Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

Ratakuilun pyöräväylä (Baana)

(142 posts)
  • Started 10 years ago by tulenheimo
  • Latest reply from dpstyles

  1. Tämä tulee nyt todella lyhyellä varoitusajalla, pahoitteluni siitä, mutta käykääpä tsekkaamassa tänään Yleisten töiden lautakunnan asialistalla oleva

    katu- ja puisto-osaston osastopäällikön asia # 4:

    "Työluvan myöntäminen, Eteläinen rautatiekatu, Ratakuilun (Baana) välillä Ruoholahdenranta - Mannerheimintie kevyen liikenteen väylän rakentaminen, Kluuvi, Kamppi ja Etu-Töölö, nro 29574/1 - 5"

    Kyse on siis "Baanaksi" nimetyn ratakuilun muuttamisesta pyöräväyläksi. Kommentit, tälle palstalle tänään ennen kello 14:30, niin yritän viedä terveiset lautakunnalle, kiitos!

    Lähetetty 10:01, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. Vaikka kuvissa ei näykään Töölönlahden päätyä vaan loppuvat Mannerheimintiehen niin kokonaisuutena minusta ainakin vaikuttaa hyvältä. Liittymiä ei tule näköjään kuin kaksi kappaletta, mutta eipä tuohon välttämättä useampaa olisi mahtunutkaan.

    Valaistus on minusta tärkein asia mihin kiinnittää huomiota ettei tuosta tule pimeä loukko jota ei haluta / uskalleta käyttää.

    Lähetetty 10:17, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. Minunkin mielestä näyttää hyvältä. vielä kun tuonne saisi katetun polkupyöräpoolo-/kikkailukentän...

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 10:31, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. ja tullimaksut

    Lähetetty 10:37, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Oikeastaan ainoa kohta mihin kiinnittäisin huomiota, on tuo Työmiehenpuistikon ramppi. Muistaakseni kyseinen kohta on varsin jyrkkä ja ramppi näyttää silmiini - perkule, mulla on karvalakki reader, ei ole mittaustyökalua - hivenen lyhyeltä. Ja ramppi laskeutuu suoraan avoimeen häröpallotilaan, joten ainakin jonkinlainen varoitusmerkintä olisi siinä paikallaan.

    Ja tietenkin tuo aiemmin mainittu valaistuksen riittävyys. En ympäristösuunnittelusta tiedä just mitään, mutta 25 metrin välit valaisimissa on aika paljon, ottaen huomioon, että jotkut ilkeämieliset ovat ehdotelleet tuolle pätkälle nimeä raiskaus-raitti. Lainaan vaihteeksi erästä mukavaa poliisisetää: "Pimeän töitä ei valoisassa tehdä."

    Sitten on tietty tämä ilkivaltaongelma. Rautatiekatujen läheisyydessä on muutamakin aika suuri nuoremman väen huvittelupaikka, joten sitä lasinsirua tulee sinne raitille päätymään. Tämä ongelmahan ei poistu, mutta ajattelinpahan mainita. Ei sinne mitään suojalevyjä sun muuta kannata ryhtyä tekemään, pullo saa vain vähän pidemmän kaaren silloin.

    Muuten varsin pop! Kannatan!

    Editoin vähän järkevämpään muotoon.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 10:42, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. Baanan päälliseen infraan voisi kanssa kiinnittää huomiota. Katsokaa esim tätä kuvaa. Siltaa leventämällä kohti kuilua saataisiin lisää tilaa sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille.

    Lähetetty 10:43, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Toi manskun kohta aukeaa vähän enemmän musiikkitalon valmistuttua. Tai ainakin muistelen näin, että se itäpuolinen klv-pätkä avataan silloin uudestaan.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 10:48, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. jussi
    jussi
    Profiili


    TIETÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!

    (sori, refleksi...)

    Lähetetty 10:49, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. Jep, eipä tuo nupukivi juuri estä haahuilijoita. Soittokello on jo asennettu, tuntuu välillä jopa toimivan. Mutta muutenhan tuo suunnitelma vaikutti ihan hyvältä. Baanaa pitkin on mukava ajella, vaikkei suorin reitti välttämättä olisikaan.

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 10:52, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. jjh
    jjh
    Profiili

    Jussin kuvaama pätkä on kyllä vähänkään vilkkaampaan aikaan varsinainen pujottelurata varsinkin, kun musiikkitalon puoleinen kevyen liikenteen väylä on kiinni raksan takia. Kesällä vielä natiivien lisäksi kehissä laumoina kartta kourassa toikkaroivat turistit.

    Lähetetty 10:56, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. ivan
    ivan
    Profiili

    Kaikin puolin hieno juttu.

    Porkkalankadun kohdalla olevan leikki/koripallo/petankikentän alueen ja pyöräkaistan välillä toivoisi olevan koko alueen pituinen aita, ettei pyöräilijät törmää leikkiviin lapsiin tai petankikuulia pyörätieltä noukkiviin ihmisiin. Tossa kaavakuvassa ainoastaan koripallokentän ja pyöräkaistan välissä on aidoitus.

    Lähetetty 11:02, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. Tässäkö kaikki? Kommenteille on aikaa vielä tunti. Antakaa tulla lisää vain!

    (Ja ne kuvat ovat siis minun ottamiani ja linkitetty tänne :)

    Lähetetty 13:34, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. rokpete
    rokpete
    Profiili

    mua houkuttas ajatus siitä, että tuo olis vain fillareille varattu raitti - jalankulkijoilla ei ole niin kovin hankalaa siirtyä tuota väliä katutasossakaan.

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 13:49, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. daniel
    daniel
    Profiili

    Hieno homma! Tuo Eduskuntatalo-Marian sairaala pätkä on itsellä hyvin aktiivisessa käytössä ja tekisin mielelläni pikku extra kiepin Finlandia talon takaa baanalle. Välttyisi muutamat liikennevalot ja Manskun ahtaat pyöräkaistat. Ainoa huolenaihe joka tulee mieleen onkin tuo jo mainittu baanan roskaus. Tuollaiseen kuiluun pääty roskit muutenkin helposti kuin vaan pelkästään viikonloppuvipeltäjien toimesta. Ehkäpä tarpeeksi pitkälle viedyllä urbaanilla muotoilulla ja valaistuksella tuo ei sitten olisi niin luokseen kutsuva roskan heittopaikka kuin se tuntuu nyt olevan.

    Once you go tarck you never go barck. – Jakartarck
    Lähetetty 13:49, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. Mitä nuo suunnitelmiin merkityt pyöräparkit käytännössä ovat... kevyitä telineitä, kiinteitä kaiteita/tolppia vai parkkikatoksia/aitauksia?

    Vaikka ydinkeskustassa jo onkin peräti kaksi suht kelvollista säilytyspaikkaa fillareille (Kiasma ja steissi) niin kyllä johonkin tuonne Baanan itäpäähän (joko pikkuparlamentin tai kiasman puolelle manskua) varmaan mahtuisi kolmaskin. Mielellään katettu ja valaistu, ehkä jopa säilytyslokeroin varustettu liityntäparkki fillareille. Sellainen joka palvelisi kauempaa (=junalla) matkaavia työmatkailijoita jotka nykytilanteessa eivät uskalla jättää kaupunkipyöräänsä yöksi aseman edustalle potkittavaksi.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 13:55, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. Ok, kiitos kaikille! Otan esiin ainakin seuraavat asiat:

    • valaistus
    • ilkivallan ehkäisy muotoilulla ja valaistuksella
    • Työmiehenpuistikon ramppi
    • Porkkalankadun kentän alue
    • pyöräparkit
    • Baanan päällinen infra
    • kahvila ja pumppuasema
    • muuta toimintaa

    Lähetetty 14:42, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. spit
    spit
    Profiili

    Hyvältähän se näyttää ahtaaseen kuiluun. Itse ehkä toivoisin että pyöräilijöille tarkoitettu kaista olisi 10-15 senttiä eri tasossa jalankulkijoiden puolesta, väliin sitten vaikka viistoa kanttia.

    Lähetetty 14:50, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. ^hyvä pointti, erottaisi noi selkeämmin toisistaan.

    ...mielellään fillarikaista ylempänä kuin jalkakäytävä... sitten joku päivä kun fiksu insinööri keksii hiekoitusautoon kapeamman perälaudan/sepelinlevittimen/whatever systeemin joka mahdollistaa jalkakäytävän hiekoittamisen ja pyörätien hiekoittamatta jättämisen, niin se lasimurska ei kulkeudu niin helposti sinne korotetulle punaiselle asfaltille puhkomaan kumeja.

    Ja nitä fillarin/jalankulkijan kuvia voisi maalata siihen tien pintaan n. viiden metrin välein niin loppuisi ne "no kun emmä huomannu et tää on pyörätie"-tekosyyt.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 15:05, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. daniel
    daniel
    Profiili

    Itse myös kannata tuota pyörätie korkeammalla ideaa. Hätätapauksessa tieltä pääsee helposti pois ja ei käy kuten itsellä muutama viikko taaksepäin jolloin eturengas tarttui ratikkakiskonomaisesti hyvin pieneen kanttiin pyörä- ja jalankulkutien välissä.

    Once you go tarck you never go barck. – Jakartarck
    Lähetetty 18:38, 3.12.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. eikö tätä korkeuskoodausta voisi tehdä samaan suuntaan kun normaalistikin liikenteessä jotta jalankulkijat vanhasta muistista suoraan osais hakeutua oikein?

    - kylähullu
    Lähetetty 0:26, 9.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. temmi_hoo - 22:26, 8.3.2010  » 
    eikö tätä korkeuskoodausta voisi tehdä samaan suuntaan kun normaalistikin liikenteessä jotta jalankulkijat vanhasta muistista suoraan osais hakeutua oikein?

    Meinaat, että jalankulku korkeammalla tasolla? Voihan sen tehdä, mutta silloin pyörällä ei voi turvallisesti väistää pyörätiellä toikkaroivia jalankulkijoita, koska kanttari tulee eteen. Myöskään silloin ei onnistu puolikkaan väylän sepelöinti renkaantappajasepelillä, koska kaikki sepeli valuu korkeammalla olevalta jalankulkuväylältä alas pyöräpuolelle.

    Todennäköisesti kaistat vedetään kuitenkin kustannussyistä samaan tasoon, jotta ne voidaan talvella aurata yhdellä isolla koneella.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 10:17, 9.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. daniel
    daniel
    Profiili

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingin+ratakuilun+kevyen+liikenteen+v%C3%A4yl%C3%A4+my%C3%B6h%C3%A4styy/1135256267575

    Once you go tarck you never go barck. – Jakartarck
    Lähetetty 15:37, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Eipä ole kauhean yllättävää. Samaan syssyyn menee kuin pyöräilyn tuplaaminen.

    Lähetetty 16:17, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. neliseiska
    neliseiska
    Profiili

    daniel - 14:17, 21.4.2010  » 
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingin+ratakuilun+kevyen+liikenteen+v%C3%A4yl%C3%A4+my%C3%B6h%C3%A4styy/1135256267575

    Matkalla eduskuntatalolta jätkäsaareenhan lienee n. 5 asuintaloa. Kuka lie kaupungin virkamies jossain niistäkin asuu kun noin suuren "helpotuksen" junaillut.

    "It saddens me that I’m part of a scene that can appreciate scootering."
    http://www.thefootdown.co.uk/2011/04/28/does-fixed-gear-freestyle-suck/
    Lähetetty 19:14, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. Kaupungin suunnitelmiin liittyen:

    Mikä on tilanne uusien skeittiparkkien suunnittelussa? Niitähän on linjattu Skeittiohjelma 2010-2014:ssä keskustan alueelle Jätkäsaareen, Kalasatamaan ja Rajasaareen (Sivulla 43 noi uudet). Muut lähiöihin.

    Kun noiden suunnittelu etenee, niin pistäkää viestiä Yksivaihteeseenkin, Kiitos. Tricktrack 700cmx jengiä voisi kiinnostaa lobata sitten suunnitelmia sellaiseen suuntaan, että tulevissa parkeissa olisi isopyöräisillekin jotain tosi kiinnostavia kaaria ja obstaakkeleja.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 10:16, 26.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

Search with Google: