Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

kierteiden rotsaus ja uuden keskiön asennus?

(36 posts)
  • Started 10 years ago by bullhorn
  • Latest reply from Kollimaattori

  1. bullhorn
    bullhorn
    Profiili

    tietääkö joku edullista paikkaa stadin alueelta mistä kannattais tämä hoitaa? vai onko jollain lainata työkaluja?

    Lähetetty 14:34, 9.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. Honza
    Honza
    Profiili

    Tikkurilan Ajomies kavensi ja rotsasi mun Raleighin keskiön. Hintaa koko operaatiolle tuli 50€.

    En tosin ole vielä kokeillut asentaa sinne keskiötä, joten en tiedä, miten on onnistunut. Uskoisin kuitenkin, että kaikki on ok. Voin suositella.

    Lähetetty 14:55, 9.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. villapaita
    villapaita
    Profiili

    Minä kävin Pyörätohtorilla, lippajärvellä.
    Aivan priimaa jälkeä tuli eikä ole natissut tai löystynyt. Mene sinne.

    Lähetetty 14:57, 9.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    Mikäs tämän "rotsauksen" tarkoitus/hyöty on? Milloin kyseinen operaatio olisi hyvä tehdä-uusi runko, vanha runko???

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 23:44, 3.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. askopee
    askopee
    Profiili

    Käsittääkseni keskiön kierteet aukee kun sieltä poistuu mahdolliset maalit ja muu töhnä. Se taas sitten helpottanee keskiön kiinnittämistä kun ei tartte väkisin vääntää, jolloin pahimmillan alkaa kierteet korkkaan.

    Uudessa rungossa varmaan voi löytyä maalia sieltä keskiön kierteistä ja vanhassa rungossa voi sitten olla rasvaa, hiekkaa ja ties mitä muuta sinne nyt pääseekään.

    "its som des top a det tue anyway im tired of bay when i hate you"
    Lähetetty 23:57, 3.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. mika
    mika
    Profiili

    Joillain valmistajilla keskiömuhvin kierteet ovat suoraan koneistuksen jäljiltä, jolloin kierteet voi olla vielä todella tiukat. Tällöin keskiötä voi joutua vääntämään oikein urakalla paikalleen, ja irrottaminen vielä vaikeampaa.
    Toki tuo rotsaus myös hyvä tapa on kierteet puhdistaa.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 0:14, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    Ts. mikäli kupit menee kierteille suoraan ja leppoisasti on turha kiikuttaa runkoa rotsattavaksi. Onkos noissa kierteissa valmistajakohtaisia eroja joka voisi kuitenkin vaatia toimenpiteen.eli vaihdettaessa keskiötä eri malliin/valmistajaan vaikka siis kyseessä normi brittikierre.

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 0:18, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Tuskin niitä niin isoilla toleransseilla tehdään, siis runkoja sekä keskiöitä, ettei puhtaille kierteille menisi keskiö helposti.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 0:33, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. Vanhuuttaan kierteet on muhineet vesi/ruoste/shaisse-liemessä aikansa ja niiden puhdistus ja elvytys on paikallaan. Usein keskiömuhviin varisee myös muualta runkoputkista irronnutta tavaraa. Yhdessä Bianchissa oli jopa vanhoja lehtiä muhvin sisällä. Kellokeskiö on suojattu muovitötsällä ja kasettikeskiöön ei vaan muuten pääse irronut muju laakereiden toimintaa haittaamaan. Mutta keskiömuhviin ja sieltä sitten kierteisiin muju pääsee.

    Rotsaaminen tehdään kierretapilla joka on kovempaa kamaa kuin mitä muhvi on. Rotsaamisessa käytetään myös leikkuuöljyä edistämään leikkautumista, se myös säästä kierretappia kulumiselta.

    edit:aiemmin kun muhvit ja kierteet tehtiin "sinnepäin" oli tarpeen tehdä viimeistelevät toimenpiteet feissaamalla (muhvien päät linjataan) ja rotsaamalla. Rungot tulivat "raakoina", kasauspajat tekivät sovitukset ja asennukset.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 0:48, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. Laku
    Laku
    Profiili

    Kyllä nykyäänkin on syytä oikaista muhvin päät, ainakin kun käyttää niitä nykyaikaisia ulkopuolisia laakereita. Cicli B:ssä oli selvä heitto kierteen ja päiden suunnikkuudessa, samaten Raptobikessa.

    Mitäs toi "...suoraan koneistuksen jäljiltä...voi olla todella tiukat", ny meinaa?

    Hmh, no siinä nytte ei oo mitään järkee.
    Lähetetty 2:18, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. Kyllä nykyäänkin on syytä oikaista muhvin päät, ainakin kun käyttää niitä nykyaikaisia ulkopuolisia laakereita. Cicli B:ssä oli selvä heitto kierteen ja päiden suunnikkuudessa, samaten Raptobikessa.

    asianmukaisen pyöräpajan perusvarustukseen kuuluu toki rotsaus- ja feissaustyökalut edelleen.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 8:54, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Nykyään suositellaan tosiaan kaikkiin runkoihin tuota päiden oikaisua joihin ollaan asentamassa ulkopuolisia laakereita. Ne on todella herkkiä hajoamaan jos keskiökupit puristetaan vinosti toisiinsa nähden. Tuskin mitään hyötyä klassisten keskiöiden kanssa tuosta päiden oikasusta?

    Lähetetty 10:37, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. Keskiömuhvi ja varsinkin emäputki kannattaa feissata niin tulee tehtyä asiat oikein ;). Emäputkista vielä semmoinen huomio että siinä ei ole kierrettä mikä ohjaisi/pitäisi kiinnittettävän osan linjassa suhteessa emäputkeen, laakerikupit saa prässättyä vinoon kun ei ole kierrettä ohjaamassa. Keskiössä taas on kierre joka pitää vanhemman ja uudemmankin keskiön linjassa. Kaikki asennukset ovat toki parempia jos kappaleet sopivat toisiinsa moitteettomasti.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 12:09, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. bullhorn - 13:34, 9.9.2009  » 
    onko jollain lainata työkaluja?

    Pikkasen ehkä myöhässä vastaus, mutta Bikepolin DIY-pajalla on keskiön rotsaus/feissaustyökalut, emäputken kalvin, haarukan kruunun feissaaja ja olikohan vielä emäputken feissaaja. 5 EUR/käynti.

    edit. Ja levyjarrukiinnikkeiden feissaaja.

    Kimi
    Lähetetty 20:24, 4.3.2011, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. Semmosta oisin kysynny, että onko Campan feissaustyökaluun yleensä ITA-standardin lisäksi mukana kierreosat BSA-kierteelle? En nimittäin löydä niitä mistään, vaikka kuvittelin että mulla on sellaiset. Mulla on lisäksi Cycluksen BSA -rotsaustyökalu, josta myös ajattelin olevan mahdollista tilanteen vaatiessa vaihtaa se kierreosa tohon feissaustyökaluun. Mutta se akseli on juuri millin kymmenyksen liian iso.

    Lähetetty 2:58, 7.3.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Onks kellää stadissa italorotsaustykalua? Rossinin ei-vedonpuoli vähän turhan tiukka..

    Lähetetty 21:09, 3.8.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  17. hvt
    hvt
    Profiili

    Sattuipas parahultaisesti ylös. Hyvin läheltä liipaten: mikä paja pystyy hoitamaan pk-seudulla italokeskiön feissauksen ja rotsauksen? Mieluiten akselilla Tapiola - Helsingin keskusta. Kivenlahden putiikissa oli vehkeet vain brittikeskiölle.

    Lähetetty 22:14, 3.8.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  18. josbanse
    josbanse
    Profiili

    Sama erityisesti stadin liikkeistä kiinnostaa.

    Lähetetty 22:19, 3.8.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  19. jlindstrom
    jlindstrom
    Profiili

    Onkos keskiö/emäputki syytä feissata ja keskiö rotsata myös cinellin uusilla rungoilla? entä missäs nuo parhaiten hoitaisi Turun seudulla?

    Don't let the bastards grind you down!
    Vältetyt hupsis-postaukset count: 1
    MASH count: 2
    Lähetetty 19:20, 15.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  20. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    jlindstrom - 19:20, 15.9.2015  » 
    Onkos keskiö/emäputki syytä feissata ja keskiö rotsata myös cinellin uusilla rungoilla? entä missäs nuo parhaiten hoitaisi Turun seudulla?

    On, näyttävät päällisin puolin hyvältä mutta ohjainlaakeri käyttäytyy oudosti jos ei sitä emäputkea työstä.

    Keskiön suhteen 50-60 mutta toisaalta kerran se vaan tarvii tehdä.

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 19:42, 15.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  21. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    Oma Vigorosa kävi Toikalla työstettävänä, koska kyllähän se työstöä vaati. Aika rosoiset oli pinnat ja maalia sisuksissa. Keskiö feissattiin vaikka ei ulkoisia kuppeja keskiössäni ollutkaan. Suosittelen!

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 19:53, 15.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  22. accro
    accro
    Profiili

    En tiiä yhtään runkoa jota ei tarvis rotsata laakereita varten, ellei sitten oo tehtaalla pyöritetty puhtaaksi. Nää on näitä töitä, mistä LBS:lle kannattaa maksaa. Myös levarikorvakkeet on hyvä avata, helpottaa jarrujen säätöä huomattavasti.

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 19:59, 15.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  23. Konsta
    Konsta
    Profiili

    marlon - 12:09, 4.3.2011  » 
    Emäputkista vielä semmoinen huomio että siinä ei ole kierrettä mikä ohjaisi/pitäisi kiinnittettävän osan linjassa suhteessa emäputkeen, laakerikupit saa prässättyä vinoon kun ei ole kierrettä ohjaamassa. Keskiössä taas on kierre joka pitää vanhemman ja uudemmankin keskiön linjassa.

    Haha. Neljän vuoden takainen mutta nyt vasta huomasin. Tosta oon kyllä eri mieltä. Kierre nimenomaan ei ohjaa palikkaa suoraan vaan se pinta jota vasten kierrettävä kappale kiristyy. Prässäys paremmin pitää palikat linjassa jos sovitus on tiukka. Toki siinäkin suora reuna on parempi kuin vino.

    e. Mikään edellä mainittu ei sitä muuta tietenkään että feissaus kannattaa aina.

    1-vaihteiset: RodagiraScottHelkamaSingularNopsa
    Lähetetty 20:06, 15.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  24. accro
    accro
    Profiili

    Hetken mielenhäiriössä meinasin tilata Hangon pyörähuollon kautta Cycluksen rotsausvälineet, mutta tulin järkiini ja käytän jatkossakin Pelagon tai Toikan palveluita ja ostan noilla rahoilla esim. kireitä lycrahousuja ja kaljaa krossien maalissa.

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 20:08, 15.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  25. Hikky
    Hikky
    Profiili

    ^^^Meinaatko siis että poran terällä huilutella korvakkeen reijistä maalit pois vai mites?

    Lähetetty 20:09, 15.9.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: