Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Erot herkkyydessä, rullaavuudessa jne. - huomaako ihminen?

(217 posts)

  1. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Laitetaanpa pitkästä aikaa ihan pyöräilyaiheinen lanka tulille.

    Sain päähäni ajatuksen, kun laskin 35 mm krossikumien paineita pistosuojamielessä, koska oli tullut ihan levottoman paljon flättejä 60 psi paineilla. 40 psi on hieman tahmeampi asvaltilla, mutta työmatkan varrella poluille poiketessa taas rullaa paljon paremmin.

    Minkähänlaisia eroja sitä polkemisvastuksessa ylipäätään erottaa? Pienikin herkistely laakereiden, rullaavampien renkaiden ym. suhteen voi auttaa säästämään energiaa pitkällä matkalla, mutta kuinka iso osa X vs. Y -vertailuista on pääasiassa placeboa?

    Tämän epätieteellisen mutu-avauksen perässä sana on vapaa omille kokemuksille ja tieteellisille sekä vähemmän tieteellisille tutkimuksille.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 13:53, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  2. Eikös vierimisvastuksen testaaminen empiirisesti suhteessa paineeseen ole helppoa? Menet mäen päälle nollakohtaan, ja lasket pyörällä niin pitkälle kuin vauhtia riittää ja vedät liidulla viivan maahan.

    Sitten toistetaan sama temppu (Mielellään toki pari kertaa samoilla paineilla) paineita laskien/nostaen.
    Katsotaan paljonko etenemässä on eroa.

    Paineita on helppo muuttaa, muuta rengastukseen/laakereihin liittyvää ei niinkään.

    Ei kyllä kiinnosta niin paljon että jaksaisin testata tuotakaan.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 14:02, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  3. Vaihdoin maravintterit kesärenkaisiin. Huomasin eron.

    Lähetetty 14:13, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  4. En ole vielä lukenut tätä -How to increase your speed: All about rolling resistance- artikkelia, mutta saksalaiset salee tietää. Vai onko tää saksalainen tutkimus. En oikein tiedä. Lukemalla varmaan selviää parikin juttua kuitenkin.

    pt
    Lähetetty 14:25, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  5. peltsip
    peltsip
    Profiili

    negaatio - 14:13, 18.12.2014  » 
    Vaihdoin maravintterit kesärenkaisiin. Huomasin eron.

    eikös tuo vaihdos ole luokkaa -2000g pyörivistä massoista? ja silloinkin selkeimmin ero taitaa tuntua pyörän käsittelyn kanssa, ei tasaisella eteenpäin polkemisen kanssa?

    gpxgxp leiriin laskuri count 22.4.2017 = 100+100+10+160+30=400e
    Lähetetty 14:30, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  6. qlt
    qlt
    Profiili

    negaatio - 14:13, 18.12.2014  » 
    Vaihdoin maravintterit kesärenkaisiin. Huomasin eron.

    Dat feel. Kevään merkki ja olo mitä kevein.

    Viimeks pakastuessa tiputtelin paineita contin cx renkuloista kuudesta barista neljään. Pito parani, mut tahmeemmaks muuttu.

    Varmaa kovemmat jätkät huomaa jo pienetki erot. Nollapostaus.

    thefootdown - 13:55, 5.9.2014
    I was under the impression that the members of this forum were nice helpful people.
    Lähetetty 14:53, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  7. Kaktus
    Kaktus
    Profiili

    pabs - 14:25, 18.12.2014  » 
    saksalaiset salee tietää

    Mahdollisesti liittyy aiheeseen, tuolla pdf:ssä 26" -maastorenkaiden mitattuja vierintävastuksia. Ketjun ensimmäisessä viestissä kerrotaan mittausjärjestelystä.

    Lähetetty 14:59, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  8. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    Odie - 14:02, 18.12.2014  » 
    Eikös vierimisvastuksen testaaminen empiirisesti suhteessa paineeseen ole helppoa? Menet mäen päälle nollakohtaan, ja lasket pyörällä niin pitkälle kuin vauhtia riittää ja vedät liidulla viivan maahan.
    Sitten toistetaan sama temppu (Mielellään toki pari kertaa samoilla paineilla) paineita laskien/nostaen.
    Katsotaan paljonko etenemässä on eroa.
    Paineita on helppo muuttaa, muuta rengastukseen/laakereihin liittyvää ei niinkään.
    Ei kyllä kiinnosta niin paljon että jaksaisin testata tuotakaan.

    Tämä metodi ei toimi koska:

    1. Pitäisi pystyä ajamaan täsmälleen samaa linjaa koko matka, tienpinnan epätasaisuusen vuoksi.

    2. Pitäisi pystyä ajamaan täsmälleen samassa asennossa koko matka ilmanvastuksen vuoksi.

    3. Pitäisi olla täysin tuuleton päivä ilmanvastuksen vuoksi.

    4. Pitäisi pystyä lähtemään liikkeelle ilman alkuvauhtia ja ilman mitään horjumisia joka kerta.

    5. Mitä muuta vielä?

    Tietysti, jos erot ovat suuria, ne tulevat tälläkin metodilla esiin, mutta silloin ne lienevät tasamaallakin havaittavissa.

    Kiinnostava aihe, kertokaa lisää!

    Lähetetty 14:59, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  9. peltsip
    peltsip
    Profiili

    entä jos renkaat tyhjenee itsekseen mutta kuski ei tiedä? muuttuuko meno raskaammaksi vai ei?

    gpxgxp leiriin laskuri count 22.4.2017 = 100+100+10+160+30=400e
    Lähetetty 15:00, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  10. Kun pakastuu ja tulee lunta/loskaa/jäätä, pudotan cx renkaiden paineet 4barista 2bariin.

    Muistakaa, että kun näitä rullaavuuksia mittailee täytyy myös ottaa huomioon kuskin paino. Mä pystyn aika huoletta ajaa 2bar renkailla melkein missä vaan. Krossia yleensä 1.5baria -edessä ehkä vähän vähemmän. 90-kiloinen henkilö ei ehkä pystyisi.

    Maantierenkaat pumppaan maks 6bar.

    Edit. Itse painan yleensä 50jtn-60kg väliltä

    pt
    Lähetetty 15:03, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  11. Top Dog
    Top Dog
    Profiili

    Kuin paljon pabs painat?

    suihkurouva - 22:32, 6.10.2016  » 
    istuminen on uus tupakointi
    Lähetetty 15:05, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  12. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Tuommosta epäluotettavaa tosielämän rullailutestiä randoprofeetta vähän koittanut tehdäkin, esim. tossa.

    Jännä, se illuusio, kuinka kapeet renkaat kovilla paineilla tuntuu nopeammilta, vaikkeivät ole.

    Laakereiden vaikutus taitaa olla aika pieni, jos eivät rikki ole.

    Lähetetty 15:44, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  13. mannine
    mannine
    Profiili

    Eipä ole pdf mukaan furi fredissä ja ust ralphissa rullaavuudessa eroa.

    painossa kylläkin 290g vs. 667g

    hmm...

    jostain pitäis keksiä frediä nopeemmat nakit

    alerandon sweetspotti on 32psi

    Natural Born Käppä
    Lähetetty 15:55, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  14. peltsip
    peltsip
    Profiili

    mannine - 15:55, 18.12.2014  » 
    Eipä ole pdf mukaan furi fredissä ja ust ralphissa rullaavuudessa eroa.
    painossa kylläkin 290g vs. 667g
    hmm...
    jostain pitäis keksiä frediä nopeemmat nakit

    gpxgxp leiriin laskuri count 22.4.2017 = 100+100+10+160+30=400e
    Lähetetty 15:56, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  15. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Pirullinen yhtälö. Olen miettinyt ja kokeillut tätä maastokisoja varten. Perstuntumaa on, dataa ei.

    Jos renkaan rakenne on joustava ja alusta epätasainen, paineita laskemalla vierintävastus vähenee. Seuraa myös paljon muuta blissiä.

    Jos renkaan rakenne on kova ja alusta tasainen, paineita laskemalla vierintävastus kasvaa. Mutta kukapa nyt tasaisella viitsisi ajella?

    Lopputuloksena ajan matalammilla paineilla kuin useimmat. Sekä karkealla että tasaisella.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 16:08, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  16. FixiVihaaja
    FixiVihaaja
    Profiili

    Joku Sven Nys on hyvä esimerkki miten 1,4 bar kulkee. Tarmacilla näyttää että menee melkein palstalla.

    Tänä kesänä, nähdessäsi sammakon, muistat FixiVihaajan.
    Lähetetty 16:28, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  17. Perus-Sultanit rullaa kivoiten päälle mutta herkkyys on noissa ohkasemmissa ihan omaa luokkaansa..

    Eiku oho, tää oli jotain pyörähommia..

    Paan nyt tänne, mutta mua on askarruttanut tää krossirenkaiden ja tappajasepelin yhteydessä nyt usein mainittu, että "vähensin paineita ja ongelma helpotti".

    Oma empiria on jotenkin täysin päinvastanen, varsinkin ~25mm kumeilla, mutta mun mielestä noilla 30mm nappuloillakin - pehmeät kumit imee terävät kivet paljon herkemmän tuntusesti sisäänsä. Ja sit tietty snakebitet, mutta ne onkin jo toinen juttu.

    Oispa faktaa.

    Lähetetty 16:57, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  18. Retku - 14:59, 18.12.2014  » 

    Odie - 14:02, 18.12.2014  » 
    Eikös vierimisvastuksen testaaminen empiirisesti suhteessa paineeseen ole helppoa? Menet mäen päälle nollakohtaan, ja lasket pyörällä niin pitkälle kuin vauhtia riittää ja vedät liidulla viivan maahan.
    Sitten toistetaan sama temppu (Mielellään toki pari kertaa samoilla paineilla) paineita laskien/nostaen.
    Katsotaan paljonko etenemässä on eroa.
    Paineita on helppo muuttaa, muuta rengastukseen/laakereihin liittyvää ei niinkään.
    Ei kyllä kiinnosta niin paljon että jaksaisin testata tuotakaan.

    Tämä metodi ei toimi koska:
    1. Pitäisi pystyä ajamaan täsmälleen samaa linjaa koko matka, tienpinnan epätasaisuusen vuoksi.
    2. Pitäisi pystyä ajamaan täsmälleen samassa asennossa koko matka ilmanvastuksen vuoksi.
    3. Pitäisi olla täysin tuuleton päivä ilmanvastuksen vuoksi.
    4. Pitäisi pystyä lähtemään liikkeelle ilman alkuvauhtia ja ilman mitään horjumisia joka kerta.
    5. Mitä muuta vielä?
    Tietysti, jos erot ovat suuria, ne tulevat tälläkin metodilla esiin, mutta silloin ne lienevät tasamaallakin havaittavissa.
    Kiinnostava aihe, kertokaa lisää!

    Havaitseminen ja mittaaminen on kaksi aivan eri asiaa. itse näkisin nuo mainitsemasi syyt siihen, miksei mittaaminen toimi ennemminkin mittausta suoritettaessa mahdollisuuksien mukaan vakioitavina asioina. En syinä siihen metodi ei toimi, mutta mittatarkkuus ei välttämättä ole riittävä merkitsevien erojen havaitsemiseen.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 17:00, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  19. FixiVihaaja
    FixiVihaaja
    Profiili

    Tarkoitatko mittaamalla saatua havaintoa erosta, vai tuntumaa? Lause on hieman vaikeaselkoinen.

    Tänä kesänä, nähdessäsi sammakon, muistat FixiVihaajan.
    Lähetetty 17:10, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  20. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    grotto - 16:57, 18.12.2014  » 
    Paan nyt tänne, mutta mua on askarruttanut tää krossirenkaiden ja tappajasepelin yhteydessä nyt usein mainittu, että "vähensin paineita ja ongelma helpotti".
    Oma empiria on jotenkin täysin päinvastanen, varsinkin ~25mm kumeilla, mutta mun mielestä noilla 30mm nappuloillakin - pehmeät kumit imee terävät kivet paljon herkemmän tuntusesti sisäänsä. Ja sit tietty snakebitet, mutta ne onkin jo toinen juttu.
    Oispa faktaa.

    Sepelinpalan painuminen kumin sisään vaatii tietyn verran painetta. Jos kumi antaakin periksi, sepelinpala ei pääse yhtä helposti painumaan siihen. Ehkä maantienakin paineiden laskeminen vaikkapa 100 psi:stä 70 psi:n ei vielä auta, koska painetta on riittävästi sepelinpalan upottamiseksi, mutta 40 psi on jo riittävän alhainen paine. Tätäkin voisi kokeilla jollain tavalla, mutta en taida viitsiä.

    Pointtina ei ollut niinkään paineiden vaikutus rullaavuuteen vaan se, miten paljon eri juttuja huomaa ja mikä on "huomaamista". Arkiesimerkkinä vanhat dynamot 80-luvulta, sellaisen kytkemisen päälle olisi kyllä sokkotestissäkin huomannut.

    Funtsin, mikä on se wattimäärän erotus, jonka huomaa pyörittäessä.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 18:19, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  21. lnstj
    lnstj
    Profiili

    Wattien todentaminen voikin olla hankalaa. Valistunut luulija kyllä tuntee kaikenlaisia tuntemuksia pyöristään pientenkin säätöjen jälkeen.

    Blissistä puheenollen. Liika kova tärinä kovista kumeista kuluttaa watteja muuallakin kuin polkemisessa. Jos keho toimii iskunvaimentimena, niin kai sekin jotain kuluttaa.

    Mut mä oonki epäurheilullinen mukavuusajaja.

    Edit: Boldattu kohta rekisteröityi pätkittäin. Uskon, että todella pienenkin eron huomaa, jos muutos tehdään tietoisesti. Pikkuhiljaa itsekseen tyhjentyvää rengasta ei. Siinäpä King of Fixediin tehtävä. Kuinka paljon painetta laskettiin kumeistasi?

    KRM - Cogkola
    Lähetetty 21:19, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  22. User has not uploaded an avatar
    magis
    Profiili

    Mun jalkapumpun mittari näyttää ainaki yhden barin liian vähän ja pumppailin renkaita aivan ylitäyteen. Flätteja tuli hillittömät määrät. Kun tajusin pitää pienempiä paineita niin flatitkin loppu, tai ainakin harveni selvästi. Oli kyllä myös suht loppuunajetut renkaat, mutta väheni silti.

    Tässä jotain ehkä kait topikin aiheeseen liittyen jos joku ei o nähny vielä:

    http://www.bikeradar.com/gear/article/bicycle-tires-puncturing-the-myths-29245/

    Lähetetty 22:09, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  23. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Kumien paineiden arviointi onnistuu varmaan puristelemalla tai pyörän päälle nojaamalla paremmin kuin pelkästään vierintävastuksesta päättelemällä.

    Meinaan tietyn paineen saavutettuaan kumi kyllä kovenee ihan helvetisti, mutta ei vieri pätkän vertaa paremmin. Toisaalta kumi saattaa hyvinkin matalilla paineilla vielä rullata ihan OK.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 23:16, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  24. mannine
    mannine
    Profiili


    ilmeeni kun tuntee 57/559 vs. 47/622 välisen eron tuolla pihalla tällä kelillä

    Natural Born Käppä
    Lähetetty 23:38, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  25. Huomaatteko mitään eroa cantit vs levarit? Sateella itse huomaan ainakin. En tosin ole mitannut.

    Lähetetty 23:41, 18.12.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: