Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Peugeot PBN-10

(51 posts)

  1. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    Uutta pösöä työstöön (onko täällä tukiryhmää?)!

    Runko makso 30€, johon mukaan tuli San Marcon satula ja Stronglightin nelikantti kammet, suomeksi sanottuna vastustamaton diili. Runko on tottakai patonki standardeilla ja onneksi ilman elektroniikkaa. Mua saatetaan sanoa hulluks, mutta tykkään Ranskalaisten meinigistä. Niiden standardeissa ja lookeissa on vaan sitä jotain. Lisäks mun täytyy tunnustaa, että salaa toivoin rungossa olevan ranskakeskiö yms. patonki herkut. Eipähän ole liian lällyä.

    Arvelen että kyseessä on Peugeotin PBN-10 vuodelta 1979-1983. Pyörä on "entry level racing bike" 103 carbolite putkilla, eli luvassa on vähän timmimpää geometria olemassa olevaan pösöön verrattuna. Mut ei hätää, en mä tällä kuitenkaan viel Tour de Franceen lähe. Tarkoitus on vääntää tästä sinkula vähän hienovaraisemmin metodein kuin aiemmasta Peugeotistani.

    Tässä kuvat kaunottaresta:

    - Trilo

    Lähetetty 21:22, 12.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  2. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Hieno on. Näissä tän ajan pösöissä etenkin hienot maalit ja grafiikat muutenkin. Eipä tuossa kun on laakerit mukana niin varmaan tule isompia mutkia, ja niitäkin saa helposti esim. Ranskan ebaysta. Muakin kiinnostaisi sinkulaversio omasta Peugeotista, täytyy laittaa ajatus hautumaan.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 22:10, 12.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  3. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    Itselleni diilin sinetöi juurikin se, että keskiö ja headset olivat kaikkine sisuksineen paikallaan ja lähes uuden veroiset. Laakerikuulat ovat onneksi perussettiä.

    Alkuun pastellisävy vähän arvellutti myyntikuvia katsellessani. Värimaailma on kuitenkin livenä uskomattoman kaunis ja pääse erityisesti taivasalla oikeuksiinsa.

    Lähetetty 5:58, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  4. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    Sirkus - 23:10, 12.8.2014  » Muakin kiinnostaisi sinkulaversio omasta Peugeotista, täytyy laittaa ajatus hautumaan.

    En löytäny profiilin kautta kuvaa sun pösöstä. Saatoin kyllä missatakkin sen kun niin nopeasti vilkaisin. Onko linkkiä, kiinnostais nähdä millasesta laitteesta on kyse?

    Lähetetty 6:26, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  5. superpena
    superpena
    Profiili

    Pari viikkoa sitten ruuvailin kaverin vastaavaan runkoon BSA-keskiön paikoilleen. Olisi varmaan vanhankin mennyt kunnon puolesta, mutta koska ketjulinja jne.. Stemmi ja tolppa oli mallia ranskalainen.

    Kaunis runko ja väri etenkin.

    Lähetetty 8:00, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  6. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    superpena - 9:00, 13.8.2014  » 
    Pari viikkoa sitten ruuvailin kaverin vastaavaan runkoon BSA-keskiön paikoilleen. Olisi varmaan vanhankin mennyt kunnon puolesta, mutta koska ketjulinja jne.. Stemmi ja tolppa oli mallia ranskalainen.
    Kaunis runko ja väri etenkin.

    Yritin kans laittaa aiempaan pösöön BSA kuppeja, ei mennyt. Hassua että standardin sisälläkin on noin paljon variaatiota. Jotkut BSA kupit menevät, toiset eivät. Vai oliko pyörässä ihan BSA keskiö ja muuten ranskis mitat?

    Muistan lukeneeni jostain, että Peugeot taipui lopulta britti ja isokeskiöhin Reynoldsin neuvoteltua asiasta. Varmaan ajan hengelläkin oli osansa.

    Lähetetty 9:24, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  7. josbanse
    josbanse
    Profiili

    superpena todennäköisesti tarkoittaa, että rungossa on brittikeskiö. Standardin sisällä ei ole eroa. ISO-keskiöllä ei taas ole BSA:n kanssa mitään tekemistä. ISO viittaa akselin viisteeseen, BSA taas viittaa kierteisiin. Muita on ITA, Ranska, Sveitsi

    Lähetetty 9:46, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  8. RTZ
    RTZ
    Profiili

    josbanse - 10:46, 13.8.2014  » 
    ISO-keskiöllä ei taas ole BSA:n kanssa mitään tekemistä. ISO viittaa akselin viisteeseen, BSA taas viittaa kierteisiin. Muita on ITA, Ranska, Sveitsi

    Brittikeskiötä on ihan oikeaoppista nimittää ISO-kierteiseksi. Sheldon:

    B.S.A. (Birmingham Small Arms) was a major British manufacturer of firearms, and later of bicycles and motorcycles. It reached its peak in the 1920's. The standard thread sizes that B. S. A developed for its bicycles were ultimately adopted as the standard British (B.S.C.) sizes, which, in turn, were mostly adopted by the I.S.O.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 9:50, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  9. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    josbanse - 10:46, 13.8.2014  » 
    superpena todennäköisesti tarkoittaa, että rungossa on brittikeskiö. Standardin sisällä ei ole eroa. ISO-keskiöllä ei taas ole BSA:n kanssa mitään tekemistä. ISO viittaa akselin viisteeseen, BSA taas viittaa kierteisiin. Muita on ITA, Ranska, Sveitsi

    Ja lisäksi jotkin BSA kupit menevät heittämällä, nihkeästi tai ei millään Ranska keskiöön. Tällä tarkoitin variaatiota standardin sisällä. Eli eri kierre kokoja BSA kupeissa vaikka nimellisesti ovatkin samaa standardia.

    En usko että pösöllä on (ainakaan kauheasti) seka standardeilla tehtyjä runkoja, vaan joko tai. Olettaisin, että korkeintaan muutamia malleja vuosien 80-85 välillä.

    Lähetetty 9:59, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  10. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Sheldon sanoo näin "Cup diameter is slightly too large, usually won't start.
    Right (fixed) up threaded in the opposite direction." Ei mene kyllä bsa ranskaan jo sen takia, että vääränkätiset kierteet vetopuolella.

    Lähetetty 10:03, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  11. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Trilo - 10:59, 13.8.2014  » 
    En usko että pösöllä on (ainakaan kauheasti) seka standardeilla tehtyjä runkoja, vaan joko tai. Olettaisin, että korkeintaan muutamia malleja vuosien 80-85 välillä.

    Kun ISO-standardiin runkoon laittaa ranskishaarukan, niin siitä tulee on sekastandardirunko (emäputken mitat on samat ISO- ja ranskislaakerissa, ero on ruotoputkessa).

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 10:14, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  12. superpena
    superpena
    Profiili

    Trilo - 10:24, 13.8.2014  » 

    superpena - 9:00, 13.8.2014  » 
    Pari viikkoa sitten ruuvailin kaverin vastaavaan runkoon BSA-keskiön paikoilleen. Olisi varmaan vanhankin mennyt kunnon puolesta, mutta koska ketjulinja jne.. Stemmi ja tolppa oli mallia ranskalainen.
    Kaunis runko ja väri etenkin.

    Yritin kans laittaa aiempaan pösöön BSA kuppeja, ei mennyt. Hassua että standardin sisälläkin on noin paljon variaatiota. Jotkut BSA kupit menevät, toiset eivät. Vai oliko pyörässä ihan BSA keskiö ja muuten ranskis mitat?
    Muistan lukeneeni jostain, että Peugeot taipui lopulta britti ja isokeskiöhin Reynoldsin neuvoteltua asiasta. Varmaan ajan hengelläkin oli osansa.

    Juu siis ihan brittikierteellistä keskiöpatruunaa tarkoitin. Shimanon UN55 sujahti sisään ilman ongelmia. Eli ainakin kyseisessä yksilössä oli BSA kierteet keskiössä.

    OT: Muistaakseni internetin ja muiden kylillä liikkuvien huhupuheiden mukaan sveitsiläisille kierteille voi tuskalla saada ängettyä brittikeskiön. Tästä ei ole itselläni kokemusta. Kierteiden nousu ja nimellismitta taisi olla suht lähellä toisiaan.

    Lähetetty 10:25, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  13. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    josbanse - 11:03, 13.8.2014  » 
    Sheldon sanoo näin "Cup diameter is slightly too large, usually won't start.
    Right (fixed) up threaded in the opposite direction." Ei mene kyllä bsa ranskaan jo sen takia, että vääränkätiset kierteet vetopuolella.

    Oikeassa olet. Vasemman puolen Sveitsi kuppia aiempaan pösööni sovittelin, joka lähti nätisti kierteelle, mutta ei mennyt lopulta sisään puolenvälin jälkeen. millään. Tuo oikea kuppihan ei ole sitten minkään kanssa sopiva.

    Lähetetty 10:29, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  14. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    superpena - 11:25, 13.8.2014  » 

    Trilo - 10:24, 13.8.2014  » 

    superpena - 9:00, 13.8.2014  » 
    Pari viikkoa sitten ruuvailin kaverin vastaavaan runkoon BSA-keskiön paikoilleen. Olisi varmaan vanhankin mennyt kunnon puolesta, mutta koska ketjulinja jne.. Stemmi ja tolppa oli mallia ranskalainen.
    Kaunis runko ja väri etenkin.

    Yritin kans laittaa aiempaan pösöön BSA kuppeja, ei mennyt. Hassua että standardin sisälläkin on noin paljon variaatiota. Jotkut BSA kupit menevät, toiset eivät. Vai oliko pyörässä ihan BSA keskiö ja muuten ranskis mitat?
    Muistan lukeneeni jostain, että Peugeot taipui lopulta britti ja isokeskiöhin Reynoldsin neuvoteltua asiasta. Varmaan ajan hengelläkin oli osansa.

    OT: Muistaakseni internetin ja muiden kylillä liikkuvien huhupuheiden mukaan sveitsiläisille kierteille voi tuskalla saada ängettyä brittikeskiön. Tästä ei ole itselläni kokemusta. Kierteiden nousu ja nimellismitta taisi olla suht lähellä toisiaan.

    Täytyy nyt tunnustaa että saatoin kokeilla tuurnalla. Eli joo, sveitsi kuppi ottaa aika hyvin alun kierteet ja täten hämää asentajaa. Puolessa välissä jarru menee kuitenkin päälle ja nätisti kuppia ei enään paikoilleen saa. En tuolloin tunnistanut mikä kuppi on kyseessä ja ajattelin sen olevan britti/iso, tästä sekaannus. Sveitsi kupit kai ovat vähemmistöä.

    Lähetetty 10:33, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  15. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Luultavasti sulla on ollut kuitenkin se BSA koska sveitsin kierrekoko ja kupin halkaisija on sama kuin ranskalaisessa, niiden ero on ainoastaan oikean puolen kierteiden kätisyydessä

    Lähetetty 10:40, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    josbanse - 11:40, 13.8.2014  » 
    Luultavasti sulla on ollut kuitenkin se BSA koska sveitsin kierrekoko ja kupin halkaisija on sama kuin ranskalaisessa, niiden ero on ainoastaan oikean puolen kierteiden kätisyydessä

    Mutta kuten itse sanoit, niin britti on vasen eikä mene paljain käsin edes kierteille saati sitten puoleenväliin keskiön kierrettä. Muistaakseni sheldon sanoo että sveitsi voi olla tiukka ranskakierteille.

    Lähetetty 10:54, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. superpena
    superpena
    Profiili

    Trilo - 11:54, 13.8.2014  » 

    josbanse - 11:40, 13.8.2014  » 
    Luultavasti sulla on ollut kuitenkin se BSA koska sveitsin kierrekoko ja kupin halkaisija on sama kuin ranskalaisessa, niiden ero on ainoastaan oikean puolen kierteiden kätisyydessä

    Mutta kuten itse sanoit, niin britti on vasen eikä mene paljain käsin edes kierteille saati sitten puoleenväliin keskiön kierrettä. Muistaakseni sheldon sanoo että sveitsi voi olla tiukka ranskakierteille.

    Tuossa linkki Sheldonin taulukkoon, jonka mukaan Ranska-Sveitsi sekoituksessa vasen puoli on yhteensopiva. Sheldon Brown

    Tälläisessä skenaariossa, vasemman puolen mahdollinen tiukkuus voi toki johtua likaisista tai vaurioituneista kierteistä.

    Samasta taulukosta näkee myös muiden keskiökierteiden keskenäisen yhteensopivuuden.

    Lähetetty 11:01, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Sä trilo itse sanoit, että sovitit vasemman puolen kuppia. Ne ovat samoilla kierteillä. Ero on vetopuolella.

    Lähetetty 11:12, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    josbanse - 12:12, 13.8.2014  » 
    Sä trilo itse sanoit, että sovitit vasemman puolen kuppia. Ne ovat samoilla kierteillä. Ero on vetopuolella.

    Juu niin sanoin, no en tiedä sitten miksi ei kuppi mennyt paikalleen enempää kuin puoleenväliin, ehkä se lika.

    Lähetetty 11:18, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Se ei edelleenkään mennyt siksi, että brittikeskiö on erikokoinen kuin ranskis. Sveitsiläinen olis mennyt.

    Lähetetty 11:23, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    josbanse - 12:23, 13.8.2014  » 
    Se ei edelleenkään mennyt siksi, että brittikeskiö on erikokoinen kuin ranskis. Sveitsiläinen olis mennyt.

    Ai katos joo, se oikee ei mee vaan vasen menee. Sori, tässä töiden lomassa koitan postailla.

    Edit: mutta tarkoittaakohan sheldon nyt että kierteet jäävät löysälle vai akseli? Koska kiinnittäminen kaikkea muuta kuin löysää...

    Lähetetty 11:26, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. superpena
    superpena
    Profiili

    ^ Jos viittaat tähän lausahdukseen koskien ranskalaista keskiötä: "Prone to problems due to the right threaded fixed cup, which tends to unscrew itself in use." Tarkoittanee sitä, että polkiessa keskiö pyrkii avautumaan, koska siinä on oikeakätinen kierre. Eli oikean puolen kuppi avautuu kampien pyörimissuuntaan, mikä ei ole kovin hyväksi havaittu ominaisuus.

    Lähetetty 11:36, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Kierteet jää sheldonin mukaan löysälle jos laitat sveitsiläistä brittiin, toisinpäin tiukkaa.

    Lähetetty 11:38, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  24. RTZ
    RTZ
    Profiili

    "Opi lukemaan englantia setä Sheldonin kanssa."

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 11:41, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

    Tarkoitan tätä, eli kun sovittaa britti kuppia ranska keskiöön.

    35 mm = 1.378". Shell is slightly larger, thread pitch slightly finer.
    Left side may seem to fit, but will be loose

    P.s joo sori, on aika vähän unta takana ja paska päivä. Tää on menny meikän takii vähän hämmentämiseks. Silti tosin kiinnostaa, että mitä kuppia sovittelin, joka meni puoleenväliin, mutta sitten ei millään ja löysyydestä ei tietoakaan.

    Lähetetty 11:46, 13.8.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: