Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Ritchey P-29er (Valmis!)

(160 posts)
  • Started 5 years ago by netspider
  • Latest reply from kid_scientifik

  1. netspider
    netspider
    Profiili

    Tuollainen Ritchey P-29er runko 19" koossa tarttui RCZ:n halvennusmyynnistä (kiitokset vinkkaajalle muualla myynnissä-ketjussa) ja siihen pitäisi päättää ja löytää osat jostain. Mun kovaa ajaminen sijoittuu maantielle eikä maastoon, eli tähän mieluummin vaikka rungon väritykseen sopivaa fiilistelyosaa kuin performancea. Sinkulaksi nyt, ehkä joskus vaihteet.

    Tällä hetkellä on kasassa runko ja gripit, kaikki muu on enemmän tai vähemmän auki. Keula on hyvin vahvasti valikoitumassa Syncrokseksi, koska halvalla näyttäisi cnc:ltä irtoavan.

    Muutamat kokonaisuudet jotka pitäisi hahmotella ovat 1) kiekot, 2) voimansiirto ja 3) jarrut

    1) Kiekko-osasto: Tästä tulee siis ainakin alkuvaiheessa sinkula, joten kiekkosetiksi kaavailin jotain ihan perusvapaarattaalla olevaa, jota voi käyttää myös vaihteilla jatkossa. Plussaa olisi jos navoissa olisi vähän väriä, esim. sinistä tai punaista. Hintaluokka max 500e. Harmi vaan että vasta 700e:llä alkaa saamaan mitään järkevää. Halvempi vaihtoehto on joku 200-300e (mvsta) valmissetti.

    Rengastus voisi olla joko Ritchey WCS Shield, tai sitten jotkut 29" tanwallit, jos sellaisia mistään saa järkevällä hinnalla.

    2) Kampisetti: Täysin auki. Jos vaihteet joskus tulee, niin ne tulevat varmaankin groupsetin muodossa, eli yhteensopivuutta vaihtajien kanssa ei tarvitse miettiä. Ehdotuksia otetaan vastaan. Rattaaksi varmaan joku 32-33 tms? Mielellään ei Shimanoa, ehkäpä jopa värillinen adonisoitu rataskin voisi piristää.

    3) Jarrut: Täysin auki. Suhtaudun varauksella hydraulisiin jarruihin, koska niiden huolto vaatii ammattiapua, ja ovat mielestäni muutenkin liian high-techiä polkupyöriin. Ilmeisesti sellaiset on kuitenkin laitettava, koska ne ovat nykyaikaa. Millä hinnalla alkaa saada kelvollisia, jotka myös näyttävät hyviltä? Olin katsellut vähän tällaisia Avid X0 Trail, 279e setti ilman jarrulevyjä. Varmaankin liian hyvät mulle, katoin vaan että on alennuksessa.

    Satulatolpaksi kaavailin jopa Thomsonia, taivutuksella tietenkin. Stemmiksi joku tosi lyhyt, ehkäpä Ritchey ja sitten joku riseri. Satulaa ehtii miettiä myöhemmin. Polkimiksi pähkäilin Ritcheyn punaisia maastopolkimia.

    Myös kaikki yleisemmän tason 29er ss vinkit ja linkit tervetulleita, olen amatööri.

    Kun ajat, aja!
    Lähetetty 18:41, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  2. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    netspider - 18:41, 28.12.2013  » 

    3) Jarrut: Täysin auki. Suhtaudun varauksella hydraulisiin jarruihin, koska niiden huolto vaatii ammattiapua, ja ovat mielestäni muutenkin liian high-techiä polkupyöriin. Ilmeisesti sellaiset on kuitenkin laitettava, koska ne ovat nykyaikaa. Millä hinnalla alkaa saada kelvollisia, jotka myös näyttävät hyviltä? Olin katsellut vähän tällaisia Avid X0 Trail, 279e setti ilman jarrulevyjä. Varmaankin liian hyvät mulle, katoin vaan että on alennuksessa.

    Oon höpöttänyt tästä aiemminkin, mutta osta shimanon nestejarrut. Esim. SLX:t on halvat ja hyvät. Ainakaan niiden letkujen pätkiminen ei ollut mitään rakettitiedettä. Paketissa olleiden juttujen lisäks siihen tarvittiin vain ruustukki, mattoveitsi ja vasara. Ilmeisesti niiden ilmaamiseen tarvitaan letkunpätkä ja ruisku, mut vielä ei oo ollu tarvetta siihen.

    Kun nyt noihin Avideihin viittasit, niin niidenkin ilmaaminen onnistuu kotikonstein, mut ne vaatii jo ihan ilmaussetin ja jonkun verran näppäryyttä tai ylimääräiset kädet. Ite ostin taannoin Elixir 9:t (200 € Hi5bikesissa levyineen) ja ne ovat toimineet ihan hyvin. TOSIN jos jossain vaiheessa ne pitää ilmata niin taidan kyllä ulkoistaa sen homman.

    Polkimet? JOS haluut noi Ritcheyn Paradigmit, niin multa saa lähes pränikät halvalla. Mutta itse ottaisin vanhat kunnon shimanot.

    EDIT vanteet? Tässä nyt on hieman omakin lehmä ojassa, mutta eiks noi (mainitut) Stansit oo vähän kapeen puoleisia, ainakin jos meinais laittaa niille esim. 2,35" leveet kumit? Keveitä ja nättei ne kyl on ^_^

    Hm. Halo Vapourit vaikuttais kiinnostavilta myös, jos niitä jostain sais. Tai varmaan saa, mut en jaksanut vielä googlata.

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 19:18, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  3. Tony_T
    Tony_T
    Profiili

    Kiekko-osastoksi perus Hope Pro 2 evo + ZTR Flow/Arch/Crest?
    400:n euron pintaan setti, ja taitaa saada sinisillä sekä punasilla navoillakin.

    Jarruissa lähtisin kans kyttyran suosittelemiin Shimano SLX:iin.

    Kammiksi Middleburnin RS8 tai RS7? nää on omassa käytössä hyväksi havaitut.

    Lähetetty 19:31, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  4. Salomo
    Salomo
    Profiili

    Komppaisin Kyttyraa jarrujen osalta ja jatkaisin samaa sarjaa kampiin (eli SLX) jos ei erityisiä preferenssejä ole. http://Www.bike-discount.de olisi osoite josta itse sopivaa palikkaa katselisin. Jos suomalaista haluaa suosia niin Hi5bikes.

    Tänään taitaa olla Planet X:llä muuten erikoisale kiekoista ja kumeista. Extra -15% koodilla UKWHEELS15, mutta tosiaan vain tänään.

    Lähetetty 19:40, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  5. erkko
    erkko
    Profiili

    Hienon rungon olet ostanut.Tuollaista katselin joskus itsekin. mitä maksoi?

    Näin itse kasaisin:

    Kiekot: Jos tähtäät kisoissa podiumille ja tykkäät rihtailla kiekkoja, niin noi Tune/Crestit on hyvä valinta. Normikäytössä noin kevyillä kiekoilla ei mun mielestä tee mitään. Mulla on samanpainoiset kiekot kisapyörässä (ZTR Race Goldit) ja niissä on toiset kehät+pinnat menossa kahden kauden aikana (ja mulla tulee vuodessa tosi vähän maastoajoa). Kyseisiä kiekkoja saa myös rihdata ihan riittävän usein.

    Sinkulassa mulla on tavalliset No Tubes Crest 29er -kiekot ja ne on tosi kovat perusmaastoajelussa. Yllä mainitut Hope+Crest+DT Compit olis mun mielestä hyvä valinta jos haluaa värilliset navat.

    kammet Kammilla ei maastopyörässä oo suurtakaan väliä. Shimanon kammet esim. on hyviä, itse ottaisin XT:t tai SLX:t.

    jarrut tuon näköiseen runkoon ostaisin jotkut hienot ja kevyet Hopet.

    Lähetetty 19:48, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  6. Jani S
    Jani S
    Profiili

    putket ritcheyn wcssää, koska ritchey, jarrut hopelta, kammet sramin xx1set (myöhemmin täydennät x0 type2lla) ja kiekot dt240/cxray/mieluiset kehät

    Lähetetty 19:49, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  7. netspider
    netspider
    Profiili

    Kiitoksia kommenteista. SLX:n vivuissa on kamalasti hopeaa, mutta onhan ne aika halvat ainakin. 119e b-c:stä. Ehkä noita voi harkita, vaikka mustemmat olisi mieleiset.

    Kammiksi noi Middleburnit on aika lailla sen tyyliset mitkä haluaisin. Laitetaan korvan taakse. Mulla nimittäin on yksi ruma SLX:n kampisetti, mutta sille löytyy kyllä käyttöä toisestakin pyörästä.

    Olin jostain täältä foorumeilta bongannut tämmöisen osoitteen ja laittanut suosikkeihin joku aika sitten. Ilmeisesti siis ihan ok kiekkosetti ainakin hintaansa nähden? Euroina 365e (+postit). Ja navan värejä löytyy.
    http://www.wickedcycles.co.uk/hope-pro-2-evo-29r----all-rim-types---all-hub-colours---j-pulls-pull-3478-p.asp

    ^^ rungon hinta näkyy tuossa taulukossa, 458e. Oli siis alennuksessa.
    Jos tosiaan kiekoissa selviää noin halvalla, niin jarruosastolle voisi katsella jotain vähän SLX:ää hipompaakin.

    Kun ajat, aja!
    Lähetetty 19:53, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  8. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    Tsekkaapa Merlin Cyclesin tarjonta myös!

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 19:56, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  9. ubi
    ubi
    Profiili

    Jani S - 19:49, 28.12.2013  » 
    putket ritcheyn wcssää, koska ritchey, jarrut hopelta, kammet sramin xx1set (myöhemmin täydennät x0 type2lla) ja kiekot dt240/cxray/mieluiset kehät

    Tämä ja tolpaksi tietysti kuituinen WCS. Koska ilmeisesti Middleburnin kampien muotokieli kelpaa ja mustaa (?) on haussa, niin kammet voisivat olla myös ihan vaan SRAM X9 Wolftoothin tai AbsoluteBlackin DM rattaalla.

    vaihdevaroitus
    Lähetetty 20:04, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  10. netspider
    netspider
    Profiili

    ^ Tuollainen paksu-ohut-ratas kyllä kelpaisi. Ainakin wolftoothilta saa näköjään adonisoituna. Mutta noi X9 kammet maksaakin sitten melkein parisataa.

    Mikäs olisi mielipide näistä? 110e tullin ja verojen kanssa
    http://www.ebay.de/itm/white-industries-eno-cranks-single-speed-crankset-SS-175mm-175-32t-32-/191016535237

    Mille ketjulle nuo on? Eikä pelkästään nuo ENOt vaan ylipäänsä sinkularattaat MTB-käytössä.
    Wolftoothin sivuilla sanotaan esim. "Use a 10 or 11 speed chain." Löytyykö sitten taakse tarpeeksi ohuita sinkularattaita vai riittääkö 3/32"?

    Kun ajat, aja!
    Lähetetty 20:34, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  11. mannine
    mannine
    Profiili

    O se kyllä komia.
    Voisin ite jopa ehkä pitää vaihdeoptiot pois tosta, joku 0dish napa taakse 240s hope trials henkeen. Ite speksaat kiekkos, ei valmiita. On sen aika, älä jännitä

    80/20 pitkä talvi

    Natural Born Käppä
    Lähetetty 20:55, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  12. netspider
    netspider
    Profiili

    Ehkä mä menen alkuun tolla SLX kampisetillä, kun mulla on siihen 33t sinkularataskin, vissiin 3/32" ketjulle. Lyhemmät pultit pitäis vaan laittaa, nyt tossa on kunnon spacerikasat kun otin ratassuojan pois..

    Näiden kuvakulmien kanssa on vielä vähän hakemista..
    E: mustalla tussilla vois muuttaa ton L:n U:ksi. Inhokkikammet nääs.

    Kun ajat, aja!
    Lähetetty 22:01, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  13. Jani S
    Jani S
    Profiili

    miks pultata inhokkikammet, enkä ymmärrä erkonkaan puhetta ettei kammilla ole maastossa väliä?

    Lähetetty 22:34, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  14. twentyniner
    twentyniner
    Profiili

    SLX on ihan kelpo kampi, mutta tuohon ei ehkä ulkonäöllisesti se paras vaihtoehto. Väittäisin Erkolla olevan hiukan pohjia, jotta voi lausahtaa moisen. Mitä tulee henkilökohtaiseen mielipiteeseen kammista maastossa, oikeastaan en ole viimeisen 15v. aikana törmännyt maastokäytössä kuin yhteen oikeasti paskaan ja notkuvaan kampipariin omassa käytössäni, nuo olivat Truvativen Firexit nelikanttikeskiöllä noin 10v. sitten. Sen jälkeen on ollut lähinnä Shimanoa, Middleburnia ja Race Facen kalliimpia versioita. Kaikilla on samanlailla menty eteenpäin, notkumatta :)

    Lähetetty 23:23, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  15. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    Nämä kiekoiksi:
    http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/25475-myydään-29er-hiilarikiekot/

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 23:24, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  16. snaamari
    snaamari
    Profiili

    ^100x15mm läpiakseli/142x12mm läpiakseli voi olla ongelma rungossa, joka syö 100x9mm ja 135x10mm napoja;)

    M:sälää

    "Jätkä on iha vitun asbina valvomassa joka hiton topsua."
    Lähetetty 23:32, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  17. kyl tää vähän huutelee cook brosei tbh. tiedät mistä saa.

    nätti laite. melkein sorruin iteki sillo.

    Lähetetty 23:34, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  18. erkko
    erkko
    Profiili

    Jani S - 22:34, 28.12.2013  » 
    miks pultata inhokkikammet, enkä ymmärrä erkonkaan puhetta ettei kammilla ole maastossa väliä?

    Maantie- tai ratapyörässä letkut kammet notkuu kiihdytyksissä ja putkelta ajettaessa. Maastossa tätä samaa juttua ei huomaa. Siksi kalliilla kammilla ei - keveyden lisäksi - saa mitään lisäarvoa maastopyörään (ja nyt ollaan speksaamassa kampia teräsrunkoon, joka on jo oletuksena aika löysä ja painava esim. verrattuna johonkin kuiturunkoon). Lisäksi kammet kolhiintuu maastossa aika äkkiä.

    Shimanon uudemmat kammet, joissa on ulkoiset laakerit, on mun mielestä kaikki hyviä. Esim. verrattuna Middleburnin nelikanttikampiin, joilla ajoin muutama vuosi sitten, Shimanot on selvästi tukevampia. Aika yleinen yhdistelmä kisakuskeilla on XT:n kammet ja Wolftoothin ratas. Yhdistelmä painaa vähemmän kuin tarjoamasi XX1:n kammet ja on varmasti tarpeeksi hyvä.

    Eri asia on jos ei halua pyöräänsä Shimanoa. Pakko kumminkin sanoa että mun mielestä Shimpan kammet esim. Srameihin verrattuna paljon tyylikkäämpiä.

    Lähetetty 23:37, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  19. Jani S
    Jani S
    Profiili

    erkko - 23:37, 28.12.2013  » 

    Jani S - 22:34, 28.12.2013  » 
    miks pultata inhokkikammet, enkä ymmärrä erkonkaan puhetta ettei kammilla ole maastossa väliä?

    Maantie- tai ratapyörässä letkut kammet notkuu kiihdytyksissä ja putkelta ajettaessa. Maastossa tätä samaa juttua ei huomaa. Siksi kalliilla kammilla ei - keveyden lisäksi - saa mitään lisäarvoa maastopyörään (ja nyt ollaan speksaamassa kampia teräsrunkoon, joka on jo oletuksena aika löysä ja painava esim. verrattuna johonkin kuiturunkoon). Lisäksi kammet kolhiintuu maastossa aika äkkiä.

    aha, ok.

    Lähetetty 23:54, 28.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  20. mannine
    mannine
    Profiili

    twentyniner - 23:23, 28.12.2013  » 
    Väittäisin Erkolla olevan hiukan pohjia, jotta voi lausahtaa moisen.)

    Natural Born Käppä
    Lähetetty 0:46, 29.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  21. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Sain juuri omaan 29eriini asennettua tuon ammoin tilaamani Syncrosin. Siinä on kyllä mielestäni keulan ulkonäkö ja paino kohdallaan, offsettiä vaan on vähänlaisesti (38 mm) jos kulmat on löysät - Ritcheyn omassa keulassa ja monissa muissa on 45 mm.

    Mulla on vähän vähemmän huolia ollut Crestien kanssa rihtailun puolesta: oikomista on tarvinnut lähinnä pannujen tai muun selvän mokan jälkeen. Kevyet kiekot on kiva tekijä maastossa liitäessä, vaikka ei olisi kello käynnissä ja/tai kisakumppaneita vastassa. Toki vaikkapa Arch EX:t on semmoset, että keventää vähän mieltä, eivätkä paina kauheasti enempää.

    2.35" kumeille Arch EX tai Crestin 21 mm sisäleveys on riittävä, mutta siitä alaspäin ei kannata mennä yhtään. Jossain kisakiekoissa yleinen 19 mm on jo liian kapea ja aiheuttaa nuljuntaa yhtään alemmilla paineilla.

    Hopen navoilla, Notubesin kehillä ja vaikka DT:n Compeilla saa pätevän kiekkosetin selvästi alle 500 eurolla.

    Laita Shimanon levyjarrut, niin ei niistä tarvitse huolta kantaa. Kerran parissa vuodessa viet LBS:ään ilmattavaksi tai opettelet tekemään itse, palat saa vaihdettua helposti ja siinä on vähemmän hässäkkää kuin canti/maantie/V-jarruissa ikinä. Jos haluat mekaaniset, BB7:t on kyllä myös oikeasti hyvät jarrut, mutta vaativat enemmän säätöä ja perehtymistä asennusvaiheessa ja myöskin säätöä palojen kulumisen mukaan.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 0:54, 29.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  22. wtpooh
    wtpooh
    Profiili

    Kiekkojen suhteen täytyy luukuttaa hyvää oloa WTB:n kehistä. Freq i23 kehät crc:llä 58€/kpl. Häviävät esim. Arch Ex:lle 49g painossa, euroloisissa voittavat jotakuinkin samanverran. Satakiloisella ruholla pahoinpitelyä reilu kaksi kautta takana ilman mitään ongelmia. Ihanat koota, kierros keltaista teippiä ja helpot tubelekset... Navoiksi ihan mitä vaan, emmie niistä mitään ymmärrä.

    Jos meinaisi laittaa SLX jarrut niin miksei samantien Deoret. Halvemmat, jopa tyylikkäämmät. Hyvät. Nyt kun kerran kisakireys ei ole ykkösprioriteetti.

    Tai sitten jotain muuta.

    Lähetetty 1:30, 29.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  23. ubi - 20:04, 28.12.2013  » 
    ...ja tolpaksi tietysti kuituinen WCS...

    Kuitutolppa ja teräsrunko on helposti hankala yhdistelmä, koska teräsrunko tykkää vassusta mutta kuitutolppa yleensä ei.

    Hieno pyörä tulossa.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
    Lähetetty 9:53, 29.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  24. accro
    accro
    Profiili

    Jarruiksi vaihtoehdot on XT tai Hope X2 race tai M4 race. Hopeen saa varaosia ikuisesti ja takuu on liian hyvä. Shimano toimii kyllä hyvin, mutta tuki huoltotoimenpiteille ei oo niin kattava. Tää pätee melkeen kaikkeen mitä Shimano tekee, ja tekeehän se hyviä osia.

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 10:07, 29.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. ubi
    ubi
    Profiili

    stenu - 9:53, 29.12.2013  » 

    ubi - 20:04, 28.12.2013  » 
    ...ja tolpaksi tietysti kuituinen WCS...

    Kuitutolppa ja teräsrunko on helposti hankala yhdistelmä, koska teräsrunko tykkää vassusta mutta kuitutolppa yleensä ei.

    En ymmärrä miksi sinne teräsrunkoon pitäisi hiilaritolpankin kanssa laittaa vaseliinia?

    Itselläni on välissä kitkatahnaa, enkä ole saanut tolppaa jumiin tai todennut tahnan aiheuttavan hallaa teräkselle. Vesikään ei ole huilannut satulaputkea pitkin keskiöön, joka kertoisi mielestäni myös siitä, että putken kiristyminen tolpan ympärille on tapahtunut tasaisesti myös kitkatahnan kanssa. Ehkä mulla on vaan käynyt hyvä tuuri tai sitten olen jättänyt jotain huomioimatta?

    Mutta jos tuossa on tosiaan ollut muilla pahojakin ongelmia, niin kannattaa varmaan sitten pitäytyä alutolpassa.

    vaihdevaroitus
    Lähetetty 12:41, 29.12.2013, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: