Yksivaihde.net » Projektit

Prjkt: Kevät ja Minä. Eli Tunturi Kayapo, Helsinki edition...

(136 posts)
  • Started 6 years ago by pikku-antti
  • Latest reply from jboman

1. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

Mitä sitä nuori mies muuta kaipaa, kuin Jallua ja p.. Projektin. Jallua mulla oli. Projektia ei. Siispä myin yhen pyörän ja ostin toisen tilalle.

Koko homma lähti oikeestaan liikkeelle siitä, kun Smurf(?) postasi kuvan oranssista Tunturi Kayaposta jonnekin päin foorumia. Mieleni palasi heti parikymmentä vuotta taaksepäin, aikaan jolloin varhaisteini-ikäinen espoolaisnuori oppi mitä on kateus. Päivään, jolloin naapurin Hannu sai uuden Tunturi Kayapon. Se oli vihreä Street -malli, keltaisella keulalla. Siistein pyörä mitä olin ikinä nähnyt. Hannu ajoi sillä vaan kadulla ja pesi sitä. Mua harmitti, koska ajettiin takapihan metsässä täysii paskoilla pyörillä, mitkä hajos koko ajan. Takaisin vuoteen 2013 , herra nimeltä Manninen löi projektillaan aika pahasti lisää löylyä Smurfin avattua tuon katkeran muistojen arkun. Monen muun asian lisäksi 700c kiekot + Tunturimaasturi -kokeilustaan tunnettua Kare Eskolaa mitenkään unohtamatta. Nämä kaikki yhdistettynä foorumilla viimeaikoina velloneeseen Gangsta -kuumeeseen, ja siihen faktaan et mul ei oo sellaseen varaa ja se on lisäksi turhan rare, koin että jotain on kuitenkin tehtävä.
    Muualle myynnissä -lankaan pompsahti Porvoossa kaupan ollut oranssi Kayapo Trail. Laitoin välittömästi myyjälle viestiä, johon hän vastasi, ettei osaa sanoa pyörästä oikein mitään (ei edes pyytämiäni mittoja), ei edes hintaa. Vastasin hänelle, että voin maksaa sokkona 60€, ja tulla hakemaan viikonloppuna. Näin tehtiin ja paikan päällä havaitsin tarjouksen olleen mielestäni aivan hyvä. Rungossa ei ole yhtäkään maalichippiä, ei edes naarmua. Kilsoja on varmaan kertynyt jokunen sata sitten ysärin lopun. Keulan alkuperästä en ole varma, samoin takavaihtaja saattaa olla vaihtunut, muuten osat vaikuttavat alkuperäiseltä. SLX takanapakin kiiltää niin, että sen päältä voisi syödä. Ai niin, se koko. ST 485mm, TT 575mm.

Koin kuitenkin hienoisen, vaikkakin tavallaan odotetun, pettymyksen, kun ajoin autolla kaverin mökille ja kaivoin pyörän takakontista. Koeajolla selvisi, että pyörä painaa aika vi*usti (13,5kg). Jarrut on tehokkaat, mutta vaihteet toimii huonosti. Kaiken lisäksi, oon ihan vitun huono ajamaan maastossa. No okei, se oli sysimetsää, eikä mitään polkua, mutta jäi paska maku. Olin kuitenkin jo visioinut aika paljon kaikenlaista täysin muuta pyörän pään menoksi. Halusin löytää uudelleen hauskan ja ennakkoluulottoman pyöräilyn suorituskeskeisen runttaamisen rinnalle!

Eilen illalla siis laitoin tän palasiksi. Keskiö oli juminen, joten vaihtui. Kaikki muu irti. Tänään aamulla kannibalisoin Feltistä keulan irti, vaihdoin oikeaoppisesti linkkuveitsen, vasaran, ruuvimeisselin ja imurin putken avulla crown racen (kiitos vinkistä Jake) ja heitin keulan kiinni Tunturiin. Seuraavaksi jatkoin kannibalisointia purkamalla jotain vanhoja maantiekiekkoja saadakseni prikkoja ja muttereita, joilla voin sovitella 120mm kiekon 135mm perään. Vakiokammet oli pakko laittaa takaisin, koska toisissa testatuissa otti ratas chainstayhyn kiinni. Vaihdoin Feltistä myös etujarrun ja laatikosta laitoin kiinni vanhan DH-riserin. Paino tippui 13,46kg -> 9,04kg. Tähän asti on kuitenkin nyt päästy ja pyörä toimii ajossa aivan mainiosti, vaikkakin testailin sitä vasta hissukseen rullaillen, koska koira oli lenkillä matkassa. Silti käyttäisin varovasti sanoja hauska, ketterä ja monipuolinen. Huomenna sitten lisää ajoa.

Mitä projektin tulevaisuus sisältää? Kuten ostoksilla langasta saattoi aamupäivällä haistella, en ole ainoa hesalanmäellä, joka aikoo speksata aasialaisen kuituhaarukan vanhan maasturin keulille. Kumarruksena Jyväskylän Pähkähullun Professorin suuntaan, on eteen suunnitteilla myös Shimano XT -hydraulilevari, mauttoman kokoisella levyllä totta kai! :D Levarikiekoista on ollut myyjämiehen kanssa puhetta, tarkoituksena siis heittää eteen 700c kiekko ihan normaalisti sillä levyjarrulla ja taakse niin ikään 700c 135mm vaihdenapakiekko väärinpäin, pulttirattaalla. Halflinkillä ketjua kireäksi ilman viilailua. Crossikumit joo. Toi sikalevee riser oli hauskan tuntuinen, joten vois tilata kiinamieheltä myös sellaisen, kuituisena. Katotaan nyt mihin suuntaan tää lähtee kehittymään. Myös 26" maastokiekot säilytetään ja v-jarruilla hidastuva maastosinkula tulee varmasti jossain kohtaa testiin. Itsekään en osaa sanoa mitä tästä tulee. Kuitenkin pyrin toteuttamaan projektin suurella kunnioituksella runkoa kohtaan, modifioimatta sitä millään tavalla, mutta silti sellaisella lapsenomaisella Miksei??!? -asenteella ja kieli poskessa.

Tästä liikkeelle. Satulaa nostin ja laskin lokaria, muuten tää oli ostokondis.

En nyt juurikaan napsinut purkukuvia, koska niissä ei ollut mitään jännää tai mullistavaa ja mun kuvat on muutenkin paskaa..
    Tämä on kuitenkin tämänhetkinen testitila, joka ehkä vähän hahmottaa tulevaisuutta:

RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 0:17, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  2. makko
    makko
    Profiili

siisti gangsta!

Lähetetty 0:21, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  3. Tää on sinkuloituna kyllä tosi hauskan näköinen. Ja 700c kiekoilla toki. Just hyvä. (Näissä on muuten kiva väri.)

edit. no, makko sano sen minkä mäki halusin, mutten kehdannut :)

Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 0:24, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  4. IhanaTaina
    IhanaTaina
    Profiili

tutam - 23:24, 6.1.2014  » 
    no, makko sano sen minkä mäki halusin, mutten kehdannut :)

+1

Lähetetty 0:25, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  5. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

tutam - 23:24, 6.1.2014  » 
    no, makko sano sen minkä mäki halusin, mutten kehdannut :)

Kehtaa vaan. Otan kohteliaisuutena. ;) Ja siis myönnän, että haaveilen Gangstasta ja samalla varmasti niin tietoisesti kuin alitajuisestikin rakennan tätä jossain määrin austinhorsemaisen ajopelin suuntaan. Ei tää nyt kuitenkaan semmoinen ikinä tule olemaan, mutta ehkä se jossain määrin kertoo tulevasta... ;)

Lähetetty 0:41, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  6. anttig
    anttig
    Profiili

Eisss...
    Oisinpa tämänkin tiennyt kun tota keulaa (ja siihen kuuluvaa runkoa) ronttasin kanadasta suomeen vuonna 2011.
    Mut onhan tää nyt upee proggis! xD

Lähetetty 0:43, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  7. mannine
    mannine
    Profiili

Mittaas keskiön korkeus ku keula on vaihdettu

Natural Born Käppä
    Lähetetty 0:46, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  8. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

anttig - 23:43, 6.1.2014  » 
    Oisinpa tämänkin tiennyt kun tota keulaa (ja siihen kuuluvaa runkoa) ronttasin kanadasta suomeen vuonna 2011.

Joo, kyl sun vanhaa kekeä nyt koetellaan. :D Mut älä huoli, ei se tohon jää vaan pääsee takas kotiin. Tähän on suunnitteilla hiukan paksummat, yleispätevämmät gummit, joten Feltin keula pääsee takaisin kivemman kelin käyttöön. Varsinkin, jos loppuviikosta tulee lunta. :'(

Lähetetty 0:47, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  9. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

mannine - 23:46, 6.1.2014  » 
    Mittaas keskiön korkeus ku keula on vaihdettu

285mm

Lähetetty 0:50, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  10. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

Äh. Sohlasin.

Lähetetty 0:51, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  11. mannine
    mannine
    Profiili

jatkoon. saaks jollai iphone aplikaatiolla katottua miten kulmille kävi?

nehä voi olla jotai perus ratapyörä kamaa, 75 tolppa 73.5 keula

Natural Born Käppä
    Lähetetty 0:58, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  12. RTZ
    RTZ
    Profiili

Silmäaplikaatio väittäs, ettei oo ihan noin jyrkäks menny. Mittaajat mittaa.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 1:02, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  13. netspider
    netspider
    Profiili

Sopusuhtaisen näköinen muodikas geo, väri on huippu. Levarikiekon kanssa jos tulee täysmusta haarukka ja jarrupinnaton kehä niin keulastakin tulee vähän hillitympi.

Kulttirunko.

Kun ajat, aja!
    Lähetetty 1:08, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  14. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

mannine - 23:58, 6.1.2014  » 
    miten kulmille kävi?
    nehä voi olla jotai perus ratapyörä kamaa, 75 tolppa 73.5 keula

Mittaajat mittaa, näkijät näkee. Itse mittasin tärisevin käsin android appilla, tulokset: tolppa = 74,8-75,2 astetta, emäputki 73,6-73,8 astetta. Tulokset siis suurpiirteisiä, mutta eivätköhän ne suuntaa anna...

Lähetetty 1:27, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. RTZ
    RTZ
    Profiili

No saamari.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 1:36, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. Erik
    Erik
    Profiili

Teit jotain mitä olisin halunnut tehdä itse. Eri hieno!

En edes ymmärrä miksi hukkaatte aikaa tässä threadissa!
    Lähetetty 1:48, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. mannine
    mannine
    Profiili

Härskiä touhua tällane. Siis geometrian ratapyörästä erottaa vain chainstayn mitta.
    Odotan päällekkän gangstan kans kuvaa tästä

Natural Born Käppä
    Lähetetty 1:52, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. Kyl vaan. Dropit vaihtoon vaan siten et tulee hahloo enemmän eteenpäin ja jarrutapit pois tai ylös samalla. Vähän on konversiovuosia ikävä.

Spoke Divider

Spoke Divider
    Lähetetty 1:57, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. Onko tuo st mitta c-c vai c-t ja mittaapas efektiivinen vaaka kans.

Spoke Divider

Spoke Divider
    Lähetetty 1:58, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. Laku
    Laku
    Profiili

Meinasin itsekkin ostaa tuon kun ilmoituksen näin, välimatka vaikutti kielteisesti. Noi alkuperäset putkiosat on kanssa ihan hyviä, ja Nitroxi sopii ainakin meikäläisen haitariin hyvin. STX-RC:n(onks noi?) kammissa on purettava spaideri, hommaa siihen tilalle suoraan kampeen kiinnitettävä ratas, XT daunhilli vaikka, niitä tais olla 48-hamppisena.

Hmh, no siinä nytte ei oo mitään järkee.
    Lähetetty 1:59, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

No on. Harmi et noi orkkiskammet(?) on noin surkeen oloset. Jostain vanhoista Deoreista sais suht helposti ihan hyvät ja uloimman rattaan ketjulinjakin on mun kokemusen(x2) mennyt 135mm perän ja pulttirattaan kans ihan kohdilleen. Shimpan maastokampien orkkiskeskiöillä(122,5?) siis.

E: ^Tai ehkä noikin kammet on käyttökelpoiset...näyttää vaan niin jotenkin niitatulta tms. paskalta.

Lähetetty 2:01, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. oikein hyvä projekti ja kiinakuitu sopii tähän. tulevat osat ja niiden laatu kiinnostaa erityisesti.

Lähetetty 2:07, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

tnts - 0:58, 7.1.2014  » 
    Onko tuo st mitta c-c vai c-t ja mittaapas efektiivinen vaaka kans.

C-T 485mm, C-C 450mm, efektiivinen vaaka noin äkkiseltään mitattuna 590-595mm.

Kammista sen verran, että ovat melko paskaa, Shimano Sis tais olla ainoa jäljellä oleva tarra, joka muistaakeni on ihmiskakan kemiallinen kaava. Ei siis oo ne orkkikset ihan hyvät kammet. Jotku maastokammethan tähän pitäis ikäänkuin "pyörän hengessä" kai hommaa. En tiiä sit. Katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Keskiössä 110mm akseli.

Lähetetty 2:15, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. Smurf
    Smurf
    Profiili

makko - 23:21, 6.1.2014  » 
    siisti gangsta!

kyllä, muista että "macig gear" ei ole kovin pitkäikäinen ratkaisu.

Lähetetty 8:32, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. mannine
    mannine
    Profiili

Reach on varmaan 465 ja stack 550

Tonille ihan hyvä :)
    Eiku täähä on pienempi ku mulla

Natural Born Käppä
    Lähetetty 8:58, 7.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.