Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

Cyclocross-kerho

(472 posts)

1. Erik
    Erik
    Profiili

Kare_Eskola - 17:07, 21.11.2013  » 
    Hauskaa rossihommissa on tänä vuonna ollut seurata muutaman uuden tai uudehkon naaman kehitystä. Kisoja ajamalla oppii ajamaan kisoja. Yllättävän nopeasti. Yksi VPCX kehittää tekniikkaa ja kuntoa enemmän kuin kaksikymmentä omaa sipsuttelulenkkiä.

Koska CX-kisailu puras allekirjoittanutta viime syksynä melko kovaa takalistoon, niin laitan pystyyn topiikin tämän lajin treenaamista ja harrastamista ajatellen.

Itse haluaisin huudella seuraa lenkeille, päästä mukaan kokeneiden lenkeille, puhua tekniikoista ja harjottelusta, parantaa kisamenestystä ja ajaa cyclocrossia. Eli hyvin paljon samaa mitä Soratielenkit-topic tekee, mutta eri lajiin liittyen.

Muita aiheeseen (mm. kalustoon) liittyviä keskusteluita:
    - Yksivaihde cyclocrossia (YV-kalusto ja fiilikset)
    - CX/Monstercross/29er/Fat Bike/arvostus/speksaus/väittelylanka
    - VPCX Cyclocross-community (Suomen rossaajien FB-saitti, josta löytyy mm. kilpailut)

-

Ollaan mike d.-Mikon kanssa puhuttu tämän vuoden crossihommista pariin otteeseen ja lupauduttu ainakin toisillemme lenkkiseuraksi ja sparraajiksi (tai minä Mikon sparraajaksi).

Omalla kohdalla krossaamista on takana kolme kisaa, joihin kaikkeen oon ollut ihan ok tyytyväinen. Kivaa oli. Viimenen kisa loppu ulosajoon, enkä siinä pääsy maaliin asti. Kisoista jäi kuitenkin kaks tavotetta mieleen: 1. vähemmän kaatumista ja loukkaantumista, 2. enemmän kuntoa eli ajoa.

Loppukevennykseksi videokooste omasta krossihistoriastani:

En edes ymmärrä miksi hukkaatte aikaa tässä threadissa!

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 17:01, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  2. Erik
    Erik
    Profiili

Ensimmäinen lenkkihuutelu: Kare, tulisin todella mielelläni siun oppiin/lenkkiseuraksi, kun maa on valmis krossiin. Eli jonkunlainen opastettu lenkki krossin saloihin meille amatöörille? Onko mahdollista, kiinnostaako koulia?

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 17:05, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  3. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

Maa on aina valmis rossiin.

Mieluusti vedän lenkkejä, joiden aikana voidaan jyystää muutamaa tekniikkakohtaa. Olen paska opettaja, mutta toistot kyllä opettaa väkisin.

Olen laiska aktiivisesti huutelemaan yhteislenkkejä, joten huudelkaa te, ja tulen sitten mukaan jos sattuu sopimaan.

Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 17:15, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  4. accro
    accro
    Profiili

Mä treenaan yksin täällä Hangossa. Nähään syksyllä. Amatöör tip: peruslihaskunto kohilleen niin ei mee kokovartalohappoon kisoissa kuten minä. Auttaa itellä yllättävän paljon maastossa.

1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 17:19, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  5. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

Kannatettavaa toimintaa tämmönen pyörällä ajaminen, yhdessä tekeminen ja opastuksen pyytäminen.

Tässä vielä fiilisteltäväksi vanha lanka samasta aiheesta.

Lähetetty 17:22, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  6. Tompax
    Tompax
    Profiili

Hyvä aloitus. Tämä kiinnostaa.

Lähetetty 17:24, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  7. Erik
    Erik
    Profiili

Kare_Eskola - 17:15, 10.3.2014  » 
    Maa on aina valmis rossiin.

Tätä pelkäsinkin. Aikaisintaan tällä viikolla, viimeistään ensi viikolla ekalle lenkille.

SuicideHub - 17:22, 10.3.2014  » 
    Tässä vielä fiilisteltäväksi vanha lanka samasta aiheesta.

No kerpele. Koitin kovasti googletella, että löytyykö tämmöstä jo. Koska Googlen ensimmäiseltä sivulta ei löytyny, sitä ei siis ollu. Jatketaan joko tässä pöydässä tai siirrytään tuonne toiseen. Laitan kuitenkin tuon linkin myös aloitusviestiin.

E: Hyvää luettavaa kyllä tuossa esi-isä-topicissa :D

markkuj - 13:05, 19.9.2008  » 
    Hitto ja sorry. Multa unohtui hymiöt.
    Asiaan:
    Onko ratadroppi tuhoon tuomittu luonnon keskellä? Vai onko sillä ihan yhtä hyvä päästellä kun normidropilla? Olettaen siis että siihen ratadroppiin sattuis löytyyn toimiva jarrukahva.

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 17:28, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  8. Valtteri
    Valtteri
    Profiili

Opettaako Kare krossikoulussa pupuloikan?

Lähetetty 19:02, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  9. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

loppuviikosta vois mennä ajaa.

Lähetetty 19:14, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  10. Voisin lähteä mukaan. Kaljaa juomaan.

Being a loser is such a drag
    Lähetetty 19:32, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  11. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

haltialassa oli hyvää helppoa lajinomasta baanaa. Joku kymmenen toistoa toi pelto ympäri.

Lähetetty 19:48, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  12. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

En osaa oikeeta pupuloikkaa koska olen aina ajanut lukoilla, ja oikean pupuloikan oppii vain fläteillä. Joskus pitäis.

Mutta jotain epämääräisiä vapaan tyylin ylityksiä on kiva reenata.

Lähetetty 20:04, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  13. Jani S
    Jani S
    Profiili

Crossit kiinnostaa aina, mut tää on siis tarkennuksena joku hessojenmaan crossitreffit palsta?

(kovin vahva veikkaus että Oulussa on tänävuonna entistä eeppisempi cx kausi ettei mittään järkeä. terveisiä.)

Lähetetty 21:15, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  14. Erik
    Erik
    Profiili

Ite vaikutan ja ajan luultavasti vain Helsingissä. Siitä huolimatta tää saa miun puolesta palvella myös muiden kuin hessujen chattipalstana. Kyllä mie mielelläni luen täältä myös teidän treenipäiväkirjoja, kuvasarjoja reiteistä ja tarinoita edistymisestä.

Toivoisin, että täällä tulis puhetta myös vaikkapa ajamisen tekniikasta tai muusta lenkkiseuran huutelun ohella.

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 21:24, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  15. kmw
    kmw
    Profiili

Tämä kiinnostaa. Tulen ihmettelemään jos aikataulut sopii.

Kare_Eskola - 20:04, 10.3.2014  » 
    En osaa oikeeta pupuloikkaa koska olen aina ajanut lukoilla, ja oikean pupuloikan oppii vain fläteillä. Joskus pitäis.....

VPCX-Loppi -kinkereissä Eppu voisi pitää bh-workshopin.

Kapteeni: "Ei sitä pyörää internetissä ajeta"
    Lähetetty 22:29, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

Joo Eppu. Osaa ajaa ja osaa opettaa.

Ainoa oppi mitä minä olen saanut on ajaa parempien perässä vähän liian lujaa. Siinä oppii paljon ja turhautuu siitä mitä ei opi. Sen turhautumisen voimalla menee sitten yksin metsään ja jyystää jotain paikkaa kunnes menee.

Sillä konstilla olen tosin oppinut bunnyhoppaamaan väärin ja kanttaamaan väärin.

Lähetetty 22:36, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. mike d.
    mike d.
    Profiili

Jes! Krossihommia tuli kokeiltua viime syksynä sillä asenteella, että saisi pidettyä edes jonkinlaista ajotuntumaa ja motivaatiota yllä kesän ja aurinkoisten päivien jälkeen. Enpä silloin arvannut (tai no vähäsen kyllä), että kyseessä onkin julma pyöräilyn laji. Heti kättelyssä opin, että se kenelle jää pelin lopuksi kortteja käteen on paskahousu.

Pakko myöntää, että krossailufiilistä nosti ankarasti myös erinomaisesti järjestetyt kisat ja innostavat kanssakilpailijat ja yleisö! Kaupungilla pyörän kanssa sähläämiseen ja taksikuskien solvauksiin verrattuna mutalammikossa rämpiminen (megafoniinkin) huutavan yleisön kannustamana on aikalailla mieltä ylentävää toimintaa. Ja kuten Kare tietää kertoa, kisoissa oppii niin paljon.

Porukalla ajaminen on mieluisaa ja kahden miehen junaan sopii monta vaunua lisää. Ehkä erotuksena soratielenkkeihin olisi hauska löytää haasteellisempaa ja kenties opettavaisempaa näkökulmaa kapoisilla nappulakumeilla ajeluun. Eli vähän niin kuin treeniä. Omalta osaltani olen kehno liidaamaan tällaisia tolkuttoman huonon reittituntemukseni takia, mutta olen mieluusti kirittäjänä/kiritettävänä ja näyttämässä sitä huonoa esimerkkiä. Lyhyesti sanottuna haastava ajaminen kiinnostaa.

toiset fittaa, toiset ajaa
    Lähetetty 22:58, 10.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. Smurf
    Smurf
    Profiili

Kiva, että kaikenlaisesta pyöräilystä kiinnostuneita on. Cyclocross on tietty helpoin tapa lähentyä mm. maastopyöräilyn kanssa, vaikkakin itse en niin välitä cyclocrossin "lajinomaisesta" miljööstä eli pelloista ja soista.

Lappu rinnassa ajelu on tietysti ihan yhtä paljon oikein kuin show-pyöräily ja kivaa voi Suomen cyclocross-tavassa pitää muullakin tapaa kuin kisanaamalla ja oksennuksella sekä sijoituksien laskemisella.

Eikä siis kannata heittää kirvestä kiveen jos ei pärjääkään kisassa ja jos pärjää kandee katsella muitakin "tapoja" ajaa.

Pääpointti on hauskuus.

Tässä Transitionin mainosviteo moisesta, mikä kiteyttää asian.

Get the Flash Video

En tiedä tuleeko niinkään huudeltua täällä, jottei kukaan saa vääriä käsityksiä ja kuole polulle, mutta itse aion 'Rollerilla kohkata keskuspuiston polkuja lähitulevaisuudesta.. mutta saattaa olla että siitä tapahtuu huutelu maastopyörä-topikissa.

Polut valmistavat teknisen ajon kannalta tietyllä tapaa melko hyvin kaikkeen mitä esim. VPCX heittää eteen ja tapana on jäädä hinkkaamaan siistejä (ja hankalia) paikkoja, koska ajamalla mennään.

Keep it true.

Lähetetty 7:32, 11.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

huomenna? torstaina? sunnuntaina?

Lähetetty 16:16, 11.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. Kalenterikisoja ei näytä olevan kuin kaksi. Kontulassa saa jalat hapoille, mutta reitti on pääasiassa hiekkatietä. Viime syksynä harrastesarjassa taisi olla suurin osanotto. Ens kerralla pitää muistaa ottaa omat hakaneulat mukaan.. SM:t on Tampesterissa. Eipä voi muuta sanoa kuin, että onneksi on VPCX ja HEL CX. Se nimittäin vaan on niin, että krossi on parasta silloin, kun ajetaan numerolapun kanssa, vaikka ei edes olisi sen kummempia tavoitteita kuin itsensä voittaminen.

Mua kuitenkin kiinnostaa kaikenmoinen krossaaminen, kunhan toi kaatumalla telottu peukku tosta luutuu.

Siihen asti mentaaliharjoittelen SVENNESS:ien parissa.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
    Lähetetty 21:45, 11.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. Erik
    Erik
    Profiili

Sunnuntaina voisin lähteä krossaamaan. En aamusta, enkä aamupäivästä, mutta iltapäivästä.

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 22:18, 11.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. Welho
    Welho
    Profiili

Mukava topic. Krossiajo on kivaa, toisinaan se tuntuu jopa parhaalta tavalta harrastaa pyöräilyä. Tulen lenkeille varmasti mukaan!

Viime syksynä ei tarvinnut kyllä juuri harjoitella Helsingissä koska näitä harrastetapahtumia oli lähes joka viikonloppu. Kuten Stenu sanoi niin kannattaa muistaa HELCX tapahtumat ehdottomasti! Ne ovat mielestäni huomattavasti helpommin lähestyttäviä kuin VPCX jota kävin salaa harjoittelemassa ja ihmettelemässä aika monena vuotena ennenkuin osallistuin itse leikkiin.

Lähetetty 22:30, 11.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. Erik
    Erik
    Profiili

Kyllä kilpailut on ehdottomasti tän lajin suola ja suolet!

Syksy on kyllä hyvää aikaa. Mut katotaan, josko sitä tulis kesälläkin käytä metsässä polkemassa.

E: Niin joo, sunnuntaina saattaa olla niin paljon lunta, ettei krossata..

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 22:32, 11.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  24. Työmatka cyclocrossia http://instagram.com/p/lbp7z_BU-P

Eternal love #poloniumfin
    Audi & Canyon = BEST
    Lähetetty 8:29, 12.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. ^ Tässä myös:

Get the Flash Video

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
    Lähetetty 11:16, 12.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

Search with Google: