Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Aloittelijan projektin kyselyjä

(107 posts)
  • Started 1 year ago by Ollipy
  • Latest reply from happo-orgiat

  1. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    Tervehdys!
    Ostin pari päivää takaperin itselleni -80 luvun 5-vaihteisen Helkaman mikä ja ajattelin tehdä siitä pienen projektin itselleni talveksi mutta on ilmennyt muutama ongelma, koska oma tietotaito on melko vähäistä. Eli ajattelin purkaa pyörän atomeiksi ja maalata uudelleen. Netistä olen jotain osia jo löytänytkin mutta ongelma on vaihteet. Itselle ei siis ole väliä olisiko vaihteita ollenkaan vai ei mutta onkos vaihteettomaksi tekeminen niin helppoa kun maalaisjärjellä sen voi kuvitella eli sopivat rattaat keksii eteen ja taakse ja laittaa kiinni? Mitään fiksiä pyörästä siis halua eli jarrut tulee kyllä :D toinen ihmettelyn aihe oli jarrut, tällä hetkellä siinä on u-jarrut mitkä on maalattu mustaksi. Vaihtaisin mielellään hopeiset ja näytti noita sivuvetojarruja olevan riittävästi markkinoilla niin sen vaihto varmaa onnistuu myös melko helposti?

    Kysymykset saattaa vaikuttaa typeriltä mutta mielummin kysyn ennen kuin alan mitää purkamaan tai vaihtamaan. Kyseessä siis ensimmäinen projekti ja kertokaa ihmeessä jo on jotain hyviä vinkkejä mitä ehkä kannattaisi vaihtaa pyörästä tai muuta vastaavaa. Kiitos ja kumarrus!

    Lähetetty 1:09, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  2. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    -oikein
    -kyllä
    -oikein
    -kyllä
    -ei se mitään, jostain tässä ite kekänenkin on aloittanut, tervetuloa! :)
    -fauberithan siinä vissiin on, kannattaa tutkia mitä aiheesta on sanottu mm. tuolta
    tavan mukaan linkit fiksi-infoon, ja sheldonille, ne kannattaa pistää kirjanmerkkeihin ja lukea ihan ajan ja ajatuksen kanssa läpi

    Lähetetty 1:16, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  3. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    tsekkaa se navan merkki eka, niin pistetään toimintaohjeet

    Lähetetty 1:20, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  4. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    yksi hyvä linkki vielä: https://www.google.fi/search?q=Helkama+yksivaihde

    Lähetetty 1:23, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  5. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    Kiitos hyvistä linkeistä, osaa taas pohtia oikeita asioita ja saa muutenki asiat oikeille raiteille.

    http://s1044.photobucket.com/user/Olli_Pylsy/media/IMG_20171109_131729_zpssis77a9v.jpg.html

    Mitään navan merkkiä en löytänyt enkä varmaan edes tajunnutkaan mutta tuossa on kuvat. Saatoin nähdä videon juutuupista missä moinen purettiin.

    Tuli mieleen että kannattaako edes tuota lampea lähteä purkamaan vai onnistuuko ihan amatööriltäkin?

    Kumminkin idea vain maalata ja vaihtaa jarrut ja mahdollisesti tehdä pyörästä vaihteeton eli hyvin simppelillä projektilla lähden liikkeelle. Mietin myös tuota vaihteettomaksi tekemistä että jos haluan pitää nuo vaihteet niin miten löydän oikeanlaisen vaihtajan pyörään koska tuo on maalattu ja haluaisin senkin hopeisen väriseksi, sama ohjaustangossa on vaihteiden valitsin niin käykö siihenki ihan mikä vaan 5-vaihteinen valitsija?

    Lähetetty 13:44, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  6. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Ollipy - 13:44, 9.11.2017  » 
    Kiitos hyvistä linkeistä, osaa taas pohtia oikeita asioita ja saa muutenki asiat oikeille raiteille.
    Mitään navan merkkiä en löytänyt enkä varmaan edes tajunnutkaan mutta tuossa on kuvat. Saatoin nähdä videon juutuupista missä moinen purettiin.

    Tuli mieleen että kannattaako edes tuota lampea lähteä purkamaan vai onnistuuko ihan amatööriltäkin?
    Kumminkin idea vain maalata ja vaihtaa jarrut ja mahdollisesti tehdä pyörästä vaihteeton eli hyvin simppelillä projektilla lähden liikkeelle. Mietin myös tuota vaihteettomaksi tekemistä että jos haluan pitää nuo vaihteet niin miten löydän oikeanlaisen vaihtajan pyörään koska tuo on maalattu ja haluaisin senkin hopeisen väriseksi, sama ohjaustangossa on vaihteiden valitsin niin käykö siihenki ihan mikä vaan 5-vaihteinen valitsija?

    Toimivaa fauberia ei kannata varmaankaan purkaa, jos pyörässäsi sellainen on, muuten voit purkaa kaiken rauhassa ja maalata rungon, jos siltä tuntuu. Vaihteita ei tällä foorumilla käsitellä, joten unohda ne tai ratko niitä ongelmia esimerkiksi monivaihteen foorumilla, jotta sinnekin saadaan harrastelijasisältöä.

    Takanavan kanssa yksivaihteiseksi saaminen saattaa vaatia kikkailua. Katsos ketjun tulisi kulkea mahdollisimman suoraan, mutta se ei oikein onnistu, jos takaratas on sivussa eturattaasta. Koska takana on varattu tilaa useammalle rattaalle niin yhden rattaan kanssa voi ratas kiristyä napaan liian sisälle. Tällöin saattaa joutua kikkailemaan tuon takakiekon kanssa niin, että kehää keskitetään napaan nähden ja akselia liikutetaan napaan nähden, napa ikäänkuin siirtyy sivummalle. Tuo vaatii vähän kiekon rihtaustaitoja ja voi olla sellainen homma, että kannattaa kytätä tyyliin sopiva "sinkulakiekko" tai fiksikiekko, joihin siis myös käy sinkularatas.

    Tuo sinkularatas jota katselet, löytyy nimelle bmx vapari / bmx vapaaratas / sinkulavapaaratas ja niitä valmistaa esim white, jolla laatu on parasta. Taitaapa noita olla myös shimanolta ja halvimmat mutta paskimmat dicta-merkkiä. Dicta nimenomaan ei talvella välttämättä toimi parhaiten vaikka muuten onkin ihan ok ratas.

    Tuosta pääset kätevästi taas jatkamaan.

    Lähetetty 13:57, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  7. Hnmm.. kokonaan mustaksi kannutettu Helkama.

    Noi on Fauber-kammet ja niitä käsittelevä ketju on näymmä räjähtänyt Photobucketin paskuuteen.

    Get the Video Plugin
    Noilla ohjeilla se aukenee. Sun lukkorengas on ehkä kammissa pyöree eikä mutterin mallinen, sen saat vasaralla ja tuurnalla naputeltua auki. Pyörimissunnat näet videosta. Tuskin joudut tekemään sinne muuta kuin vaihtamaan rasvat.

    Ollipy - 13:44, 9.11.2017  » 
    jos haluan pitää nuo vaihteet niin miten löydän oikeanlaisen vaihtajan pyörään koska tuo on maalattu ja haluaisin senkin hopeisen väriseksi, sama ohjaustangossa on vaihteiden valitsin niin käykö siihenki ihan mikä vaan 5-vaihteinen valitsija?

    koen, että koettelet nyt onneasi. onneksi forumi on keskittynyt kiistelemään vaihderetkipyöristä, joten saattaa, olla että kukaan ei ole vielä lukenut tuota.

    Ei ollut fiksusti postattu Eetulta -
    Lähetetty 14:00, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  8. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    Aivan en edes ajatellut loppuun tuota vaihde asiaa mutta kyselen siitä muualta. Voi olla että pidän sitten nuo vaihteet jos menee kikkailuksi tai jätän uudet kiekot hommaamatta, jätän sen sitten mahdollisesti tuleviin projekteihin. Edellisessä postauksessa on vihdoin linkki missä on muutama kuva kyseisestä härvelistä.

    Haluaisin myös vaihtaa pukinsarvi ohjaustangon kun en oikein ole vielä sinuit tuon droppitangon kanssa. Käykö pukinsarvet suoraan ohjainkannattimeen vai tuleeko siinä jotain ajo ominaisuuksiin liittyviä ongelmia? Ja onko noilla ohjainkannattimilla jotain olennaisia eroja?

    Lähetetty 14:09, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  9. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Ollipy - 1:09, 9.11.2017  » 
    tällä hetkellä siinä on u-jarrut

    Tätä uskaltaisin epäillä. Jos näin olisi, niin sivuvetojarruja ei voisi asentaa u-jarrun tappeihin. Eikä mitään muitakaan jarruja, u-jarruja lukuunottamatta.

    U-jarrut.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 14:14, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  10. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Shedon Brown osaa muutenkin kertoa kaikesta fillareihin liittyvästä aika paljon.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 14:16, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  11. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    RTZ - 14:14, 9.11.2017  » 

    Ollipy - 1:09, 9.11.2017  » 
    tällä hetkellä siinä on u-jarrut

    Tätä uskaltaisin epäillä. Jos näin olisi, niin sivuvetojarruja ei voisi asentaa u-jarrun tappeihin. Eikä mitään muitakaan jarruja, u-jarruja lukuunottamatta.
    U-jarrut.

    u-jarrut

    Eikös nuo nimenomaa ole u-jarrut?
    Hyvä tietää ettei tule mitään turhia ostoksia jos näin on että ei voi muita asentaa.

    Lähetetty 14:17, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  12. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Ollipy - 14:17, 9.11.2017  » 

    RTZ - 14:14, 9.11.2017  » 

    Ollipy - 1:09, 9.11.2017  » 
    tällä hetkellä siinä on u-jarrut

    Tätä uskaltaisin epäillä. Jos näin olisi, niin sivuvetojarruja ei voisi asentaa u-jarrun tappeihin. Eikä mitään muitakaan jarruja, u-jarruja lukuunottamatta.
    U-jarrut.

    u-jarrut
    Eikös nuo nimenomaa ole u-jarrut?
    Hyvä tietää ettei tule mitään turhia ostoksia jos näin on että ei voi muita asentaa.

    Noi on, mutta tonne et mitään sivuvetojarruja asentele, ne tulee jarrusiltaan tai edessä haarukan kruunuun yhdellä kiinnityspisteellä.

    Lähetetty 14:35, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  13. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    josbanse - 14:35, 9.11.2017  » 

    Ollipy - 14:17, 9.11.2017  » 

    RTZ - 14:14, 9.11.2017  » 

    Ollipy - 1:09, 9.11.2017  » 
    tällä hetkellä siinä on u-jarrut

    Tätä uskaltaisin epäillä. Jos näin olisi, niin sivuvetojarruja ei voisi asentaa u-jarrun tappeihin. Eikä mitään muitakaan jarruja, u-jarruja lukuunottamatta.
    U-jarrut.

    u-jarrut
    Eikös nuo nimenomaa ole u-jarrut?
    Hyvä tietää ettei tule mitään turhia ostoksia jos näin on että ei voi muita asentaa.

    Noi on, mutta tonne et mitään sivuvetojarruja asentele, ne tulee jarrusiltaan tai edessä haarukan kruunuun yhdellä kiinnityspisteellä.

    Okei, nää on nimenomaan juuri sellaisia hyvä tietää asioita niin osaan ostaa oikealaiset.

    Lähetetty 14:55, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  14. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Nuo on kaliiberijarrut, tyyppiä keskiveto. Keskellä näkyy kiinnityspultti. U-jarrut kiinnittyvät haarukassa oleviin tappeihin eikä keskellä ole nivelpistettä. Keskivetojarrujen tilalle saa sivuvetokaliiberit kyllä, muistaa vaan hommata reachiltaan (kiinnityspultin ja jarrupinnan välinen etäisyys) sopivat.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 14:55, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  15. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Josba taas asiantuntemassa.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 14:56, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  16. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    RTZ - 14:55, 9.11.2017  » 
    Nuo on kaliiberijarrut, tyyppiä keskiveto. Keskellä näkyy kiinnityspultti. U-jarrut kiinnittyvät haarukassa oleviin tappeihin eikä keskellä ole nivelpistettä. Keskivetojarrujen tilalle saa sivuvetokaliiberit kyllä, muistaa vaan hommata reachiltaan (kiinnityspultin ja jarrupinnan välinen etäisyys) sopivat.

    Ahaa empäs edes osannut katsoa asiaa noin mutta kiitos vinkistä!

    Lähetetty 15:10, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  17. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Kun en enää pääse editoimaan lainauksen takia, niin kielipoliisoin itseäni tähän: tietysti kaliiperijarrut.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 16:08, 9.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  18. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    Aloin miettiä jos sittenki tekisin pyörästä vaihteettoman joka olisi myös ehkä tyylikkäämpi niin varmaan helpoimmalla pääsen jos ostan vain fixi pyörän kiekot tuohon jolloinka ei tarvi alkaa kikkailee takarattaan kanssa että saan ketjun kulkemaan suorana? Vai mitä mieltä kansa on?

    Fixi kiekko kiekko nro 2. Olisko esim. näistä kumpikaam kiekko fiksu vai? eBay tarjosi paljon Point ja Goku merkkisiä kiekkoja ja 70-110€.

    Mitenkäs noitten pukinsarvien asennus, pitääkö siinä vaihtaa pystyputki ajo ominaisuuksien takia vai?

    Lähetetty 22:10, 10.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  19. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    itsekin olen mieltä!
    siis semmoista mieltä että keskivetojarrua ei kannata kutsua u-jarruksi vaikka se tosiaan onkin yhtä kuin u-jarru + tapit sisältävä pala + cantileverin kaltainen poikkivaijeri

    käykö siihenki ihan mikä vaan 5-vaihteinen valitsija

    5v-napavaihteiden (torpedo, joku sram, mitä näitä oli) vivut ei ainakaan käy. varmoja valintoja on joku satunnainen kitkavipu tai kiertokahva (sram gripshift mrx comp / shimano revoshift / olikohan microshiftilläkin). toimiakseen näiden ei kai tarvitse edes olla välttämättä just 5-pykäläiselle asteikolle piirrusteltuja, koska naksuja niissä on aina lukuisia. tai ainakin pitäisi olla.

    jos tuo vitospakka on loppu, voi vaihdekäytössä olla fiksua vaihtaa tilalle vaikka 6- tai 7-rattainen pakka. mutta eipä sellaisesta projektista tässä enempää.

    takanavasta: aika varmasti tuo 5-lehtinen pakka on kierrepakka (ei-siis-kasettipakka). jos se on shimano, löydät siihen helposti hylsyn jolla pakan saa irrotettua. sellainen kannattaa omistaa jatkoa ajatellen. mutta jos pakka on esim. maillard, kertaluontoiseen tarpeeseen riittää rälläkkä ja ruuvipenkki. navan kierteiden suhteen ei yleensä tule tässä yhteensopivuusongelmia (poislukien fiksiratas, jonka kanssa tarvitaan napaan myös lukkorenkaan jengat)

    bemaksivaparihan on just jees eli josballa asiatekstiä siinä niin. ihan hyvä opetella rihtaushommat heti. parempi tietty jos joku neuvoisi vieressä.

    vaparilla varustetun valmiin fiksikiekon asentaminen on periaatteessa ihan hyvä ajatus. noista "halvoista" ebay-kamoista ei kyllä välttämättä voi olla varma, onko pinnat oikeassa kireydessä ja napa herkistelty, ja mitä laatua se merkitön napa on eli onko uhkana esim. kierteiden korkkaus. joidenkin tunnettujenkin verkkokauppojen tarkouskamat ovat välillä vaatineet osaavaa viimeistelyä. notta että kannattaa nähdä asia niin, että rihtaustarpeelta ei voi välttyä. vanteetkin tuppaa olemaan näissä inhottavan kapeita ja etenkin siihen nähden raskaita.

    !!! niin että 13mm sisäleveydellä olevat vanteet on kategorisesti paskaa!!!i antakaa mulle mieluusti 17mm tai enemän

    120 milliähän noissa fiksinavoissa on leveys akselin lukkorenkailta mitattuna. tuon helkaman perä on kai 5-10 mm avarampi, mutta kyllähän se taipuu.

    muuten, noin nyrkkisääntönä, novatec konelaakereilla on semmoinen valmiskiekoissa yleinen napa jossa hinta ja laatu on yleensä kohdillaan.

    edellistä parempi idea saattaisi olla kasettivapaarattaalla varustetun takakiekon (tai kiekkosetin) hommaaminen. siihen lisäksi tarvitaan kasettivaparille istuva sinkularatas ynnä prikkoja (kuva). ja ketjupiiska ja lukkorengastyökalu. ketjulinjan säätöhän on sitten ihan helppoa.

    kattoo vaan että ottaa mieluummin maantienavalla (takanapa 130mm) varustetun kiekon kuin mtb-napaisen (135mm).

    tai en tiiä. taipuu kai se perä ulospäinkin, tota runkoa nyt ei tartte sääliä.

    halvat maantiekiekot tai -kiekkosetit kun on aika rimpuloita, pinnamäärä yleensä 20/24. joku deore-navallinen retkikiekkosetti 32-pinnaisena näyttää nykyään paljon järkevämmältä. jälkimmäinen saattaa olla puolikin kiloa painavampi, mutta huoli pinnojen katkomisesta ja seuraamuksista on ensiksi mainittuun nähden mitätön. tsekkaa ainakin bike-discount ja cnc-bike ja tee vertailua tuolta pohjalta.

    no kuitennii fauberipaskeeseen ei varmastikaan kannata syytää satasia. oma näkemys/kokemus ois sellainen että tuollaiset romehtorungot on parhaimmillaan jalkajarrun kanssa, mutta lopulta makuasioita nämä.

    ohjainkannattimen laitat sellaisen kuin itsestä hyvältä tuntuu. ohjaustanko saattaa olla kiinnityskohdan paksuudeltaan mitä vaan. 25,4mm on yleisin koko. vanhat droppitangot on usein 26,0mm. kannattimen täytyy ehdottomasti olla täsmälleen tankoon sopivaa kokoa!

    Lähetetty 2:40, 11.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  20. Rayton
    Rayton
    Profiili

    Annan vinkin jolla säästät rahaa ja hermoja: vaihda aihiota kokonaan! Osta joku "normaali" maantiepyörä jossa ei ole fauberia ja muita typeriä standardeja, ja jotka ovat huomattavasti parempia ajaa. Näyttävätkin paremmalta. Rossineja ym maantiepyöriä löytää välillä alle 100e.

    Nimim. Kumpa en olisi koskaan tuhlannut rahaa siihen Tunturiin.

    Lähetetty 15:14, 11.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  21. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    rayton sen uskalsi sanoa
    vaan ei passaa lannistua

    Lähetetty 16:38, 11.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  22. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    Kiitos vastauksia ja selvensi asiaa aikalailla! Näin olen siis ajatellut et en tuohon mahdottomia pistä eli siis taidan tyytyä kaikkiin vanhoihin palikoihin mitä siinä on ja maalaan vain sen eli keep it simple ratkaisu. Pyörässä kaikki siis pelaa että mikään ei ole rikki mutta ulkonäön takia ajattelin sitä muunnella. Olkoot seuraava aihio sitten huomattavasti parempi ja laajempi. Jarrut ja ohjaustangon uusin kyllä koska ajettavuus paranee varmasti. Maalin poistoaine kauoppille siis.

    Lähetetty 18:09, 11.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  23. da3bal
    da3bal
    Profiili

    Oot siinä tilanteessa mitä mä 5v sitten.

    Eka sinkulani/fixini, fauberilla. Muutamia kymppejä tuhlasin ja sit päälle fixikiekko. Näyttää aika paskalta ja on sitä. Takadropit paskapeltiä ja vääntyi tms. Vaihoin rungon kasarikilpuri-Rossiniin ja parani kertaheitolla. Tee samoin.

    E: Kaverille tekemäni helkama on siedettävämpi, on tiukemmaksi modattu/hitsailtu ja jalkajarru sai jäädä, sopii tän tyyppiseen pyörään.

    E2: Elikkä neuvoni on ettei tollasii helkamoihi muutamia kymppejä enempää rahojaa tärvää.

    Lähetetty 4:34, 12.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  24. User has not uploaded an avatar
    Ollipy
    Profiili

    Joo näin olen miettinyt että kauheesti en aikaa/rahaa tuohon tuhlaile. Mitähän muita hyviä runkoja olisi kun rossinit? Yrittänyt etsiä täältäkin sitä tietoa mutta ei vielä ainakaan ole tullut vastaan.

    Lähetetty 12:34, 12.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM
  25. lnstj
    lnstj
    Profiili

    Kyllä melkein millä tahansa vanhalla maantiepyörällä pääsee hyvään alkuun, kunhan takahaarukka mahdollistaa liukumaa ketjunkiristykselle.

    KRM - Cogkola
    Lähetetty 12:41, 12.11.2017, 1 year sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: