Yksivaihde.net » Projektit

P: 60's Monark, classy sinkulointi

(146 posts)
  • Started 4 years ago by Automatic
  • Latest reply from puuhapeppu

1. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

hikky hei luin silleesti että mielikuva on ekaks arvokkaampi kuin materiaali ja jonain päivänä realisoidaan tylysti sen hetken markkinoita lukien ja lapsi pesuveen mukaan tai en tiiä ei kyllä taida liittyä aiheeseemn

Lähetetty 18:22, 26.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  2. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

Mutta. Jottei menisi liiaksi hassutteluksi, seuraavia juttuja voisi vaikka avata enemmän:

Automatic -
    (tilasin vapaarattaan jo).
    Kiekot menee uusiks (tilattu).

Lähetetty 18:34, 26.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  3. Automatic
    Automatic
    Profiili

marlon - 1:32, 26.9.2015  » 
    classyä väriä on kyllä, mutta ei ole kuusikymmentäluvulta.

Hyvä pointti. Jos alan värityshommiin niin vois pitäytyä 60's väripaletissa, oli mahtava aikakausi designin suhteen. Muuten tosin täytyy selventää ettei tähän ole tarkotus laittaa vain 60-luvun osia vaikka niin voisi otsikosta päätelläkin. Tavotteena on maukas sekotus vanhaa, vähän uudempaa ja klassista uutta.

Check nipple fit before inserting spoke
    Lähetetty 9:22, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  4. Automatic
    Automatic
    Profiili

Mull Dundane - 19:34, 26.9.2015  » 
    Mutta. Jottei menisi liiaksi hassutteluksi, seuraavia juttuja voisi vaikka avata enemmän:

Automatic -
    (tilasin vapaarattaan jo).
    Kiekot menee uusiks (tilattu).

Kiitos, mutta en tartte niissä jeesiä/mielipiteitä ainakaan ennen kuin oon asentanut kyseiset osat ja kokenut voimakkaita onnistumisen tai lieviä epäonnistumisen tunteita. Oon utelias näkemään miten tulos vastaa haavetta, ja päätän ite miten hyvin. Jossain vaiheessa sen jälkeen tulee kuvia ja sen semmosta.

Lähetetty 9:35, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  5. inforest
    inforest
    Profiili

my two cents.

Älä maalaa. Toi orkkis on hieno. Puleeraa puhtaaks ja kiiltäväks. Jos siinä on jotain erityisen epäilyttäviä ruostekohtia tai sellaisia, niin ota tarkempia kuvia, postaa tänne ja katotaan mitä vinkkejä voitais kollektiivisesti saada kasaan.

Ranskakeskiö on lähtökohtaisesti ihan yhtä hyvä tai huono kuin esim. italokin. Eri kierrestandardi, mut muuten sama toimintaperiaate noissa vanhoissa. On tässä sentään nelikanttiakseli valmiina, eikä mitään kiilakampia tai fauberasioita. Laakerikuppien saatavuus on heikompaa noille kierteille ja siks moni ylenkatsoo. Mä en ja veikkaan, että Marlon ei myöskään ujuttanu viestiinsä mitään piilojuttuja???

edit. Jos ketjulinjan kanssa tulee ongelmia, niin eihän tähän tarvi metsästää uutta kokonaista keskiötä, vaan akselin vaihdolla selviää ja niitähän löytyy.

Säästä kaikki orkkisosat, niin voit Ziguran tapaan tehdä tosta joskus vaikka kivan retkipyöränkin. Ei siinä että sinkulassakaan mitään vikaa olisi, mutta onpahan tallessa, jos joskus mieli tekee vaihteita.

622 -kiekoillakin näyttäis mahtuvan ihan kivat kummit (35mm???) ja lokaritkin. Toisaalta vois olla kiva myös koittaa vaikka jotain 50+ pallonkikumejakin koossa 584.

Putkimatskuna reynolds 531 on ollut aikansa yksi parhaimpia. Se, VOIKO se putki olla ohentamatonta??? en ota kantaa, mutta katsopa siitä tarrasta, että lukeeko siinä jossain kohtaa butted. Jos lukee, niin hyvä... Patarautapaskaa se ei kuitenkaan missään nimessä voi olla, koska tuo reynoldsin531 on aina kromimolybdeeniterässeosta, joka on pyöränrakenteluun hyvä matsku. Laadukkaissa teräspyörissä käytetään vastaavaa (esim. crmo4310) edelleen.

-...pyöräilijällä ei taida olla ihan kaikki mersut pyörätien jatkeella. -Mannine
    - Mä voin antaa ostajalle kirjallisen aitoustodistuksen että just mä oon omistanut sen työkalun niin arvo kasvaa sit ku oon out of the bisnes -Josbanse
    Lähetetty 9:40, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  6. Automatic
    Automatic
    Profiili

Mutta tarakkakeskustelun vois tässä vaiheessa avata, koska se tulee ajankohtaiseksi pian pyörän käyttöönoton jälkeen. Vähän oon noita telineitä katellu ja funtsinut minkäkin käytännöllisyyttä: käsilaukun, ruokaostoksien, metsästä löydetyn sienisaaliin ja sen semmosen suht kevyen kuljettamiseen.

Yks ajatus on ollu telineeseen kiinnitettävä laukku, mihin kässärin voi laittaa sisään. Erinäisiin elastisiin kiinnittimiin oon suhtautunut vähän varoen, kun niillä ei mitä tahansa irtotavaraa tai vetoketjutonta käsilaukkua välttämättä saa niin kätevästi kiinni. Pyörän molemmille puolille tuleva laukku turhan iso ratkasu tähän tarkotukseen.

Myös runkosuunnikkaaseen kiinnitettävä laukku on tuntunut hyvältä idealta mutten ole vielä löytänyt kuvaa ratkaisusta/tuotteesta joka olis tähän tapaukseen toimiva ja hienokin vielä.

Lähetetty 9:53, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  7. inforest - 10:40, 28.9.2015  » 
    Laadukkaissa teräspyörissä käytetään vastaavaa (esim. crmo4310) edelleen.

Lainaan jälkipolvia varten. :)

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 9:56, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  8. inforest
    inforest
    Profiili

? 4130 ?

-...pyöräilijällä ei taida olla ihan kaikki mersut pyörätien jatkeella. -Mannine
    - Mä voin antaa ostajalle kirjallisen aitoustodistuksen että just mä oon omistanut sen työkalun niin arvo kasvaa sit ku oon out of the bisnes -Josbanse
    Lähetetty 9:57, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  9. madutin
    madutin
    Profiili

Waldin etukori Pelagosta best. Kiinnittyy ohjaustankoon ja akseliin eli ei edellytä mitään erityisiä kiinnikepaikkoja, noita saa monenkokoisia ja omaan keskikokoiseen koriin menee hyvin esim. pikkunen lähettilaukku työmatkalla tai parin päivän ostokset kauppakassissa. Mustekaloilla lasti sitte päältä kiinni ja kovaa ajoa. Verrattaen halpojakin ovat kaiken lisäksi.

Lähetetty 9:57, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  10. Automatic
    Automatic
    Profiili

inforest - 10:40, 28.9.2015  » Se, VOIKO se putki olla ohentamatonta???

Oiskohan jotenkin niin, että kun kromo aikanaan omaksuttiin lentokoneteollisuudesta, niin oli makeempaa laittaa fillariin iso tarra "Flygstål" kuin "Reynolds 531" joka ei kerro tavan tallaajalle yhtä paljon? Gotta have faith, tietty kivempi näin kun että tarra olis silmänkääntötemppu (halvempi ohentamaton kromo).

Noniin, 531-tarra oli tietysti vaan kulunut pois rungosta, yks kulma vain jälellä.

Lähetetty 11:39, 28.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  11. Automatic
    Automatic
    Profiili

Lokarit tuli postissa. Pettymys! Näin siin käy kun tilaa netistä, pääsee näkemään vain esittelykuvat ja hipelöinti jää tekemättä.

Mikä viimeistelyn laatu! Kyseessä 40mm Gilles Berthouldit. Röpöpäädyn lisäks mietityttää käännetyt reunat: Kääntäminen näyttää siistiltä ulospäin ja se oli yksi syy tuotteen valintaan, mutta näissä käännöstä ei ole painettu lokarin sisäpintaa vasten. Seurauksena kolmisen milliä leveä kaukalo koko lokarin pituudelta. Kiva hiekkafongari, arvioisin.

Voi olla että täytyy ottaa Pelagon 45mm tilalle.

Lähetetty 20:51, 6.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  12. RTZ
    RTZ
    Profiili

inforest - 10:57, 28.9.2015  » 
    ? 4130 ?

asbi tais viitata siihen, että 531 ei ole cromoa. Vaan mangaani-molybdeeni-terästä.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 20:57, 6.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  13. inforest
    inforest
    Profiili

Asbi ois sit kerrankin voinu viitata ihan oikeesti mitä tarkottaa, eikä sössöttää.

Lähetetty 21:00, 6.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  14. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

Vai halusiko vain korostaa, että laatupyörät tehdään 4130:sta. Cromoahan se sl:kin on.

Automatic - 21:51, 6.10.2015  » 
    käännöstä ei ole painettu lokarin sisäreunaa vasten. Seurauksena kolmisen milliä leveä kaukalo koko lokarin pituudelta.

Tuo ränni niistä ilmeisesti tekee muovisia tai reunattomia peltisiä paremmat, vesi ei roisku sivuilta ulos.

Lähetetty 21:40, 6.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  15. Automatic
    Automatic
    Profiili

Meneillään on myös rungon ruosteenpoisto. Kokeilin reilu 10% sitruunahappoa hankaamalla ja tunninkaan odottelun jälkeen ei mitään irronnu. Seuraavaks vuorossa kokis tai fosforihappo, jälkimmäinen houkuttais koska rautafosfaatti, joka ei toivottavasti ole aivan mustaa. Ideana koittaa suojata teräs miljoonalla kerroksella kirkaslakkaa. Ei varmaan aivan vesitiivis mutta parempi ku ei mitään. Patapata ei tule kysymykseen koska ruostekohdat pieniä ja epäsäännöllisen muotosia, vaikee olla kuluttamatta maalipintaa.

Lähetetty 21:41, 6.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  16. RTZ
    RTZ
    Profiili

Ei hankaamista. Liotusta. Jos ei ole liotusastiaa (niikuin useimmilla ei ole rungon kokoiselle esineelle, eikä mahdollisuutta läträtä kymmenillä litroilla happoa), niin tee kiisseli, joka pysyy pinnassa, peitä kelmulla, anna vaikuttaa, pyyhi pois.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 21:44, 6.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  17. Automatic
    Automatic
    Profiili

RTZ - 22:44, 6.10.2015  » 
    Ei hankaamista. Liotusta. Jos ei ole liotusastiaa (niikuin useimmilla ei ole rungon kokoiselle esineelle, eikä mahdollisuutta läträtä kymmenillä litroilla happoa), niin tee kiisseli, joka pysyy pinnassa, peitä kelmulla, anna vaikuttaa, pyyhi pois.

Mmmm..... Lemon Curd.....

Kiisseli kuulostaa oivalta jos happo kerran skulaa ilman varsinaista märkyyttä. Riittääkö huoneenlämpö kiisselille?

Lähetetty 21:52, 6.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  18. josbanse
    josbanse
    Profiili

Riittää ja teoriassa 4% liuos riittää, mutta itsekin käyttänyt n. 10% vaikkei siitä nyt etua plekaan. Kiisselissä on vettä kyllä

Lähetetty 2:58, 7.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  19. Metti
    Metti
    Profiili

Automatic - 22:41, 6.10.2015  » 
    Meneillään on myös rungon ruosteenpoisto. Kokeilin reilu 10% sitruunahappoa hankaamalla ja tunninkaan odottelun jälkeen ei mitään irronnu. Seuraavaks vuorossa kokis tai fosforihappo, jälkimmäinen houkuttais koska rautafosfaatti, joka ei toivottavasti ole aivan mustaa. Ideana koittaa suojata teräs miljoonalla kerroksella kirkaslakkaa. Ei varmaan aivan vesitiivis mutta parempi ku ei mitään. Patapata ei tule kysymykseen koska ruostekohdat pieniä ja epäsäännöllisen muotosia, vaikee olla kuluttamatta maalipintaa.

Mulla autto liotus hapossa pienille osille ja isoille tein pottujauhosta kiiselin. Toimii paremmin lämpimässä ja odotin about kaksi vuorokautta. Eli aikaa jä lämpöä.

Munccis - 15:39, 11.12.2015  » 
    Onko "matto" joku etninen ryhmä vai ketä se Metti siellä pihalla pieksi?
    Lähetetty 7:10, 7.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  20. Automatic
    Automatic
    Profiili

Millä te hapottelijat poistitte kiisselinne?

Lähetetty 8:54, 14.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  21. Metti
    Metti
    Profiili

Automatic - 9:54, 14.10.2015  » 
    Millä te hapottelijat poistitte kiisselinne?

No mää olin lämmittäny sen verran, että neste haihtu pois ja sai harjaamalla puhtaaksi. Toi reaktio on niin hidas, että on myös ok pestä lämpimällä vedellä. Mutta kaikki missä on tota happoa, pitäisi neutraloida tai vähintään laimentaa hyvin (jos siis haluaa vähän ajatella mitä ympäristö tuumaa).

Munccis - 15:39, 11.12.2015  » 
    Onko "matto" joku etninen ryhmä vai ketä se Metti siellä pihalla pieksi?
    Lähetetty 10:06, 14.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  22. Automatic
    Automatic
    Profiili

Huhhuh ajatuksena oli koittaa määrittää minkä pitunen JIS-keskiö antais sopivan linjan näiden Strada-kampien kanssa. Eli olin jo mittailemassa kampien koloja ja ajatuksena mennä sitten Pelagolle mittaamaan ranskis-Grand Cru:n keskiön viisteitä.

Mutta sitten totesin että kammen koloa on tavallisella tönärillä mahoton mitata tarkasti, koska eihän se akseli työnny loppuun asti eli kammen muodonmuutososio on kolon sisäreunasta vain tietylle syvyydelle. Eli tän käytössä muokkautuneen campa-viisteen tarkat mitat jäänee haaveeks. En jaksa tehdä hartsivalua koloon :D

Ja muutenkin ois pitäny saada ostettua tarkalleen se Grand Cru jonka mittasi, JOS sitä ylipäätään olis ollu saatavilla. Koska valmistuksessa sattuvat pienet mittaerot.

Tämä kaikki siis vaan siks ettei tarttis tilata sitä Philiä tuolta jostain, mutta voi olla että siihen se menee.

Jos itte tän lukisin muualta niin tarttisin kyllä pari kaaviota selventämään että mitä ihmettä (!?!?) mutta nyt ei jaksa.

Lähetetty 19:33, 20.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  23. josbanse
    josbanse
    Profiili

Kerro, että minkä linjan haluat ulkopaikalle? 107mm symmetrinen keskiö antaa sen n. 42mm linjan. Tästä sit 2mm lisää kasvattaa linjaa 1mm. +/-2mm on sinkulassa riittävä tarkkuus, +/-1mm on jo ns suora linja.

Lähetetty 19:42, 20.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  24. Automatic
    Automatic
    Profiili

Ei ole ulkopaikkaa kun tästä tulee yv. Joo siis sori tietty ulkopaikalle oonkin laskenut linjaa. Noita "x keskiö antaa linjan y mm" ei voi nyt suoraan soveltaa kun kyseessä Campagnolo-viiste vuodelta <1973, eli JIS-akselin kanssa linja päätynee arvoituksen verran ulospäin vrt. JIS-JIS.

Lähetetty 19:48, 20.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  25. Ipetron
    Ipetron
    Profiili

Pitäis olla ajossa.

Lähetetty 19:59, 20.10.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: