Yksivaihde.net » Projektit

Monark Sport Racer

(43 posts)
  • Started 5 years ago by 111henkka
  • Latest reply from 111henkka

  1. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    Inspiraation saan tälläisistä, siitä en tiedä onko tämän pyörän rakentamisessa järkeä monenkaan mielessä , mutta kokeillaan.
    Projektia saa haukkua niin paljon kun huvittaa, ja mielipiteitä toivoisinkin.
    Sanastoa en ymmärrä sitten juuri ollenkaan, mutta tästä olisi tarkoitus jonkun näköinen yksivaihteinen vääntää ja poistaa turhat romut ympäriltä.

    Sopivan kokosista rungoista en tiiä mitään, tarttui matkaan sopivan näköisenä.
    Osa hankinnoista sen verran että, tässä on jonkin näköinen fauber, sen tilalle haluaisin ilmeisesti jonkin adapterin.
    Käytettyjäkin hyväkuntoisia osia tähän voi tyrkyttää mikäli sellaisia nurkissa lojuu.

    Kommentteja kehiin,jos on täyspaska niin kertokaa sekin! Runkona ainakin kaunis omaan silmään.

    Lähetetty 13:31, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  2. munccis
    munccis
    Profiili

    Mitähän kokoluokkaa tuo edustaa? Aika erikoisen oloinen ainaki kuvassa.

    Mut ei toi täyspaska oo, saat sä siitä kivasti sinkulan jos vaan kiillotat loppuun asti ja oot valmis pettyyn monesti. Jos olisit ihan noviisi pyörän ropaamisessa niin suosittelisin tämän rakentelua, mutta kun oot jo Jopos kanssa faubereihin ja muihin tutustunut niin suosittelen päivittämään runkoa vähän palkitsevampaan projektiin.

    Nim. yhden Monarkin sinkuloinut.

    josbanse - 21:18, 23.11.2017  » 
    Onks toi myynti-ilmotus siis vitsillä laitettu?
    Lähetetty 14:09, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  3. Porteur
    Porteur
    Profiili

    Itse pitäisin työn ja rahan kuluttamisen minimissä. Tai ainakin sen rahan, omaa työtä voi tehdä "turhaankin" jos tekeminen on itseisarvona hauskaa tai muuten mielenrauhaa tuovaa.

    Esimerkiksi maalauttamiseen ja fauberadapteriin käytetty raha jää kiinni pyörään mutta eivät näy sen jälleenmyyntiarvossa. Toisaalta "liian" hyvät irto-osat saa siirettyä uuteen projektiin (elleivät ole mitoitukseltaan outoja) tai myytyä täällä. Kun osia on paljon jäljellä, niitä kannattaa käyttää ja tehdä se persoonallinen oma juttu vaikka muutamalla harkitulla mutta ei liian silmiin pistävällä osalla.

    Runko on mikä se on - ei ole Sport eikä Racer. Kevyttä katurata- tai kilpapyörää tuosta ei saa. Runkolukon voi painon säästämiseksi rälläköidä irti, toisaalta sellainenkin on joskus asiointipyörässä kätevämpi kuin u-lukon kuskaaminen laukussa.

    Kaksi ensimmäisenä mieleen tulevaa mahdollista tyylillistä linjaa olisivat käpäseltä näyttävä mutta teknisesti läpikäyty luotettavasti toimiva "baaripyörä" (anarkistis-psykedeelinen kilikalimaalaus ja tarroja) tai painava mutta tyylikkäästi varustettu "herrainpyörä" (hillitty mutta siisti maali, etutartsi, lokarit, nahkasatula, porteurtanko).

    Itse ottaisin varmaan leimallisesti "pohjoismaalaiset" varusteet (esim. tarakan, jalan ja heijastimet) veks ja hankkisin ohjaamo- ja istuinpuolelle ebaysta jotain kulunutta ja patinoitunutta keskieurooppalaista arkiosaa (mitoitukset huomioiden) jolloin lopputuloksesta tulisi persoonallisempi.

    carbone aluminium cadre titanium
    Lähetetty 14:33, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  4. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    Voin koittaa mitata jos onnistun, ei oo ainakaan juniorikoko. Ehkä tästä baaripyörän sais, sellaiselle ainakin olisi tarvetta kun jopoa ei uskalla mihinkään jättää. voi olla että tähän tulee ihan vaan Torpedon jalkajarrullinen napa.

    Täytyy kattoa mitä tästä aikaan saa, ainakaan maalausta en tee, kun tykkään yksityiskohdista. Kannutettuna tää pyörä ois mulle pelkkä roska. Suoratanko, romut irti. joku keskiö halvalla.

    Miten tästä sais sitten helposti yksivaihteisen kun eturattaita on miljoona? mitään kevyttä tästä nyt ei oo tarkotus tehdä, Sen verran tiedän että mahdotonta.

    Lähetetty 14:37, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  5. Grim
    Grim
    Profiili

    En usko, että tästä ihan paskaa tulee kun kattoo edellistä projektia.

    Lähetetty 14:59, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  6. HOIL
    HOIL
    Profiili

    iso peukku porteurin herraiselle! torpedo on tähän nappivalinta mutta fauberille korkeintaan putsaus ja rasvaus. fauberadapteri on maailman viheliäisin keksintö. sillä ei saa aikaan muuta kun jotain kamalan näköstä. kiillotat tän kunnolla loppuun asti, sinkuloit ja ajat sunnuntaisin kaivarissa kumppanin kanssa.

    e. hei mahtavaa! selkeesti käsityölainen. en eka yhdistäny jopomiestä ja henkkaa. tää menikin heti seuraukseen.

    Lähetetty 15:07, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  7. Porteur
    Porteur
    Profiili

    Eikös pohjoismaiset fauber-miestenpyörät (monark, crescent, norjalaiset, tunturi, helkama...) ole yleensä isonpuoleisia eli korkeudeltaan lähemmäs 60 cm kokoa tai ylikin.

    Jos emäputkesta voi jotain päätellä niin tuo olisi pienempi (ehkö jotain 54-56 cm) ja mikäli itselle sopii niin siinä mielessä hyvä löytö.

    Satulatolpat on ainakin crescent/monark-mixteissä oudompaa 25.0 -kokoa jota ei edes Ranskasta kunnolla löydy....

    carbone aluminium cadre titanium
    Lähetetty 15:23, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  8. nalle wheelroos
    nalle wheelroos
    Profiili

    111henkka - 14:37, 4.3.2014  » 
    Miten tästä sais sitten helposti yksivaihteisen kun eturattaita on miljoona? mitään kevyttä tästä nyt ei oo tarkotus tehdä, Sen verran tiedän että mahdotonta.

    Vaihtaja irti, ketjun lyhennys ja viritys sopivalle rataskombolle :P

    puheenvuoroni ei sisällä propositioita, väittämiä, omia näkemyksiä, mielipiteitä, mitään

    bullhorn pride ry
    Lähetetty 15:29, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  9. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    Kiitos kommenteista! fauber on purettu ja kasaan sen toisilla osilla, adapterit saa jäädä kaupan hyllyyn. Koitan mahdollisimman pienellä budjetilla saada tästä pyörästä siistin. kiiltävät teräsvanteet ja laadukas napa vois olla tähän hyvä ratkaisu, tästä ei oo alunperinkään ollu tarkotus rakentaa mitään katurakettia, muttei myöskään etutarakkaa tule.
    Kokoa koitan mitata kohta, luulen että on 53-56cm, eli mun pituudelle (180cm) voisi olla ihan hyvä.

    Lähetetty 18:46, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  10. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    Lukko poistettu ja ylimääräset rojut, Jos jotain paino kiinnostaa niin vaaka näytti keulan kanssa 4155g.
    Jos oikein tajusin mittausohjeet niin pystyputki 55cm ja vaakaputki 56cm.

    Lähetetty 19:13, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  11. wehola
    wehola
    Profiili

    Mä tykkään tästä jotenkin.

    "Vänkääjät vänkää oli ne vuoden ollu tai alusta asti"
    -e@e
    Lähetetty 20:36, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  12. munccis
    munccis
    Profiili

    Nyt kun kerran lähdit vetämään hanketta eteenpäin niin odotan kyllä lopputulosta, Jopon perusteella. Hitto vie, heitin justiinsa kaatikselle omasta ekasta konversiosta loistavat fauber-kammet uuden rattaan ja laakeriosien kera. Huutaa sitten viiksitankoa.

    josbanse - 21:18, 23.11.2017  » 
    Onks toi myynti-ilmotus siis vitsillä laitettu?
    Lähetetty 20:41, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  13. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

    Mulla oli liki samanlainen, tehtaalta 3-vaihteisena lähtenyt Sport Racer. En lähtis ainakaan fixiä tekemään, näin ton aina kivan kelin herrasmiespyöränä ja sellaisen omastanikin tein. Koko oli tosin mulle pieni, jotain 54 luokkaa, joten tyydyin vaan kiillottamaan paskaa urakalla ja myin kaverille satkulla. Ainakin omassa oli tosi makeet rungon dekaalit ja fiilisteltäviä yksityiskohtia, laitan ton kuvan alle vaikka linkin paskankiillotuskansioon, ni voit tsiigailla jos kiinnostaa. Omani jäljitin takanavan stanssauksen perusteella vuoteen 1972. Painava oli ainakin omani, mutta oli jotenkin helvetin hyvä fiilis ajaa sillä kerran puku päällä Torkkelinmäeltä Kuusisaareen komeana kesäpäivänä kiireettömästi rullaillen. :)

    Tsemppiä projuun, hyvä siitä varmasti tulee..

    RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 21:05, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  14. mannine
    mannine
    Profiili

    Kuitukiekot

    Natural Born Käppä
    Lähetetty 21:08, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  15. olavi_takatalo
    olavi_takatalo
    Profiili

    Multa nyysittiin tuollainen pikku-antin kuvan kaltainen klitsusta vajaa vuosi sitten. Ei oikeastaan edes harmittanut. Toivottavasti meni käyttöön.

    Lähetetty 21:44, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

    ^Onneks ostin omani jo pari vuotta sitten. Paskaa silti aina tuo varkaus. :(

    RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 21:54, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    pikku-antti : oliko toi 3 vaihteinen napa jokin duomatic:kin tapainen? vaihtoi polkiessa taakse päin?,
    suunnitteilla olis laittaa tähän kromiset vanteet jalkajarrulla ja eteen käsijarru. Osaako joku sanoa meniskö tähän 28 tuumaiset? nykyiset on 27

    Lähetetty 22:20, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    Munarkki - 20:41, 4.3.2014  » 
    Nyt kun kerran lähdit vetämään hanketta eteenpäin niin odotan kyllä lopputulosta, Jopon perusteella. Hitto vie, heitin justiinsa kaatikselle omasta ekasta konversiosta loistavat fauber-kammet uuden rattaan ja laakeriosien kera. Huutaa sitten viiksitankoa.

    Kiitos ajatuksesta, ajatuksia osien suhteen on jonkin verran, mimmoinen viiksitanko on?

    Lähetetty 22:22, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. Ale99
    Ale99
    Profiili

    kakskasit menee alle, koska kaksseiska o suurempi kooltaa ku kakskasi :)
    e,
    viiksitanko

    Biciolli - 11:37, 31.8.2012  » 
    Paskat!
    STEEL IS REAL! FUCK THÖ PALPA!
    Lähetetty 22:47, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

    111henkka - 22:20, 4.3.2014  » 
    pikku-antti : oliko toi 3 vaihteinen napa jokin duomatic:kin tapainen? vaihtoi polkiessa taakse päin?,
    suunnitteilla olis laittaa tähän kromiset vanteet jalkajarrulla ja eteen käsijarru. Osaako joku sanoa meniskö tähän 28 tuumaiset? nykyiset on 27

    Takanapa on Torpedo Dreigang. Pyörästä puuttui ostettaessa etujarru ja vaihteenvalitsin. Muuten täysin orkkis. En jaksanut turhaan niitä lähteä hankkimaan, vaan tein tästä yksivaihteisen jalkajarrulla.
    27" ja 28" ero on itseasiassa hiukan erilainen, kuin mitä taidat luulla, joten voisin olettaa, että 28" menee aivan kivasti alle. Parantaa myös rengastarjontaa...

    E: Tosin, jos en ihan väärin muista, ni mulla oli 37-584 kumit tossa, eli 26". En tiiä sit. Tutustu ERTRO -mittoihin ja kato mitä merkintojä kumeissa on, jos on...

    RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 22:50, 4.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    Ideioita on pyörinyt lukuisia päässä, ja ne alkaa hahmottua pikku hiljaa myös teoiksi. Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille, päätin pyörän suhteen liikkua lähes 0 euron budjetilla, tähän ei mee ne
    oppirahat ja onneks rätit on ilmasia.

    Tähän pyörään liittyy myös hauska tarina 80 luvulta, näytin isälleni pyörää ja sitten alkoi tarina, oli kuulemma ostanut 80luvulla samanlaisen pyörän jostakin keskustan pyöräliikkeestä, kylläkin paremmilla vaihteilla (cambagnolo).

    Sitten osiin, alle on tullut kiiltävät teräsvanteet ja 3vaihteinen shimanon napavaihde, vielä en tiiä vaihtuuko napa mutta tällä setillä rakennellaan tällä hetkellä. Renkaat löytyi isältä ylimääräisenä joten niistäkään ei tarvinut mitään maksaa.

    Neuvoja kaipailisin myös, joku varmasti osaa sanoa tuosta 27 ja 28 tuumasten vanteiden erosta, eli onko tähän hankala saada etujarrua? lähinnä muuttuneita mitoituksia mietin, että osuuko näillä vanteilla jarrupalat minne sattuu?.

    Edit. Heijastimet kyllä lähtee pois...

    Lähetetty 13:15, 7.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

    Mittaa jarrun reach sillä 28" vanteella ja etsi jarru sen perusteella. Ei pitäis olla hankalaa ja ero 27" ja 28" välillä ei ole päätä huimaava. Voi mennä orkkisjarrullakin.

    Ja hyvää pohdiskelua. Puunausta ja pikkubudjetin käyttöpyörä on hyvä idea.

    RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 13:19, 7.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. Porteur
    Porteur
    Profiili

    Jarrujen suhteen kannattaa mitata ns. reach eli etäisyys haarukasta jarrun kiinnityspulttireiän keskeltä vanteen jarrupinnan keskelle.

    Ja jarrun kiinnityspultti ei noin vanhassa rungossa luultavasti ole ns. recessed eli upotettu kuusiokolo vaan vanhempi kokonaan läpimenevä. Tämä rajaa jarrutyypin valintaa, tosin upotetulle kuusiokololle voi aivan hyvin porata lisätilaa.

    Tuolta löytyy tietoa ja kuvia: http://sheldonbrown.com/calipers.html

    Sheldon-vainaa oli muutenkin ihan ässäguru eli tuo koko saitti on suositeltava tietopaketti.

    carbone aluminium cadre titanium
    Lähetetty 13:25, 7.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  24. 111henkka
    111henkka
    Profiili

    Brooksin satulat on miellyttänyt omaa silmää aina, mitenkä niiden kiinnityksien kanssa?. Voiko tuollaisen satulan missä pelkät kiskot saada suoraan tolppaan? vai onko pakko olla eri tolppa?
    Tälläisen hankitaan oon miettinyt, en perjaatteessa tän pyörän takia vaan tulevia projektejakin varten. Tässä tää satula vois olla sen aikaa kun parempaa pyörää tulee joskus.


    brooks b-17

    Lähetetty 17:05, 7.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. uljaa
    uljaa
    Profiili

    Jos nyt oikein ymmärsin, tarviit tollasen.

    Lähetetty 17:49, 7.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: