Yksivaihde.net » Aiheen vierestä

pikku-antti, Johan Nus ja eebinen pyöräretki.

(105 posts)
  • Started 5 years ago by pikku-antti
  • Latest reply from jake2.0

1. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

Näin kävi. Akka lähtee koiran kans johonki Nauvoon ja toverit mökille. Olin tänäkin vuonna hidas. Onneksi. Sain meinaan tänään idean lähteä eeppiselle juhannus-pyöräretkelle, jota ajattelin yrittää dokumentoida ja/tai alustaa tässä sekä toki haistella vinkkejä kokeneemmilta. Olen luonteeltani ehkä vähän erakko, joten lähden yksin. Koska päähänpistoista on helppo luistaa, ni toimikoot tää myös tsemppilankana itselle, etten jätä lähtemättä, vaikka luultavasti vähän tulee tihuttamaan. Totesin myös tänään, et varmaan myyn lähiaikoina ton pyörän pois, ni olkoot tämä matka myös ikäänkuin viimeinen yhteinen retki. Viimeinen seikkailu. Joutsenlaulu.

Idea: mies, pyörä, majoitus- ja kalastusvälineet, Suomen luonto.

Suunta: Helsingistä johonkin. En tiedä vielä mihin. Johonkin missä voi kalastaa ja on kiva ajella. Joku kauppa pitää olla ainakin matkan varrella, mut muuten mielummin keskelle metsää.. Evolle ehkä? Tai sit johonkin muualle.

Kalusto: GT Pulse, 47x18??. Satulaputkeen snadi tarakka, selkään reppu Tarakat (ja sivulaukut) varmaan eteen ja taakse, ehkä pärjätään ilman reppua, ehkä ei..

Mukaan:
    - Shortsit
    - Trikoot
    - Vaippaboxerit ja -bibsit
    - T-paitoja
    - Sukkia
    - Endura softshell -takki
    - Pitkähihanen ajo-/aluspaita, ehkä parikin
    - Ohut fleeceasu
    - Släbärit
    - Teltta
    - Makuupussi ja -alusta
    - Sissipuukko
    - Teleskooppivirveli, rasiallinen tai pari uistimia ja oheiskamaa
    - Nahkamies
    - Jeesus-teippi
    - Laastarit, haava-desi, varmaan jotain sidetarpeitaki ois hyvä olla?
    - Kaiutin
    - Vara-akku (tai aurinkokennolaturi, jos jostain sopivan löydän)
    - Hygieniatarpeet
    - Työkalut ja sisureita
    - Jallua
    - Jotain pressua/jätesäkkejä
    - Pitäisköhän olla Trangia??

(editoin tähän lisää sitä mukaa kun mieleen tulee juttuja)

Näillä ajattelin lähteä. En oo koskaan varsinaisesti retkipyöräilly, mut tollasia reilun satkun lenkkejä on tullu ajettua. Sellasta 130km/pv, +/-25km, kelailin nytkin. Onks se ihan vitusti lastin kanssa? Meneeks iha kiirehtimiseks? Ajattelin tehdä tän vähän sellasella purjehdus-mentaliteetilla, et ku köydet on irti, ni ollaan jo perillä. Ei siis jaksais hampaat irvessä polkea, enemmänkin nautiskellen. Kävin tänään shoppailee teltan, makuupussin ja -alustan. Loput melkeimpä löytyykin. Irtoremmejä vois ehkä koittaa viel jostain metskata.

En voi kieltää, etteikö Arielin uskalias matka olisi toiminut alitajuisesti innokkeena tälle matkalle jo pitkään. Dokumentointi ei tule varmastikaan olemaan yhtä tehokasta ja tasokasta, mutta vinkkejä otan mieluusti vastaan ja niitä koitan myös antaa, jos jotain ahaa -elämyksiä matkan varrella saan. Luultavasti tässä mennään perse edellä puuhun vielä useaan otteeseen...

Jatketaan tätä kunhan tilanne kehittyy..

E: voisin olla kiinnostunut lainaamaan juttuja rahaa/alkoholia/muuta hyödykettä vastaan:
    -Trangia
    -Racebladet

-varavirtalähde, mitä enemmän potkua, sen parempi.
    -19-20t ratas

Alles Gut.

RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 20:31, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  2. Speksaa YV:ltä mökkipaikka joka illaksi. Luulis löytyvän aina päivämatkan päästä.

skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

" I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 20:33, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  3. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

Odie - 21:33, 16.6.2014  » 
    Speksaa YV:ltä mökkipaikka joka illaksi. Luulis löytyvän aina päivämatkan päästä.

Jokin pieni osa minusta haluaa istua iltaisin kannon nokassa, sateen ropistessa itse kyhättyyn laavuun, kun kuuntelen Bruce Springsteenin Nebraskaa, syön hiiltynyttä ahventa tikun nokasta, hörpin jallua ja katselen väreilevää lammen pintaa. Yksin.

Lähetetty 20:38, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  4. Nebraska best!

Spoke Divider

Spoke Divider
    Lähetetty 20:42, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  5. Jallu myös ihan ok.

Messenger of Love.
    Lähetetty 20:47, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  6. spopi
    spopi
    Profiili

Ite oon suunnitellu kesän matkaa Kemijärveltä etelään, niin oivaksi avuksi olen todennut retkikartta.fi sivun, josta löytyy laavuja, kotia, tulentekopaikkoja, virkistyskalastuspaikat jne.

48/17; 44/17
    O:sälää
    M:sälää
    Lähetetty 20:51, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  7. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

^ Loistavaa, tämmöset tipsit rulee todella tarpeeseen, koska oon aivan ummikko täs hommas. Lisäksi editoin nyt aloitusviestiin pari juttua.

Lähetetty 20:54, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  8. ai että

otahan kuvia

Lähetetty 20:56, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  9. kim
    kim
    Profiili

Hyvältä kuulostaa!

Itse välttäisin reppua kaikin tavoin, varsinkin kiinteällä. Omien kokemusten mukaan hiton paljon mukavampaa ajaa, kun kamat on pyörässä.

-Wyld-
    Lähetetty 21:01, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  10. Mukaan urheilujuomaa, jauheena. Ja kimin kanssa samaa mieltä repusta. Multa saa sivulaukut eteen tai taakse tarvittaessa. Ja pyörään suosittelen lokareita, koska sataa.

Ja trangian sijaan tää ja pakki.

Get the Video Widget

skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

" I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 21:17, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  11. mannine
    mannine
    Profiili

laita kamat lattialle mitä oot ottamassa mukaan ja jätä niistä puolet pois

viisi

Natural Born Käppä
    Lähetetty 21:18, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  12. Npertj
    Npertj
    Profiili

saattaa olla tai en tiiä
    hyvä me

vakiovänkääjä
    Lähetetty 21:27, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  13. qlt
    qlt
    Profiili

Vähän aikaa ihmettelin, että eikö Johan lähekään messiin.

Jotain tän tyyppistä on ollu itelläki suunnitelmissa. Eli hengessä mukana!

thefootdown - 13:55, 5.9.2014
    I was under the impression that the members of this forum were nice helpful people.
    Lähetetty 22:06, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  14. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

jaa-a aika vitusti on tavaraa jos meinaa noilla väleillä ajella + ite kyllä laittasin myös tankolaukun ja kunnollisen tartsin juuh

tasainen reitti toisaalta saattaa mahdollistaa pidemmällekin ajamisen. raskas välitys kuorman kanssa alamäissä hyvä, ylämäissä, vastatuulessa ja suoralla ei niinkään.

itse matkasta ja pyrkimyksestä kuitenkin 100% hyvää mieltä, toivottavasti kaikki natsaa niinku pitää!

20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 22:15, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  15. presta
    presta
    Profiili

Suunnitellut päivämatkat varmasti ihan ok, kunhan pitää vauhdin maltillisena, ja kyllä se kuorma siitä vauhdista huolen pitää. Itellä pisin retki on 400km/4pv. Pärjäsin tankolaukulla ja satulatolppaantulevalla minitarakalla. Sun kamoissa ongelmallisin on teltta. Suosittelen välttämään reppua. Tankolaukku, runkolaukku, satulalaukku, niihin ahtaa mitä tarvii ja loput jättää kotiin.Kalakamat ja ehkä se teltta sitte tarakalle.
    Remmejä ja nippusiteitä kannattaa olla, niin saa kuormaa muutettua matkalla jos tavii. Nestettä ja purtavaa mukaan jos pitempi korpitaipale, itseäni yllätti kuorman kanssa kuumanapäivänä vaadittava nesteytyksen määrä.
    Varmaan hyvä reissu tulossa.

# # # Myynnissä # # #
    Lähetetty 22:34, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

Joo, tuo reppu on itseäkin vähän mietityttänyt, katsotaan nyt mitä sen kanssa tekee. Ja välit ei ole lukkoon lyöty, niitä vois tosiaan keventää ehkä vähän, kiitos huomautuksesta.
    Katotaan nyt minkälaisia kantolaitteita saan pyörään viriteltyä, voihan se olla, ettei tarvitse selässä rontata mitään?

Kiitokset supportista ja neuvoista, vastailen yksäreihin huomenna, pääsin joku tovi sit töistä, otan nyt yhen keppanan ja sit lepoa... :)

Lähetetty 23:47, 16.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. munccis
    munccis
    Profiili

Jos pikku-antin matka vie Tampereen läpi niin saat pestä täällä pyykkis, ja leivon sulle sämpylöitä matkaan. Voin myös viedä sut kannonnokkaan yöpyyn.

EDIT: niin ja Oriveden kupeessa voin majoittaa myös, oikeassa erämestassa, jossa on kaivo ja sauna

josbanse - 21:18, 23.11.2017  » 
    Onks toi myynti-ilmotus siis vitsillä laitettu?
    Lähetetty 0:26, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. Keisi
    Keisi
    Profiili

Hyvä lanka.

Ensiapuvälineet sulla jo pakkauslistalla olikin, mutta itse ottaisin mukaan vielä kyypakkauksen, punkkipihdit ja aurinkovoidetta.

Lähetetty 0:52, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

*tyrsk* itse valitsisin nyt sääkarttoja katsellessa mieluummin riskin auringossa palamiselle kuin yrittäisin varjella aurinkorasvapurkkia jäätymiseltä laukussa.

- Judda -
    Lähetetty 6:55, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

Lainaa mun juomarakkoa niin saan syyn pestä sen

Lähetetty 7:01, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

No niin! Homma e-te-nee. Pikku hiljaa.

Ostin ajohanskat, koska jostain syystä en sellaisia vielä omistanut. Myös puhelimelle teline stongaan, jos kusi lirahtaa sukkaan ja joudun vaikka navigoimaan tms... :O Retkikeitin asiakin on nyt hoidossa, lokarit samoin. Varustelistaa pitää varmaan vähän käydä läpi vielä ja ruksia tarpeettomia juttuja yli.
    Vaihdoin tänään dropin ja laitoin jarrukahvat. Lähinnä ajon kannalta, mutta eteen vois ehkä jarrunkin laittaa. Saan kivasti naapurin Otolta lainaan vähän tarakka- ja sivulaukkuhommia, joten voin sovitella niitä pyörään ja katsoa jos vaikka saisin repun heivattua matkasta kokonaan? Tai sit otan toisen, sellasen tosi köykäsen repun ja sinne vaan 3l juomasäiliö ja jotain pikkusälää. Toinen vaihtoehto on virittää satulaan pullotelineet, mut katotaan miten ne mahtuu muun setupin jälkeen.

Ostin muuten Biltemasta risereita, joten jos jollain on tarvetta ja haluaa niitä vaihdossa, ni aloituspostauksessa on taas lainatarpeita lopussa. Odiella ja Tonilla tosin dibsit, jos haluavat noita muiden kulutushyödykkeiden sijaan...

Reitti on edelleen auki, sinne Evon suuntaan voisin ehkä lähteä. Siel on paljon pieniä kivoja järviä joissa kalastella ja jos paska osuu tuulettimeen ihan huholella, ni voin ehkä vetäytyä kaverin mökille turvaan...

Lähetetty 17:53, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

Jarrun asennus smuutti muuvi. Auttaa muksasti alamäissä.

Lähetetty 18:30, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. Erik
    Erik
    Profiili

Laita ehdottomasti jarru. Jaksat polkee pidemmälle.

Jos et halua lastata sivulaukkuja täyteen, niin miksei repun kanssa ajaisi. Olen myös ajanut. En tosin enää haluis repulla pitkää siivua ajaa. Onhan se persiistä.

Fiksissä ja repussa on tietty fiilistä. Laukuissa ja sinkulassa myös.

Miulla on muuten kilon painoinen yhden miehen teltta, jos joku haluaa joskus lainata. Ajaa asian.

Juomapulloja mukaan reilusti ja kaikki pyörään kiinni. Ostitko Biltsusta myös klipsejä?

Pienten ihmisten isot retket on hyviä. Paljon kuvia ja tarinoita vaan.

En edes ymmärrä miksi hukkaatte aikaa tässä threadissa!

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 18:45, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  24. Porteur
    Porteur
    Profiili

Kahden matkoistaan kirjan kirjoittaneen viisikymppisen partahipin varsin erilaisista logistisista selviytymisstrategioista valitsisin itse Oden ennen Rämöä. Eli kevyesti ja palveluihin turvautuen, etenkin majoituksen suhteen. Viisitoista kiloa tarpeetonta tavaraa katkoo pinnoja ja hidastaa vauhtia.

Mutta täyskevyt varustus edellyttäisi että jonkinlainen sisämajoitus löytyy aina sen sadan kilsan päästä. Ja juhannus on muutenkin kriittistä aikaa palveluiden suhteen, mitään ei saa kaupasta tai kioskista kun ne on kiinni. Eikä sitä yksinäistä lammenrantafiilistä tavoita cumuluksissa (matkustajakoteja tai moottorimajoja ei oikein enää ole tarjolla).

carbone aluminium cadre titanium
    Lähetetty 19:24, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. makko
    makko
    Profiili

Erik - 19:45, 17.6.2014  » 
    Laita ehdottomasti jarru.
    Fiksissä ja repussa on tietty fiilistä.

Jarrulle joo.
    Jarruttomalla vitun painava reppu selässä ajaneena mulla fiilikset oli lähinnä jotain "paskaa" ja "ei ikinä" väliltä. Mut kai ne on niit oppirahoja.kokeiluja.

Mut jokainen tekee niinku tekee ja eihän sitä aina järjen kanssa voi tai kannata ajatella liikaa, ja ehottomasti full kipport tällasille retkille aina :)

Lähetetty 19:27, 17.6.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Aiheen vierestä

Search with Google: