Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli

AMA: Nishiki

(66 posts)
  • Started 2 years ago by samppap
  • Latest reply from Mull Dundane

  1. User has not uploaded an avatar
    samppap
    Profiili

    Olen tuossa keväällä innostunut fiksistä/sinkulasta ja yhden sinkula pyörän jo rankensin. vanha tunturi sinkulalla ja tankona bullhorn, lähinnä fiilistely ajoon, mutta testatusti menee myös pidemmillä lenkeillä. Mielenkiinto kuitenkin syttyi uudesta pyörästä tämän tultua kuin enkeli taivaalta eteeni. Jotenka tuodaanpas nyt tämä uusi projekti tänne muiden nähtäville.

    Kyseessä siis nishiki mallia kilpapyörä vuodelta, jonka itsekkin haluaisin tietää. Väri todella tyylikäs kiilto vaaleanpunainen, jonka pinta-alasta suurimman osan jopa sain kiiltämään. Mutta palataas hetkeen, josta kaikki alkoi. Pelastin kyseisen kaunokaisen romuttamolle joutumiselta ja hetkn tutkinnan jälkeen huomasin yksilön lähes ainutlaatuisuuden, lieneekö kyseessä jopa harvinainen runko???? Tässä kuva siis siitä mistä kaikki alkoi:

    pahoitteluni kuvan huonoutta kun en vielä tässä hetkessä tajunnut kuinka vakavaa suhteestani nishikin kanssa tulee.

    Seuraavaksi projekti eteni purkuun, jolloin siis irtosi kaikki muu paitsi.. noh se mitä kuvassa näkyy

    Tätä seurasi vielä suurempi purku, jolloin rungosta irtosi kaikki. Keulan laakerit vaihtuivat ja pyörällä oli edessä suurempi putsaus. Rungosta ei kuitenkaan kaikki lika irronnut vaan osa oli niin tiukasti kiinni että oli hiontavahan aika astua kehiin. Tällä siis loppujen lopuksi käytiin koko runko läpi ja sieltähän tottatosiaan löytyi kaunis vaaleanpunainen hieman metallihlieellä kaunisteltu maalipinta. kaikkia kohtia ei tietenkään korroosion takia saatu edes saatanan kalliilla hiomavahalla pelastettua.. perkele

    Tätä seurasi hienoahienompi hifistely. Rattaista pienempi poistui kuvioista ja pilkottiin kammen vastakappaleeksi tuomaan itselleni mielenrauhan
    ennen:

    jälkeen:

    leikkelin rattaan palasiksi ja muotoilin kiinnityskohdille kammen myötäisesti menevät kappaleet jolloin tuo kulmikkuus poistuu ja rattaan saa kunnolla kiinni. Omaan silmään parempi näin.

    seuraavaksi huomio kiinnittyi satulaputkeen ennen kuvaa ei ole, mutta voin rehellisesti todeta, että ei se kaunis ollut. Hioin satulan kiinnityspalikoiden näkyvät sivut ehkkä 200 karkeudeltaan olevalla paperilla ja lopputulos oli tämä:

    Täytyy tuotakin vielä paikka hioa sillä putsauksen jälkeen näkyi vielä ajan kuluttamia reikiä

    polkimet löysivät uudet kiristyshihnat mallia nahka joka päältä värjätty mustaksi.
    Metalli lenkki on kyllä karmean näköinen mutta sille en ehtinyt vielä mitään tekemään, lieneeköhän edes pelastettavissa?

    Vanteiksi sain edullisesti alexrimssin kapealla kehällä oleva musta vannesetti jossa takana FLIPFLOP mikä tuuri!

    näkyvät tässä kait otetuista kuvista parhaiten ja tässä siis tämän hetkinen edistys
    vanteet löysivät kaverikseen 1.25 levetä kumit ja komealla mustalla prestalla olevat sisuskumit

    Mutta niinhän se menee, kaunis pyörä on useiden kauniiden yksitöiskohtien summa

    Jarruina pysyvät alkuperäiset Dia-compet( lieneekö ees oikea nimi?)

    Tulevasta vielä sen verran että kaikki hopeat osat jotka vielä pelastettavissa kohtaa killotuksen, toivottavasti ihan kromiseksi saa ilman suuria näkyvi vaurioita esim kammet, eturatas, stemmi, tangon keskiosa johon reippi ei tule ja satulatolpan itse tolppaosa. Ehkä polkimetkin jonkun kiillotuksen saa. Jarrusuojaletkut valkoisena, josta aasinsillalla kysymykseen että mitä reittiä järkevin vetää tuo letku takajarrulle siis tangon yltä vai alta ja kummalta puolelta, kun tuossa nuo pystyvienti kahvat ovat.( ellei jollain ole tarjota kahvoja joilla letku tulee tankonauhan sisälle tai osotetta josta nämä saisi edullisesti)
    Satulaksi tulee mallia kevyt, virtaviivainen ja nopea värillä melkein täysimusta, pienillä valkoisilla yksityiskohdilla. ja tankonauhaksi tasainen valkoinen nauha.

    Pyörän värikartta siis vaaleanpunainen(runko), musta, valkoinen ja kromi.
    Ehdotuksia otetaan toki vastaan. Pyörästä tulee pääkäyttöisesti sinkula, mutta fiksi rataskin tulee kiinni.

    Listaa mitä voi tarjota jos löytyy: jarrukahvat ja fiksi ratas.(täytynee koko vielä selvitellä)

    Loppuun vielä perinteinen pahoittelu "anteeksi kirjoitusvirheistä ja asiattomuudesta, sekä aloitustekstin pituudesta"

    Lähetetty 19:30, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  2. qlt
    qlt
    Profiili

    symppispyörä ja -projekti _b

    thefootdown - 13:55, 5.9.2014
    I was under the impression that the members of this forum were nice helpful people.
    Lähetetty 22:10, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  3. Kyl, konversiot kunniaan, koska ovat viime kädessä siisteimmät hommelit yksivaihteisten saralla. Olisipa meitsinkin Nishiki-ensifiksi ollut yhtä nätti.

    Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 22:17, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  4. da3bal
    da3bal
    Profiili

    Siinä on mukavaa tekemistä. Rungon ainutlaatuisuudesta en tiedä, kun ei näe röörisetti tarraa. Kohtaamani tuon tyyliset Nishikit yleensä ollu violetteja tai turkooseja missä molemmissa valkoista mukana. Noihin länkiin meneepi uudenmalliset maantiepalat, pysähtyy paremmin.

    Lähetetty 22:22, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  5. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Nishiki-konversioiden ystävänä tykkään ja rungon ainutlaatuisuuden perustelut kiinnostaa.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 22:26, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  6. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    kiinnityskohdille kammen myötäisesti menevät kappaleet

    tässä erityisesti on tehty hyvin, muutenkin sievät suginot

    lieneekö kyseessä jopa harvinainen runko????

    malli, runkomatskutarra ja kiinni olleet vaihtajakamat auttaisivat asian selvittelyssä

    Lähetetty 22:35, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  7. sani
    sani
    Profiili

    Hauska proju.

    Crusty - 15:41, 2.6.2016
    Välillä kun lukee näitä juttuja täältä ni pelotta, että oon jossain psykoosissa.

    chili pää
    Lähetetty 22:44, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  8. manuelkala
    manuelkala
    Profiili

    jarrukaapeleiden vienti:


    ja mitä symmetrisemmät, sitä parempi :)

    Kona Sutra LTD counter: 1
    ᚱ*ulkomaalaisen näköinen since 1989*ᚱ
    Lähetetty 23:32, 20.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  9. Mull Dundane - 22:35, 20.6.2017  » 

    kiinnityskohdille kammen myötäisesti menevät kappaleet

    tässä erityisesti on tehty hyvin, muutenkin sievät suginot
    lieneekö kyseessä jopa harvinainen runko????

    malli, runkomatskutarra ja kiinni olleet vaihtajakamat auttaisivat asian selvittelyssä

    Samat, pakko arvostaa kunnon diy-meininkiä. Ylipäätään konversiot ja vanhat hyvät Nishikit ihan best homma.

    Nishikien sarjanumerot on dokumentoitu ihan ok:sti. Tsekkaa esim. http://www.bikeforums.net/classic-vintage/390318-nishiki-serial-number-database.html

    nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 11:12, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  10. RTZ
    RTZ
    Profiili

    ^Tuolta taitaa löytyä lähinnä Ameriikan Nissejä.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 12:45, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  11. RTZ - 12:45, 21.6.2017  » 
    ^Tuolta taitaa löytyä lähinnä Ameriikan Nissejä.

    also

    E = Europe

    nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 13:35, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  12. da3bal - 22:22, 20.6.2017  » 
    Noihin länkiin meneepi uudenmalliset maantiepalat, pysähtyy paremmin.

    Kool Stopin lohet jarrupaloiksi niin hyvä tulee.

    Lähetetty 15:54, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  13. User has not uploaded an avatar
    samppap
    Profiili

    Tänään päivä alkoi jarruputkien asettelulla, melko symmetrinen kuvio siihen aikaiseksi saatiin manuelkala:n kuvien mukaisesti

    itse jarruvaijerin laitto oli jo suurempi murheenaihe. Valkoisissa letkuissa(6 vuotta vanhat, mutta uudet) oli pallo vaijerin päässä joten kahvan painuttua tarpeeksi pitkälle pomppasi vaijeri ulos korostaan. Tähän keksin ratkaisun Diy henkisesti: Otin uudenmallisen eli päässä "halkaistu metalli tanko" ja hioin sen suppiloksi jotta mahtuu tähän aukkoon

    Etupään vaijeri onnistui paljon paremmin ja siitä tuli lähes pyöreä, mutta kuvaa en muistanut ottaa. nuo jarrukahvat siis jäävät pyörään jos löytyy oikeanlaiset kumihuput tuohon päälle.
    tässä siis kahva ja aiemmat huput
    Tarkoitus olisi uudet tollaset mustana tai valkoisena löytää, jos joku tietää niin kerro toki

    Ketjut ja takaratas paikalleen. edessä siis 52 jos oikeinlaskin ja takana 15. Tosi kevyeltä tuntui hitaassa ajossa ja kovaa tuolla pääsee myöskin, nimim. tunturilla huiput 45 tasasella.

    Tuli omaan mieleen aika pirun nätti tosta eturatas keju combosta

    Ja satulaksi valikoitui siis tämmöinen
    Omaan silmään vähän pitkä rungon muuten ollessa tosi lyhyt mutta hyvä istua ja eihän se nyt niin ruma ole etteikö tossa menis

    Jarrupaloiksi laitoin väliaikaisesti noi pyörän mukana tulleet tosin pienellä muokkauksella. Jarrutuspinnan hioin uusiksi, oli sen verran epätasainen ja lasittunut, sivut hioin paperilla ja jätin noi väkäset tuonne palojen alle.. oli niin erikoisen näköiset että saivat jäädä

    takaa vähän huonokuva tosin..

    loppuun fiilistelyt käytäväajon varrelta

    Uupuu vielä valkoinen tankoteippi ja mustat/valkoiset kahvojen hatut. joku pullotelinekkin pitäisi hommata

    Jatketaan juhannuksen jälkeen rungon tunnistuksella ja loppu hifistelyllä kun jostain metalpolishi tuubin löydän. On siis japanissa valmistettu, joten happo-orgian linkistä ei taida olla apua? ja todisteena siitä lähes joka osassa kaiverruksena japan teksti ja rungossa myös tämä tarra.

    Lähetetty 21:42, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  14. Tompsukka
    Tompsukka
    Profiili

    Melkonen teräsreisi.

    Laittaisin modernia ja mukavampaa tanko-osastolle kun kerran satula ja kiekotkin on.

    Lähetetty 21:49, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  15. Hyvä projekti.
    Mut.

    edessä siis 52 jos oikeinlaskin ja takana 15. Tosi kevyeltä tuntui hitaassa ajossa ja kovaa tuolla pääsee myöskin, nimim. tunturilla huiput 45 tasasella.

    Polviin sattuu jo ajatus noista välityksistä.

    kid_scientifik - 9:13, 4.1.2017  » 
    valot sammutettu loistavat kirkkaina
    Lähetetty 21:51, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  16. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    ^niijust! Ite miettisin 52:n kaveriks 19- tai 20-hampaista.

    Muuten: ei kysyttävää

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 22:07, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  17. User has not uploaded an avatar
    samppap
    Profiili

    Välitys tuntuu kaupungissa ja varsinkin lenkillä tosi levyeltä kun vauhtia enemmän toki ylämäkiä lukuunottamatta, joten niitä en ainakaan vielä vaihda.

    Tankoonkin taisin kiintyä jo liikaa sen kaiverrusten vuoksi, onhan se nätti.

    E: Joo tollaista kompactia olen vähän suunnitellukki, ei oo vaan tullu sopivaa vastaan. Itsekkin ihastellut niitäreijitettyjä kahvoja en vain raaskinut hinnan puolesta ostaa kun nykyisetkin pelaa ja sopii tuohon. Ja noita fiksi rattaita etsiskelen vieläkin, 15t olisi siis hakusessa.

    Lähetetty 22:29, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  18. da3bal
    da3bal
    Profiili

    Tompsukan linjoilla, penkki huutaa kaveriksi modernia ohjaamoa. Kirkas 25,4-26mm clamppinen kompaktidroppi kahvoilla niin mukavuus paranee roppakaupalla. TRP RRL Sr kahvoilla reikineen on klassinen lookki.

    Lähetetty 22:31, 21.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  19. User has not uploaded an avatar
    samppap
    Profiili

    Jussit juhlittu ja takasin arkeen.

    polish löytyi ja vanha kiillotajan into heräsi jälleen.

    vähän jäi vielä pinnotetta(maalia? lakkaa? jotain hopeaa joka oli perkeleen tiukassa) joihinkin kohtiin ja pitää viimeistellä tahna hinkkaus

    Kahvat menee vielä uusiksi, mutta hyvä kiilto saatiin pintaan vaikka nopeasti teinkin, josta heräsikin aate että pitää kahvat noin, ilman kumi huppua, jos ei miellytä silmää taikka käsiä ajellessa niin ne saa jälkikäteenkin asennettua. Jatketaan kampien, eturattaan ja tangon kiillotuksella seuraavaa päivitystä.

    Rungon vuosimalli vähän vaikea selvitettävä, numero kampikeskiön pohjassa niin kulunut että vaikea erottaa merkkiä ruosteen seasta.. mutta ilmeisesti kyseessä vuoden 86 malli, erottui kyseinen luku niin selvästi

    Tosta dropista: Mistä löydän edulliseen hintaan kyseisen josta da3bal mainitsi?

    da3bal - 22:31, 21.6.2017  » 
    Kirkas 25,4-26mm clamppinen kompaktidroppi kahvoilla

    lähes kaikki suomalais sivut käyty läpi, mutta yhdestäkään tangosta ei ole kunnon kuvaa mistä näkis dropin muodon.

    Lähetetty 21:41, 26.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  20. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    täältä tähän ja takas
    musta droppi ja putkireiska haltuun ja tiiät mitä tehä

    Lähetetty 21:57, 26.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  21. Wombbu
    Wombbu
    Profiili

    Tosta tanko.
    https://www.rosebikes.com/article/rose-race-attack-compact-drop-handlebar/aid:488446

    Myös täältä ääni välityksen järkeistämiselle. Noin pitkä välitys tappaa tehokkaasti ajamisen ilon muuten oikein pätevän näköisestä polkupyörästä. http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence Tuolla voit tutkiskella optiminopeuksia kullekin välitykselle. Nyrkkisääntönä semmoinen että optiminopeuden saat, kun katsot välityksen nopeutta kadenssilla 80. Aikaisemmin mainittu 52/20 olisi myös minun valinta.

    Lähetetty 22:13, 26.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  22. User has not uploaded an avatar
    samppap
    Profiili

    Kiillotukset loppusuoralla:
    Suginot sai uuden kiillon pintaan

    ja pyörän mukana tullut pulloteline vähän muokattuna kiinni
    Vaihdetaan se myöhemmin kun sopiva pyörän tyylinen sattuu eteen
    Polkimet myös vaihtuivat väliaikaisesti halppis flatti polkimin

    Wombbu:n mainitsema ROSE lähtee lähipäivinä tilaukseen. Teippivalinnassa vielä ongelmaa, jotenkin silmä ihastunut reijitettyyn valkoiseen mallia tämä

    Mutei tuo normaali tasamattakaan näytä hölmömmältä

    Joten valinnan vaikeushan tässä iskee. Onko noilla reijillä tossa teipissä mitään muuta merkitystä kuin ulkonäkö? ja mitä materiaalia teipin kannattaisi olla, kun niitäkin on monia. Siis mikä sopii parhaiten lähinnä pitkänmatkan ajoihin??

    Lähetetty 22:22, 27.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  23. manuelkala
    manuelkala
    Profiili

    täältäki sais tangon

    Kona Sutra LTD counter: 1
    ᚱ*ulkomaalaisen näköinen since 1989*ᚱ
    Lähetetty 23:19, 27.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  24. Npertj
    Npertj
    Profiili

    kiekoista tarrat pois

    vakiovänkääjä
    Lähetetty 23:23, 27.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM
  25. User has not uploaded an avatar
    samppap
    Profiili

    Tota tarrojen poistamista en ollu aatellukkaan, mutta joo toi vois toimia. Pikainen muokkaus:

    Muuttaa ulkonäköä jokseenkin aika radikaalisti vaikkei nuo tuolta kauheasti edes näy

    Lähetetty 23:56, 27.6.2017, 2 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli

Search with Google: