Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Keskiö, kammet ja ketjulinja

(1274 posts)

  1. Taas sinkulaprojekti päällä ja pitäisi saada peliin uusi keskiö, kammet ja eturatas. Taakse tulee Maillardin kierteelliseen napaan bmx-ratas, kun ei taida suicide-fiksiä viitsiä laittaa.

    Onko se oikeasti niin että pitäisi pyöräkorjaamon varaston nurkalle lähteä kokeilemaan ketjulinjoja vai saanko mitenkään ennakkoon määritettyä sopivaa komponenttikomboa, hakea pois ja lyödä vaan kiinni?

    68mm brittikeskiö on kyseessä, joten vaihtoehtoja varmasti löytyy. Green biken "sarda" -sinkulakammet kiinteällä 46t-rattaalla hintaan 5€ sopis tämän projektin budjettiin, mutta myös 110mm bcd:n 46-50t rieskallekin olisi kammet plakkarissa.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 15:44, 1.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  2. hekadaleka
    hekadaleka
    Profiili

    Mulla ketjulinjan säätäminen onnistui taka-akselin racerien ja spacerien avulla: runko oli mallia vanha maantie (nieli melkein mukisematta 120mm ja 130mm levyiset akselit) ja takakiekon mukana sain edelliseltä omistajalta kaksi eri taka-akselia. Venkslasin spacerit ja racerit eessun taassun kaikkiin mahdollisiin järjestyksiin ja valitsin parhaan. Ei oo täysin suora, mutta mulle riittävä.

    Keskiöistä ja kammista mitään tietämättömänä (ja köyhänä) tää oli mulle aika hyvä vaihtoehto. Suosittelen!

    Lähetetty 17:19, 1.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  3. tya
    tya
    Profiili

    No jos ei tiedä niiden kampien eikä takanavan ketjulinjaa, ni eipä tota oikein voi laskea. Maillardin navassa voinet tosiaan siirrellä prikkoja edestakas.

    Sellaisissa tapauksissa joissa on takana napa jonka ketjulinjan tietää (esim. ratanapa 42mm) ja edessä kammet joiden ketjulinjan tietää (ratakammet tai standardit maantie 2- tai 3-lehtiset tai maastokammet) ni vois laskeskella. Kampien ketjulinjoista ks. http://sheldonbrown.com/gloss_ch.html#chainline , noista laskemalla ostin itselleni oikeanmittaisen keskiön maantiekampiin jotta sai niillä rataketjulinjan.

    Lähetetty 18:13, 1.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  4. Ostin jo Sakaen Super Custom -kammet Kumiluodista ja huomenna ajattelin hakea keskiön. 46mm taitais tulla vapaarattaalla etäisyydeksi navan keskikohdasta, jos keskelle rihataa kiekon ja spacereillä passaa kohdilleen. Ja Sheldonin taulukossa:

    Road Double: 43.5mm
    Shimano spec, measured to the midpoint between the rings.
    with typical 5 mm chainring spacing, this puts the inner at 41 mm, the outer at 46 mm.

    mut nyt tosiaan pitäisi löytää akseli, joka tuon linjan antaa. Veikkaukset on olleet luokkaa 110-113mm ja valikoima on 107-127mm. Eiköhän tämä tästä...

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 18:39, 1.8.2008, 11 years sitten. # Login to Send PM
  5. Kyssäri tähän ketjuun, kun en osuvampaakaan löytänyt.

    Voiko kierteellisessä takanavassa siirtää ratasta esim. prikkojen tai vastaavien avulla ketjulinjansäätötarkoituksessa?
    Stronglightin kampisetti vaatisi takarattaan siirtämistä 1,5mm kun on 110mm keskiöakseli. 107mm akselilla osuisi teoriassa kohdilleen speksien mukaan, mutta josko pääsis halvemmalla ja säätäis takaratasta.

    Vai, onko 1,5mm:n säätäminen jopa turhaa?

    Lähetetty 21:34, 4.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. Leonard
    Leonard
    Profiili

    Teoriassa voi.
    Mutta 1,5mm on paljon, rattaan ja/tai lukkorenkaan kierteen loppuvat nopeasti kesken. -> korkkaus + mahdollinen kolari -> loppupeleissä varmaan halvempaa vaihtaa keskiöakseli.

    Lähetetty 21:39, 4.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. rokpete
    rokpete
    Profiili

    Vai, onko 1,5mm:n säätäminen jopa turhaa?

    IMHO: On.

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 21:39, 4.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. janoinen
    janoinen
    Profiili

    mun mielestä ei kannata mennä hanuri edellä puuhun takanapaviritysten kanssa. jos aikoo laittaa kierteelliseen maantienapaan singlespvapaarattaan, ruuvaa sen kiinni, speisaa prikoilla olemassa olevan eturattaan kanssa linjaan ja loput ei vetopuolelle. sitten vaan kiekon rakennus ympärille ja se on siinä. low budget. jos työjärjestys poikkeaa edellisestä, joutuu aina polttamaan rahnaa ja käämiä

    rakastajat tykittää kovempaa
    janoinen on kaikkien sankari
    Lähetetty 22:14, 4.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. pattern
    pattern
    Profiili

    Edellämainitulla tavalla tehtäessä vanne ei välttämättä tule keskelle navan laippoja. Miten lasketaan oikeat pinnojen pituudet?

    Lähetetty 23:37, 4.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. janoinen
    janoinen
    Profiili

    pinnalaskurilla. vaikka dt swiss tarjoaa kys palvelua. toispuoleisessa, eli vaihteellisessa napaversiossa, on poikkeuksetta epäsymmetrinen flange to center mitta. jos on vaihdepakka kiinni, lyhyemmät ja pystymmät pinnat löytyy vetopuolelta. kun napa korvertoidaan singlespeed vapaarattaalle, oman kokemuksen mukaan vetopuolen flange etääntyy keskustasta. jos vanhoja pinnoja käyttää, voi olla kannattavaa vaihtaa satsi päittäin veto-ei vetopuolen kesken. sit vaan rakennat kiekon perusmetodeilla...

    rakastajat tykittää kovempaa
    janoinen on kaikkien sankari
    Lähetetty 0:35, 5.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Kannattaa nyt lyödä niitä mittoja laskuriin, saatat yllättyä miten pienillä mittaeroilla (<1mm) voi selvitä. Ts. pinnojen vaihtamiseen ei välttämättä ole mitään tarvetta.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 0:38, 5.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. janoinen
    janoinen
    Profiili

    unohtu toi sanoa. yleensä pyöristetty pinnan pituus on sama molemmilla puolilla. mutta tylsää lähteä keskittämään purkamatta kiekkoa

    rakastajat tykittää kovempaa
    janoinen on kaikkien sankari
    Lähetetty 0:42, 5.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. Kiitos vastauksista, tuskin tässä tilanteessa alan kuitenkaan kiekkoa kasaamaan uudestaan. Enkä toisaalta ala kyllä prikkahommiin/takanapavirityksiinkään.

    1. Kokeilen kampisettiä sellaisenaan nykyiseen keskiöön ja katson mihin ketjulinja IRL asettuu.
    --> Jos hyvä niin hyvä, jos huono niin...

    2. ...ostan 107mm:n keskiön
    --> Great Success!

    Lähetetty 12:39, 5.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Mulle jäi nyt hiukan epäselväksi oliko tässä tarkoitus laittaa spaceria rattaan kierteille, vai siirtää koko napaa laittamalla spacereita navan akselille? Eli oliko kyseessä vanha maantienapa ja vapaaratas -yhdistelmä vai ratanapa ja -ratas?

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 14:58, 5.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. NKOTB - 14:58, 5.1.2012  » 
    Mulle jäi nyt hiukan epäselväksi oliko tässä tarkoitus laittaa spaceria rattaan kierteille, vai siirtää koko napaa laittamalla spacereita navan akselille? Eli oliko kyseessä vanha maantienapa ja vapaaratas -yhdistelmä vai ratanapa ja -ratas?

    Spaceria rattaan kierteille.
    Problem solved enivei.

    Lähetetty 15:29, 5.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    anatti - 15:29, 5.1.2012  » 
    Spaceria rattaan kierteille.

    No siinä tapauksessa ei kiekkoa olisi sen enempää tarvinnut rihtailla. Mut 1,5 millin heittoa tulee jo eri levyisistä takarattaistakin. Nykykombolla ajoon vaan ja pähkit asiaa lisää, jos rutinat vituttaa tms.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 15:33, 5.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Kampina on Campan Record Pistat ja keskiö samoin. Keskiö on 111mm akselilla ja asymmetrinen. Onk tietoo, kuinka monta milliä tuo asymmetrisyys on?

    Kysyn siksi, että aattelin vaihtaa keskiön Philiin, jolloin luonteikas vaihtoehto olisi 110,5mm ISO. Tämä senkin takia, että sama keskiö toimii 75:n ja D-A:n kanssa, mikäli joskus tulee hinkua vaihtaa kampia. Mutta, kun tuo on symmetrinen, eli mites homma käytännössä toimii? Phililla on asymmetrinenkin malli, mutta siinä on 3mm epäsymmetria ja emmää kyllä tuossa Campan keskiössä niin isoa epäsymmetrisyyttä näe.

    Philin keskiötä saa säädettua millitolkulla kyllä, mutta mielluummin sitä hankkisi kuitenkin mahdollisimman sopivan. Onko jollain kokemusta tämmöisestä kombinaatiosta tai jostain muusta Philista Campa Pistojen kanssa?

    Lähetetty 18:00, 9.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. domppa
    domppa
    Profiili

    Sen perusteella mitä oon lukenu toi assymmetrisyys on kuriositeetti jota ei kannata hirveesti murehtia. Phil pitäis toimia ihan yhtä hyvin. Tää ei tosin perustu omakohtaiseen tietoon joten joku tietävämpi voi korjata.

    Lähetetty 21:50, 9.1.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. jooseppi
    jooseppi
    Profiili

    Onko kellään käytännön kokemusta mikä on ollut pienin toimiva välys spiderin ja chainstayn? välissä?

    Pomppis, best!

    -Anatti-
    Lähetetty 18:49, 24.1.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. Sehän riippuu aivan käytetystä rungosta ja kampi/keskiö-kokoonpanosta. Jos kaikki on oikein jäykkää niin minimaalinen väli riittää, jos letku runko ja kammet niin tarttee tietenkin enemmän.

    normaali - 11:23, 7.2.2014  » 
    Ei vittu, onko Uskaki koneteekkari? Kasvaako se isona Certiksi?
    Lähetetty 18:53, 24.1.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. Pienin välys mikä mulla on ollut oli millin luokkaa Gitanessa. ~40v vanha runko Vitus putkesta yhdistettynä nelimänttikeskiöön (<3) johti siihen että joka kerta kun polkas kovempaa niin spideri haukkas palan chainstaystä. Uusi keskiöakseli vei ketjulinjaa 1½mm ulommas joka ratkaisi ongelman suurimmaksi osaksi.

    Pursuitissa (Columbus MAX) on vastaava välys mutta ongelmia ei ole esiintynyt. Johtuu jäykemmästä rungosta. Miyatani on jotain siitä välistä ja välillä ottaa hittiä. Muissa rungoissa (=uudemmat) chainstayt ovat olleet muodoltaan erilaiset joten ongelmaa ei ole ollut.

    Riippuu ihan rungosta siis. Myös toi nelikanttikeskiö vs. ulkoiset keskiölaakerit jäykkyyshomma voi vaikuttaa.

    Lähetetty 18:59, 24.1.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. Smurf
    Smurf
    Profiili

    about 1-2 mm oman kokemuksen mukaan.

    Lähetetty 19:01, 24.1.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. jooseppi
    jooseppi
    Profiili

    Kyseessä on disko-rossini ja stronglight track 2000. Aika jämäkältä nuo chainstayt vaikuttaa kun takadroppeja puristelin läjään. Juuri tässä mietin että oisko sittenkin pitänyt hommata 119mm shimpan keskiölle AX-600 kammet kaveriksi =) Kellään tarvetta stronglighteille ja UN55 107mm ITA-keskiölle? Näin niitä oppirahoja maksellaan

    Pomppis, best!

    -Anatti-
    Lähetetty 20:50, 24.1.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    eli 107-millisellä tulee turhan lähelle ketjuputkea niin kelasit heittää vaatimattomasti 1,2 senttiä lisää akseliin?

    e. taidatkin puhua kokonaan eri voimansiirtovaihtoehdosta?

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 20:52, 24.1.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. jooseppi
    jooseppi
    Profiili

    Juu nykyinen on siis tuo un55 + SL 2000. Vaihtoehtona olis rungon mukana tullut 119mm shimppa ja siihen tyystin eri kammet eli ne AX600 maantiekammet. Niissä voisi sitten rattaan sijoittelulla koplata ketjulinjaa.

    Pomppis, best!

    -Anatti-
    Lähetetty 21:06, 24.1.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: