollut niin vakavissani ikinä säästämässä, joten voi olla, että hyvällä liottelulla mömmöissä ja sitten prässäämällä olisi vanhoistakin lähtenyt.

    - Judda -
    Lähetetty 8:08, 16.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. bronto
    bronto
    Profiili

    Nyt kun topic on auki, niin voisin kysellä vinkkejä kiilojen asennukseen ja poistoon

    Nää on varmaankin jo tiedossa: Sheldon 1 ja Sheldon 2

    Jag är inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
    Lähetetty 10:33, 16.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    askopee ja muut asiasta kiinnostuneet: Lukkorenkaita on tulossa jossain vaiheessa, mutta mitään aikataulua en ala lupaamaan.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 10:36, 16.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    wma - 8:36, 16.2.2010  » 
    Kantsiiko jättää vaseliinia väliin asentaessa?

    Ei. Silloin vetää vaan kiilan liian syvälle. Ehkä sitä paljon mainostettua alumiinitahnaa voi törkätä tonne väliin, jos siltä tuntuu.

    "I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 10:48, 16.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. tienlaita
    tienlaita
    Profiili

    Onko se tavallista että kierteettömässä YST keskiössä on välystä? Käsin kampia heiluttaen sen tuntee. Ei ole suuren suuri välys laakereissa, mutta on kuitenkin. (Kammet ovat tiiviisti kiinni akselissa, joten en erehtynyt välyksen paikasta.)

    Jaguar
    Lähetetty 9:08, 7.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. jiima
    jiima
    Profiili

    Meikäläisen yst klappas kanssa. En kyllä muista mistä kohtaa..

    Lähetetty 9:29, 7.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. Muistaakseni Tohtori kertoi YST:n keskiön vasemmassa laakerissa olevan jonkun millin sadasosan välyksen. Sen kuulemma saa kikkailtua veke, mutten muista enää miten.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 10:26, 7.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. tienlaita
    tienlaita
    Profiili

    asb - 8:26, 7.4.2010  » 
    Muistaakseni Tohtori kertoi YST:n keskiön vasemmassa laakerissa olevan jonkun millin sadasosan välyksen. Sen kuulemma saa kikkailtua veke, mutten muista enää miten.

    Toivottu vastaus! Siis ei vikaa paitsi että on YST kierteetön. :-)

    On Tohtorin asentama, ja toivon ettei rungon kierteet ole menneet pilalle. Ensimmäisenä on vuorossa kampien irrotus, jonka toivon onnistuvan ajamalla. Nimittäin ulosvetäjä veti kierteet mukanaan, mutta kammet ei hievahtaneetkaan.

    Jaguar
    Lähetetty 11:12, 7.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. tienlaita - 9:12, 7.4.2010  » 

    asb - 8:26, 7.4.2010  » 
    Muistaakseni Tohtori kertoi YST:n keskiön vasemmassa laakerissa olevan jonkun millin sadasosan välyksen. Sen kuulemma saa kikkailtua veke, mutten muista enää miten.

    Toivottu vastaus! Siis ei vikaa paitsi että on YST kierteetön. :-)
    On Tohtorin asentama, ja toivon ettei rungon kierteet ole menneet pilalle. Ensimmäisenä on vuorossa kampien irrotus, jonka toivon onnistuvan ajamalla. Nimittäin ulosvetäjä veti kierteet mukanaan, mutta kammet ei hievahtaneetkaan.

    Lähtikö kierteet kokonaan vai osittain? Hyvällä vetäjällä saattaa jo kerran korkanneistakin kierteistä saada kiinni.

    Toinen kikka on antaa kammelle kuumaa, esim kuumailmapuhaltimella.

    Vika konsti on sitten se rälläkkä :)

    Lähetetty 14:17, 7.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. tienlaita
    tienlaita
    Profiili

    Aivan sileäksi meni, kaikki jäi ulosvetäjän kierteisiin. :-) Kammet on monella muullakin tapaa huonot, eikä varmasti kelpaa kenellekään, joten rälläkkä on lähellä, jos ei kitku ajamalla irti.

    Jaguar
    Lähetetty 14:23, 7.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. Rälläkkä vois sitten olla parempi optio kuin ottaa leukaan sen takia että kampi jäi jalkaan kii alamäessä ;)

    Lähetetty 18:29, 7.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. tienlaita
    tienlaita
    Profiili

    Ei se ajamalla tunnu lähtevän. Mutta taidankin tiukata tässä vaiheessa kammen pultit, sillä tuossahan taitaa olla sisemmällä rattaalla oikein hyvä ketjulinja fiksiin, kun semmoinen on jonkin aikaa jo kiinnostanut kokeilla. Vai miltä 41-42 mm kuulostaa? Kammet ovat minulle hieman alimittaiset 170mm, mutta fiksiin se varmaan sopisi kuin nenä päähän.

    Jaguar
    Lähetetty 19:34, 14.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. jussipe
    jussipe
    Profiili

    Onko kukaan koskaan tehnyt ranskalaista keskiötä kahdesta brittikierteellisen keskiön vasemmasta kupista? Kierteiden pitäisi olla samat.

    Edit: Kierre ei olekaan sama. Sheldon brown sanoo: 35 mm = 1.378". Shell is slightly larger, thread pitch slightly finer.
    Left side may seem to fit, but will be loose.

    Lähetetty 12:54, 22.9.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. Laku
    Laku
    Profiili

    jussipe - 13:54, 22.9.2012  » 
    Onko kukaan koskaan tehnyt ranskalaista keskiötä kahdesta brittikierteellisen keskiön vasemmasta kupista? Kierteiden pitäisi olla samat.
    Edit: Kierre ei olekaan sama. Sheldon brown sanoo: 35 mm = 1.378". Shell is slightly larger, thread pitch slightly finer.
    Left side may seem to fit, but will be loose.

    Jos ei oo niin tarkka, ni ranskalaiseen keskiöön saa kierteytettyä englantilaisen kierteen. Ja tätä en tietenkään suosittele kellekään, itte olen ollut tyytyväinen. Kellokeskiön kiinteä kuppi irtosi kerran, liima korjas. Säätökuppi on toiminut hyvin. En tiä mitään kasettikeskiön kuppien toiminnasta ko. tapauksessa.

    Hmh, no siinä nytte ei oo mitään järkee.
    Lähetetty 14:02, 22.9.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. User has not uploaded an avatar
    jiso
    Profiili

    Onko tämä pelastus vanhalle peugeotin mixterungolle?
    http://www.pedalpedlar.co.uk/collections/bottom-brackets/products/velo-orange-grand-cru-bottom-bracked-french-thread#.UlQahucaySM
    Kokemuksia kyseisestä puljusta?google ei paljoa kerro.

    Lähetetty 16:50, 8.10.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    ^Pelagolle soittaminen voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.

    Lähetetty 17:00, 8.10.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: