Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Jälleen keskiöstä, kammista, ketjulinjasta ja ehkä vähän siitä vierestä

(68 posts)

  1. Honza
    Honza
    Profiili

    Moi.
    Tätä aihetta on kyllä sivuttu pariinkin kertaan, mutta vieläkään tämä tauno ei tajua, onko olemassa sellaista idioottivarmaa nyrkkisääntöä siihen, miten keskiö ja kammet pitäisi valita, jotta ketjulinjan saisi mahdollisimman kivuttomasti kohdilleen.

    Nimittäin mulla, kuten varmasti tuhansilla ja taas tuhansilla muillakin tätä palstaa anonyymisti lukevilla, on meneillään tänä kesänä hankitun sinkulan innoittamana eka fiksikonversioterapiaprojekti.

    Pohjana on hyväkuntoisena hankittu Raleighin kasari kilpuri/maantiepyörä, ja kiitos Tikkurilan Ajomiehen, sen keskiö on nyt 68mm (alunperin 71mm) ja normaaleilla brittikierteillä (orkkis oli se 26TPI).

    Runkoraukka on nyt jo tovin värjötellyt nakuna askarteluhuoneessa ja haluaisin vihdoin saada siihen maalin ja kohtuuhintaiset komponentit kiinni ja päästä kaatuilemaan johonkin katseilta piiloon.

    Tutkimustyötä on tullut tehtyä jonkin verran, ja siinä samalla olen huomannut, että kuten niin monissa muissakin hankinnoissa, melkein tekisi mieleni tilata netistä. Ennen sitä haluaisin kuitenkin minimoida riskit, jottei tule tilattua ihan mitä sattuu.

    Mut tällä hetkellä ajattelin, että jos tilaan, niin tilaan tällaiset kammet: http://tinyurl.com/lkk93z (alkuperäiset kiilakammet oli 165mm ja siinä mitassa ajattelin pitäytyä. Jos toi kampisetti muuten on ihan kuralaatua, niin pliis, varoittakaa.).

    Seuraavaksi sitten tietysti mietityttää, minkä mittainen keskiö pitäisi hankkia, jotta ketjulinjan saisi kohdilleen. Vai silläkö sen saa säädettyä? Noi kammethan asettaa jo itsessään tietyt rajoitteet keskiön valintaan, eikö?

    Takahaarukka on 125mm ja siihen olis tarkoitus rutistaa 120mm fiksinapa, joten sen mittaan ei paljon varmaan pysty vaikuttamaan ja sehkän käsittääkseni antaa sen 42mm linjan. Navan merkkiä en muuten ole vielä sen tarkemmin määritellyt, joten vinkkejä otetaan vastaan. Tarkoituksena olis kyl hankkia valmiit kiekot ja harjoitella niiden rakentamista vasta seuraavan projektin kanssa, nyt polttelee päästä harjoittelemaan.

    Mutta siis, miten kammet/kampisarja ja keskiö kannattaisi valita? Pitääkö rungosta ottaa vielä jotain erityisiä mittoja? Työpaikan viereisen pyöräliikkeen setäkään ei jotenkin osannut antaa kovin yksiselitteistä selitystä, tai sitten kysyin ihan vääriä kyssäreitä.

    Kaiken tämän jaarittelun päätän ennakkokiitoksiin mahdollisista neuvoista. Kiitos.

    (Eiku vielä, pitää kiittää tya:aa vinkeistä LeJeuneen liittyen muutama viikko sitten. Se projekti jäi aloittamatta....)

    Lähetetty 9:56, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. Ainakin kannattaa muistaa että tullit ja alvit napsahtaa paketille jos arvo ylittaa 40-jotain euroa postikuluineen EUn ulkopuolelta tilatessa.

    Eikai noihin muuten mitään muistisääntöä ole, netistä löytyy kaikenlaista infoa että millä keskiöllä ja kampiparilla sen maagisen 42mm ketjulinjan saa. Jos yhtään mietityttää niin ehkä kannattais pysyä saman valmistajan kamppeissa, eli esim Micheltä kaikki.

    Lähetetty 10:04, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Honza - 7:04, 1.9.2009  » 
    Tätä aihetta on kyllä sivuttu pariinkin kertaan, mutta vieläkään tämä tauno ei tajua, onko olemassa sellaista idioottivarmaa nyrkkisääntöä siihen, miten keskiö ja kammet pitäisi valita, jotta ketjulinjan saisi mahdollisimman kivuttomasti kohdilleen.

    Idioottivarmaa nyrkkisääntöä ei ole kuin yksi - tuo randommin mainitsema "kaikki palikat samalta firmalta". Se on ainoa yksiselitteinen konsti tuottaa joku tietty ketjulinja. Muilla kombinaatioilla ketjulinja voi tulla suoraksi tai sitten vähemmän suoraksi.

    Tuolla linkittämässäsi kaupassa kerrotaan, että tuo kampisatsi vaatii 103 mm JIS-akselin. Sen antamaa ketjulinjaa tosin ei kerrota, lienee kuitenkin joku maaginen luku kun firman nimi on noin trendikäs.

    Lähetetty 10:15, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. jussi
    jussi
    Profiili

    Kuten yllä jo todetaan, ainoa idioottivarma nyrkkisääntö on se, että ostat saman valmistajan yhteenspeksatut rata/fiksi/tms. -kammet ja keskiön, kun takanapa on siis se standardi 120mm.

    Tai sitten linkkaamallasi sivulla noiden kampien kanssa sen suositellun 103mm Suginon kun siellä kerran sanotaan että toi kombinaatio natsaa.

    EDIT Jarkko oli nopeempi.

    EDIT 2 -> takahaarukan leveydellä ei ole tässä mitään merkitystä, kun ruuvaat kiekon kiinni, haarukka puristuu sen 120mm leveän navan mukaiseksi ja ketjulinjahan asettuu muutenkin takana vain navan mukaan koska ratas on kiinni siinä, eikä haarukassa, jos tätä ihmettelit.

    Lähetetty 10:16, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Honza - 7:04, 1.9.2009  » 
    Moi.
    Mut tällä hetkellä ajattelin, että jos tilaan, niin tilaan tällaiset kammet: http://tinyurl.com/lkk93z (alkuperäiset kiilakammet oli 165mm ja siinä mitassa ajattelin pitäytyä. Jos toi kampisetti muuten on ihan kuralaatua, niin pliis, varoittakaa.).
    Seuraavaksi sitten tietysti mietityttää, minkä mittainen keskiö pitäisi hankkia, jotta ketjulinjan saisi kohdilleen. Vai silläkö sen saa säädettyä?

    Akselillahan se kejulinja edestä pääasiassa säädetään, ja sitten rattaan paikkaa vaihtamalla, jos tarpeen ja mahdollista.

    Kampien pituudesta sen verran, että 165 on se "ratanormi" 170 millisiä on sitten saatavilla jo vähän enemmän. Tietysti, jos keskiö on kovin matalalla, kannattaa ottaa mahdollisimman lyhyet kammetkin.

    Jos sulla on jo haarukka ja ohjainlaakeri rungossa kiinni, voisit mitata sen keskiön korkeuden. Laitat kiekot kiinni runkoon, pyörä seisomaan suorassa ja mittaat matkan keskiön alapinnasta lattiaan. Monet valmistajat ilmoittavat BB-dropin, eli sen kuinka paljon keskiö on akseleiden alapuolella. Vertailun vuoksi voit siis mitata matkan akselista lattiaan ja vähentää siitä lukemasta keskiön korkeuden lattiasta.

    Maantie- ja yleiskäyttöön tarkoitetuissa valmisfikseissä, kuten Steamroller ja Langster BB-drop on 70 milliä, ratakäyttöön tarkoitetuissa pyörissä taas joku 58-60 mm. Tämä siis vain vertailuksi. Kyllä 70 millin tiputuksellakin voi vielä käyttää 170 millisiä kampia, mutta jos tiputusta on vielä enemmän, niin sitten ne lyhyemmät kammet on must.

    Jos maltat odottaa tilauksen kanssa ensi viikkoon, VeloSolo osaa kertoa, mikä keskiö antaa sen 42 millin ketjulinjan heidän myymiensä kampien kampien kanssa ja myy myös sen keskiön ja keskiötyökalun.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 10:24, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. Honza
    Honza
    Profiili

    No nyt alkaa valkenemaan, iso kiitos neuvovyörystä.

    Pitäneekin siis iskeä vanhat renkaat toistaiseksi takas kiinni ja mitata toi keskiön korkeus, niin saa ainakin jonkun käsityksen.

    Komponentit voi kyl odottaa vielä sen aikaa, että saan rungon maalattua. Innostuin ja kävin pistämässä tilaukseen British Racing Green -sävyn automaalina kolikoli purkkiin. Pitäähän perinteikkään brittimerkkiä sen verran kunnioittaa. Jos jollakulla sattuu muuten olemaan ylimääräisenä kohtuuhintaiset mustat 700c kiekot, niin olisin kiinnostunut (Joo tiedän, väärä topic, mut en voinut ittelleni mitään.)

    Otan myös neuvosta vaarin ja odotan VeloSolon aukeamista. Tilaan mielellään ainakin noi etupuolen voimansiirto-osat kerralla yhdestä paikasta - ja yhdeltä valmistajalta, niin menee sit kerralla oikein. Ehkä tuolta löytyy muutakin tarvittavaa, mut nyt pitäis kai malttaa tehdä välillä töitäkin...

    Lähetetty 10:44, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Honza - 7:44, 1.9.2009  » 
    Innostuin ja kävin pistämässä tilaukseen British Racing Green -sävyn automaalina kolikoli purkkiin.

    Oiva valinta. Suunnittelin suihkivani samaa väriä Favoritiin talven aikana. Minkä hintaista tuollainen omatäyttö muuten on?

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 10:57, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. Honza
    Honza
    Profiili

    Kiitti. Hyvä maku siis sullakin.

    Helsingin Maali & Rauta -liikkeessä (http://www.helsinginmaalijarauta.fi/) pistivät vihreälle hinnaksi 15€/kannu.
    Onhan se n. kolme kertaa kalliimpi kuin perus hyllytavara, mut se on sentään ehtaa automaalia ja vähän persoonallisempi sävy. Tohon tietty sit piti ottaa samaa sarjaa valkoinen pohjaväri ja kirkas lakka (á 10€), joten hintaa tuli nitromorssin kanssa about pulverimaalauksen verran, mutta kun siinä on käytännön tasolla käsittääkseni aika rajattu tuo värien saanti, niin päädyin tähän ratkaisuun. BRG-sävy kun oli ehdottomasti saatava.

    Lähetetty 11:16, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. Hetkinen, onko joku saanut yhden purkin riittämään runkoon? Mulla on mennyt 1-2 purkkia pohjia ja 2 väriä... haarukka+runko

    Mutta olenkin noob maalaushommissa niinkuin monessa muussakin...

    Lähetetty 11:25, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. Honza
    Honza
    Profiili

    Joo siis tää noob otti kahden myyjän suosituksesta kaksi purkkia vihreää ja yhden pohjavalkoista, jollaiseksi haarukka olis tarkoitus jättää. Sanoivat, että yksi purkki lakkaa riittäisi. Luotin määrissä heihin ja maksan sen viiskymppiä.

    Lähetetty 11:31, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Jatketaan off-topicina, kun aloittajakin harhautui: kerran tuollaista tilattua kilikalia sumutelleena neuvoisin varautumaan useammmilla suuttimilla, mistä valita mieleinen. Ainakin minun aikanaan ostamassa purkissa valmiina ollut suutin räki ja aika pahasti isoja pisaroita rungolle. Voi olla, että se johtui siitä maalista ja sekoituksesta, mutta veikkaan, että toinen suutin olisi ollut parempi.

    Lähetetty 11:34, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. Honza
    Honza
    Profiili

    Off-pisteessä todellakin ollaan, mut toi otsikko vähän niinku sallii sen, eiks?

    Kiitos vinkistä, pitänee kysäistä vaikka sieltä liikkestä noita suuttimia tai sit käydä vaikka Decovärissä, jota joku on kans tainnu joskus kehua. Mieleelläänhän ton maalauksen hoitais mahdollisimman huolella – vaikka itse maalikannun varressa heiluisikin.

    Jossain aikaisemmissa keskusteluissa on taidettu muistaakseni mainita joitain tietyn tyyppisiäkin suuttimia, pitääpi kaivella se threadi esiin.

    Lähetetty 11:47, 1.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Näitä ketjulinja-threadeja on varmaan kuinka monta tahansa, mutta tämä sattui ensimmäisenä silmään.

    Sijoitin tulevat veronpalautukset yhdistelmään 107 mm 70 mm muhville Shimanon ITA-keskiö (lienee JIS) + Paken kammet, joiden pitäisi antaa 107 mm JIS-keskiöllä 42 mm ketjulinja. Noh.. Ratas sisemmällä puolella: ketjulinja edessä n. 39 mm. Ratas ulommalle puolelle: ketjulinja edessä n. 46 mm.

    Mitä olen tehnyt väärin? Mielestäni keskiöpatruuna ei ole liian löysällä, enkä ole sitä hajallekaan kiristänyt.

    Ajaessa tuntui lievästi, kuin keskiöakseli olisi ollut vinossa, mutta illuusio saattoi johtua erilaisista kammista, kuin joilla olen viime aikoina ajellut (loittonevammat ja 5mm lyhyemmät).

    Lähetetty 23:03, 12.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. Ekana tulee mieleen että Paken speksit ei oo turhan tarkkoja(?). Enivei, jos tuon keskiön akseli on asymmetrinen, niin voit kokeilla kääntää patruunan ympäri, eli left-right suunnat väärinpäin. Italo (70mm) kierre kun kerran on molemmilla puolilla myötäpäivään. Saatat saada paremmin mätsäävän ketjulinja vasuripuolen akselinnokalla.

    Edit: ootko muuten satavarma että akseli on JIS? Itselle tuli sama "vinouden" illuusio kun löin JIS-kammet ISO-viisteelle... Todellisuudessa koko vasen kampi sitten löystyi irti aika pikaisesti. Lyhyellä matikalla JIS-kampi vois hyvin upota ISO-viisteelle just tuommosen about 3mm (42 vs. 39) liian syvälle?

    Lähetetty 23:18, 12.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^Harkitsin. Tiedä sitten, onko sillä vaikutusta keskiön kiinni pysymisen kanssa. Eipä tuon kokeileminen mitään maksa. Toivottavasti molemmilla puolilla muhvia on yhtä paljon kierrettä. Ja ainahan akselia/keskiöpatruunaa voi vaihtaa. Mikä tosin mak$aa.

    Lähetetty 23:24, 12.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. Noi (39 ja 46-ish) taitaa olla aikas normaalit maantie-eturattaiden ketjulinjat. Melkein kaikki halpiskammet on yhdella rattaalla ja ratakampi-nimella myytavia maantiekampia ja vaativat 103 mm akselin jos ratas on ulommalla paikalla.

    michen keskiossa on snadisti saatovaraa kupeissa, shimpassa muistaakseni ei, ainakaan niin paljoa.

    3 mm heiton kanssa ehka pystyy elamaan, riippuu tapauksesta. jos ei niin prikkajenkkaa tai sit se 103 mm akseli. Tai viila kateen ja vetopuolen kammen viistetta isommaksi.

    ...mahan en noista ongelmista omakohtaisesti tieda, mutta noin olen kuullut.

    Edit: niin ja se akseli tosiaan saattaa olla epasymmetrinen, hyva pointti.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 23:24, 12.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Lyhyempää, tai sitten pidempää 110 mm, mietin. Tuntui vain oudolta tuo heitto etenkin valmistajan itsekin markkinoidessa kampien skulaavan tuolla 107 mm akselilla.

    Lähetetty 7:35, 13.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. tudetski
    tudetski
    Profiili

    Noiden halvempien ratakampisettien kanssa homma tuntuu tosiaan olevan vähän viitteellistä. Mulla tulee Pompinoon stronglightin budjettisinkulakampisetti ja se antaa niiden omalla 107mm keskiöllä ulommalle paikalle 48mm ketjulinjan ja sisemmälle 42mm. Tosin sisemmällä paikalla ei ole kammen spiderissa rattaalle mitään "upotuksia" rattaanpulttien reikien kohdalla, joten on pistänyt miettimään, onko tuollaisella merkitystä kestävyyden yms. kannalta? Vai kohdistuuko rattaan kuorma normaalistikin lähes pelkästään rattaanpulteille?

    Lähetetty 8:11, 13.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. tle88
    tle88
    Profiili

    Kun katselee tuota seuraavaa taulukkoa:

    http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html

    ...niin huomaa, että ainakin Shimanolla on maantiekampien 2 -rattaisissa versioissa standardina 113 millinen akseli ja sillä syntyy ko. kammille keskimääräinen ketjulinja 43,5 milliä. Tämä tarkoittaa noin 5 millin ratasvälillä linjoja 41 mm ja 46 mm, kun 2,5 mm lisätään tai vähennetään tuosta em. keskilinjasta.

    Tuo on nyt ainakin se yksi nyrkkisääntö, joka on tuntunut toimivan. Tämä siis vastauksena siihen ensimmäiseen viestiin.

    Tuossa on seuraavana yksi "kasarirossin", joka ainakin muutti minun käsitykseni siitä, etteikö kaksirattaisia kampia kuitenkin voisi aivan hyvinkin käyttää yhdellä rattaalla, ja niin, että ratas onkin sisemmässä paikassa. Tuossa on kyllä tehty sangen etevä rattaan valinta, joka sekin vielä vaikuttaa esteettiseen lopputulokseen.

    http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=1526

    Tuure

    -.-

    Lähetetty 8:25, 13.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. tudetski
    tudetski
    Profiili

    ^ Ainiin tosiaan, olenhan mä jo tuollaisella kampivirityksellä taannoin puoli vuotta ajanutkin ilman mitään ongelmia. Hyvin menee. Eli unohdan epäröinnin ja keskityn polkemiseen.

    Lähetetty 8:34, 13.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Illalla kävin koeajamassa fillarin uudelleen ratas ulommalla paikalla ja se tuntui ajettavalta. Taidan kokeilla patruunan kääntämistä ja sen jälkeen tarvittaessa penkoa romulaatikoista sinne kertyneitä kampia. Ainakin minulla on pari kivan näköistä 110 pulttijaolla olevaa ratasta.

    Lähetetty 12:33, 13.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. Näissä kaiken maailman halpakammissa, joihin suositellaan 103 JIS keskiötä on muutama toimiva ketjulinjavaihtoehto:

    1. Keskiöksi Suginon 103 mm JIS keskiö, ratas normaalisti ulkopuolelle kiinni. Takanavaksi melkein mikä vaan ratanapa.

    2. Keskiöksi 113 mm Shimanon JIS keskiö, ratas sisäpuolelle, ulkopuolelle voi sitten halutessaan laittaa ratassuojankin suojaamaan housun lahkeita. Myös moni 112 mm JIS keskiö toiminut tosi hyvin jos ei 113 mm Shimanoa löydy. Takanavaksi melkein mikä vaan ratanapa

    3. Keskiöksi pomminvarma 107 mm Shimano JIS, ratas normaalisti ulkopuolelle. Takanavaksi Profile Racingin uberkestävä napa. Silloin sekä keskiö että takanapa on todella kestäviä ja hyviä. Ja ketjulinja on suora! Toi Profile Racing nimittäin on mystinen 44 mm.

    Jos kuitenkin ketjulinja heittää 1-2 mm, niin eikös pelkällä erimerkkisellä takarattaalla voi korjata linjaa noin millin? Sheldonilta löytyy lista eri takarattaiden linjaleveyksistä. Sheldonin lista taitaa olla valitettavasti vanhentunut, kun rataratasvalmistajia on Sheldonin poismenon jälkeen tullut lisää kuin sieniä sateella! Iso ongelma! Jonkun pitäisi siis laatia tuore lista kierteellisten takarattaiden linjaleveyksistä!

    Vastaavasti syy voi olla takarattaassa, jos ketjulinja ei millään natsaa vaikka keskiön, kampien ja takanavan speksit olisi täsmälleen kunnossa. Toisaalta jos syy on vain takarattaassa, niin pielessä ollaan maksimissaan se milli, jolloin linja on oikeesti ihan riittävän hyvä ja mahdolliset äänet poistuu vaihtamalla kulunut ketju ja/tai ratas uuteen.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 14:30, 15.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. jussi
    jussi
    Profiili

    markkuj - 11:30, 15.10.2009  » ! Toi Profile Racing nimittäin on mystinen 44 mm.

    Väitän edelleen, että kahdella millillä ei ole yhtikäs mitään väliä. Ja myös mm. Paul Componentsin, Levelin ja Goldtecin navat antaa 44mm ketjulinjan.

    Lähetetty 14:44, 15.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    No mutta herranjumala, jos sitä Q-factoria lähetään noin vallattomasti kasvattamaan, niin kammethan kolisee maahan jatkuvasti:)

    Tuohan saattaa olla hyväkin asia leveähaarukkaisten pyörien kanssa, kammille jää paremmin tilaa.

    Lähetetty 15:18, 15.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. kanadanmajava
    kanadanmajava
    Profiili

    Sain sitten ensimmäisen fixi-pyöräni kasaan, mutta törmäsin heti outoon ongelmaan. Mahtaisikohan joku osata heittää jotain vinkkiä?

    Pyörässäni on (roskalavalta pelastettu) iäkäs Terässiiven runko, ja rungon mukana tullut yksiosainen kampi sekä (iso, ranskalainen, ja hyväkuntoinen) eturatas. Takanapa on Campagnolon, siitä on poistettu pakka, ja pakan tilalle on ruuvattu 15 hampainen ratas (Treknet/Kivenlahden Pyörähuolto -lähtöinen "bulk-ratas"). Ketjulinjassa on sivusuunnassa karkeasti arvioiden runsaat 5 mm sivusiirtymää.

    Rungon mukana löytyneillä melko hyvillä ketjuilla pyörä oli ajettavissa, mutta llmassa vapaana pyöritettynä erottuu epämääräisiä sivuääniä (rutinaa lähinnä). Käänsin kokeeksi takapyörän vähän vinoon, jotta ketjulinjassa ei olisi sivusiirtymää, mutta eturattaan jälkeen loiva mutka. Tällä ei tuntunut olevan paljoa vaikutusta.

    Vaihdoin kokeeksi pyörään aivan uudet ja ajamattomat SRAM:in monivaihde-ketjut, mutta niiden kanssa takapyörää ei edes pystynyt pyörittämään (saati sitten pyörällä ajamaan). Ketjut alkoivat välittömästi kiipeämään takarattaan hampaiden yli, eikä pyörä päässyt pyörimään. Takapyörän vinoon kääntämisestä ei tuntunut olevan apua tälläkään kertaa.

    Onko uudessa takarattaassani jotain vikaa, vai mikä mahtaa mättää? Saan kyllä korjattua ketjulinjaani siirtämällä pienellä virittelyllä eturatasta sisään-, ja takaratasta ulospäin, mutta jotenkin tuntuu, että jotain muutakin minulla on pielessä. Ikäänkuin hammasväli olisi takarattaalla liian pieni, ja uudella ketjulla tämä tulee esteeksi toiminnalle.

    Lähetetty 3:47, 22.10.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: