Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Rungon suojaus

(54 posts)
  • Started 9 years ago by happo-orgiat
  • Latest reply from Rolf

  1. Tähän ketjuun voitaisiin koota rungon suojaamiseen ja ruosteenpoistoon liittyvät asiat. Etenkin Tuure tuntuu tietävän aiheesta paljon, mutta hänen neuvonsa ovat vähän hajallaan eri ketjuissa, enkä ole vieläkään oikein sinut tuon hakukoneen kanssa.

    Itellä on uusimman projektin rungossa sen verran ruostetta sisällä, että asialle varmaan täytyisi jo tehdä jotain. Satulatolppa oli ihan hyvin jumissa ja keskiöstä löytyi aimo kasa sinne ropissutta punaruskeaa mujua. Onneksi sentään oli se muovinen haitari suojaamassa laakereita. Rapsuttelin ruuvimeisselillä enimmät kokkareet pois ja koitin putsailla hammasharjalla, CRC:llä ja autosolilla kierteitä. Seuraavaksi täytyisi kai miettiä niitä suoja-aineita. Runko on pienen salapoliisityön perusteella ihan asiallista italialaista terästä, jolla olisi kiva ajella mahdollisimman pitkään.

    nutip - 21:29, 19.10.2017> » 
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 0:34, 18.11.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. accro
    accro
    Profiili

    Yritän tekohengittää selvästi hyödyllisen otsikon alle vinkkejä omaa sekä tietysti muiden projekteja varten.

    Yksinkertaista: Teräsrunko, jonka sisus on kevyessä ruostepinnassa, pitäisi saada puhtaaksi ruosteesta ja suojattua. Suojauspuolen teoria on suunnilleen omaksuttu, mutta sitä ennen tehtävät toimenpiteet ovat vielä hämäriä.

    -Sitruunahappoa suoraan putkiin?
    -Miten saada mahdollisesti prosessissa kehittynyt möhnä pois putkista?
    -Joku muu järkevä vaihtoehto, ruosteenpoistospray? WD-40?

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 20:59, 16.8.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. mustAfa
    mustAfa
    Profiili

    tää topikki ei oo saanut kaipaamiaan vastauksia ja tarttisin niitä itekkin joten nostetaas... Haluaisin suojata teräksisen runkoni sisäpuolelta ruostetta vastaan, ei taida vielä olla ruostetta putkissa mut vaikeahan sinne on sisään katella...

    Rungossa ei myöskään ole keskiön alla "tuuletus"reikää, onko sellaisesta oikeasti hyötyä? haarukan emäputki on myöskin avoin putki eli eturenkaan heittämä skeida imeytyy suoraan sinne sisään ja pitää aina vähän väliä kaivella sitä ulos sieltä. pystyykö sitä suojata jotenkin?

    lane changin' chain swangin'
    Lähetetty 12:24, 13.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Kokemuksesta olen huomannut, että keskiömuhvin alapintaan on syytä porata reikä. Pyörän sisälle jää muuten sateessa ajelun jälkeen vettä, mikä ei ole hyväksi rungolle eikä keskiölle.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 12:52, 13.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  5. HraMoss
    HraMoss
    Profiili

    Aihe kiinnostaa täälläkin, mites rungon vahaaminen tms. käsittely ? Jotain erityisiä aineita, vai normaalia autovahaa pintaan ? Paikkamaalaus kolhuille, mistä tarpeet? (ja mihin vahapurkki ajon ajaksi.. )

    Lähetetty 12:55, 13.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  6. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Rungon suojaus OTHC(/Pepita Fixi)
    Pintakäsittely
    Maalipinnan vaurioiden korjaaminen

    Ja vastaus viemärin tarpeellisuuteen löytynee tästä kuvasta.

    Lähetetty 13:49, 13.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  7. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Kootaanpas tosiaan yleisön pyynnöstä kaikki OTrungonsuojausviisaus tänne:

    SuicideHub - 21:41, 24.1.2011  » 
    Mikähän vidun ruosteenestoasiantunija/mainostaja mustakin on tulossa.. ja miksi mä tiedän niistä mitää? Noh, vastaan kuitenkin:
    Jos kyseessä kyseessä on vanha runko, sen sisällä on varmaankin joka tapauksessa jo vähä ruostetta ym. ikävää. Tavallinen kotelonsuoja tekee sen päälle kalvon, jonka alla ruoste jatkaa muhimistaan, vähä niinku laittass vaan maalia ruosteen päälle. Esim. tectyl ml ja dinitrol ml tunkeutuu löysempänä sen ruosteen sisään ja pysäyttää ruostumisen, nuo muut on tarkotettu uusille pinnoille tai mahdolliseksi kulutuspinnaksi jolloin laitetaan ensin alle pohjaksi se ml. Tai toki, jos sen kaiken ruosteen ja rosoisuuden saa sieltä sisältä pois niin sittenhän muutkin mössöt pelittää. Taisin sanoa kaiken tämän sielä pepita-topicissakin..
    Edit:Googlasinpas teille reippaana vielä 77b:n tekniset tiedotkin, joissa todetaan seuraavaa:"Tuote on jäykähkö ja jättää liuotinaineen haihduttua paksun,
    ruskean, vahamaisen kalvon joka antaa erittäin hyvän ruosteeneston sekä
    sisä- että ulkotiloissa. Kiinteän koostumuksensa ansiosta kalvo antaa myös
    mekaanisen suojan."
    (...)"Käsiteltäessä ruosteisia ja likaisia rautarakenteita tulee pinnat ensin käsitellä
    tunkeutuvalla DINITROL ML’llä."

    Ja kun ainakin sinne putkien liitoskohtiin ym. nurkkiin kuitenkin tahtoo jäädä jotain paskaa, lienee parempi ottaa se huomioon.
    Litkuja tärkeämpää tosin lienee ilman kiertäminen, jotta vesi pääsee haihtumaan.
    Olkaa hyvä.

    fillarji - 22:00, 24.1.2011  » 
    Pitänee hommata tuota ML sprayta sitten. Noissa taitaa olla erona vaan koostumus ja tuo ruosteeseen tunkeutuminen vai onko tuo yleissuoja pitkäkestoisempaa?

    http://www.dinitrol.fi/arch/Tekniset/Dinitrol/Dinitrol_ML.pdf
    "DINITROL ML pysäyttää myös
    jo alkaneen ruostumisen ja Dinitrolin ainutlaatuinen kalvonmuodostusaineiden
    ja inhibiittorisysteemin yhdistäminen antaa erittäin tehokkaan ja pitkäaikaisen
    suojan
    ruostetta vastaan. Kalvo ei halkeile vaan pysyy aina tuoreena."

    Eli käsittääkseni eroa vain mekaanisen kulutuksen kestämisessä.

    Lähetetty 22:13, 24.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  8. fillarji
    fillarji
    Profiili

    Tietääkö kukaan mistä helsingistä saisi tuota Dinitrol ML kotelosuojaa? Motonetistä ja etralta loppu...

    Lähetetty 21:59, 27.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  9. Silvio Gamagoolo
    Silvio Gamagoolo
    Profiili

    ad Varaosa Maailma?

    No Gamagoolohan se on aina mielessä, mutta ******* nyt ensin.
    Lähetetty 0:00, 28.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  10. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    eiks roinaa saa melkein mistä vaan, jos ei muualta niin dekoväristä vai mikä vittu se nyt on tuolla kingston vallilassa.

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014 ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽
    Lähetetty 0:18, 28.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  11. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

    ^ainakin ennen sai ihan joka mestasta mikä vaan jotain törppöjä myi.

    - Judda -
    Lähetetty 12:31, 28.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  12. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

    Huomasin tossa joku päivä sitten Fujin keskiötä vaihtaessa että chainstayden sisällä oli vettä vaikka en ollut ajellut märällä vähään aikaan. Vesi oli valunut myös keskiöön ja orkkis-halpis laakeri oli pintaruosteessa.

    Noissa chainstayssa on reiät sen verra ylhäällä ja takana että vesi ei pääse valuun kovin helposti pois. Mitäköhän tolle kannattais tehdä? Tuupata jotain ruosteenestoo rungon rei'istä sisään ja ripustaa pyörä aika-ajoin pystyasentoon kuivumaan, vai porata pari uutta reikää sopivaan kohtaan lähemmäksi keskiötä?

    Lähetetty 14:55, 1.7.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  13. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    ^ Poraisin keskiömuhvin alle reiän ja ehkä myös paikkamaalaisin, en umpeen, mutta siten että paljasta metallia ei näkyisi. Tai ehkä vaan rasvaisin keskiömuhvin kevyesti sisältä päin muutenkin kuin kierteiden osalta.

    Kannattaa muuten tarkistaa satulatolpan umpinaisuus yläpäästään, jos ajaa vailla lokasuojia. Omien havaintojen mukaan kosteutta ja erivahvuista kivenmurua päätyy yllättävän helposti rungon sisään sitä kautta.

    Lähetetty 15:32, 1.7.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  14. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

    ^Joo, Fujin orkkis/sekundatolppa ilmeisesti vuosi vettä runkoon vaikka olikin näennäisesti umpinainen. Ihmettelin hetken että miten mutta tolpan vaihdon jälkeen ei vettä ainakaa sitä kautta ole runkoon mennyt.

    Kai toi sit pitää porata ja suihkuttaa samalla jotain sopivaa litkua rungon sisään.

    Yks vanha dyykattu maasturin runko oli muuten täynnä hiekkaa joista enimmät sain pois sitkeällä ravistelulla.

    Lähetetty 16:08, 1.7.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. Tinpe
    Tinpe
    Profiili

    Onko kellään kokemusta Frame Saveristä ? Tuntuu olevan ainakin tuolla rapakon takana suosittua tököttiä.

    El Mariachin keskiön pohjasta ei myöskään reikää löydy ja jokin aika sitten tuli chainstayn päissä olevista reijistä oranssia vettä pihalle, mitään mittavia ruostevaurioita siellä tuskin on, mutta silti tekisi mieli suojata runko kunnolla...

    Too true to be good.
    Lähetetty 14:02, 19.11.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. Jani S
    Jani S
    Profiili

    kannattaa alottaa sit projekti poraamalla reikä siihen keskiön pohjaan

    Lähetetty 14:11, 19.11.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. Grim
    Grim
    Profiili

    Suojasin vasta oman rungon Tectylin ML:llä. Meni yllättävän kivuttomasti, kun hommasin letkusuuttimen. Vaan tuo reikä unohtui porata, pitänee hurauttaa jossain vaiheessa. Tosin aika vähän paskaa siellä keskiön seudulla oli. Vähän toki ruskeaa vanhan keskiön pinnassa.

    Lähetetty 15:40, 19.11.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. Tinpe
    Tinpe
    Profiili

    Jani S - 14:11, 19.11.2013  » 
    kannattaa alottaa sit projekti poraamalla reikä siihen keskiön pohjaan

    Ihmetyttää vain että miksi ihmeessä ei reikää ole siellä jo valmiiksi? Tuskin johtuu siitä että valmistajalla ei ollut sopivaa poraa.

    Too true to be good.
    Lähetetty 15:49, 19.11.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

    Tinpe - 15:49, 19.11.2013  » 

    Jani S - 14:11, 19.11.2013  » 
    kannattaa alottaa sit projekti poraamalla reikä siihen keskiön pohjaan

    Ihmetyttää vain että miksi ihmeessä ei reikää ole siellä jo valmiiksi? Tuskin johtuu siitä että valmistajalla ei ollut sopivaa poraa.

    Äkkiseltään tulis mieleen, ettei siellä tehtaalla/suunnittelupöydällä (Californiassa?) ole ehkä oletettu, että pyörällä ajetaan vuoden ympäri kylmässä pohjolassa, lämpötilan heitellessä +30c...-30c ja pyöriä siirrellään pakkasesta lämpöön ja taas takaisin pakkaseen ja niillä vielä ajetaan suolatuilla teillä ja mitä kaikkea vielä...

    RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 16:20, 19.11.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. Grim
    Grim
    Profiili

    No joo, mutta kun oma Genesis on Briteissä suunniteltu krossirunko :D

    Lähetetty 17:49, 19.11.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

    Mm. mun Fujissakaan ei ole reikää valmiina enkä hölmöyksissäni tehnyt sitä keskiön vaihdon yhteydessä. No, talvella sitten...

    Oon käyttänyt muuten vanhempien runkojen suojaamisessa B-kaupan pellavaöljypohjaista kamaa. Tehosta/kestosta en osaa tarkemmin sanoa mutta varmaan parempi suoja kuin ei mitään, ympäristöystävällistä ja toimii tarvittaessa myös puunsuoja-aineena.

    Lähetetty 19:02, 19.11.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. Uomo
    Uomo
    Profiili

    Nostetaas tätä, kun asia on ajankohtainen. Mulla olis tossa useampi runko odottelemassa pesua ja pohdin, että kantsisko samalla suojata rungot sisältä. Lähinnä ajattelin jotain Dinitrolia tms. laittaa, että ainakin keskiönseutu sais vähän suojaa. Kierteet varmaan pitänee ainakin suojata?

    Vaihtelu virkistää: http://www.monivaihde.net

    Tissiposket itkee vääriä kierteitä ja käsien likaantumista.
    Lähetetty 17:32, 12.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    Tinpe - 14:02, 19.11.2013  » 
    Onko kellään kokemusta Frame Saveristä ? Tuntuu olevan ainakin tuolla rapakon takana suosittua tököttiä.
    El Mariachin keskiön pohjasta ei myöskään reikää löydy ja jokin aika sitten tuli chainstayn päissä olevista reijistä oranssia vettä pihalle, mitään mittavia ruostevaurioita siellä tuskin on, mutta silti tekisi mieli suojata runko kunnolla...

    Saakos muuten tuota ainetta mistään kivijalasta Helsingissä?

    Lähetetty 19:16, 14.11.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  24. http://www.motonet.fi/fi/tuote/607523/Tectyl-ML-Greenline-kotelosuoja-600ml

    siitä

    jos joku hakee hki keskustaan itselleen purkin niin mulle ja. tai pelkkä suutinsarjakin kiinnostaa.

    Lähetetty 19:21, 14.11.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  25. Mr.Auer
    Mr.Auer
    Profiili

    Se reikä kannattaa kyl porata. Omista fillareista on kaikista puuttunu, ja jokaiseen porasin sen kun ensimmäinen keskiö meni. Jokikisessä oli reippaasti vettä lillumassa siellä keskiömuhvissa, ja ulkoset laakerit oli imaillu sitä sieltä kautta. Ainoo joka kylvyn kesti oli tietysti vanha kunnon nelikantti-XT - siellä oli sentti vettä, mutta 10 tkm jälkeen keskiö edelleen aivan hyvä :)

    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
    Lähetetty 19:29, 14.11.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: