Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

How-To part V: Kampien irroitus

(112 posts)
  • Started 11 years ago by SanttuT
  • Latest reply from nalle wheelroos

  1. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Kampien irroitukseen riittää melkein pelkät tavalliset, perusfiksuttajan pakista löytyvät työkalut. Ainoa erikoistyökalu on kammenulosvedin. Joissain kammissa ulosvetäjä on integroituna kammenpulttiin, jolloin tavalliset työkalut riittävät mainiosti.

    Tarvittavat työkalut:
    Kammen pultista riippuen joko 14mm tai 15mm hylsy ja räikkä, tai 8mm kuusiokoloavain
    Kammenulosvedin
    Kiintoavaimia

    1. Avaa kammenpultti sopivalla avaimella

    2. Aseta ulosvedin kammessa olevalle kierteelle. Älä väännä väärille kierteille, kierre korkkaa yllättävän helposti. Kierrä ulosvedin pohjaan asti.

    3. Väännä sopivalla kiintoavaimella ulosvetimen ruuvia sisäänpäin, kunnes kampi irtoaa.

    Asennettaessa kampea uudestaan kiinni, kannattaa keskiöakselille ja kierrereikään levittää vaseliinia. Vaseliini ehkäisee kiinnileikkaantumista ja kammet saa vielä uudestaankin auki.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 13:46, 12.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  2. tuhto
    tuhto
    Profiili

    Entäs vanhemmat "cottered" kammet? Mikähän noiden nimi nyt onkaan suomeksi..

    Pultti tuntuu olevan varsin hyvin jumissa tuossa. Netissä puhuvat kiilaprässistä, mutta kai tuommoinen jollain kotikonsteinin pitäisi irrota. Vasaralla nakuttelua on jo kokeiltu.

    Vanhempaa kampea

    Vesti come un pagliaccio, vai come il vento!
    Lähetetty 17:36, 12.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  3. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Tollanen vanha lähtee, jos on lähteäkseen avaamalla kiilan mutteria hieman ja sitten kopauttamalla mutterin päähän. Ei kannata murjoa kiilan kierrettä hakkaamalla, vaan kannattaa laittaa vaikka hattumutteri kierteelle ja siihen naputtelemalla kokeilla avaamista.

    Aa, sä olitkin kokeillut vasaraa jo. Kiilan poraaminen on varma konsti poistaa kiila, mutta uuden ja sopivan löytäminen ei ole välttämättä helppoa. Kalliopyörässä on muutamaa mallia kiiloja.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 18:53, 12.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  4. tuhto
    tuhto
    Profiili

    Juu, mutteri oli päässä vasaralla hakatessa. Täytyy jatkaa CRC:n syöttämistä sisään, jos se siitä vielä irtoaisi.

    Kiilakeskiö tuntuu olevan tuon suomenkielinen nimitys. Tarkoitus olisi kyllä vaihtaa koko keskiö, jotta saisi järkevämpiä rattaita ja oikeat polkimet tilalle. Mikähän tuohonkin sitten mahtuu..

    Vesti come un pagliaccio, vai come il vento!
    Lähetetty 19:18, 12.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  5. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Lämpö jeesaa kanssa irtoamiseen. Kohtuu reilusti lämpöä kiilalle ja terävä napautus kovalla vasaralla.

    Tossahan voi vielä tulla ongelmaksi keskiön kierteiden nousu. Noissa vanhoissa peleissä kierteen nousu ei välttämättä ole se britti 24 kierrettä/", vaan jotain muuta.

    Toivottavasti saat projektia eteen päin.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 19:28, 12.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  6. basti
    basti
    Profiili

    Tää on tukariohje, mutta allekirjoittanut ainakin kuuluu niihin jotka jatkuvasti tekevät vastaavanlaisia erheitä..

    Mutta mutta, kun isket kiilaa ulos, niin pidähän kampi sopivasti väljiä ruuvipenkin leukoja vasten.. Jos lätkit ilman tukea kampea vasten saanet jonkun osan vääntymään ennen pultin irtoamista..

    Lämpö laajentaa metallia, joten koita johtaa lämpö enemmän kampeen kuin pulttiin..

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 21:54, 17.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  7. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Mainitaan vielä pakan sekoittamoiseksi, että joidenkin ohjeiden mukaan (mm. yksi kumiluodin myyjistä ja eräs minulla oleva ohjekirja sanoo, että) neliskanttikeskiön kampien väliin ei pidä rasvaa laittaa, koska silloin vasta leikkaakin kiinni. Kierteisiin kylläkin.

    En ole riittävän paljoa itse asian kanssa touhunnut, että voisin ohjeeseen sanoa juuta enkä jaata, mutta ajattelin lisätä disinformaatiota.

    Lähetetty 22:27, 17.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  8. joope
    joope
    Profiili

    Monen valmistajan ja oppaan ohje on, että ei rasvaa nelikanttiin. Syynä se, että pehmeä alumiini voi liukua liian pitkälle neliskanttisella kartiolla. Eli kampi pääsee käytössä painumaan kartiolla syvemmälle kuin mihin se on asennettu, jolloin pultti onkin löysällä ja kampi pääsee heilumaan. Löysällä kammella ei tarvitse kauaa ajella ennen kuin se on pilalla. Jos kampea kiristää aina kun se on löystynyt, se painuu aina vain syvemmälle, kunnes akselin pää tulee vastaan tai kampi halkeaa. Jumiin se ei mene, pilalle kylläkin. Itse en laita nelikanttikampiin rasvaa. Enää.

    Irroitusvinkki: Jos nelikanttikampi ei meinaa irrota, napauta terävästi ulosvetäjän päähän mieluummin kuin jatkat kiristämistä hampaat irvessä. Napautus painaa akselia ulos kammesta rasittamatta kammen kierrettä, eikä se (toivottavasti) korkkaa.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 23:37, 17.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  9. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Toi ilman rasvaa asentaminen olikin ihan uus juttu. Tähän mennessä olen onneksi saanut rasvan kanssa asennetut nelikanttikammet irti.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 11:42, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  10. Lisäksi kannattaa puhdistaa hiekanjyvät kammen kierteistä huolellisesti esim. vanhalla hammasharjalla ennen irroitustyökalun asentamista.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 11:51, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  11. joope
    joope
    Profiili

    SanttuT - 4 hours ago  » 
    Toi ilman rasvaa asentaminen olikin ihan uus juttu. Tähän mennessä olen onneksi saanut rasvan kanssa asennetut nelikanttikammet irti.

    Kyllä ne mun mielestä ihan hyvin irti saakin, mut käyttöikä kovassa käytössä voi jäädä lyhyeksi.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 16:10, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  12. yu-ha
    yu-ha
    Profiili

    Mites tuota nuo Campagnolon kammet, kun niissä mitä mulla on löytyy 15 mm pultti. Mutta eihän sinne mikään normi hylsy mahdu. Pitääkö smirgelilllä ohentaa hylsyn seiniä vai löytyskö jostain ihan avain/kotikikka sitä varten?

    Taikkas sitten vaikka vanhemmat Peugeotin kammet. Kun niissä taas on 14 mm pultti mutta tuo "normi" ulosvetäjä on liian pieni niille kierteille. Mites ne sais sillee kotikonsteilla irti ettei tarvis aina roudata paikalliseen?

    Lähetetty 16:18, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  13. Peugeotin kammet lähtee laittella nimeltä "gear puller" (google image search).

    Campan kammet lähtee kun viet ne paikalliseen ja pyydät laittamaan 14-milliset tilalle.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 16:26, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  14. yu-ha
    yu-ha
    Profiili

    ^
    Been there, done that. Ei muuten lähde Pösöstä gear pullerilla. Tai no kaks lähti ja kaks ei (tandemi kyseessä). Alko vaan amuliininen spideri taipumaan. Kokeilin pariakin erilaista mallia, kahella ja kolmella "käpälällä". Oisko jotain muuta kikka kuutosta?

    Lähetetty 16:32, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  15. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Hyvinvarustetusta rautakaupasta saa ohutseinäisiä hylsyavaimia. Mulla on K-raudasta ostettu Bahcon ohutseinäinen nivelhylsyavain, jossa on sekä 14- että 15-milliset hylsyt. Jotkut hyvinvarustetut verkkokaupat myyvät myös fillarivarustefirmojen vastaavia. Helsingin kaupoista sellaista on aika turha kysellä.

    Lähetetty 18:38, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  16. joope
    joope
    Profiili

    yu-ha: Koita sitä kuumailmapuhallinta, jos laajenis tarpeeksi että muihin kikkoihin yhdistettynä irtoaisi.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 18:38, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  17. mustAfa
    mustAfa
    Profiili

    jarkko - 4 minutes ago  » 
    Hyvinvarustetusta rautakaupasta saa ohutseinäisiä hylsyavaimia. Mulla on K-raudasta ostettu Bahcon ohutseinäinen nivelhylsyavain, jossa on sekä 14- että 15-milliset hylsyt. Jotkut hyvinvarustetut verkkokaupat myyvät myös fillarivarustefirmojen vastaavia. Helsingin kaupoista sellaista on aika turha kysellä.

    mull taitaa olla just samanlainen. kätevä kun sama työkalu käy kampiin ja etu- sekä takakiekkoon

    lane changin' chain swangin'
    Lähetetty 18:44, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  18. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Mä ostin Annankadun Urheiluaitasta Tacxin kiintohylsyavaimen. Jotakuinkin tollanen, kun kuvassa.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 19:59, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  19. yu-ha
    yu-ha
    Profiili

    Mulla on K-raudasta ostettu Bahcon ohutseinäinen nivelhylsyavain, jossa on sekä 14- että 15-milliset hylsyt.

    Tuo ois Bahco täydellinen mun tarpeisiin! Ja vois jopa löytyä täältä Lapista. Kiitti vinkistä.

    Lähetetty 22:09, 18.11.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  20. Toinen tapa irroittaa kammet. Toimii pääasiassa neliskanttisten keskiöakselien kanssa.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 19:09, 17.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  21. MrHat
    MrHat
    Profiili

    0_0

    Kai tuo on itte tehty vaurio, eikä haljennut tuolleen ajossa?

    Lähetetty 23:50, 17.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  22. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Afa - 2 months ago  » 

    jarkko - 4 minutes ago  » 
    Hyvinvarustetusta rautakaupasta saa ohutseinäisiä hylsyavaimia. Mulla on K-raudasta ostettu Bahcon ohutseinäinen nivelhylsyavain, jossa on sekä 14- että 15-milliset hylsyt. Jotkut hyvinvarustetut verkkokaupat myyvät myös fillarivarustefirmojen vastaavia. Helsingin kaupoista sellaista on aika turha kysellä.

    mull taitaa olla just samanlainen. kätevä kun sama työkalu käy kampiin ja etu- sekä takakiekkoon

    Hong Kongista löytyi muutamalla eurolla tuollainen. Erittäin kätevä ja pitkähkö varsi helpottaa vääntämistäkin.

    Lähetetty 13:15, 18.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  23. MrHat - 21 hours ago  » 
    0_0
    Kai tuo on itte tehty vaurio, eikä haljennut tuolleen ajossa?

    Joo. Jos osaa kattoa isosta kuvasta, niin voi erottaa korkanneet kierteet. Nyt on pyörässä 180mm kammet ja octalink keskiö. Huomenna pitää hakea klasulta hätäketju, jotta pääsee illalla myllyyn kokeilemaan.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 20:51, 18.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  24. ivan
    ivan
    Profiili

    Right. Vasemman kammen kierteet korkkasivat eräästä projektista. Saako kampea irti esim. tavallisella ulosvetäjällä? Ruuvipenkkikin löytyy.

    Lähetetty 10:16, 8.5.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  25. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Vasen kampi on helpompi irroittaa, lähtee todennäköisesti ehjänä kunnollisella ulosvetäjällä.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 10:20, 8.5.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: