Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Raleigh Rialto

(41 posts)
  • Started 6 years ago by Paksukaanen
  • Latest reply from BluesPre

  1. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Hei vain kaikille,

    Viime keväänä maantiepyöräilystä innostuneena, päätin päivittää käyttöpyöränikin muhvitettuun teräsrunkoon.

    Budjetin pidän toistaiseksi kohtuullisena, ja jos innostun hankin uuden rungon tai uhraan tuon vaihde-Battaglinini tähän käyttöön. Olen ymmärtänyt, että Raleigh ei välttämättä ole yksinkertaisin aihio. Toivon silti, että saisin tästä toimivan vaihteettoman.

    Purkaminen käynnissä, kammet ovat jumiutuneet enkä uskaltanut paukuttaa niitä irti. Campagnoloa kun ovat. Suihkin hieman voiteluainetta ja jätin hautumaan. Myönnän olevani amatööri, ja kysynkin osaako joku perehtynyt sanoa olenko säästynyt moisilta kiilakammilta? Ja osaako joku tarkemmin määritellä mikä keskiö pyörässä on ja kuinka se tulee avata?

    Lähetetty 23:52, 30.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  2. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Hetkinen. Sulla on Rallussa Campan Super Recordit.
    Kammet lähtee kampien ulosvetäjällä, nuo tuskin ovat mahdottoman jumissa, kiilautuvat viistettä vasten. Yleensä lähtevät aina. Nuo pölysuojat täytyy eka irrottaa, suihkuttele sitä CRC:tä niihin ensin niin ei mene pilalle.

    Saako kysyä mistä tämä löytyi? Nimittäin tuossa on arvokkaat ja hienot kammet, todella epätavallisessa yhteydessä eli tuollaisessa pyörässä.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 0:00, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  3. ^^ Eivät ole kiilakammet. Ne tunnistaa kammen akselinpuoleisessa päässä olevasta kiilasta. Kampia ei myöskään kannata paukuttaa irti, vaan irrottaa ne kammen ulosvetäjällä.

    Ohjeet kampien irrottamiseen: How to remove bicycle cranks

    edit: hidas, sirkuksen perässä

    Ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi juttu kiilakammista, jos tulee joskus vastaan vanhassa pyörässä: Sheldon Brown & kiilapulttikammet

    Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 0:05, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  4. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Kuva olikin otettu ennen jatkotoimenpiteitä. Pölysuojat lähtivät hienosti irti, samoin alla olevat (keskiön/kammen?)mutterit. Tämän jälkeen suihkutin CRC:tä.

    Jatkan huomenna irroittamalla kammet. Luultavasti appiukolta löytyy moinen ulosvedin.

    Pyörä löytyi paikalliselta SPR:n kirpputorilta. Täytyy myöntää että olivat mukava yllätys purkuhommissa. En edes tutkinut osia aiemmin sillä oletin olevan halpiskamaa. Shimano vaihtajien en usko olevan arvokkaita.

    Osaattekos sanoa tuosta keskiöstä? Onko tuokin mahdollisesti säästynyt Raleighin standardeilta?

    Lähetetty 0:26, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  5. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Hatta viittaa Japaniin ja sitä myötä normaaleihin brittikierteisiin.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 0:32, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  6. honeycookie
    honeycookie
    Profiili

    http://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html

    ja käyppäs ottamassa tietoa missä ja milloin runko on tehty. Kannattaa varmaan laittaa osista muutama kuva lisää niin kerrotaan kanattaako säästää vai ei.

    pidä väri ehdottomasti (itsellä oli sama väri mallia royal), koska illan auringossa, lehmuksen katveessa ja vahattuna kuultaa hivelevästi silmien pohjukoihin.

    Lähetetty 10:23, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  7. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Näyttää semmoselta irtokuulakeskiöltä, jossa toi vasemmalla puolella oleva ulompi rengas on lukkorengas ja laakerin välys säädetään sisempää osaa kiertämällä. Purkaminen tapahtuu irrottamalla vasen kampi, minkä jälkeen ulompaa rengasta löysytetään ja sisempi kierretään kokonaan irti. Nouki putoavat irtokuulat talteen.

    Huomioi, että vetopuolella on todennäköisesti vasenkätinen kierre, eli keskiön osat aukeavat kummaltakin puolelta samaan suuntaan kuin mihin kammet pyörivät normaalisti polkiessa.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 15:28, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  8. muutuli
    muutuli
    Profiili

    Noniin, asiallinen projekti tulossa! Itse löysin vastaavan eräältä herrasmieheltä ja kotiutin. Aluksi oli tarkoitus pitää vaiheet, mutta kyllästyin ja sinkuloin (kiitos Nprtj:lle). Takapakka ei lähtenyt ketjupiiskoilla normisti auki, joten kaappasin Näpertäjän jostain romusta kiekot ja omaviritelmä sinkularattaan. Eteen jäi pienempi ratas, joka onnistui pultata aluperäisillä pulteilla paikoilleen. Koska mulla on kesäpyörä erikseen, halusin säästää lokarit sadekelejä ja talvea varten. Takalokarista hinkkasin tuon valkoisen osan pois, joten se on nyt kokonaan krominen. Tarakan olen myös jättänyt herrasmiestyylin takia. Vakiona ollut Brooksin muovisatula repesi ja tilalla on konkkis. Kromiset pedaalit vaihtu Tokenin ratapedaaleihin häkkeineen.

    Kammissa en oo ollu yhtä onnekas kuin sinä, vaan ne on halpis kiilakammet, jotka jätin suosiolla paikoilleen.

    Mitä väriin tulee, niin se on parasta koko pyörässä!

    Tässä kolme kuvaa. Eka on setistä, joka mulle tuli, kaks viimeistä parin päivän takasia ajokuvia.

    http://www.flickr.com/photos/94551687@N06/with/8605623839/#photo_8605623839

    Runkonumero on NP8- alkuinen, joten honeycookien vinkkaaman linkin perusteella vuosi on siis 1978 (luultavasti -79 mallia, koska tehty marraskuussa).

    Lähetetty 17:31, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  9. Norsu
    Norsu
    Profiili

    Minultakin löytyy samanlainen raleigh.
    Vittumaiset noi kammet, koska kiila.

    E: jos jotain kiinnostaa tuollainen runko => PM

    Lähetetty 18:24, 31.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  10. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Kiitokset kaikille vastauksista,

    Runko valmistettu tammikuussa 1979. Onko siinä kenties syy siihen, että tässä ei noita kiilakampia ole?

    Kammet sain irti Bilteman kammenirroittajan(?) avulla. Olivat meinaan tiukassa.

    Ja tämä paljastuu alta. Ajattelin purkaa senkin, koska välystä ilmeni huomattavasti. Kammen päässä liike oli puolen sentin luokkaa.

    Millä työkalulla tästä eteenpäin?

    Muutulin rallu on kyllä erinomaisessa kunnossa, ja muutenkin toimivan oloinen. Säästän myös luultavasti tuon maalin, jos se säästäisi käyttöpyörän pitkäkynsiltä. Pinta on kyllä päässyt huonoon kuntoon, mutta täytyy keksiä kuinka sitä ehostaisi.

    Lähetetty 22:27, 6.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  11. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

    http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=2&md=76&sd=7603&item=7603-0561

    http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=2&md=76&sd=7603&item=7603-0092

    Taidat jotain tuon näköisiä tarvita ainakin. Tai sitten kokeilet todella varovasti isoilla pihdeillä. Joskus noi on tosi löysällä. Tai sit tosi kireällä..

    RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 22:41, 6.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  12. HOIL
    HOIL
    Profiili

    viimes tänään aukasin jakoavaimella. siistillä jakarilla, ei millään kolosella roskalla. tiukkaan kiinni, jämäkkä ote ja tasanen vääntö ettei lipsaha.

    Lähetetty 22:49, 6.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  13. Npertj
    Npertj
    Profiili

    Tuurna ja vasara säätöpuolen kuppiin

    vakiovänkääjä
    Lähetetty 1:07, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  14. paulos
    paulos
    Profiili

    viilapenkin avulla sain tiukassa ollee shimanon 600 keskiön auki todella helposti.

    Crusty - 20:03, 15.12.2012 »
    Oon luullu et interneteissä on vaan vihollisia, lähen juomaan kaljaa.
    Lähetetty 8:35, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Taidan hakea Biltemasta säätöpuolta varten haka-avaimen. Nyt täytyis vielä löytää vehkeet vetopuolen aukaisuun. Niin suurta jakoavainta ei vielä löytynyt. Putkimiehen pihdit löytyisi, mut niillä en kyllä taida saada tuota auki.

    Lähetetty 10:17, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. MrSticha
    MrSticha
    Profiili

    Biltemasta löytyy se jakarikin, eikä maksa montaa euroa.

    Lähetetty 10:35, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Miks se vetopuolen kuppi pitää irrottaa?

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 11:07, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Sais kaikki osat kerralla puhtaiksi, eipä juuri muuta syytä.

    Lähetetty 11:24, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Ei kannata mun mielestä tapella irti pelkän puhdistuksen takia, ainakaan jos ei ole kunnollista työkalua. Kaikki muut osat vaan pois niin kiinteen kupin saa kyl putsattua paikoillaan.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 11:29, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Laitoin osat moottoriöljyyn putsattuani enimmät vaseliinit pois. Oliko sitten hyvä idea, sen näen huomenna. Lika tuntui kyllä lähtevän pyyhkäistessä helposti pois.

    Rungosta rasva ei tunnu lähtevän sumutepullojen rasvanpoistoaineilla. Bensaa en aio koittaa. Fairya ei tästä taloudesta löydy, vaan jotai ekopesuainetta ja sillä en ole ainakaan aikaisemmin saanut irtoamaan.

    Mikä neuvoksi?

    Lähetetty 20:37, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. munccis
    munccis
    Profiili

    Yks juttu: älä osta sitä Bilteman haka-avainta. Paitsi huumorimielessä saa ostaa.

    josbanse - 21:18, 23.11.2017  » 
    Onks toi myynti-ilmotus siis vitsillä laitettu?
    Lähetetty 20:57, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. pikku-antti
    pikku-antti
    Profiili

    Mä putsaamaan aina osat tärpätillä. En sit tiiä onko fiksua, mutta tehokasta se ainakin on. Huoltoasemalta saatava autonpesuliuotin/-esipesuaine toimii joten kuten kanssa, merkistä kai riippuen. Moottoriöljyssä on kai jengi ainakin ketjuja uittanut, mutta muista osista en sitten tiedä. Mulle on kalastuksesta jäänyt keloja huoltaessa pikkuskidinä jo sellainen nyrkkisääntö mieleen, että nopeasti liikkuviin osiin ohutta öljyä, hitaasti liikkuviin paksumpaa rasvaa/vaseliinia.

    RTZ - 23:59, 11.9.2014  » 
    Tarakka ilman täyspitkiä on mun silmään vähän kuin viikset ilman nahkahousuja.
    Lähetetty 21:04, 7.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Nyt on osat ja runko putsissa. Kuinka paljon tuota vaseliinia kannattaa keskiöön laittaa? Niin että akselikin peittyy? Purkuvaiheessa sitä ei ollut nimeksikään, mutta se helpotti onneksi puhdistamista.

    Lähetetty 14:18, 11.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. waltsu
    waltsu
    Profiili

    Kuppeihin sen verran reilusti, että kuulat pysyy 'liimattuna' kupeissa asennuksen ajan. Ja kierteisiin voit sipaista sopivasti, turha rasva tursuaa kumminkin ulos niistä.

    Lähetetty 14:26, 11.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. Paksukaanen
    Paksukaanen
    Profiili

    Irtokuuliahan tässä ei ole, mutta pätee ilmeisesti myös laakereihin?

    Lähetetty 14:50, 11.4.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: