Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli

AMA:tuopin hintainen 100-vuotias Gauthiod

(28 posts)

  1. Heebah
    Heebah
    Profiili

    Kirjoittelin Vanhojen Velojen Pikajalkaan jutun Gauthiodistani,ja kun vanhus on yksivaihteinen, ajattelin jakaa sen myös täällä.
    Enjoy.

    Niin ja toivottavasti noi Flickristä linkatut kuvat toimii. Osa on kännykuvia, joten laatu on mitä on.

    PAKKO-OSTOS
    Elettiin kevättä 2014.
    Kävelimme ystäväni kanssa hiipuvan rompetorin pölyistä käytävää taluttaen tanskalaista S.C.O-harjoituskilpapyörää sekä brittiläistä Raleigh Spriteä, kun hän äkkiä pysähtyi ja osoitti kiinnostustaan myyntipöydän takana olevaan outoon runkoon. En ensin innostunut asiasta ollenkaan - olihan meillä jo kaksi pyörää ostettuna ja auto muutenkin täynnä aarteita. Eikä aikaakaan ollut liiemmälti hukattavana - laivaan oli ehdittävä ja Tukholman ruuhkat olivat tunnetusti katalia aikasyöppöjä.

    Ystäväni kuitenkin intti minua kokeilemaan rungon painoa ja tutkimaan sen outoja mittasuhteita. Myyjä tokaisi hinnan ystävälleni - 50 kruunua. "Mitä odotat? Osta se. OSTA SE." Ystäväni suorastaan pakotti minut ostamaan rungon. Ajattelin ääneen "50 kruunua? Sehän on yksi tuoppi olutta laivalla - siis naurettavan halpa". Kaupat syntyivät, vaikka en tuntenutkaan pakottavaa tarvetta ruosteiselle rungolle. Myyjä kertoi hänellä olleen toisenkin samanlaisen rungon, josta hänen ystävänsä oli tehnyt käyttövaihdepyörän markettiosilla... Rungot olivat kuulemma käyttämättömiä vaikkakin ajan patinoimia. Pakkasimme rungon muiden aarteiden päälle ja suuntasimme kohti Tukholmaa ja laivarantaa.

    frame by Tomi Asikainen, on Flickr

    HISTORIA
    Takaisin Suomessa tutkin runkoa tarkemmin. Löysin pystyputkesta puolikkaan sudenkorentologon, joka vei Velociped Aktiebolag August Lindbladin suuntaan. Runkonumero löytyi satulaputkesta. Näiden avulla ruotsalaisten harrastajien Facebook-sivulla arvuuteltiin ikää ja merkkiä. Kaikkea 1908 ja 1920 välillä ehdotettiin. Itse tyydyin toteamaan rungon olevan noin sata vuotta vanha. Hyvä hinta/laatu-suhde siis. Merkiksi haarukoitui Crescent, Drott, Svithoid, Gauthiod tai Angatyr ja syntymäpaikaksi August Lindbladin pyöräliike osoitteessa Tunnelgatan 20, Stockholm.

    211241_framenumber by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_0469 by Tomi Asikainen, on Flickr

    drott1921 by Tomi Asikainen, on Flickr

    TYÖN ALLE
    Ajattelin tekeväni pyörää muiden projektien ohessa pikku hiljaa - kunhan osia löytyisi.
    Syksyllä aloitin rungon huolellisella pesulla ja irtoruosteen poistolla hellällä saippuateräsvilla-käsittelyllä. Tämän jälkeen Korrek Cleaner (hiova vaha) ja lopuksi Classic-carnaubavaha niskaan. Käytetyt sukat olivat mainioita vahaushommaan - runko kiinni ruuvipenkkiin, sukka putken ympärille ja voimakasta edestakaisinvetoa. Satavuotias maalipinta ryhtyikin kiiltämään moisella käsittelyllä ja yllätyksekseni alaputkesta löytyi Gauthiod-logo. Merkkikin siis varmistui.

    1422484_653007321445257_3750908292117998531_n by Tomi Asikainen, on Flickr

    Gauthiod_IMG_1615 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Olin syksyllä 2013 ostanut läjän käyttämättömiä renkaita tamperelaiselta rompetorilta. Läjässä oli todella mukavan näköisiä ikivanhoja Nokialaisia 28 x 1 1/4 sekä 28 x 1 3/8 -kokomerkinnöillä varustettuina. Tuumakokoja opiskeltuani ymmärsin pian, miksi nuo renkaat olivat jääneet lopetetun pyöräliikkeen varastoon lojumaan: koot olivat milleissä 642 sekä 647 mm. Vannekoko, joka oli suorastaan sukupuuttoon kuollut.

    1400567_10151754129418953_1051479519_o by Tomi Asikainen, on Flickr

    Etsiskelin nyt Gauthiodin innoittamana uudella tarmolla vanteita ko. kumeille, mutta turhaan. Kunnes Cykelhistoriska Föreningenin keskustelupalstan kautta tuli yhteydenotto Thomas Engbergiltä Ruotsista. Hänellä olisi pari käyttämättömiä 20-luvun vannekehiä, olisinko kiinnostunut ostamaan ne tai myymään renkaat hänelle? Halusin kehät, joten hintaneuvotteluasemani oli vähintääkin huonohko. Hinta oli kuitenkin inhimillinen ja niinpä kehät kahden viikon kuluttua saapuivatkin Matkahuollolla Kamppiin. Tarvittava sysäys Gauthiodin rakentamiseen oli saatu.

    IMG_5209 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5280 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Ajatuksissa ei ollut mikään sadan pisteen entisöinti, vaan aikakauden osia käyttäen mukavan kilpurihenkisen pyörän luominen. Deadlineksi otin helmikuun 2015 Winter TweedRunin.

    Koska rungon mukana ei tullut mitään osia, oli niitä kaivettava syvältä tallin ja netin kätköistä.
    Etuhaarukaksi valikoitui 30-luvun armeijapyörän malli. Se oli aikakauden kuvien perusteella tarpeeksi lähellä Lindbladin haarukoita, joten otin sen oitis työn alle. Toki sitä oli jatkettava, jotta se ylettyi emäputken läpi. Sen verran hassut mittasuhteet rungossa nimittäin oli. Vanhasta vahingosta viisastuneena varmistin hitsisauman penetroitumisen viistoamalla vastapinnat ja käyttämällä rutkasti virtaa... Tämän jälkeen haarukka maalattiin miranolilla ja patinoitiin teräsvillalla, jotta se ei pomppaisi silmään muusta rungosta.

    IMG_4654 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Keulan kuivuttua pääsin sovittelemaan spandaulaisesta Ulis Fahrrad -liikkestä ostettua ohjaintankoa puisine kahvoineen.

    IMG_5264 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Satulaksi en halunnut mitään perus-brooksia, koska niitä oli kaikilla, vaan asemoin haaroväliin Saksan ebaystä löytyneen Kuhlhausen Thuringen-merkkisen kilpa-istuimen. Se sopikin stuukkiin kuin nyrkki silmään eikä villistä ulkonäöstään huolimatta aiheuta kiputiloja sukukalleuksissa.

    IMG_5353 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Fauber-kampia sovittelinkin sitten ihan urakalla. Ensin en ymmärtänyt missä mätti, kampien kierteet eivät jostain syystä riittäneet tarpeeksi pitkälle. Hetken mittailtuani ymmäsin keskiön olevan tavallista leveämpi. Kaivoin varastoistani kolmet eri kammet ja irrotin 30-luvun Rambleristanikin kammet, kunnes keksin ratkaisun: valitsin kammista leveimmät, laakerikupeista matalimmat, hioin niistä ylämääräisen kierteettömän osan pois ja vihdoin sain tarpeeksi kierteitä käyttööni ja kammet kiinni runkoon. Tämän jälkeen oli ilo kiertää isäni isoisän varastoista peräisin olevat Wiklundin nossit polkimet kiinni kampiin.
    Eturattaaksi asensin Falunin rompetorilta ostamani jättimäisen 52-hampaisen käyttämättömän pentagrammin - iso on aina iso.

    IMG_5279 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5342 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Takanavaksi valikoitui varastoistani kunnon ja iän perusteella 38´ Torpedo. Ultraäänipesun ja rasvaamisen jälkeen se oli kuin uusi. Vähän kyllä harmitti käyttää niin uutta napaa, mutta vanhempaakaan ei ollut juuri silloin tarjolla, ja kun kyseinen yksilö löytyi jo hyllystä, ei valinta tuottanut vaikeuksia. Eteen tuli vastaava Torpedo.

    IMG_5341 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Pinnalaskurilla sain taakse 302 mm ja eteen 306 mm mitat. Rosebikes.de:stä löytyi pinnat hyllystä eikä hintakaan ollut hermoja raastava, joten tilaus laitettiin menemään.

    Pinnojen saavuttua alkoi mukava rihtaushomma, jossa vierähtikin tovi jos toinenkin. Toinen kehistä oli nimittäin saanut jossain vaiheessa varastointielämäänsä isohkon pusun ja oli viiden sentin matkalta pahasti sisällä. Vastinta, paksua nahkaa sekä messinkivasaraa käyttänen sain kuopan oikenemaan ilman että maali kärsi liiemmälti.

    IMG_5281 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5280 by Tomi Asikainen, on Flickr

    ENSIPOLKAISUT
    Sitten olikin Nokialaisten asentamisen vuoro ja vihdoin sain vanteet renkaineen runkoon kiinni. Napamuttereiksi eteen löytyi vanhat siipimutterit, joiden sisään hitsasin oikeilla kierteillä varustetut mutterit. Sama teema jatkui ohjaustangon kiinnityksessä.

    Ihan vielä en päässyt koeajolle, sillä takarattaani olikin sitä kaikkein paksuinta mallia, joten ketjukauppaan tieni vei. Uusien ketjujen asennuksen jälkeen oli aika ottaa ensipolkaisut kimppatallimme sisällä. Oli se iso. Ja korkea. 176-senttisenä kaverina varpaankärkeni ei edes hipaissut lattiaa. Polkimille jalkani ylsivät kuitenkin onneksi mainiosti. Pyörä rullasi äänettömästi, vakaasti ja jotenkin uhmakkaasti. Jos myyjän puheet rungon käyttämättömyydestä pitivät paikkansa, oli Gauthiod noussut kuolleista sadan vuoden jälkeen.

    Merkki by Tomi Asikainen, on Flickr

    TweedRun kolkutteli jo ovella, joten alkoi vimmattu loppurutistus. Asensin ruotsintuliais-etutarakan, työkalulaukun, kilikellon, pumpun, ystävältäni ostamani Astron-valaisimen sekä Gauthiod-merkin puutteessa Ruotsista löytyneen Drott-keulamerkin. Tämän jälkeen sovittelin lokasuojia paikoilleen, mutta hylkäsin ajatuksen nopeasti - ne veivät ulkoasun pois landsvägracer-hengestä ja sehän ei ollut toivelistalla.(Gauthiod-merkki löyty lopulta Traderasta)

    IMG_5376 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5361 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Pidempi koeajolenkki suuntautui töihin ja takaisin ja kun mitään lastentauteja ei ilmaantunut, huomasin pyörän valmistuneen kaksi viikkoa etuajassa. Mitä ihmettä?

    IMG_5385_PIEN by Tomi Asikainen, on Flickr

    Tylsistyneenä hioin, maalasin, raidoitin ja pinnasin vielä varalle 635-talvivanteet Nokia Speed Hakkapeliitta -talvirenkailla. Niitä ei sitten kuitenkaan TweedRunissa kelin puolesta tarvittu ja hyvä niin - 642:set näyttivät huomattavasti paremmilta.

    Kun aikaa TweedRuniin oli vielä viikko, päätin ajankulukseni tehdä vielä vanhanmalliset varvaskoukut kuparista. Olin katsellut moisia ebaystä, mutta kun hinnat huitelivat yli kahdessa sadassa eurossa, oli itse tekeminen ainoa vaihtoehto. Halusin koukkujen kuvastavan jotenkin kuolleista nousemista, joten päädyin Inferno-piruun.

    IMG_5322 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5325 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Piirsin siivekkään pirun Illustratorilla, siirsin kuvion Press&peel-kalvolla kuparilevylle, hapotin kuvan levylle, laikkasin irti, pakotin, sikkasin, kanttasin, patinoin messinkihapolla ja varvaskoukut olivat kuin olivatkin TweedRuniin mennessä valmiit ja toimivat mainiosti.

    IMG_5458 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5460 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5462 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5464 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5466 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5483 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5484 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Itse Winter Tweed Run sujui hyvin auringon paisteessa ilman rengasrikkoja tai muita haavereita. Pyörä sai ansaittua huomiota ja harrastajatovereiden kanssa tuli turistua iloisissa merkeissä tunti jos toinenkin. Päivän päätteeksi 30 kilometrin lenkin jälkeen oli mukava painaa pää tyynyyn ja ruveta hahmottelemaan seuraavaa projektia - Pyrkijä-tavarapyörä odottelee jo noutamistaan Orivedellä...

    IMG_5541 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5538 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5614 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Lähetetty 13:49, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  2. ahomik
    ahomik
    Profiili

    HUH! Aikamoista toimintaa. Mahtava peli!

    Lähetetty 13:59, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  3. kaelum
    kaelum
    Profiili

    Ja hyvää raportointia. Tämmösiä on aina kiva lukea!

    Lähetetty 14:09, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  4. munccis
    munccis
    Profiili

    Hyvää toimintaa ja kaikin puolin jeppis, mutta nuo varvaskoukut. Juma_lauta.

    josbanse - 21:18, 23.11.2017  » 
    Onks toi myynti-ilmotus siis vitsillä laitettu?
    Lähetetty 14:10, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  5. vasaraasialainen
    vasaraasialainen
    Profiili

    Todella!

    monikko ja kuusikulmaista kääpiötä
    Lähetetty 14:18, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  6. peltsip
    peltsip
    Profiili

    hyvää raportointia ja aina lämmittää kaikki hieno mikä tehdään käytännössä alusta alkaen itse.

    gpxgxp leiriin laskuri count 22.4.2017 = 100+100+10+160+30=400e
    Lähetetty 14:19, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  7. Heebah
    Heebah
    Profiili

    Kiitos, kiitos.

    Pyrkijästäkin tuli kelpo kuljetin, tuore jälkikasvu kulkee mukavasti mukana auton turvakaukalossa:

    IMG_7373 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Joella2 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_7378 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5938 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5939 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Lähetetty 14:23, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  8. nosse
    nosse
    Profiili

    Ihana, 5/5. Myös tuo toinen pyörä kuvassa on kivan näköinen.

    E. Myös kolmas

    Lähetetty 14:24, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  9. paulos
    paulos
    Profiili

    Noniin, bravo!

    Crusty - 20:03, 15.12.2012 »
    Oon luullu et interneteissä on vaan vihollisia, lähen juomaan kaljaa.
    Lähetetty 14:26, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  10. Heebah
    Heebah
    Profiili

    Hermes-miehenä halusin jotain Hermestä mukaan...
    Lava tuli uusista rimoista, laserprintterillä haluttu kuvio peilikuvana neljälle A3:lle, silittäen kuumalla silitysraudalla kuvio puuhun kiinni ja petsiä & lakkaa niskaan.

    IMG_5926 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5928 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_5929 by Tomi Asikainen, on Flickr

    IMG_6768 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Lähetetty 14:29, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  11. presta
    presta
    Profiili

    Nuo varvaskoukut viimeistelee helmen. Onpa tekijämiehen otteet tässä projektissa, ei voi kuin ihailla.
    Muista aina nuo ajolasit päässä sitten ulkoiluttaa tätä.

    # # # Myynnissä # # #
    Lähetetty 14:37, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  12. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    voi hemmetti

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 14:39, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  13. e@e
    e@e
    Profiili

    pieni merenneito - 15:39, 22.7.2015  » 
    voi hemmetti

    JYYYH TERRRVE
    Lähetetty 14:44, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  14. Roller94
    Roller94
    Profiili

    ihmetystä nostattavaa käsityötaitoa, kunnioitusta herättävää omistautumista, ihailua indusoivaa tyylikkyyttä, kiitettävän tasoista raportointia ja mitä näitä nyt on?

    Vittu mä kyl vihaan Espoota.
    Lähetetty 14:57, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  15. Kaarle2001
    Kaarle2001
    Profiili

    Mahtava projekti ja hieno raportointi! Kiitos tästä. Noilla varvaskoukuilla saattaisi olla kaupallista potentiaalia :-)

    Lähetetty 16:06, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  16. qlt
    qlt
    Profiili

    Tällaset raportit on parasta, mitä foorumilla voi olla. Huikee pyörä.

    thefootdown - 13:55, 5.9.2014
    I was under the impression that the members of this forum were nice helpful people.
    Lähetetty 16:09, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  17. Koivulan dynamo
    Koivulan dynamo
    Profiili

    Roller94 - 15:57, 22.7.2015  » 
    ihmetystä nostattavaa käsityötaitoa, kunnioitusta herättävää omistautumista, ihailua indusoivaa tyylikkyyttä, kiitettävän tasoista raportointia - - -

    Juuh tämä menee yöpöytälukemisiksi. Hienoa toimintaa molempien pyörien suhteen!

    Rintaan pistää, sukat haisee enkä tykkää Jan Heinestä
    Lähetetty 18:36, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  18. presta - 15:37, 22.7.2015  » 
    Nuo varvaskoukut viimeistelee helmen.

    Netistä varmaan löytyy esimerkkejä, mut silti pyydän lisää kuvia tekovaiheista.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 18:42, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  19. Npertj
    Npertj
    Profiili

    mitä edelliset sanoivat

    vakiovänkääjä
    Lähetetty 19:55, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  20. No nyt on fiilistä hittolainen, mahtavia elvytyksiä.

    Lähetetty 20:07, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  21. jooseppi
    jooseppi
    Profiili

    Hats off. On tunnetta, on tyyliä, on.

    Pomppis, best!

    -Anatti-
    Lähetetty 23:57, 22.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  22. eerokvsto
    eerokvsto
    Profiili

    ei jumalauta. kaunista.

    Lähetetty 0:21, 23.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  23. Heebah - 14:49, 22.7.2015  » 
    IMG_5541 by Tomi Asikainen, on Flickr

    Näin tämän jo jossain Vanhoissa Veloissa tai Tweed Runin kuvissa, mutta... Uuuh!

    Lähetetty 1:36, 23.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  24. karzan
    karzan
    Profiili

    spessua :)

    baader - 17:50, 5.6.2018  » 
    tota eiks tää koko foorumi perustu suurkaupunkien pyörälähettien matkimisesta hipsterien toimesta?
    Lähetetty 7:37, 23.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  25. Ismo Repi
    Ismo Repi
    Profiili

    Ai vitsi miten hieno kaikenkaikkiaan.

    Olipa mukava aamuhetki kun luki tän läpi. Kiitos kun jaoit.

    en se minä ollut ja oli siellä muitakin
    Lähetetty 8:12, 23.7.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli

Search with Google: