Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Pakkanen, konelaakerit ja rasvat?

(37 posts)
  • Started 4 years ago by randomm
  • Latest reply from HaukiOnPaskaKala

  1. Dear Eki!

    Ostin sitten uuden pyörän. Konelaakereilla, jotka toimii tosi kivasti miinus viiteen asteeseen asti, mistä alaspäin mentäessä alkaa tulemaan kivaa kuntopyöräefektiä. No pysyypähän lämpimänä ainakin. Onko tuttu ilmiö? Johtuuko konelaakereiden rasvan jähmettymisestä, vai onko enemmän laakerin teräksen kutistumisesta kylmyydestä johtuen? Oletteko vaihtaneet laakereita tästä johtuen ja jos niin mistä tiedän mitä ostaa laakerikaupasta että kulkee myös pakkasella?

    Anteeksi & kiitos!

    Lähetetty 23:50, 18.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  2. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Ei normaalisti nämä rasvat vielä tuossa lämpötilassa kovin paljoa jähmety. Voit todentaa asian nostamalla pyörän maasta ja pyöräyttämällä kiekkoa.

    Yks mikä kyllä vaikuttaa on rengaspaineiden laskeminen kylmän takia ja kumin kovettuminen kylmässä, mistä tulee vierintävastusta lisää. Ja toi röpelöinen ja paikoin pehmeä pinta kans tekee ajosta raskaampaa.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 0:04, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  3. Jees, samoilla paineilla (joku alle kaks) ajan kuin ennen pakkasia, siitä ei ole kyse. Ihan visuaalisesti havainnoitava hidastuminen kiekkoa käsin pyörittäessä (kovempi pakkanen vs lämpimämpi keli), plussan puolella pyörii normaalisti, noin miinus seiskassa jo tahmaa (pyörii vapaasti muutaman kierroksen pyöräyttäessä).

    Ja ei, levarit ei laahaa.

    Lumikko - 0:04, 19.1.2016  » 
    Ei normaalisti nämä rasvat vielä tuossa lämpötilassa kovin paljoa jähmety. Voit todentaa asian nostamalla pyörän maasta ja pyöräyttämällä kiekkoa.
    Yks mikä kyllä vaikuttaa on rengaspaineiden laskeminen kylmän takia ja kumin kovettuminen kylmässä, mistä tulee vierintävastusta lisää. Ja toi röpelöinen ja paikoin pehmeä pinta kans tekee ajosta raskaampaa.

    Lähetetty 0:11, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  4. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    näinköhän

    mannine - 22:44, 21.11.2012  » 

    kiekot talvikuntoon, pakkasella on niin jäykät paikat että otin pyöränlaakereista suojaukset pois ja tipat erikoisöljyä perään. -25c saa tulla

    Lähetetty 0:26, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  5. Jos tuo skulaa pilaamatta vaseliineja niin voisi hypodermisella neulalla tuikata pölysuojan läpi (eikö niissäkin yleensä ole sellainen pieni reikä) pari tippaa öljyä!

    Mull Dundane - 0:26, 19.1.2016  » 
    näinköhän

    mannine - 22:44, 21.11.2012  » 

    kiekot talvikuntoon, pakkasella on niin jäykät paikat että otin pyöränlaakereista suojaukset pois ja tipat erikoisöljyä perään. -25c saa tulla

    Lähetetty 0:31, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  6. spacer
    spacer
    Profiili

    Ostitko polkabikesin?

    Lähetetty 1:44, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  7. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Kyllä ne rasvat pitää ihan poistaa jos ne jähmettyvät, ei siinä pari öljytippaa auta.

    "Joku alle kaks" ei ole kovin eksakti paine. Pointti oli, että renkaiden ja niiden sisältämän ilman kylmetessä paine putoaa siitä, mihin sen lämpimässä asetti.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 10:27, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  8. Lumikko - 10:27, 19.1.2016  » 
    "Joku alle kaks" ei ole kovin eksakti paine. Pointti oli, että renkaiden ja niiden sisältämän ilman kylmetessä paine putoaa siitä, mihin sen lämpimässä asetti.

    Ei tarttenutkaan ite laskea, kun Googlella löytyi dataa helposti arvattavilla hakusanoilla:

    http://flocycling.blogspot.fi/2014/12/flo-cycling-tire-pressure-and.html

    Elikkä em. sivun mukaan kun lämpötila laskee 5.55 astetta (C), niin rengaspaine laskee noin 2%. Eli sisällä pumpattu 4baaria onkin paukkupakkasilla vain ~3.3.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 10:44, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  9. Metti
    Metti
    Profiili

    Olen havainnut saman ongelman ja ajo tuntui kovin liisteriseltä. Tähän auttoi kun pumppasi renkaisiin ilmat ulkona. Sisällä paineet oli ok, mutta ainakin nuo ice spikerit pussittaessaan ottavat aika tehokkaasti kiinni maahan. Jännästi sileämmillä renkailla ei tunnu niin pahalta. Ota siis pyörä ulos ja pumppaa siellä.

    Munccis - 15:39, 11.12.2015  » 
    Onko "matto" joku etninen ryhmä vai ketä se Metti siellä pihalla pieksi?
    Lähetetty 10:48, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  10. Konsta
    Konsta
    Profiili

    spacer - 1:44, 19.1.2016  » 
    Ostitko polkabikesin?

    Kröhöm.

    spacer Member Since 17.9.2014 (1 year)
    randomm Member Since 23.5.2008 (7 years)

    -

    Mut enivei tää on kyl kiinnostava ilmiö ja kuuluis ehkä tonne huomaako ihminen -lankaan. En lainkaan epäile napojen laakerien rasvan hyytymistä pakkasessa mutta riittääkö se yksistään vielä saamaan aikaan havaittavaa kuntopyöräefektiä?

    Onhan siellä muutakin kamaa joka pakkasella kankeutuu ja hankaloittaa menoa:
    -keskiön rasvat
    -ketjun rasvat
    -ulkokumit
    -sisäkumit
    -rengaspaineen lasku

    Ohjainlaakerin hyytyminenkin vaikuttaa tietysti yleisfiilikseen.

    1-vaihteiset: RodagiraScottHelkamaSingularNopsa
    Lähetetty 10:52, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  11. Npertj
    Npertj
    Profiili

    minä väitän että laakerien tiivisteet kankee vastaan enemmän ku rasvat

    eihän kaikkiin laakereihin ole edes laitettu rasvaa välttämättä

    vakiovänkääjä
    Lähetetty 10:55, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  12. Rengaspaineen vaikutus rengasta käsin pyörittäessä kiinnostaa.
    Samoin ulkokumien, sisäkumien, ja eturenkaan ollessa kyseessä, ketjujen ja keskiön rasvojen vaikutus.

    Ihan visuaalisesti havainnoitava hidastuminen kiekkoa käsin pyörittäessä (kovempi pakkanen vs lämpimämpi keli), plussan puolella pyörii normaalisti, noin miinus seiskassa jo tahmaa (pyörii vapaasti muutaman kierroksen pyöräyttäessä)

    Butt seriously, tuossa tapauksessa todennäköisin syy on laakerin rasvat jotka jäykistyvät.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 10:56, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  13. Konsta
    Konsta
    Profiili

    ^ Joo, kaikki kuntoilemaan kiekkoja käsin ilmassa pyörittelemällä!

    1-vaihteiset: RodagiraScottHelkamaSingularNopsa
    Lähetetty 10:57, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  14. Juttu laakereista, voitelusta ja pakkasesta.

    Aihetta sivuten.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 11:00, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  15. rustbadger
    rustbadger
    Profiili

    Konsta - 10:52, 19.1.2016  » 
    hyytyminenkin vaikuttaa tietysti yleisfiilikseen.

    Itselläni tämä lienee suurin vaikuttava tekijä. :)

    "Metatasojen väli kiinnosta." -Laku
    "Vitus-kuskin ei tarvitse puolustella." -vasaraasialainen
    Lähetetty 11:00, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  16. Lumikko - 10:27, 19.1.2016  » 
    Kyllä ne rasvat pitää ihan poistaa jos ne jähmettyvät, ei siinä pari öljytippaa auta.
    "Joku alle kaks" ei ole kovin eksakti paine. Pointti oli, että renkaiden ja niiden sisältämän ilman kylmetessä paine putoaa siitä, mihin sen lämpimässä asetti.

    Jees, kuten aiemmin totesin: kysymys liittyy empiiriseen havaintoon kiekon vapaasta pyörimisestä erilaisissa ambienttilämpötiloissa. Ihan jännä juttu tuo ilmanpaine ja lämpö, mutta tämä kysymys tosiaan ei liity siihen.

    Lähetetty 11:00, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  17. Kas.

    http://www.icebike.org/winterizing-your-freehubs-for-winter-and-ice-biking/

    Taidanpa kopsauttaa laakerit ulos, pestä ja vaihtaa rasvat. Otetaan vastaan vinkkejä kivijalasta löytyvästä talveenkin sopivasta rasvasta.

    Syytän silti adventure pyörän valmistajaa valmistautumattomuudesta talvisempiin seikkailuihin!

    Lähetetty 11:09, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  18. Odie - 11:00, 19.1.2016  » 
    Juttu laakereista, voitelusta ja pakkasesta.
    Aihetta sivuten.

    Mahtavaa! Olit parempi hakemaan SKSn sivuilta! Mielenkiintoinen juttu.

    Lähetetty 11:12, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  19. Konsta
    Konsta
    Profiili

    To tell you the truth en nyt aivan seuraa. Oliko tästä konelaakerien rasvojen hyytymisestä siis ainoastaan silmin havaittavaa haittaa vai myös ihan ajossa tuntuvaa?

    1-vaihteiset: RodagiraScottHelkamaSingularNopsa
    Lähetetty 11:20, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  20. peltsip
    peltsip
    Profiili

    tuo kiekon vapaana pyöriminen on ihan toissijainen juttu, se ei kauheasti korreloi siihen miten se pyörii sit kun siinä on kymmeniä kiloja päällä. jotkut voi pyöriä tosi herkästi vapaana ja sit ihan huomaamatta tahmata ihan urakalla ajaessa.

    ite veikkaisin pakkasen laskemaa rengaspainetta, jäykempiä renkaansivuja ja sit tieten se että pitää vetää vaatetta päälle kuin michelinmies joka sekin vähän jäykistää menoa.

    gpxgxp leiriin laskuri count 22.4.2017 = 100+100+10+160+30=400e
    Lähetetty 11:30, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  21. Metti
    Metti
    Profiili

    peltsip - 11:30, 19.1.2016  » 
    tuo kiekon vapaana pyöriminen on ihan toissijainen juttu, se ei kauheasti korreloi siihen miten se pyörii sit kun siinä on kymmeniä kiloja päällä. jotkut voi pyöriä tosi herkästi vapaana ja sit ihan huomaamatta tahmata ihan urakalla ajaessa.
    ite veikkaisin pakkasen laskemaa rengaspainetta, jäykempiä renkaansivuja ja sit tieten se että pitää vetää vaatetta päälle kuin michelinmies joka sekin vähän jäykistää menoa.

    Voisihan tuosta yllä mainitusta artikkelistä päätellä, että rasvojen jäähtyminen liiaksi on havaittavaa. Tokihan ainakin itseäni jossain määrin hatuttaa tuo tahmaisuus, mutta siihen on aika monta seikkaa. Toistaiseksi nostamalla rengaspaineita ei tarvitse enää ajaa sileällä seisten tai jalat hapoilla. Kuvittelisin sisällä säilytettävien pyörien (joo, kaikilla pyörät ei ole sisällä) liisteröityvän enemmän mitä pitempään on ulkona ja ainakaan omalla kohdalla tämä ei ole ollut merkittävää enää pumpun mukana kannon jälkeen.

    Munccis - 15:39, 11.12.2015  » 
    Onko "matto" joku etninen ryhmä vai ketä se Metti siellä pihalla pieksi?
    Lähetetty 11:38, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  22. Konsta - 11:20, 19.1.2016  » 
    To tell you the truth en nyt aivan seuraa. Oliko tästä konelaakerien rasvojen hyytymisestä siis ainoastaan silmin havaittavaa haittaa vai myös ihan ajossa tuntuvaa?

    Kuten sanoin ensimmäisessä postauksessani ihan ajossa tuntuvaa.

    Lähetetty 11:45, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  23. peltsip - 11:30, 19.1.2016  » 
    tuo kiekon vapaana pyöriminen on ihan toissijainen juttu, se ei kauheasti korreloi siihen miten se pyörii sit kun siinä on kymmeniä kiloja päällä. jotkut voi pyöriä tosi herkästi vapaana ja sit ihan huomaamatta tahmata ihan urakalla ajaessa.
    ite veikkaisin pakkasen laskemaa rengaspainetta, jäykempiä renkaansivuja ja sit tieten se että pitää vetää vaatetta päälle kuin michelinmies joka sekin vähän jäykistää menoa.

    Jees, nyt on menossa ehkä kahdeskymmenes talvi (ja lähemmäs kahdeskymmenes fillari) fillarilla kommuuttaen ja vaihteeksi täällä etelässäkin on samanlaiset lämmöt (tai sen puute) kuin aikoinaan siellä mistä olen kotoisin, joten ihan ensikokemuksista en kirjoita.

    Duunissa fillari on sisällä, ja "tahmaamisen" huomaa 5-10min jälkeen ajossa, mistä olen päätellyt homman johtuvan lämpötilan muutoksesta. Ihan jännä teoria myös tuo renkaan kylkien jäykistyminen ja mahdollisesti kontribuoiva tekijä. Kumit on WTB Nano 40c, eli aika ohutkylkiset ja suht kehutut mitä interwebistä olen lukenut.

    No, pitäisi varmaan tehdä Jan Heinen tyyliin vakioitu vierintävastustesti niin ei olisi ihan mutua puolin sun toisin! https://janheine.wordpress.com/2012/06/13/bicycle-quarterly-performance-of-tires/

    Lähetetty 11:53, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  24. Konsta
    Konsta
    Profiili

    randomm - 11:45, 19.1.2016  » 

    Konsta - 11:20, 19.1.2016  » 
    To tell you the truth en nyt aivan seuraa. Oliko tästä konelaakerien rasvojen hyytymisestä siis ainoastaan silmin havaittavaa haittaa vai myös ihan ajossa tuntuvaa?

    Kuten sanoin ensimmäisessä postauksessani ihan ajossa tuntuvaa.

    Oukei. Siinä tapauksessa väitän edelleen että kyseinen fiilis johtuu eniten renkaiden ja mahd. sisureiden jäykistymisestä, rengaspaineen laskusta sekä keskiön laakereiden ja ohjainlaakerin rasvojen hyytymisestä ja vähiten napojen laakereiden ja ketjun rasvojen hyytymisestä.

    1-vaihteiset: RodagiraScottHelkamaSingularNopsa
    Lähetetty 12:01, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM
  25. Voi perse. Jan Vitun Heine mainittu. Tästä ei seuraa mitään hyödyllistä.

    Ennemmin ehkä ottaisin Wheel Energyn tekemän testin. Ongelma lienee se, että niiden testipenkki on niin tarkka, että sen pakastaminen vääristäisi mittaustuloksia aivan liikaa.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 12:02, 19.1.2016, 4 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: