Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Rungon koko?

(1286 posts)

1. rostfrid
    rostfrid
    Profiili

Tyypillistä lampaiden hommaa haalia epäsopivaa romua vain siksi että se sattuu olemaan halpaa (voin kertoa tästä lähemmin).

车不如自行
    Lähetetty 18:52, 20.5.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  2. criticalm
    criticalm
    Profiili

^^On varmaan aika rajoilla. Ite 183 cm ja inseam 88, mulla näkyis tolppaa varmaan 32+ cm.

Eli 400 mm tolpalla vois onnistua, jos vaakaputki tulee tarpeeksi lähelle satulaputken yläpäätä, tai jos siinä on sellainen vahvike. Tällöin ei tarvita niin paljon tolppaa rungon sisällä.

Lähetetty 18:53, 20.5.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  3. Toi on sorapyörän geo just sayorings

nutip - 21:29, 19.10.2017> »
    lötköä terästä alle ja löllytään auringonlaskuun
    Lähetetty 19:20, 20.5.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  4. Okw
    Okw
    Profiili

Itellä 20,5" koossa Octane One Prone 29er, ja 350mm tolppa minimum insertissä. Hoy-langan perusteella tykkäät kuitenkin pari kokoa liian pienistä rungoista, joten anna mennä vaan.

Lähetetty 19:24, 20.5.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  5. RTZ
    RTZ
    Profiili

1. ota keskiön ja satulan välinen etäisyys pyörästä, joka on säädetty sulle sopivaksi
    2. vähennä tuosta mitasta pyöräehdokkaan satulaputken mitta
    3. tee tulokseen tarvittavat korjaukset (eri satula, eri kammenpituus, kengät) ja lisää haluamasi määrä senttejä pelivaraa
    4. selvitä, onko riittävän pitkiä satulatolppia olemassa

Täähän on bikefit-koulun apuluokan tehtävä hei.

Ja tosiaan putki =!= tolppa.

Aemilius - 22:37, 6.6.2020  » 
    Ei näitä vehkeitä järjellä speksata.
    Lähetetty 19:34, 20.5.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  6. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

Rääh! kasvattakaa käytettyjä kamoja myyvät pidemmät jalat niin saisin oikeen kokoisia pyöriä, tän kanssa menis kyllä varmaan venyttämiseks.

Lähetetty 19:53, 20.5.2019, 1 year sitten. # Login to Send PM
  7. vvaltsu
    vvaltsu
    Profiili

Dolan Pre Cursaa tässä katellu. Tarkoituksena on laittaa kunnon tykittelyyn soveltuva ratapyörä kompaktidropilla, ja pitää tota Rolleria hyötyajopyöränä ja huonon kelin lenkkipyöränä, mihin se nykyisellään soveltuu hienosti. Kysymys kuuluu: 58 vai 60? Nykyinen 59 Rolleri tuntuu järkevän pituiselta 110mm stemmillä, droppitangolla ja jarrukahvoilla. Satulatolppaa näkyy parisenkymmentä viitisentoista senttiä ja spacereita on muutama, ja näillä seteillä voi ajella ainakin 2-3 tuntia mukavasti. Kuskin pituus on 188cm ja inseam 89cm.

58 Pre Cursassa ois 6mm vähemmän stackia ja 5mm enemmän reachia, joten siihen tulisi täsmälleen samanlaisella hytillä semiäkänen ajoasento, mutta se oli oikeastaan tarkoituskin. Spacereita on tämmösellä rungon stackilla pakko jättää ainakin pari, mikä on mulle OK. Jos jarrukahvat jättää pois, mikä ainakin tällä hetkellä on suunnitelma, niin 120-130mm stemmillä saisi reachin suht samaksi tai vähän pidemmäksi kuin Rollerissa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mielummin otan pienemmän rungon pitkällä stemmillä ja muutamalla spacerilla kuin ison rungon slämmättynä ja lyhyellä stemmillä, koska tarkoitus on kuitenkin ajaa kovaa eikä kikkailla.

Erinäisiltä tahoilta on tullut suositusta 60-kokoiselle Pre Cursalle, jossa on taas reachia peräti 36mm enemmän ja stackia 14mm enemmän kuin Rollerissa. Korkeempi stack ois sinänsä hyvä dropille, mutta tuo reach on suuri uhka. 60 varmaan menis slämmättynä ja riserilla hyvin, mutta sitten taas jarrukahvallisen droppitangon kanssa tämä karkaa jo hervottoman pitkäksi. Haluaisin kuitenkin säilyttää mahdollisuuden jarrukahvalliseen maantietankoon ilman että tarvii ajaa hiton lyhellä stemmillä, ei sitä tiiä että onko se jarrukahvaton droppi loppujen lopuksi kiva. Yleisestikin tämän foorumin linja tuntuu olevan isompien runkojen suuntaan kallellaan. Liekö kyse siitä, että oletuksena on ajaa riserilla, en tiiä.

Joka tapauksessa, jotain pohdintaa ja perusteluja ois kiva kuulla. Lähinnä se kiinnostaa, että onko mulla oikeesti syytä ottaa koon 60 runko noilla seteillä. Onneks toi pelkkä runko on vaan 150e, että jos tää nyt menee metsään, niin mahdollisten oppirahojen summa pysyy pienenä. Ois kuitenkin kiva saada kerralla sopiva.

ps. kokemukset Pre Cursasta ja 170mm kammista kiinnostaa

Rollin'
    Lähetetty 10:49, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  8. josbanse
    josbanse
    Profiili

vvaltsu - 9:49, 17.10.2019  » 
    Dolan Pre Cursaa tässä katellu. Tarkoituksena on laittaa kunnon tykittelyyn soveltuva ratapyörä kompaktidropilla, ja pitää tota Rolleria hyötyajopyöränä ja huonon kelin lenkkipyöränä, mihin se nykyisellään soveltuu hienosti. Kysymys kuuluu: 58 vai 60? Nykyinen 59 Rolleri tuntuu järkevän pituiselta 110mm stemmillä, droppitangolla ja jarrukahvoilla. Satulatolppaa näkyy parisenkymmentä viitisentoista senttiä ja spacereita on muutama, ja näillä seteillä voi ajella ainakin 2-3 tuntia mukavasti. Kuskin pituus on 188cm ja inseam 89cm.
    58 Pre Cursassa ois 6mm vähemmän stackia ja 5mm enemmän reachia, joten siihen tulisi täsmälleen samanlaisella hytillä semiäkänen ajoasento, mutta se oli oikeastaan tarkoituskin. Spacereita on tämmösellä rungon stackilla pakko jättää ainakin pari, mikä on mulle OK. Jos jarrukahvat jättää pois, mikä ainakin tällä hetkellä on suunnitelma, niin 120-130mm stemmillä saisi reachin suht samaksi tai vähän pidemmäksi kuin Rollerissa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mielummin otan pienemmän rungon pitkällä stemmillä ja muutamalla spacerilla kuin ison rungon slämmättynä ja lyhyellä stemmillä, koska tarkoitus on kuitenkin ajaa kovaa eikä kikkailla.
    Erinäisiltä tahoilta on tullut suositusta 60-kokoiselle Pre Cursalle, jossa on taas reachia peräti 36mm enemmän ja stackia 14mm enemmän kuin Rollerissa. Korkeempi stack ois sinänsä hyvä dropille, mutta tuo reach on suuri uhka. 60 varmaan menis slämmättynä ja riserilla hyvin, mutta sitten taas jarrukahvallisen droppitangon kanssa tämä karkaa jo hervottoman pitkäksi. Haluaisin kuitenkin säilyttää mahdollisuuden jarrukahvalliseen maantietankoon ilman että tarvii ajaa hiton lyhellä stemmillä, ei sitä tiiä että onko se jarrukahvaton droppi loppujen lopuksi kiva. Yleisestikin tämän foorumin linja tuntuu olevan isompien runkojen suuntaan kallellaan. Liekö kyse siitä, että oletuksena on ajaa riserilla, en tiiä.
    Joka tapauksessa, jotain pohdintaa ja perusteluja ois kiva kuulla. Lähinnä se kiinnostaa, että onko mulla oikeesti syytä ottaa koon 60 runko noilla seteillä. Onneks toi pelkkä runko on vaan 150e, että jos tää nyt menee metsään, niin mahdollisten oppirahojen summa pysyy pienenä. Ois kuitenkin kiva saada kerralla sopiva.
    ps. kokemukset Pre Cursasta ja 170mm kammista kiinnostaa

Mulla (181/81 mitoilla) oli ainakin ilmeisesti 58 pre cursa 110 stemmillä ja riserilla ja saatoin kyl ajaa jarrukahvattomalla compacti dropillakin. Ihan pätevä vehjes. Muistaakseen dolanin 58 runko oli vaakamitaltaan aika lähelle 56cm. Ei kannata ihan 1:1 verrata nyt tota stackia katuradassa vs loivemmat kulmat omaavassa fillarissa, koska tuskin ihan niin taakse vedät satulaa sit kuitenkaan eli etupainosempi ajoasento katuradalla sit.

Lähetetty 12:43, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  9. Okw
    Okw
    Profiili

Mä oon 187/92 ja mulla on 58 Pre Cursa. 100mm stemmi, brakeless ja tolpassa ~20mm setback. Fitti näyttää tältä:

Okw - 16:02, 17.6.2019  » 
    Tällane tääl:

Olen sitä mieltä että 60 sopis mulle paremmin.

Lähetetty 13:54, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  10. F. Kaeppae
    F. Kaeppae
    Profiili

Mulla oli 58 Dolan TC1 ja 189/94. Tuntu pieneltä.
    Nyt 59 rolleri joka tuntuu sopivalta.

Eli hommaa se 60.

Onkohan Pre Cursan ja TC1:n geossa iso ero no empä tiijä

hikkynormo crew 1rossa
    Lähetetty 14:19, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  11. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

vvaltsu - 9:49, 17.10.2019  » 
    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mielummin otan pienemmän rungon pitkällä stemmillä ja muutamalla spacerilla kuin ison rungon slämmättynä ja lyhyellä stemmillä, koska tarkoitus on kuitenkin ajaa kovaa eikä kikkailla.

Isompi on se mikä sulle ihan ns. taulukkomitoillakin sopisi parhaiten, eikä vaadi nysästemmiä. Millä tavalla pienempi runko sopii paremmin kovaa ajamiseen, jos kuitenkin nostaa spacereilla hytin ylös?

vvaltsu - 9:49, 17.10.2019  » Yleisestikin tämän foorumin linja tuntuu olevan isompien runkojen suuntaan kallellaan. Liekö kyse siitä, että oletuksena on ajaa riserilla, en tiiä.

Riserioletuksesta ei ole kyse. Linja on yhteenlaskettuna varmaankin satojen vuosien ajokokemuksen perusteella hioutunut. Kilsojen karttuessa yksi jos toinenkin on huomannut, että ennakkoluulot isompaa runkoa kohtaan olivatkin perusteettomia ja se on ajossa parempi.

Mä oon muuten sentilleen samanpituinen kuin sä, mutta inseam on yli 90 cm. Selkäni on siis kovin lyhyt, mutta silti painotus 60 cm runkokoossa ja saa olla vähän ylikin.

Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 14:57, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  12. ein0.0
    ein0.0
    Profiili

lyhemmäl akselivälil parempi whip skidaa ja häröillä ja racefit ainoa oikea nettipyöräily fit

Htone - 14:15, 30.6.2020  » 
    En ole kahteen päivään käynyt netissä ja jollain jo foorumilla kiukku päällä.
    Lähetetty 17:41, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  13. vvaltsu
    vvaltsu
    Profiili

Tarkotin tolla kovaa ajamisella lähinnä sitä, että en kaipaa trikki-nysä-stemmiä sen takia, että sillä saisi pyörästä näppärämmän käsiteltävän, vaan lähinnä päinvastoin, jos on pakko mahti- ja nysästemmin väliltä valita.

Okw:n pyörässä näkyy tolppaa kyllä jonkin verran ja saddle-to-bar droppia reilusti, mutta jos arvioisi että mun persjalkaisemman ruhon laittaisi samaan runkoon, niin satulaa voisi pudottaa pari senttiä ja laittaa senttiä pidemmän stemmin. Droppia tulisi silti reilusti, mutta ei ihan noin paljoa mitä Okw:llä. Ihan uteliaisuudesta kiinnostaisi tietää että millä perusteella kuuskymppinen olisi parempi, koska niin paljon pitempään pyörään joutuisi laittamaan nysästemmin, että reach pysyisi suunnilleen samana.

Ois kiva jos tossa 58->60 ei ois noin järkyttävää hyppyä reachissa, muutenhan tämä olisi no-brainer ja laittaisin kuuskymppisen. Jos satulan paikka suhteessa keskiöön olisi edempänä, niinkuin Josbanse mainitsi, niin sitten toi kuuskymppinen voisi toimia reachinkin puolesta, mutta olen ollut siinä uskossa, että satulan paikka keskiöön nähden on ajajakohtainen vakio, eikä riipu niinkään pyörästä.

Viimeisenä huomiona: toi Dolanin geo chart vaikuttaa kummalliselta, kun muuten noiden kokojen välillä on ihan tasaiset erot, mutta 56->58 ei pidennä reachia kuin reilun millin ja 58->60 taas pidentää 32mm. Satulaputken ja emäputken pituus, ja sitä myöten stack, kasvaa suht tasaisin välein koko skaalalla.

Kovin on vaikeata kietoa aivonsa runkogeometrian ympärille. Ehkä mä vaan tilaan sen kuuskymppisen ja tuun tänne sitten kiukuttelemaan jos joutuu kurottelemaan.

Rollin'
    Lähetetty 17:43, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  14. Okw
    Okw
    Profiili

vvaltsu - 16:43, 17.10.2019  » 
    Kovin on vaikeata kietoa aivonsa runkogeometrian ympärille. Ehkä mä vaan tilaan sen kuuskymppisen ja tuun tänne sitten kiukuttelemaan jos joutuu kurottelemaan.

Ota 60 jossain kivassa värissä, ja jos tuhannen kilsan jälkeen koet että se on sulle liian iso, niin voidaan tehdä vaihtarit :]

Lähetetty 17:55, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  15. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

187cm ja sama inseam, mulle 58(metallirunko)56(moderni hiilarirunko) on kyllä ehdoton maksimi, joku 570mm stack slämmätyllä 110 ohjaamolla on hyvä kompromissi mukavuuden ja nopeuden kanssa. Jos taas tuolla pituudella haluaa kulkea täysii niin 56 runko jossa 130-140mm stemmi jollain -15 kulmalla.

Mutta joo jos palataan normaalivartaloisten todellisuuteen niin runkokoko pitäisi mitoittaa siten että spacereita ei tarvitse käyttää ja stemmin kulma voi olla loiva, satulatolppaa ei saisi olla esillä liikaa jos kuski painaa paljon.

Lähetetty 17:56, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  16. vasaraasialainen
    vasaraasialainen
    Profiili

Mä oon 183 ja ajelen koon 56 pyörillä. Kannatin on yleensä 110-120 mm ja droppi ja kahvat. En tiedä, onko oikein, mutta kipuja ei oo ollut. (Pisimmät ajomatkat tosin luokkaa sata kilometriä, joka ei ole kamalan paljon.)

monikko ja kuusikulmaista kääpiötä
    Lähetetty 18:26, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  17. Okw
    Okw
    Profiili

^^ Tahmatassun kasaukset huomioiden hänellä ei ole mitään annettavaa tähän ketjuun. Kannattaa siis jättää tollanen paskapuhe ihan omaan arvoonsa.

Lähetetty 18:33, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  18. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

Se on kyllä totta että olen kiinnostunut vain nopeudesta ja wateista. Runoilijapojat voi järkyttyä.

ps. okei joo jauhottajan stemmiä en saanut slämmättyä koska repun kanssa en olisi muuten pystynyt ajamaan

Lähetetty 18:44, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  19. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

tahmu tarjoilee

Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 18:46, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  20. F. Kaeppae
    F. Kaeppae
    Profiili

Onhan toi vähän pienen näkönen. Ahma näytti sopivalta!

hikkynormo crew 1rossa
    Lähetetty 19:14, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  21. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

vvaltsu - 16:43, 17.10.2019  » 
    Dolanin geo chart vaikuttaa kummalliselta, kun muuten noiden kokojen välillä on ihan tasaiset erot, mutta 56->58 ei pidennä reachia kuin reilun millin ja 58->60 taas pidentää 32mm. Satulaputken ja emäputken pituus, ja sitä myöten stack, kasvaa suht tasaisin välein koko skaalalla.

Voithan sä ostaa mun 60 cm Nelsonin runkosetin ni on hyvä korkeus eikä varmasti liikaa reachia.

Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 23:15, 17.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  22. Tahmatassu - 17:44, 17.10.2019  » 
    Se on kyllä totta että olen kiinnostunut vain nopeudesta ja wateista. Runoilijapojat voi järkyttyä.
    ps. okei joo jauhottajan stemmiä en saanut slämmättyä koska repun kanssa en olisi muuten pystynyt ajamaan

<humblebrag>
    ite ajoin litespeedillä slämmätyllä 130mm stemmillä foodorat ennen liukkaita kelejä
    ja 130mm siks koska ritchey ei tee pitempiä stemmejä #jauhot
    </humblebrag>

Kona 經 LTD lifestyle
    ᚱ*ulkomaalaisen näköinen since 1989*ᚱ
    Lähetetty 0:03, 18.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  23. tewms
    tewms
    Profiili

Eihän tos oo mitään hamblea offsettaamassa brägiä

(-(-_(-_-)_-)-)
    Lähetetty 0:15, 18.10.2019, 9 months sitten. # Login to Send PM
  24. Kyrlinen
    Kyrlinen
    Profiili

Mitä ootte mieltä: jos sonder transmitter kokoa s on mulle pikkusen liian pieni ja ja s kokonen kode liian matala ja pitkä droppitangolla niin olisiko brother cyclesin big brosta sopiva koko m? Ostelisin ympärivuotiseen käyttöön työmatkoista pyörämatkailuun ja tangoksi tulisi tarvittaessa suurellakin taivutuksella oleva. Mittaa 170cm polkijalla. Brother cycles ei kerro missään suositeltua kokoa ja ei ole vertailukohtaa tuontyyppiselle rungolle.

Lähetetty 0:55, 20.11.2019, 8 months sitten. # Login to Send PM
  25. AssOfTheBay
    AssOfTheBay
    Profiili

Sibbo/Saimaa alkanut kummasti kiinnostamaan ja mietin että jos sellaisen onnistuisi löytämään, niin olisiko siitä 50 vai 53 oikeampi? Kuskin mitat ois 170 pitkä, lyhyt selkä ja inseami n. 80 cm.

Bikegeolla näyttäs molemmissa Sibboissa olevan reach kummassakin aika tasan 380 mm. 53 vaakaputki ois 54 cm ja 50 taas 52.5 cm. Oonko ymmärtänyt oikein, että ohjaamo asettuis käytännössä about samalle paikalle molemmissa, isommassa vaan nousee vaakaputki korkeammalle ja satulatolppaa on vastaavasti vähemmän näkyvissä?

Kävin kans koejamassa Pelagolla 53 Stavangeria, jonka reachi ois 585 ja vaakaputki 54.5 cm, spacereita ehkä joku 4 cm ja 8 cm stemmi eikä se ainakaan erityisen pitkältä tuntunu. Standoverin ei siinä 40 mm kumeilla tarttis olla yhtään enempää, mutta arkikäytössä en uskois tämän olevan mikään ongelma ja 53 Sibbo ois vissiin puolisen senttiä matalampi.

Käyttötarkoituksena ois ajaa pidempää siivua, ehkä brevettiä yms, ehkä vähän crossiakin kokeilla. Nyt on menty pari viime vuotta 51 San Sebulla jossa reach 385 mm. Vähän on hartiaseutu kipeytyny pidemmillä matkoilla 8 cm stemmillä, dropilla ja parin sentin spacerstackilla, mut pääosin menty ilman suurempia ongelmia.

Ja viimesenä, jos jollakulla nyt sattuu olee kumpi koko vaan Sibbosta tai Saimaasta vähällä käytöllä, niin koeajo ja ostomahdollisuus kiinnostaa.

Lähetetty 22:12, 14.1.2020, 6 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas – Workshop

Search with Google: