Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

harder better faster stronger eli pyöräilyn treenaustopsu

(267 posts)
  • Started 4 years ago by nalle wheelroos
  • Latest reply from k23435

  1. Mä en träkkää missään paljon muuta kuin matkaa ja ehkä nopeutta, mutta mulla on aina liikkuessa tommonen budjetti-garmin joka on tehty lähinnä terveyden ja hyvinvoinnin, ennemmin kuin huippusuoritusten tarpeisiin. Tykkään siitä että se pitää automaattista päiväkirjaa unesta, sykkeistä, arvioi kulutettuja kaloreja jne.

    Ku ajan pyörää sekä työssä että vapaa-ajalla, niin ton päiväkirjan avulla voi vähän koittaa arvailla syitä siihen miksi joskus ei kulje ja miksi joskus huvittaisi olla mieluummin kotona. Näkee miten se vaikuttaa kun kiireisiä työpäiviä tulee useita peräjälkeen.

    Useimmiten se selkein syy-yhteys löytyy kuitenkin oman fiiliksen ja edellisen yön unien välillä.

    Polkupyöriä: 5kpl
    FSA Orbit MX o-laakereita: 5kpl
    Charge Knife -istuimia:4kpl 5kpl
    Lähetetty 6:58, 15.4.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  2. SuicideHub - 23:44, 14.4.2019  » 
    Itse koen niin tarkan tehon säännöstelemisen vähä ankeeksi, ennemmin vähä tempoo mäissä välillä ja mitä milloinkin tilanteen mukaan, sopivasti säästellen.

    Just tää. Esim jonkun maltillisen nousun ottaminen vähän nopeammin, tai hetkittäinen vähän kovempi sprintti tasamaalla on eduksi mm. oman viihtymisen, mutta myös verenkierron, lihasaineenvaihdunnan sekä niska- ja hartiaseudun verryttelyn kannalta.

    Randonneuring kysyy kärsivällisyyttä mutta toiset ovat kärsivällisempiä kuin toiset. Toiset ovat myös kokeneempia kuin toiset.

    Polkupyöriä: 5kpl
    FSA Orbit MX o-laakereita: 5kpl
    Charge Knife -istuimia:4kpl 5kpl
    Lähetetty 7:07, 15.4.2019, 4 months sitten. # Login to Send PM
  3. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

    Vedin gravelpyörällä tasan 100km lenkin about 50% gravel/alfaltti samalla nopeudella kuin urbaanin 100km lenkin aeropyörällä viime vuonna.

    Tämä voi johtua vain fiksin vahvistamista jaloista, all hail gatbana.

    Lähetetty 17:21, 16.5.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  4. Paskapuhetta mutta uskotaan. Itse veikkaisin kuitenkin että gravelilla on vähemmän tarvetta hidastaa liikenteen vuoksi kuin urbaanilla asvaltilla.

    Polkupyöriä: 5kpl
    FSA Orbit MX o-laakereita: 5kpl
    Charge Knife -istuimia:4kpl 5kpl
    Lähetetty 17:24, 16.5.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  5. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

    No mun urbaaneilla reiteillä ei oo yhtiäkään valoja tai risteyksiä joissa tarvii pysähtyä, nää on tarkasti suunniteltu.

    Mutta on se totta että esim. keskuspuisto-voutila väli on aika lepposaa ajella tasasella nopeudella ilman murheita.

    Lähetetty 17:28, 16.5.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  6. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Itsellä loppui tälle vuodelle Westend-Haukilahti kesken.

    Syytän vetämistä.

    Lähetetty 20:10, 16.5.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  7. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

    Kuukauden ajamattomuuden jälkeen vetäsin n. 2h lenkin, keskinopeus pysyi mukavasti 33km/h, keskiwatit laski noin 15w ja NP 30w. Ei se kunto loppujen lopuksi laskenutkaan niin paljon kuin pelkäsin, keskisyke oli kyllä huomattavasti korkeampi ja 170bmp ylittäminen oli naurettavan helppoa.

    Lähetetty 11:04, 7.7.2019, 1 month sitten. # Login to Send PM
  8. Rosco
    Rosco
    Profiili

    Sanokaas viisaammat, että mistä johtuu se, kun useemman päivän ajelee "lujempaa" esim 200 + 100 tjsp niin tokana päivänä ei saa enää sykkeitä nousemaan? Tai ne ei vaan nouse millään. Ikäänkuin ois menny rajotin päälle.

    Aina ollu tällein ja miettiny tota henk koht rajotinta, tuskin siitä haittaakaan on mutta syytä en tiedä.

    Lähetetty 12:07, 7.7.2019, 1 month sitten. # Login to Send PM
  9. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Rosco - 12:07, 7.7.2019  » 
    Sanokaas viisaammat, että mistä johtuu se, kun useemman päivän ajelee "lujempaa" esim 200 + 100 tjsp niin tokana päivänä ei saa enää sykkeitä nousemaan? Tai ne ei vaan nouse millään. Ikäänkuin ois menny rajotin päälle.
    Aina ollu tällein ja miettiny tota henk koht rajotinta, tuskin siitä haittaakaan on mutta syytä en tiedä.

    No en osaa mäkään selostaa tarkalleen syytä, mutta noin se menee. Treenaamalla voi nähdäkseni vaikuttaa siihen, että kuinka kauas ja kovaa voi jatkaa ennen kuin tuo tapahtuu ja toki vauhtiin jota voi pitää sillä sykkeellä.

    Ylikunnossakin on vastaavaa sykkeen nousemattomuutta oireena, mutta käytännössä saman suorituksen aikana ei kuitenkaan saa varsinaisesti semmoista aikaan, väsymystä vain. Mutta ei se pelkkää alamäkeä ja uupumista kuitenkaan ole, vaan mukautumistakin. Pitkän suorituksen aikana jossain vaiheessa glykogeenivarastot tyhjenee ja alkaa polttaa rasvaa. Se toimii vain matalammilla sykkeillä. Samalla kroppa toivottavasti mukautuu suoritukseen ja tuottaa matalammalla sykkeellä enemmän tulosta, kuten esim. tällä ultrajuoksijalla:

    Another interesting observation has been the pulse/hart-rate change. Before this run I would with 200 to 250km training pr. week have about 120 beat pr. minut (bpm.) when doing a pace like 6 min./km. The first 2 months of the run it was the same or a bit elevated to 125 bpm. But after about 4 months or around 7000km it began declining graduately. After about 8 months it reached a steady level of 65 – 85 bpm. at 6 min./km. (!)

    https://planetultramarathon.wordpress.com/2005/04/26/the-20000km-report/

    Tässä vastaavia huomioita parista pitkästä yksittäisen päivän pyöräilystä:

    Conclusions: A substantial decrease (10% every 10 hours) in the HR response is a general cardiovascular feature of ultramarathon cycling, suggesting that the ultraendurance threshold lies at about 70% of HRmax in elite ultramarathon cyclists.

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1724738/

    Take home message
    The exercise intensity of ultraendurance cycling is moderate. A pronounced decline in the HR response is a specific cardiac feature of ultraendurance exercise.

    https://bjsm.bmj.com/content/37/1/89

    Lähetetty 10:30, 8.7.2019, 1 month sitten. # Login to Send PM
  10. Rosco
    Rosco
    Profiili

    Joo, tää on mielenkiintonen. Tässä esim oma HR käyrä tän vuoden HSH:lta: Eka pätkä kääntöpaikalle km 340 meni sykealueet vaihdellen, huiput n. 190bpm ja sit takas kääntyessä steady alle 140 bpm. Toki siinä on myös yö, että kroppa varmaan autonomisesti jo vähän lataustiloissa.

    Näitä on ollu ihan hauska seurailla ku nyt alkanu pitelee tota sykevyötä pidemmillä matkoilla.

    Lähetetty 11:12, 8.7.2019, 1 month sitten. # Login to Send PM
  11. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

    Pitäis saada voimadataa kans, muuten toi syke ei oikein kerro mitään. Mikä on maksimisyke mitä voit tunnin ajan ylläpitää, entä kun mennään tunnin yli? Se kuinka paljon ajat edeltävinä päivinä vaikuttaa sykkeeseen kanssa sillä veriarvot muuttuvat jos olet muutaman päivän ajamatta.

    Lähetetty 17:23, 8.7.2019, 1 month sitten. # Login to Send PM
  12. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

    Onko kellään muulla ongelmia palleakivun kanssa kun vetää täysii >30 min esim. aika-ajossa? Toinen ongelma on nenän tukkoisuus jos ei sitä jollain härvelillä pidä auki, onko ketään käynyt lekuroimassa ilmateitä suuremmaksi?

    Lähetetty 21:54, 28.7.2019, 3 weeks sitten. # Login to Send PM
  13. netspider
    netspider
    Profiili

    Tahmatassu - 21:54, 28.7.2019  » 
    Toinen ongelma on nenän tukkoisuus jos ei sitä jollain härvelillä pidä auki, onko ketään käynyt lekuroimassa ilmateitä suuremmaksi?

    räkää alkaa aina vuotaa kun täysilläkovaa ajelee ja tukossa on ainakin toinen puoli. toisaalta ainakin itse ryhdyn automaattisesti hengittämään suun kautta jo sen verran alhaisilla sykkeillä, että ei ole häirinnyt.

    Kun ajat, aja!
    Lähetetty 21:31, 1.8.2019, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  14. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

    Joo, mutta tarkoitus onkin saada hengitettyä molempien kautta samaan aikaan, räkälimojen kannattaa antaa vaan valua pyörän päälle :D

    Lähetetty 21:37, 1.8.2019, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  15. jiima
    jiima
    Profiili

    Tahmatassu - 21:54, 28.7.2019  » 
    Onko kellään muulla ongelmia palleakivun kanssa kun vetää täysii >30 min esim. aika-ajossa? Toinen ongelma on nenän tukkoisuus jos ei sitä jollain härvelillä pidä auki, onko ketään käynyt lekuroimassa ilmateitä suuremmaksi?

    Palleakramppia ehkä? Hengitystekniikkatreeni saattais auttaa. Esim jooga, yms.. Keskivartalonhallinta auttaa myös noihin vaivoihin, jos on pyöräilijälle tyypillisesti vatsatlihakset heikommat suhteessa muihin.

    Nenä/korvalääkäri osaa sanoa, onko ontelot normaalit.

    Itellä ollu vastaavia ongelmia, joten sikäli tuttua. Oma nenu oli murtunut penskana, joten piti oikoa sen takia. En kyllä huomannu suurta eroa, vaikka olikin melko tukossa.

    Palleakramppaamiset on toennu itellä noilla em. keinoilla.

    Lähetetty 15:42, 3.8.2019, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  16. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Sieraimet toimivat vuorotellen. On siis aivan normaalia, että tuntuu toispuoleista tukkoisuutta.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 17:47, 3.8.2019, 2 weeks sitten. # Login to Send PM
  17. k23435
    k23435
    Profiili

    Richie Porten eilinen treeni:
    11 x Madonen huipulle 271 km / 9000m vertikaalista / vähän yli 14 tuntia.

    Porte ei päässyt tämän vuoden Tourilla top-10 joukkoon...

    Lähetetty 15:30, 4.8.2019, 2 weeks sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: