Yksivaihde.net » Paikalliset – Local stuff and events

Skeneraportti: Moskova

(8 posts)

1. kaupoi
    kaupoi
    Profiili

Vuoden jokaisena päivänä iltaviiden jälkeen Helsingin rautatieaseman laiturilta 8 voi nousta junaan, jonka määränpää on Moskova. Reilu viikko sitten nousin junaan kiinteävälitteisen polkupyöräni kanssa. Seuraavassa muutama kuva sekä muutamia huomioita työmatkapyöräilystä Moskovassa vajaan 200 kilometrin kokemuksella.

Sää Moskovassa oli nollan pinnassa, lumi oli sulanut, tiet olivat kuivat ja pestyt talven jäljiltä. Ajoin pääasiassa työmatkaa Leninskyi prospektin metroaseman liepeiltä Myasnitska-kadulle, suurinpiirtein Punaisen torin ja Leningradskyi-rautatieaseman puoliväliin.

googlemaps

Moskova-joen varressa kulkeva pyörätie on erinomainen. Se tehty vain ajeluun, mutta jos se suinkin sattuu matkan varrelle sitä kannattaa hyödyntää.

Moskova on täynnä upeita patsaita ja rakennuksia, ja oma polkupyörä kannattaa aina sovittaa samaan kuvaan.

Toisinaan Moskovassa joutuu ajamaan jalkakäytävällä. Suosittelen sitä alkuun myös foorumin puristeille, sillä kukaan ei välitä.

Kesä on tulossa, ja kuten alussa sanoin, Moskovan juna lähtee steissiltä kerran päivässä. Kesällä myös itse skenessä on varmasti enemmän raportoitavaa. Nyt skene oli vielä talviunilla.

Lähetetty 9:39, 4.4.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  2. varolevy
    varolevy
    Profiili

eiks tonne ollut joku viisumihomma joka estää spontaanit päiväkännit Venäjällä?

läskiputkiaan hipelöivä palpateekkarigen ei vaan osaa arvostaa. - ununu
    o: open pro 32h x2 kirkas, gran compe naabels pink
    Lähetetty 9:59, 4.4.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  3. ^Viisumin tarvitsee tosiaan, jos Moskovaan asti haluaa. Pietariin pääsee esimerkiksi risteilyllä viisumivapaasti oliko se nyt sitten kahdeksi vuorokaudeksi.

Piti itsekin kirjoittaa raporttia kaupungista, mutta se jäi.

Viime marras-joulukuussa tuli viimeksi asuttua Moskovassa ja varsinkin marraskuussa kun ei ollut vielä lunta kävi mielessä olisiko pyörä pitänyt ottaa mukaan sinne.

Allekirjoitan kyllä tuon jalkakäytäväpyöräilyn varsinkin kun oon sekä Pietarissa että Moskovassa nähnyt autokolarin useamman kerran ihan vierestä ja eipä tuollainen joku kymmenkaistainen tie jotenkin houkuttele.

Kahden-kolmen vuoden aikana (2010 asuin ekan kerran siellä) oon huomannut myös miten paljon pyöräily on tullut siellä suositummaksi ja infraa on parannettu ja nyt siellä alkaa olla oikeasti jo pikku hiljaa pyörätietäkin ja metroasemilla pyörätelineitä.

Lisäraporttia odotellessa:) Kauden aloitus siellä näyttäis olevan 12. päivä.

Lähetetty 10:39, 4.4.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  4. mannine
    mannine
    Profiili

juna
    venäjä

mulla ei nyt muuta tuu mieleen

Natural Born Käppä
    Lähetetty 10:52, 4.4.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  5. vasaraasialainen
    vasaraasialainen
    Profiili

Mä vietin pari vuotta sitten, Voitonpäivän aikaan, viikon Moskovassa. Lähinnä museoita kierreltiin. Pääasiallinen kohde, Kubinkan panssarimuseo, jäi näkemättä, koska meitä ilmeisesti hieman huijattiin. Mutta kyllä siellä muotipyöriin aina välillä törmäsi. Ja taisi olla jotkut maantiefillarointikisatkin, joskaan tästä kovin varma.

monikko ja kuusikulmaista kääpiötä
    Lähetetty 11:15, 4.4.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  6. Moskova kiinnosta. Siellä on tullut käytyä lähinnä aseman seudulla jatkoyhteyksiä odotellessa, mutta joskus kyllä pitäisi tutustua paremmin ja mieluiten toki pyörällä, joten kiitos raportista.

Oma kokemus jalankulkijana Venäjältä on, että kukaan, kukaan ei väistä tai hidasta, jos vaikkapa on lähtenyt ylittämään suojatietä vähän myöhässä ja valot vaihtuvat kesken ylityksen. (edit: tämä siis toki liioittelua, mutta aika tyly liikennekulttuuri tuntui kyllä olevan.)

Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 11:58, 4.4.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  7. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

mannine - 11:52, 4.4.2014  » 
    juna
    venäjä

mulla ei nyt muuta tuu mieleen

this fucking guy.

20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 12:31, 4.4.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  8. Ryöstän tämän langan kun nyt Moskovan takapihalla kuitenkin oleskelen. Tver on parin tunnin lähijunamatkan päässä Moskovasta, neljänsadantuhannen hengen kaupunki missä skene elää ja voi hyvin. Tutustuin jo ennen kieliharjoitteluun lähtöäni netin kautta pariin toimijaan (seuran nimi on fxd.tvr) jotka kutsuivat minut heti oluelle (talvella ei paljon pyöräillä). Pari kuukautta olen nyt heidän kanssaan fiilistellyt; oluella, ja vähän pyörän selässäkin.
    Eilen järjestettiin kaupungin ekat alleycatit, yleensä täällä kisataan sprinteillä, kaupunkiajoilla sun muilla. 45 osallistujaa, myös Moskovasta ja muista lähikaupungeista, ja meno tosi kova! Sääntöinä 11 paikkaa ja selfie jokaisessa paikassa, kuvat tarkistettiin maalissa. Muutama paikka oli aiheuttanut vähän hämmennystä, mutta jengi selvisi.

Kuvia, videoita varmaan myöhemmin:

Ja lisää.

Kadut täällä tietty huonot, liikenne aika normaalia, pyöräily melko sekopäistä. Kaiken kaikkiaan tosi hyvä meininki!

Get the Flash Videos
    e: vielä yksi video viimevuodelta

Roller94
    mä syön nyt juustoja, kuuntelen stoneria ja vihaan kaikkea. KAIKKEA! paitsi ehkä päihteitä.
    Lähetetty 17:24, 11.5.2015, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Paikalliset – Local stuff and events

Search with Google: