Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

My First Fixie

(157 posts)

  1. tya
    tya
    Profiili

    a ride down memory lane. kuva-arkistoja kaivamaan, hus.

    threadin säännöt: päiväys pakollinen, nolostuminen sallittu

    lähettien, zjeimin ja muiden oldskoolien kontribuutioita odotetaan

    Toukokuu 2006. Takakiekko ja kammet yhä käytössä. Kaulaputken pituus ja tankonauhan puute hävettää. Mun ekoissa älläreissä kesällä 2006 puutteet oli näköjään jo hoidettu:

    Lähetetty 23:22, 23.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Kerrassaan mainio aihe ketjulle! Santulta tämän ostin joskus talvella 2007, ajoin muutaman tonnin välillä huhti-elokuu 2007 ja siirryin sitten sopivamman kokoiseen pyörään. Runko elää seuraavaa eläämänsä jossain päin Turkua.

    Lähetetty 6:45, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. MikeNAS
    MikeNAS
    Profiili

    jarkko - 4:45, 24.9.2009  » 

    Kerrassaan mainio aihe ketjulle! Santulta tämän ostin joskus talvella 2007, ajoin muutaman tonnin välillä huhti-elokuu 2007 ja siirryin sitten sopivamman kokoiseen pyörään. Runko elää seuraavaa eläämänsä jossain päin Turkua.

    Kertun edessä ihastelin runkoa viimeksi muutama viikko sitten.

    Lähetetty 6:49, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Jarkon Rossin oli munkin eka maantiefiksi, sitä ennen ajeltiin Spessun Stumpjumperista modatulla vehjeksellä.

    Speksejä:

    Kiinteäksi hitsattu vapaaratas+pulttiakseli
    Modatut haarukanpäät
    Virvoitusjuomapullon avaaja satulaputkessa

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 7:09, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Kuva varmaan kertoo kaiken. 2008 juuri juhannuksen jälkeen tuli hankittua ensimmäinen fiksi. Tai olemassa olevaan pyörään muotikiekko taakse sen kummemmin fillarilla ajamisen järkevyyteen perehtymättä. Pyörä on 2007 syksyllä Helsingin urheiluvälinekirppikseltä kohtuuhintaan tingittynä ostettu.

    Tankonauhakin puuttui joko laiskuuden tai persaukisuuden vuoksi. Edellisessä tangossa, joka meni irtipoikkikatki ajossa, oli sentään gripit. Polkimet vaihtuivat muovisista jossain vaiheessa Kyläsaaresta pengottuihin metallisiin ja jossain vaiheessa sen jälkeen sain aikaiseksi laittaa polkimiin edes remmit. Pelkät remmit, ei häkkejä. Ei hyvä.

    Kahdesta Monarkistani tämä yksilö taisi päätyä Rokpetelle toisen löytäessä uuden kodin Temmiltä.

    Lähetetty 7:15, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. Keba
    Keba
    Profiili

    2008 keväällä vähän ajettuna ostettu Pista, alunperin työmatkoja varten, mutta kovasti sillä tuli ajettua liki kaikki ajot järkevillä etäisyyksillä. Palveli hyvin liki orkkiosilla, lähinnä vaihdettu rengasta ja tankonauhaa.

    Parisen viikkoa sitten löysi tiensä uuteen kotiin ja nyt elellään fiksittömänä siihen asti, kunnes uudet partsit löytävät tiensä Briteistä ja Saksasta kotio.

    Lähetetty 7:51, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. Smurf
    Smurf
    Profiili

    En löytänyt kuvia (ovat varmaan muualla), mutta on hyvä tarina eräästä tammikuisesta päivästä 2004.

    Olin hankkinut cc-sinkulan, sinisen Chebici-merkkisen. Silloin ajettiin vielä speudonastoilla (a10) ja ne mahtuivat pyörimään rungossa. Huomasin päivän päätyttyä että kammistani puuttuu kaksi rattaan pulttia. Himskatti.

    Oikeastaan ensimmäinen kiinteäni oli Nishiki olympic royal, joka odotti kevättä.

    Siihen aikaan kotoa ei löytynyt pussillista rattaan pultteja, joten kohtalonani oli laittaa nishikin takakiekko ja kammet (ketjulinja ei olisi muuten natsannut). Yritin jarrukahvaakin laittaa kiinni, mutta eihän sellainen oikein mennyt maantie flop´n chop-tankoon mitenkään.

    Sitten piti nähdä vain unta jäisistä alamäistä, jotka päättyivät kovasti liikennöityyn risteykseen.

    Olympic royalin vei folke samana keväänä ja Chebicin möin Iigorille, joka myi sen eteenpäin. Tilalle tuli Steamroller ja viime talvena 2souls-custom.

    Jos löydän kuvia, laitan.

    Lähetetty 8:03, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. Mika K
    Mika K
    Profiili

    Oma ensifiksi oli silloinen maastofillari Surlyn KM. Talvella kun oli polkujen ajon kanssa hieman hiljaisempaa, niin poistin jarrut ja iskin kiekkoihin alle jotkut kapiat nastat ja kiinteän välityksen. Hyvin toimi työmatkakulkineena kunnes kevät koitti ja piti päästä poluille. Taisi vuosi olla silloin 2003? Voin koittaa kaivaa arkistoja löytyisikö tuosta kuvaa, vaikkei mitenkään mielenkiintoista settiä taida ollakaan.

    Seuraavaksi kesäksi pitikin sitten jotain konversiota laittaa jo peliin..

    Lähetetty 8:10, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. Syksy 2007 ja Motobecane Club.

    Kohta onkin kiintopyöräily 2-vuotis synttärit mulla, kun rattaan asennuksen päivämäärä on tarkkaan tiedossa eli 15.10.2007. Tuota ennen oli yksi aihio, jonka pistin eteenpäin kiilapulttikampien takia ja Motobecanenkin kohtuullisen nopeasti Shimano Adamas -kampien takia heti perään. Sit taloon tuli Nopsa-konversio ja Pista.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 8:19, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. 2008 alt partyjen aikana ostin kaverilta flipflopkiekon ja asentelin sen ikuisesti omistamaani monarkkiin heti maanantaina eli oisko se nyt sitten 27.10.2008? voi heittää päivällä tai parilla koska en muista päivämääristä muuta kun että synttärini osu partyviikonloppuun :)

    sittemmin vaihdoin polkimiksi bemaksiflättikset alkuperästen tappoansojen tilalle koska niihin ei saanu häkkejä kiinni ja häkit odotti ostamistaan aika kauan kunnes asensin ne joskus pari viikkoa sitten. (ei en kuollu kertaakaan fiksatessa ilman lukkoja/häkkejä)

    - kylähullu
    Lähetetty 8:26, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Eihän tosta kokoonpanosta oo kuin reilu vuosi. Aihio Aurinkotehtaalta, Bob's garagen tiirailua ja paljon hölmöjä kysymyksiä bc-helsingin palstalle. Foxcompissa alkuperäiseen 27" vanteeseen kasattu takakiekko ja kiilakammet, joiden akselin käänsin ympäri. Ketjulinja olikin edessä sitten 37 milliä.

    "I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 8:27, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Syyskuun 9 päivänä vuonna 2006 olen sähköpostien mukaan hakenut Peugeotin Oulun junasta. Kiekot hankin Velosportista ja ketjulinjasäädön hoiti Tohtori. Tää oli mun eka pyörä noin 15 vuoden tauon jälkeen.

    Tässä tämä mun eka fixie ei kyllä ole alkuperäisessä flop & chop-muodossaan, vaan jo muutaman vuoden jälkeen jarruttomana hätävararatapyöränä. Kiekot ja pedaalit siirsin Langsteriin.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 8:39, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. Ekan fiksin ostin kaupasta. Tilasin Langsterin syksyllä, mutta se saapui maahan vasta helmikuussa 2006. Vieläkin satunnaisessa ajossa tai ainakin kellarissa odottmassa hyviä ideoita. Kännykkäkuvakavalkaadi aikojen saatossa:

    Maailman törkein bullhorn:

    Stongan vaihto kesken:

    Droppi ja pari tarraa:

    Riseri ja uudet kiekot:

    Välillä valkoista osaa:

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 8:56, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. tudetski
    tudetski
    Profiili

    Hauska tämä Rossinin tarina. Hankittu Jarkolta nyt kesällä ja tosiaan nykyään Turussa leidin ensimmäisenä fiksinä:

    Hieno runko ja onneksi on aivan liian pieni mulle itselleni.

    Oma eka fiksi taas oli Olmon konversio, johon hankin rungon Afalta syksyllä 2008. Olmoon hankitut kiekot yhä käytössä Nelsonissa ja muutkin palikat vielä tallella. Runko odottaa ullakolla stemmin irroitusta ja maalausta, masiina olisi tarkoitus ottaa vielä tulevaisuudessa ajoon.

    Jos täälläkään ei nähdä Auran ja Gorgonzolan eroa, niin eipä sitten huomata varmaan, että maailma on mennyt taaksepäin.
    Lähetetty 9:02, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. mattti
    mattti
    Profiili

    tnts - 7:02, 24.9.2009  » 
    Syksy 2007 ja Motobecane Club.
    [...] pistin eteenpäin [...] Motobecanenkin kohtuullisen nopeasti Shimano Adamas -kampien takia heti perään.

    tää on myös mun eka!

    randomm tosin ehti maalauttaa sen kirkkaanpunaiseksi välissä. maali pysyy helvetin hyvin. itse olen pyörällä ajellut varmaan jotain 3-5 tonnia ja voittanut kaikki (l)ällärit, joihin olen sillä osallistunut! (grim+frostbitten itsarina 2008)

    adamakset on nyttemmin vaihdatettu pyorahuolto.comissa michen "team" kampiin ja kierteettömään YST keskiöön. tämän rungosta fiksikelpoiseksi tekevän remontin hinta oli osineen (!) 80 euroa.

    kyseessä on tosiaan ranskalaisella "club"-meiningillä varustettu retki- tai maantiepyörä, joka painaa ihan saatanasti. konversio-horreur!

    Lähetetty 9:32, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^Millaisella akselilla (viiste varmaan ISO) sait noiden kampien kanssa ketjulinjan natsaamaan? Sain vastaavat kammet edullisesti omistukseeni, mutten ole ottanut niitä vielä käyttöön.

    Lähetetty 9:39, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. Joskus talvella 04/05 hiipi mieleen tietoisuus Stringyspitistä ja meiningeistä. Muistan kun Jalle kävi tuomassa jotain vedoksia meidän toimistolle keskellä talvea ja (edellisessä elämässään kilpaa ajaneen) duunikaverin kanssa ihmeteltiin että mitä helvetin ideaa on puskea ratapyörällä kymmenen sentin sohjossa. Itse ajoin silloin maantiepyörällä, ei mulla edes muita ajokkeja ollut. Varovaisesti perehdyin netin välityksellä lähettitouhuun, pyöriin ja termeihin mutta en uskaltanut vielä rekisteröityä ja vakuuttelin itselleni etten hommaa itselleni moista trendipyörää (Transworld Stancessa = pahin mahdollinen hipsterijulkaisu oli ollut artikkeli konversiofiksin rakentamisesta).

    Syksyllä 2005 NYC-reissulla sain kuitenkin kävelystä ja MTAsta tarpeekseni tokana päivänä ja pakkohan se oli pyörä hommata. Lower West Sideltä jostain pyöräliikkeestä löytyi sopivan kokoinen Raleigh Rush Hour helpottamaan liikkumista. Kotiin päästyäni käänsin takakiekon kiinteälle – ihan vain kokeilun vuoksi – revin jarrut veks ja sahasin tangon bullhorniksi.

    Keväällä 2006 tutustuin tyyppeihin ja pooloon. Kevään ekat aurinkoiset päivät ja kadut juuri sulaneet, olin menossa keskustaan brunssille kun Santakadun kentän vierestä ajaessani Hattara huusi perään ja houkutteli pelaamaan. Paulus, Jari, Jalle, Nora ja Naamat taisivat myös olla siellä.

    ...sille tielle jäin :-)

    Myöhemmin keväällä BC:n Porvoon reissu ja kesällä ECMC joissa tuli paljon uusia tuttuja.

    Raleigh sai kesällä 2006 uuden hyvän kodin Tampereelta ja siellä taitaa olla edelleen ajossa? Tilalle rakensin nykyisen ruoskan.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 9:42, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. vvv
    vvv
    Profiili

    Kesä-Heinäkuu 2008
    Salaa fiksasin faijan vanhan kilpurin:)
    Runko koko aivan liian iso mulle, mut faija sillä hyvin ajellu vaikka on mua lyhyempi?

    Lähetetty 9:45, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. tya - 6:56, 24.9.2009  » 
    a ride down memory lane.

    Tuohon liittyen tän voisi kyllä rajata jonnekin viime vuotta kaukaisempaan historiaan! Ketä oikeesti historiamielessä kiinnostaa vuoden 2008 kokoonpanot? Ne on tuoreita ja käytännössä nykytietämyksellä koottuja pyöriä, joten niiden kuvat voisi yhtä hyvin heitellä Arvostele mun ajopeli -ketjuun kuin tänne.

    Minä tilasin Surlyn flipflop 130 mm takanavan Cyclecomponentsilta tilausvahvistuksen mukaan lokakuun lopulla 2007, teetin siitä muutamia viikkoja myöhemmin Open Sportille Cyclecenterissä kiekon. Projekti kuitenkin ryssi ja Kunigaskulkuri valmistui vasta huhtikuussa 2008, joten antaa olla.

    Asb oli ihan ainoa yksivaihdekuski, jonka tunsin jo edellisistäkin harrastuksista.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 9:47, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. Gopla
    Gopla
    Profiili

    Huhtikuu 2006 ja neitseellinen konversio ns. pientä hienosäätöä vailla.

    Lähetetty 9:55, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. markkuj, mun eka fiksi nyt sattuu olemaan syksyltä 2008 enkä varmaan ole ainoa myöhään herännyt. oikeestihan me ollaan kaikki paria lurkkaavaa ratavanhusta lukuunottamatta myöhäisheränneitä

    - kylähullu
    Lähetetty 9:59, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. ruipelo
    ruipelo
    Profiili

    Keväällä 2008 kun asustin saksanmaalla Potsdamissa, Berliinin kupeessa, innostuin fixeistä ja pyörien kasaamisesta yleensä ja päätin rakentaa fixin. Ebayn ja muutaman paikallisen kaupan kiertämisen jälkeen sain pyörän kasaan, minimibudjetilla. Heti kun pyörä oli kasassa otin siitä seuraavan kuvan, ennenkuin ajoin metriäkään. Ketjukin on komeasti kireällä! :D

    Kesän saksassa ajeltuani totesin että fixit on kivoja ja kävin Keirin Berlin liikkeestä tilaamassa kunnon rungon ja muutamia muita osia ja tein niiden kanssa paluun suomeen. Kuvan osista käytössä enää kiekot, bullhornit ja jarru. Vanhaan runkoon, josta siis maksoin 40e kiinnitin lapun "Kostenloss" ja jätin asuntola pyörävarastoon. Ehkä joku siitä jotain sen jälkeen on kasannut ;)

    ruipelo
    Lähetetty 10:14, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Ensimmäisen Rossin-konversion rakensin kasaan 2007/2008 vuodenvaihteessa. Tarkoitus oli alunperin rakentaa singlespeed, eikä fiksi ollut edes ajatuksissa, mutta kun lähikaupasta löytyi nuo jarrupinnattomat Campagnolon kehät, olikin lopputuloksena jarruton fiksi. Viilasin rungosta kilkkeet pois, putsasin ja maalasin. Vanhat osat meni aika pitkälti käyttöön ja uutta tuossa pyörässä oli lopulta kiekot, keskiö ja satula. Tuolla meni kevät- ja kesä-08, minkä jälkeen homma lähti lapasesta ja nyttemmin on siirrytty oikeisiin ratarunkoihin. Nyttemmin runko on siirtynyt uudelle omistajalle (ei muistikuvaa mihin) ja kiekotkin tuli myytyä (***kele).

    Lähetetty 10:34, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. Mika K
    Mika K
    Profiili

    asb - 8:34, 24.9.2009  » 
    Syyskuun 9 päivänä vuonna 2006 olen sähköpostien mukaan hakenut Peugeotin Oulun junasta. Kiekot hankin Velosportista ja ketjulinjasäädön hoiti Tohtori. Tää oli mun eka pyörä noin 15 vuoden tauon jälkeen.

    Memory lane yeah.

    Mä en oikein edes tiedä miksi minä tuosta pösöstä luovuin, varmaan säilytystilan ahtauden vuoksi? Muistelisin ainakin notta samoihin aikoihin olin jo saanut ittelleni kasaan sen Bianchin konversion, enkä silloin meinannut toista runkoa tarvitsevani. Noh, ei ollut ensimmäinen tai edes viimeinen vikatikki näiden kanssa.

    Nyt mulla odottelee projektina tuommoinen toinen pösö:

    Lähetetty 10:44, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. kalleman
    kalleman
    Profiili

    Nyypän vuoro. Kaverilta ostin puolessa välissä 2009 toukokuuta kyseisen bianchin sinkulan, joka frendin ja jiiman väsäämä:

    Kuukauden sillä ajoinki, ja teki mieli teki kovasti kokeilla fiksiä. Lainasin jiimalta rottafiksi-takakiekon, ja se vei mennessään. Heinäkuussa tilasin bikemailorderilta omat kiekot ja niillä mennään.

    Lähetetty 10:52, 24.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: