Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Projekti: SPD-Converset

(28 posts)

  1. Henkha
    Henkha
    Profiili

    Kevätpäivän kevätprojekti!

    DZR Minnat luovutti lopullisesti. Ei koskaan enää DZR! Aiemmin oli menny saumat, nauhat, klossinkiinnitykset, pohjanliimaukset ja kuminauhat, mutta nyt pamahti ne paljonpuhutut pohjatkin poikki perhana:

    Kaapista löytyi kuitenkin lähes loppuunkävellyt konverset, joten kenkäkonversio kutsui. Etolasta tartti hakea Orthexin kuusimillinen leikkuulauta, jonka jäykkyys ja paksuus ovat projektille sopivat. DZR:istä elinsiirretyt klossinkiinnikkeet vaikuttavat vaativan vähintään 4mm pohjan.

    Tein sabluunan, koska syvennys tuntui fiksusti sijoitetulta vanhassa kengässä. Sitten puukkoa.

    Kuukausia sitten äidiltä lainaanotettu pistosaha oli eduksi tänään. Kohta voisin ehkä viedä sen takaisin kun on tuo äitienpäiväkin tulossa. Viilasin kantit ja porasin 8mm reiät.


    Kiinnittelin klossit varmuuden vuoksi loctitellä ja laitoin vielä sukkapuolelle 0,8mm muovilevyä (PP) parantamaan mukavuutta. Luulisin, että yhdestä pultista hiukan korkkasi kierteet. Tämän murheen jätin tässä vaiheessa taakseni kohdatakseni sen joskus tulevaisuudessa.

    Jee valmiit! Koeajoon! Koska pohja tässä operaatiossa kasvaa sisäänpäin sen kuusi milliä, vapahdin varpaita nyöripaineesta jättämällä alimmat reiät nauhoittamatta. Kyllä jalat noihin yhä jotenkuten mahtuu.

    Kävin siis koeajamassa äsken. Tuntuivat aika hyvältä! Vähän hinkkasi sisäsyrjä kampeen, joten klossia piti laittaa sivummaksi. Klossinkiinnikkeethän vähän törröttää sisäpuolella ja siinä kohtaa tosiaan tuntui möykky (ei juurikaan kävellessä, yllättäen). Sitä yritin nyt tasoittaa lisäämällä harmaata muovilevyä myös klossinkiinnikkeiden laidoille. Toinen koekierros kertoo oliko tästä apua.

    Vesi noista luultavasti tulee hetkessä läpi enkä saumojen kestävyyden suhteenkaan ole kovin luottavainen. Klossit ei kolise maahan ja on ihan kiva tassutella. Polkemiskokemusta nyt ei ihan voi kunnon ajokenkiin verrata, mutta kyllä näitä varmaan tulee käytettyä.

    You are the bike of my eye. In those years we have combine the death of the fly
    Lähetetty 16:40, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  2. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    Kiinnostava rojektinå

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 17:05, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  3. lnstj
    lnstj
    Profiili

    Mahtihommia.

    KRM - Cogkola
    Lähetetty 17:28, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  4. Ollut kanssa itsellä mietinnässä tällainen projekti. Alunperin ajattelin etsiä käsiini jotkut käytetyt popot, joista leikkaisin välipohjan uusiin kenkiin mutta tuo leikkuulautahan vaikuttaa hyvältä ja toimivalta.

    hemmetin hemmetti - 13:53, 20.11.2017  » 
    Oispa aikaa ja rahaa ja sopiva fillari ja kovempi kunto.
    Lähetetty 17:33, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  5. Vilske
    Vilske
    Profiili

    Oikea meno.

    That's not riding, that's typing.

    Onnistuneet paikkausyritykset tien päällä counter 2017->: 0/5=0,00%
    Lähetetty 17:35, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  6. accro
    accro
    Profiili

    Miten ois silikonia tohon levy-pohja -liitokseen?

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 17:45, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  7. Hyvä dokumentaatio, kiitos! Viimeksi tänä aamuna salaa toivoin näkeväni jotain tällaista.

    Lähetetty 17:50, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  8. Henkha
    Henkha
    Profiili

    Kiitoksia kommenteista! Silikonia väliin vois tosiaan parantaa vesitiiviyttä. Lisäksi olis voinu noi alemmat reiät jättää poraamatta läpi. Niiden funktio on ottaa vastaan klossinpidikkeen käyttämättä jääneet ulostyöntyvät pultinreiät. Samalla estävät klossikokonaisuutta kierähtelemästä ehkä...

    You are the bike of my eye. In those years we have combine the death of the fly
    Lähetetty 18:15, 7.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  9. Henkha
    Henkha
    Profiili

    Häiritsevät aspektit kuntoon eli tuotekehitys. Laajensin poraamiani reikiä sisäsyrjää kohti, jotta saisin klossin vieläkin sivummaksi. Tavoitteena oli eliminoida viimeisetkin kammenhinkkausongelmat. Kävely- ja ajomukavuutta lähdin parantamaan kaivamalla klossinkiinnikkeelle oman kolon taltalla. Syvyyttä kololle tuli ehkä 1,5mm, mikä riittää kappaleen upottamiseen. Samalla pystyin heivaamaan ohuet harmaat muovilärpäkkeet pois paksuntamasta rakennetta.



    Aurinkoiselta keväiseltä koeajolta palanneena voin kehua mukavuuden parantuneen. On entistä kenkämäisemmät kengät. Kävellessä tuntuvat vähän tavallista jäykemmiltä, mutta muuten normaaleilta kengiltä. Eilen illalla kylläkin huomasin leikkuulautamuovin hohkavan kylmyyttä aika tavalla enemmän kuin tavallisten pohjaratkaisujen. Kengät tosin olivat lojuneet ulkona illan viileydessä noin tunnin ennen kuin puin ne jalkaan. Kylmänä pohjan kovuus myös korostuu.

    Ajaessa tuntuu yhä jonkinasteinen pullotusmöykky päkiän alla, mikä johtunee taipuisasta rakenteesta. Kengät ovat kyllä ihan riittävän mukavat ajaa eikä tuonne enää mitään vahvikelevyjäkään mahdu, joten annan asian olla. Kokonaisuutena projekti on ylittänyt odotukset ja taidanpa taas pukea conversiot (ehhehe) jalkaan kun kohtapuolin ulos lähden kapakkaan.

    You are the bike of my eye. In those years we have combine the death of the fly
    Lähetetty 16:53, 8.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  10. Hyvä! Tajusin myös, että hitto mullahan on kahet nahkaset converset joita ei tuu juuri pidettyä koska ne on vähän liian isot = voittoa, koska:

    - Nahka hylkii vähän kosteuttakin, sisäsyrjän reiät voi tukkia.
    - Liian isot = tilaa leikkuulaudalle

    I salute you.

    Lähetetty 16:58, 8.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  11. Henkha
    Henkha
    Profiili

    Lisätilasta on tosiaan hyötyä (: Saat ehkä pohjallisetkin parantamaan mukavuutta!

    e. Pidä tosiaan silmällä sitä sisäsyrjää kun sijoitat klossinreikiä. Itse en pitänyt ja jouduin korjailemaan tekemääni rakennetta kestävyyden uhalla. Ihan oikeiden valmistajien ajokengissäkin mennään yllättävän pienillä marginaaleilla. Kannattaa luultavasti mittailla toimivimmista kengistä etäisyydet ja tehdä niiden mukaan.

    You are the bike of my eye. In those years we have combine the death of the fly
    Lähetetty 16:59, 8.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  12. snaamari
    snaamari
    Profiili

    Hyvä meno!
    jatka tuote kehitystä niin että klosseille jää säätövaraa.

    M:sälää

    "Jätkä on iha vitun asbina valvomassa joka hiton topsua."
    Lähetetty 17:09, 8.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  13. Henkha
    Henkha
    Profiili

    Viides linja, kallion yö, alamäki, whipskidzz ja naks.

    Leikkuulauta ei sittenkään kestä.

    You are the bike of my eye. In those years we have combine the death of the fly
    Lähetetty 10:25, 17.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  14. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Mä hain etolasta jotain mahdollisimman taivutuskestävää muovia omiini. Satunnaisesti ajelen, ehjät vieläkin.

    Lähetetty 10:31, 17.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  15. Henkha
    Henkha
    Profiili

    Ei voi luovuttaa jos menee eka versio pieleen. Voi sen sijaan mennä Lidliin ostamaan kiloa fetaa ja todeta urheiluosastolla myytävän pyöräilykenkiä hintaan 19,99e. Versio 2.0 Crivit Sports x Chuck Taylor:

    Ostetaan kaksi kokoa liian pienet halpiskengät. Enimmäkseen koska teutonikaupan laarista ei löydy sen suurempia ja vähemmäkseen sen takia, että näiden kenkien ulkopohjat on tarkoitus saada ängettyä toisten kenkien sisään.

    Viedään ostokset kotiin, missä sahataan pohjat sileiksi ja irroitetaan tekstiilit puukolla. Siloitellaan epätasaisuuksia viilalla sekä taltalla.



    Todetaan irtopohjat liian paksuiksi ja puukotetaan niistä valkoinen kovahkosta muovilevystä tehty kerros irti. Valkoisen kerroksen alle jääneet tekstiiliosien jämät revitään puukon ja pihtien avulla pois. Kantteja pyöristellään vähäsen viilalla.

    Laitetaan järeää teippiä tiivistämään klossinreikää yksi kerros pienen vaahtomuovityynyn kummallekin puolelle. Todetaan pohjan olevan tässä vaiheessa kyllin ohut, jotta sinne mahtuu myös joku vanha pohjallinen. Itse asiassa riivitään Conversen sisäpohjastakin vähän paksuutta pois kun tuntui aiemmin niin ahtaalta varpaissa.


    Ajelulle!

    Koeajot ja koekävelyt on tehty ja parannus versioon 1.0-Leikkuulauta on selvä. Versiolla 2.0 peruspyörittelyt, ylämäet, skidailut ja kengän irti-kiinni manööverit sujuu ihan yhtä helposti kuin millä tahansa ajokengillä ja olen erittäin tyytyväinen ou jea.

    Käveleminen on mukavampaa kuin aikaisemmassa versiossa, koska pohja on jalkaa ajatellen muotoiltu. Kaiken sahaamisen ja puukottamisen myötä pohja jopa taipuu ja mukautuu askeleeseen varsin mallikkaasti. Ajaminen on mukavaa, koska ajamiseen suunniteltu pohja ei pullistele klossin kohdalta. Oleskelu on mukavaa, koska kenkään mahtuu tällä kertaa jopa pohjallinen.

    Ainoa miinus on päkiän leveydessä. Koska Crivit Sportit ovat paitsi pyöräilyyn tarkoitetut, myös pari kokoa liian pienet, niissä on Converseja kapeampi lesti. Tämä tuntuu kävellessä hiukan päkiän laidoilla sellaisena kovana reunana. Haitta on kuitenkin aika minimaalinen pohjallisten kanssa ja kengät on kaiken kaikkiaan oikeasti tosi hyvät. Jätän silikonitiivistykset tekemättä, koska Converseista aika näyttäisi pian lopullisesti jättävän ja nämä laitteet voi kierrättää seuraaviin kenkiin. Nyt sais se puistokesä sitte tulla (:

    You are the bike of my eye. In those years we have combine the death of the fly
    Lähetetty 11:22, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    kaikenlaista.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 11:26, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. lienee sanomattakin selvä, että tästä minä nautin.

    jatkokehittelystä pitkä sittenkin iso plus samaten kuin toimivasta lopputuloksesta.

    Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 11:38, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. vanttera
    vanttera
    Profiili

    just hyvä

    "Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 11:38, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. ununu
    ununu
    Profiili

    skidi rohkeasti vaan fiskarsit käteen ja kokeilevalla mielellä vintagesidukoiden kimppuun nyt sielläkin, ei niitä hautaan saa

    Lähetetty 11:44, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. tämä on hyvä projekti

    "oot nopeempi ku auto ja se on nopee"
    2016 pannutus count: 0
    Lähetetty 12:40, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. ola
    ola
    Profiili

    Täältäkin löytyy vastaavat. Vaihtelevan aktiivisessa käytössä jo 3 vuotta. :) Aihiona erittäin paljon sisäänajetut nahkaiset Converset, ja pohjat nyljetty jostain vanoihsta maastokengistä. Joskus skidatessa käynyt mielessä, että kuinkahan tiukassa se conversejen pohja kengässä on, mutta toistaiseksi on pysynyt kiinni.

    Lähetetty 12:42, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. JJ90
    JJ90
    Profiili

    oisin ehkä haalinu jostain kierrätyskengät palasteluun tai en tiiä.

    negaatio - 22:51, 16.8.2010

    Välillä tulee vähän semmoinen olo ettei ole kovin vakavasti otettava pyöräilijä.
    Lähetetty 12:43, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Siistit.
    Ku ei vaan kävis tuollekin pohjalle kuin leikkuulaudalle. Tai siis, jotakuinkin vastaavien toimenpiteiden jälkeen sain itse aikanani tuotettua ihan kohtalaiset kengät, kunnes sisään laitettu Shimpan ajokengän pohja meni katki ja tuli ulos klossin reiästä jarruttaessa.

    Lähetetty 12:55, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  24. conversejen pohja kengässä on, mutta toistaiseksi on pysynyt kiinni.

    Väliin sikaflexiä, tai liquidsolea, kyl pysyy. Pohjan taittumisen kans en pysty auttamaan.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 13:09, 20.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Search with Google: