Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Jopo

(661 posts)

  1. mikko.k
    mikko.k
    Profiili

    Jopo aiheinen keskustelu. Tekniikka, vinkit, yleinen höpinä. Tämänkin sivuston käyttäjillä tuntuu noita jopoja olevan aika paljon. Kerätään kaikki jopoja koskevat asiat tähän ketjuun.

    Vauhti korjaa virheet, ilmassa ruumis lepää. m:colnago, mountain goat
    Lähetetty 18:16, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. mikko.k
    mikko.k
    Profiili

    Vuonna 2004 ostettu jopo. Jopo taitaa olla 70- lukulainen. Mun toinen jopo, nyt siirtynyt tyttöystävän käyttöön. 2004 käytetyn ja ajokuntoisen jopon hinta oli 25 euroa. Monta väriä nähnyt jopo hiekkapuhallettiin ja pulverimaalattiin keväällä 09 Taximossa 65 euron hintaan (sis. lokarit, runko, haarukka). Tarrat tilattu Tuusulasta, 8 euroa.

    Vauhti korjaa virheet, ilmassa ruumis lepää. m:colnago, mountain goat
    Lähetetty 18:29, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. Tyttären Jopo:

    Pojan Jopo:

    Pienemmän tyttären Joponen:

    Member Since 11.6.2008 (7 years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 18:43, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. Löytyykö kenelläkään tietoa tuon alkuperäisen Jopon suunnittelijasta ja miten päädyttiin tuollaiseen runkoon? Helkama on kai toimittanut Joposta ihan kirjankin,jossa historiaa setvitään.

    No vastaankin tässä googlettelun jälkeen itselleni:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Helkama_Jopo

    Uusi taiwanilainen Jopo ei ole kuitenkaan rungoltaan samanlainen kuin alkuperäinen suomalainen Jopo, vaan sen runko muistuttaa 1970-luvun Nopsaa, jota alettiin valmistaa Jopon kilpailijaksi. Perusteluksi on ilmoitettu, ettei alkuperäisiä muotteja runkoa varten ole enää olemassa. Käytännössä lienee kuitenkin mahdollista, että taiwanilaisten Jopojen kokonaismyynnin arvellaan jäävän niin vähäiseksi verrattuna suomalaisen Jopon myyntiin, ettei uusia suomalaisen Jopon mallista runkoa tuottavia muotteja kannata tarkoitusta varten erikseen valmistaa, vaan ainoastaan hyödyntää Jopon maine tavaramerkkinä.

    http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Jopo

    Jopon takana oli kaksi uutta ideaa, toinen liittyi tekniikkaan, toinen pyörän käyttöön.

    Helkaman polkupyöräteollisuudesta vastaava Eero Helkama keksi, että mopediteollisuudessa käytettävää levyrunkoa voisi käyttää polkupyörien valmistamiseen. Metallista prässätty levyrunko, pienet pyörät (22") ja lyhyt välitys tekivät siitä ketterän kaupunkipyörän kaiken ikäisille. Jopon esikuvana oli englantilainen Moulton, pienipyöräinen muunneltava yleispyörä.

    Jopon tekninen toteutus oli Helkaman pyörätehtaan johtajan DI Erkki Rahikaisen. Teollinen muotoilija Eero Rislakki suunnitteli mm. heijastimet. Rislakin perusväreihin pohjaava värikartta toistui sittemmin myös Helkaman jääkaapeissa ja toimistokalusteissa.

    Itse polkupyörään ja sen käyttöominaisuuksiin levyrunko toi uuden perusrakenteen, mutta ei kovin paljon muuta. Polkupyörien myymiseen keksintö toi lisävaltin: uuden ulkonäön. Jopo poikkesi kaikesta siitä, mitä pyöräalalla oli aikaisemmin Suomessa nähty.

    Toinen Jopon perusidea oli vielä mullistavampi: helposti muunneltava pyörä, jota jokainen perheenjäsen voi käyttää. Siis polkupyörä, joka ei olekaan henkilökohtainen. Unisex-pyörä, ei naistenpyörä eikä miestenpyörä. Kyseenalaistamalla tämän eron Helkama siirteli yhtä pyöräalan kulmakivistä. Yhdistämällä nuorisopyörän ja aikuisten pyörän se kävi toisenkin nurkan kimppuun, ja vielä varsin herkällä kulmalla: nousevan polven pyöräasenteet heijastuvat kauas tulevaisuuteen.

    ”Jokaisen polkupyörä” Jopo sai nimensä yleisökilpailun kautta, vastauksia tuli 28000.

    Jopoa valmistettiin vuosina 1964–1975 yhteensä 250 000 kappaletta. Kaksi vuotta Helkaman pyöräteollisuus Hangossa tuotti ainoastaan Jopoja. Perusjopon lisäksi tehtaan suunnitteluosastolla kehitettiin lukuisia variaatioita: taittuva Jopomobil, vaihdepyörä Jopomatic, Joporodeo ja Jopocross, isopyöräinen Isojopo, lastenpyörä Joponen, postijopo, rahtijopo ja kuntojopo. Jopoja myös mainostettiin näyttävästi.

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 19:21, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. inforest
    inforest
    Profiili

    Ekin mallilistaan lisätäkseni on tietääkseni valmistettu hyvin pienet erät tandemjopoja sekä 7-vaihteista isopyöräistä retkijopoa.

    -...pyöräilijällä ei taida olla ihan kaikki mersut pyörätien jatkeella. -Mannine
    - Mä voin antaa ostajalle kirjallisen aitoustodistuksen että just mä oon omistanut sen työkalun niin arvo kasvaa sit ku oon out of the bisnes -Josbanse
    Lähetetty 20:08, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. taiwanjopo

    Lähetetty 20:41, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. tya
    tya
    Profiili

    Kunto-Jopo, polkijana Tahko Pihkala:

    p.s. tahkolla on hipsterilasit

    Lähetetty 21:01, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. mikko.k
    mikko.k
    Profiili

    Ekin mallilistaan lisätäkseni on tietääkseni valmistettu hyvin pienet erät tandemjopoja sekä 7-vaihteista isopyöräistä retkijopoa.

    Liikkuu nimellä Jopo Tour

    Vauhti korjaa virheet, ilmassa ruumis lepää. m:colnago, mountain goat
    Lähetetty 21:10, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Lisää kuvia joskus myöhemmin.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 21:13, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. jussi
    jussi
    Profiili





    Lähetetty 23:50, 13.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. Mulla on yksi kunto Jopo.

    Sitten löytyy yksi taittorunko (mobil) projekti, jonka aikanaan maalasin
    flake/hile punaiseksi. Se on odottanut kasausta nyt jos muutaman vuoden.

    Tässä yksi joka tuli koulu aikaan entisöityä:

    (huomaa käsin maalatut jopo tekstit ja viivat)

    Freak Jopo joka ei oikeestaan oo Jopo ollenkaan vaan combi.

    Tuolla taustalla vielä yksi jopo minkä olen omistanut. 60'luvun lopun taittorunko,
    originaalissa kullanvärisessä maalissa.

    Netistä bongattu Rahti:

    Netistä taas. Varhais runkoinen jopo. Sori huono kuva, mutta siitä selviää ettei
    runko rakenne ole prässätty, vaan hitsattu kantti putkesta ja teräslevyistä.
    Tällaista hienokuntoista löytöä, joku haukkui aikanaan Huudossa kopioksi...

    Jopoa on lisäksi myyty Ruåtsiin SISU nimellä, olen nähnyt näitä Suomessa ainakin 3.
    Tandem Jopo on tiettävästi proto joka ei ole perinteisen tandemin mallinen, vaan
    kaksi rinnan liitettyä Jopoa.

    -Olli

    Lähetetty 0:14, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Perämiehenkadun Mokossa on muuten Kunto-Jopo (lienee myytävänä).

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 0:35, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. konkeli
    konkeli
    Profiili

    /OT
    Mokossa oli muitakin fillareita myytävänä, mm. rahtipyörä (1000+rapiat), varsin heikkokuntoinen miestenpyörä vuodelta miekka&kivi (200+rapiat), naistenpyörä - tuoreehko 80-lukulainen (150).
    /OT

    Kunto taisi kustantaa 150.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 0:45, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. Peräkkäistandemi oli jopo-ajoissa kesällä. Muistaakseni lainalla helkamalta. Rinnakkaisversio löytyy Espoon automuseosta, jossa muuten on aika laaja pyöränäyttely yleensä, kannattaa poiketa katsomaan jos on sielläpäin liikkeellä.

    Member Since 11.6.2008 (7 years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 7:45, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Nyt kun täälläkin on lähtenyt Jopoilu kovaan vauhtiin, niin kysäisen duunikaverin puolesta hieman jeesiä. Eli haussa on tässä kuvassa näkyvä ohjainkannattimen kiristin. Siis tuo pellistä prässätty malli.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 14:03, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. ISOJOPO Tupla

    Jos laittais kaksi kuntojopoa noin yhteen saisi kokoperheen kuntoilupelin ;)

    Ja tässä Pirkko polkee protomallilla

    Member Since 11.6.2008 (7 years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 14:36, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. circus
    circus
    Profiili

    jussi - 12:36, 14.1.2010  » 

    te>

    Mulla oli aikoinaan tuommonen vihreänä. Olen kuulemma polkenut sillä 4v ikäisenä 25km matkan.Takaisin en enää jaksanut ajaa..

    Lähetetty 15:28, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Tuli muuten joku aika sitten Palosaarella vastaan ihan elävä Jopomatic, jossa oli ilmeisesti muovikiekot. Aika saman näköset kuin joissain pyörätuoleissa. Valkoiset ja ehkä 8 puolaa. Enpä ollu ennen nähny.

    Lähetetty 15:31, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. jussi
    jussi
    Profiili

    ^^ Yläfemma!

    Mulla oli myös vihreä Joponen nappulana. Jossain vaiheessa onnistuin riipimään etulokasuojan irti jonka jälkeen se oli heti tuhat kertaa siistimpi.

    Lähetetty 15:32, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. ivan
    ivan
    Profiili

    SanttuT - 13:32, 14.1.2010  » 
    Nyt kun täälläkin on lähtenyt Jopoilu kovaan vauhtiin, niin kysäisen duunikaverin puolesta hieman jeesiä. Eli haussa on tässä kuvassa näkyvä ohjainkannattimen kiristin. Siis tuo pellistä prässätty malli.

    Eikös tohon kelpaa mikä tahansa stemminkiristin? Siis sellanen irtonainen panta, joka löytyy kaikista vanhoista suomalaisista fillareista.

    Lähetetty 15:41, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    ivan - 13:41, 14.1.2010  » 

    SanttuT - 13:32, 14.1.2010  » 
    Nyt kun täälläkin on lähtenyt Jopoilu kovaan vauhtiin, niin kysäisen duunikaverin puolesta hieman jeesiä. Eli haussa on tässä kuvassa näkyvä ohjainkannattimen kiristin. Siis tuo pellistä prässätty malli.

    Eikös tohon kelpaa mikä tahansa stemminkiristin? Siis sellanen irtonainen panta, joka löytyy kaikista vanhoista suomalaisista fillareista.

    Ei, mikä tahansa panta ei kelpaa, vaan haussa on nimenomaan tuo alkuperäinen malli. Kyseessä on siis ikään kuin täydellinen entisöinti, ja tarkoituksena on kasata Jopo uutta vastaavaksi. Muita pantoja löytyy kyllä, mutta ennen pannan valmistamista omin pikku kätösin, ajattelin kysellä täältä. Kiitos ja anteeksi.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 15:56, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. Mä yritän tänään illalla tai sitten viikonlopun Pietarin reissun jälkeen kaivella laatikkoni.
    Tarviiks siihen sen pitkän erikois mutterinkin mukaan?

    EDIT: löyty, onko malli oikea? Lähes muodossaan mutta vaatii hiekkapuhalluksen
    ja uudelleen sinkkauken. Mutta onhan se kohta 40 vuotias osa.

    -Olli

    Lähetetty 16:32, 14.1.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. Valtteri
    Valtteri
    Profiili

    Ostin joskus talvella jopon raadon Uusix verstaalta korjattavaksi. Raadosta puuttuu keula ja tarakka. Tarakan saa helposti hitsattua, mutta keulan tekemiseen tartteisin tietoja mitoista, kun ei huvittaisi lähteä arpomaan. Olisin kiva jos täältä joku jopon omistaja viitsisi tarkistella mittoja. Tartteisin seuraavia tietoja: kaulaputken pituus + leveys + kierteytetyn osuuden pituus putken päässä, haarukan jalkojen pituus, kuinka paljon tilaa jää jalkojen väliin haarukan yläosassa kruunun kohdalla ja navan kiinnityskohtien välinen pituus.

    Lähetetty 14:00, 11.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. plh
    plh
    Profiili

    Laitetaan nyt tämmönenkin vaika ei jopo olekaan.
    Edessä aivan uusi vanne NOS osista ja takavannekin odottaa kasausta.
    Satulaksi pitäisi löytää vielä se aito, sellanen mummomallinen valkoinen.
    Ja valkoset tupit.

    Lähetetty 18:46, 11.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. eero
    eero
    Profiili

    Ei ole omatekemä, kunpa oliskin, mutta uskomaton suoritus;

    http://www.fcma.fi/FCMABBS/viewtopic.php?t=7312

    Lähetetty 6:52, 12.2.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: