Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Projekti: XB3 single speediksi

(43 posts)
  • Started 5 years ago by Harrihyt
  • Latest reply from Koivulan dynamo

  1. Ostin naapurilta tälläisen neuvostopyörän josta on tarkoitus talven mittaan tehdä mun ensimmäinen konversio.
    DSC_2287 by hhkahdeksankaks, on Flickr.

    Koska pyörä on todella vähän ajetussa kunnossa, on sinkulointi aikomus tehdä siten että tämä on vielä palautettavisssa alkuperäiseen kuntoon. Eli vaihtoon menee ainakin takakiekko ja koko voimansiirto. Myös ultra-painava kiilakeskiö kampineen vaihtuu edes pienen painonpudotuksen toivossa nelikanttiseksi - homman tekee haastavaksi Raleigh-standardin kierre 1-3/8" ja 26tpi. Ajattelin etsiä nelikanttikeskiön josta saa kupit irti ja sorvata sille uudet oikealla kierteellä.

    Pienellä budjetilla tätä on aikomus tehdä, koska en ole koeajanut pyörää lainkaan enkä tiedä miten sopiva runko on, mutta vähän harrastus jo lähtee käsistä ja tuli tilattua uudet kiekot sekä kammet..

    Lähetetty 21:11, 3.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  2. Nelikanttiakseli melko varmasti sopii noihin kiilakeskiön kuppeihin sellaisenaan. Ei tarvii sorvata mitään.

    Knit Fast. Dye yarn.
    Lähetetty 21:24, 3.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  3. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    http://sella-berolinum.de/fahrrad-teile-/innenlager/1223/yst-innenlager-ohne-gewinde-68mm-div-laengen?c=36
    jäisiköhän väljäksi?

    Lähetetty 22:04, 3.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  4. mustAfa
    mustAfa
    Profiili

    Ootko varma että on raleign-standardi? Kaksi XB3:sta oon nähnyt ja keskiöittänyt ja joissa on sveitsi-standardi, sekin suht harvinainen.

    neliskanttiakseli vanhoissa kupeissa voi toimia, ei kuitenkaan mikä tahansa akseli. Itse etsittiin jostain 30 ehdokkaan joukosta sopiva

    lane changin' chain swangin'
    Lähetetty 23:38, 3.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  5. Omassa taas meni ihan perus BSA-keskiö. Start shosse/ Старт шоссе.

    Lähetetty 23:45, 3.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  6. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Kummassakin mun käsiin päätyneessä XB3ssa on ollut brittikierteet keskiössä, tai ainakin rotsautuksen jälkeen on kiertynyt patruunat sisään kevyesti. Ohjainlaakerin kierteet sitten valitettavasti jotain muuta.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 8:41, 4.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  7. Kierretulkilla noita olen katsellut ja todennut, ettei keskiö britti ainakaan ole. Mutta nyt kun sveitsiläinen mainittiin ja tulkilla mittailin, niin tuo 1.0 millin nousu ja 60 asteen profiili sopii kierteille paremmin kuin tuumanen 55 astetta ja 26tpi. Varmaan tuosta muhvin leveydestä (70,5mm) olen päätellyt että enemmän viittaa Raleighin puoleen kuin muihin standardeihin.

    Tuo pelkkä akselin vaihto oli kanssa mielessä helpoimpana vaihtoehtona, mutta hylkäsin sen kun ei huvita alkaa etsimään sopivaa. Sitten tuumin että mun pitää tehdä koulussa koneistuksen näyttö, niin tekisi sitten jotain hyödyllistä, eikä vain paperipainoksi kelpaavaa.

    Lähetetty 14:10, 4.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  8. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Muista että esim shimanon peruskeskiöissä on vetopuoli kiinteesti rungossa, eli valitse sellanen keskiö pohjaks mikä kans sopii

    Lähetetty 14:12, 4.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  9. Vähän on päästy eteenpäin. Pyörä on nyt kokonaan purettu ja samalla maailmalta on tullut kiekkosetti, kammet ja vapaaratas. Seuraavaksi pitäisi arvioida, minkä mittaisella akselilla ketjulinja tulisi suoraan, kun takakiekko ja vapaaratas antavat 42mm ketjulinjan.

    Kammet on mallia kiina, eBay:sta löydetyt, joten valmistajalta ei varmaan lisäinfoa saa. ISO niissä on viiste ja spiderin BCD 130mm. Olisko kellään näppituntumaa noiden tietojen perusteella sopivasta keskiön pituudesta? Muhvi tosiaan on 70mm leveä ja kierre M35x1.

    Pari fotoa lopuksi ja jos kiinostaa alkuperäisen kasettinavan huollosta kuvat, niin ne löytyy flickr:stä näiden kuvien jälkeen.

    DSC_2383 by hhkahdeksankaks, on Flickr

    DSC_2384 by hhkahdeksankaks, on Flickr

    Lähetetty 20:44, 16.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  10. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Jos et löydä jotain jolla asiasta kokemusta niin paras arvaus on 107mm JIS akseli. Halvat kammet kun ei juuri ole noilla ISO viisteillä varustettuja yleensä. Jos ovat niin yleensä vähän pidemmällä vastaavalla ja toi 107mm JIS sopinee silti. Käytännössä sinkula- ja fiksikammet on 110-103 akseleilla kiinni. Takanapa antaa vapaarattaalla n. 44mm linjan. Pari milliä heittoa ei sinkulassa haittaa, ei haittaa monella fiksissäkään.

    E: Jos sulla on joku nelikantti, niin iske kiinni ja mittaa linja, mittaa akseli ja lähde siitä mallailemaan.

    Lähetetty 21:06, 16.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  11. On mulla yksi JIS nelikantti, mutta se ei ole symmetrinen enkä sen takia kauheesti luota sillä mallailtuihin tuloksiin. Kuitenkin siihen sovitin kampia ja varmistin niiden olevan ISO.
    Ja kun Josbanse mainitsit tuosta 107mm JIS akselista noille ISO-kammille, niin eikös ratas ole hyvin lähellä samassa paikassa kuin 111mm ISO-akselilla?

    Lähetetty 15:30, 17.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  12. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Voit mitata akselin ja mitata pituudet päästä laakeriin ja laskemalla selvittää sen vetopuolta vastaavan symmetrisen pituuden. En kyllä tiedä, että miten sen silmällä näkee mikä viiste, mä arvelisin silti että jis. 111mm iso on about 107mm jis kun isokampia kiinnitellään

    Lähetetty 16:40, 17.12.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  13. Sain keskiön asennusta vaille valmiiksi. Aihioksi tuli valittua Tifosin italokierteinen 111-millinen, koska siitä näki jo nettikuvien perusteella saavan molemmat kupit irti. Kiinteä kuppi lähtikin kevyesti akselin päähän lyömällä. Rakennetta tutkiessa totesin, että tähän voi suoraan tehdä sveitsiläisen keskiön kierteet: italialaisen jengan pohja on halkaisijaltaan 34.8mm ja se taas käy suoraan ulkohalkaisijaksi kun tehdään 35-millistä kierrettä.

    Kuppi vaan piti saada sorviin kiinni jotenkin ja ratkaisuna oli tehdä tuurna, johon itse kappale kiinnittyi krymppiliitoksella. Mittasin kupin sisähalkaisijan ja sorvasin siitä noin 5 millin sadasosaa suuremman akselin, jonka päähän tein vielä kierrereiän lisätukea antavaa holkkia varten.

    DSC_2494 by hhkahdeksankaks, on Flickr

    Sitten kuumensin kupin ja asensin sen tuurnalle. Jäähdyttyään alumiini kutistui alkuperäiseen mittaansa: tuurnan halkaisija on 31.07mm ja kuppi sitä pienempi - syntyi ahdistusliitos.

    DSC_2489 by hhkahdeksankaks, on Flickr

    Itse kierteiden teko eteni seuraavasti: vanha jenga pois, halkaisija 34,85 milliin, pääteura kierteen loppuun ja uusi millin nousulla olevan kierteen teko. Sitten taas lämmittämällä koko pakettia alumiini terästä suuremmaksi ja kupin sai vetämällä pois tuurnalta.

    Kokeilin kuppeja paikalleen, mutta vielä en ole porannut keskiön pohjaan reikää, joten lopullinen asennus saa vielä odottaa. Hyvin nuo kuitekin tuntuivat sopivan. Ketjulinja jäänee jokusen millin ulommas, mutta jos se tuntuu haittaavan voin tehdä kiinteän kupin sisään pienen spacerin jolla partuuna liikkuu kohti ei-vetopuolta.

    DSC_2497 by hhkahdeksankaks, on Flickr

    DSC_2480 by hhkahdeksankaks, on Flickr

    Lähetetty 12:12, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  14. Lanssi
    Lanssi
    Profiili

    Tekemisen meininki!

    Lähetetty 12:14, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  15. vanttera
    vanttera
    Profiili

    AAAAAAAAAAHHHHHHHHHH

    kowa

    "Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 12:17, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. qlt
    qlt
    Profiili

    Huh. Osaajat osaa jne

    thefootdown - 13:55, 5.9.2014
    I was under the impression that the members of this forum were nice helpful people.
    Lähetetty 12:20, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. Todella hienoa työtä.

    skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

    " I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 12:20, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. Huhhei, respektiä tekemiselle. Jälki on kyllä hienon näköistä.

    Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 12:22, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Eikös italokeskiö ole leveämpi kuin sveitsi (italo 70 milliä, sveitsi 68) eli käytännössä vastaa vetopuolelta 110 millistä akselia ja ei vetopuolelta 112?

    Lähetetty 12:23, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. mutta vähän harrastus jo lähtee käsistä ja tuli tilattua uudet kiekot sekä kammet..

    Heleposti.

    Hieno tekemisen meiningi ma sanon. Hyvän mielen ketju;D

    Lähetetty 12:41, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. Tässä on joku mutantti 70mm leveä muhvi 35x1 kierteellä. Siksi myös italo alkuperäisenä aihiona.

    Lähetetty 12:41, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. josbanse
    josbanse
    Profiili

    No sittenhän keskiöasia on klaarattu. Parin millin heitto kammissa eri puolilla ei varmaan oo havaittavaa vaikka tarttis keskiötä vähän sivusuuntaan liikuttaakkin.

    Lähetetty 12:55, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Harrihyt - 11:12, 13.1.2015  » 

    Aikasta pitkälti tota kierrettä tossa. Noissa vanhoissa keskiömuhveissa ei aina oo työstetty kierteitä kovin pitkälle, kun perinteiset teräskupit on olleet paljon lyhkäisempiä kuin nykyiset kasettikeskiöiden kupit. Toi ilmeisesti kuitenkin kiertyy ihan pohjaan saakka?

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 13:23, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  24. Ai saatana. Paska kiiltää kirkkaammin ku työpöytä. Asiallinen meininki.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 13:30, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. NKOTB - 12:23, 13.1.2015  » 

    Harrihyt - 11:12, 13.1.2015  » 

    Aikasta pitkälti tota kierrettä tossa. Noissa vanhoissa keskiömuhveissa ei aina oo työstetty kierteitä kovin pitkälle, kun perinteiset teräskupit on olleet paljon lyhkäisempiä kuin nykyiset kasettikeskiöiden kupit. Toi ilmeisesti kuitenkin kiertyy ihan pohjaan saakka?

    Vasemmasta kupista puhuit? Joo se kiertysi vielä pari-kolme milliä syvemmällekin kuin tarvii. Mutta ketjupuolen kierteissä ei ollut paljon pituutta, niin sen lyhensin vain 12mm pitkäksi.

    Lähetetty 13:44, 13.1.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Search with Google: