Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Kolaritarinat: Pyörät vs muut

(338 posts)
  • Started 6 years ago by Zigura
  • Latest reply from F. Kaeppae

1. HOIL
    HOIL
    Profiili

jonielmeri - 8:35, 1.6.2013  » 
    Tietojen vaihto on aika jees..

silloin sen opin.

auton rekisterinumero on olemassa ja auton haltijan nimi mutta itse auton haltija ei ollu se tomppeli joka ajoi. aion tehä sen ilmoituksen vakuutusyhtiöön. pelkään vaan sekin menee päin seiniä niinkun kaikki muukin tässä hommassa. näköjänsä riittää ihan itsestäänselvässäkin tilanteessa että syyllinen vain kiistää tehneensä mitään väärää, ja sillä selviää kaikesta.

Lähetetty 9:12, 1.6.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  2. jonielmeri
    jonielmeri
    Profiili

Luulis että ois auton haltian kautta selvinnyt myös kuski, ellei ollu varastetulla liikenteessä. Kyllä vakuutusyhtiöt hoitaa tommoset jutut varsinkin jos tarvittavat toimenpiteet virkavallan yms kanssa on hoidettu, homma ois tietysti pelannu ehkä paremmin sillon kun tilanne oli vielä tuore.

kagge
    Lähetetty 9:49, 1.6.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  3. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

Kannattaa jälkikäteenkin yrittää selvittää asioita. Vaikka tutkinta on lopetettu, siitä on merkintöjä ja dokumentit olemassa.

Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 14:20, 1.6.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  4. li-sam
    li-sam
    Profiili

Eilen illalla osui. Ajelin Malminrinteen alapään liikenneympyrässä, olin saapumassa Albertinkadulta ja menossa Lapinlahdenkadulle. Liikenneympyrään tullessani katsoin että malminrinnettä alas tulee taksi, olin selvästi ennen ympyrässä ja luulin katsoneeni kuskia silmiin ja täten saavuttaneeni sen, että kuski huomasi mut ja oikeutetusti väistäisi kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluukin. Olin väärässä. Ajoin sitten hupsistakeikkaa käbin kylkeen kun se sieltä vähäsen kiihdytteli eteen ja näyttelin kädellä poistumismerkkejä ympyrästä niin en kerennyt väistää. Onneksi sain skidattua semisti kylkeen, etukiekko vähäsen osui ja olkavarsi myös. En edes kaatunut. Eikä onneksi sattunut, ei edes tänään mustelmia olkavarressa. Pyörä myös täysin kunnossa (kiekko suora jne).
    Fellow pyöräilijä tuli sitten kattomaan kuinka kävi, kunhan olin päässyt jalkakäytävälle tarkistelemaan vahinkoja ja keräilemään itseäni. Silminnäkijät sanoi toki myös että käbin vika. Poliisitkin ajoi sattumalta ohi ja kyseli vointeja ja kuulumisia, todettiin siinä että kaikki hyvin. (olin juonut muutaman tuopposen niin en halunnut riskeerata mitään ajokuntohommista jne.) Kumpikin meistä jatkoi sitten omiin suuntiinsa, taksi seminolona kun olin ajanut melkeen sen asiakkaan päälle ikkunasta sisään, mä vähän vihasena mutta myös helpottuneena siitä ettei mitään käynyt.

Olkaa varovaisia, mulla kävi hyvä tuuri mutta olisin voinut myös ajaa keulan alle enkä kylkeen.

fiksikreivi
    Lähetetty 14:11, 6.6.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  5. Minikmii
    Minikmii
    Profiili

Äh. Järkkäämääni firman pyöräretkeä ehti kulua kokonainen kilometri, kun risteyksessä etukiekko jäi kääntyvän auton alle. No, ei pahasti, molemmilla vauhtia aika vähän, mutta soikeeksihan tuo meni. Vittu.

Tilanne oli ihan selvä, kymmenkunta todistajaakin. Yhteystiedot vaihdettiin ja lupasin palata asiaan, kunhan saan uudet romut tilaukseen. Harmittaa vain kun reissu meni omalta osalta ohi. Tai, avasin etujarrun että kyllä tolla vähän pystyy ajelee. Mut ei se mitään nautintoa ole. Käväsin viereisessä pyöräliikkeessä kysymässä että uskaltaako tolla ajaa yhtään.

Äh. Kauhea vaiva..!

Edit. Tapahtui siis 10min sitten.

Lähetetty 11:04, 15.6.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  6. karhu
    karhu
    Profiili

Poljin äsken Rokki-Mäkin kulmalla Reijolankadun eteläpuolista klv:tä kohti Urheilukatua. Jalankulkijoilla ja autoilla oli Reijolankadun suuntaisesti vihreät, joten lähdin ylittämään urheilukatua. Urheilukadulle oikealle kääntyvä farmari-Opel odotti vastakkaisesta suunnasta tulevaa pyöräilijää (samassa paikassa kuin autolla StreetView-linkin kuvassa), joten lähdin ylittämään Urhelukatua. Kohtasimme vastaan tulijan kanssa suojatien laidalla, ja auto lähti liikkeelle juuri kun mä olin sen edessä. Auto työnsi mun takarengastani edellään pienen matkaa, ja pysähtyi puskurista rullautuvan maalin kitinän saattelemana (mulla on alumiinilokarit).

Mä en ehtinyt oikeastaan edes olla onnellinen siitä etten kaatunut ennen kuin aloin jo keräilemään luterilaista moralisointipuhetta kokoon. Autokuljettaja levitteli käsiään, mä irvistin ja huudahdin "olisit varonut vähän!". Kuski avasi oven, ja tilanne oli mun mielestäni ihan selvä. Kaikki tietää miten nää menee.

Kuljettaja avasi kuitenkin pelin vilpittömän pahoittelevalla äänensävyllä: "Mä en millään huomannut että sä tuut sieltä, sä olit kuolleessa kulmassa kun mä olin jo vähän päässyt kääntymään."

Multa meni pasmat sekaisin ja viisastelun sijasta mä ryhdyin ymmärtäväiseksi: "Joo, näissä on kyllä välillä tosi vaikea ehtiä huomata kaikki, kun pyörätiet on joka paikassa vähän erilaisia."

Tämän jälkeen kuski pyysi multa anteeksi, kysyi kävikö mulle tai mun pyörälleni jotain, ja kätteli mut. Puskuriin tulleista naarmuista, auton koskemattomuudesta liikenteessä tai eri liikennemuotojen arvohierarkiasta ei tullut mitään puhetta. Siihen mennessä kun mä toivotin hauskaa päivänjatkoa tälle teiden ritarille, mun työmatkastressini oli sulanut helpotukseksi ja hyväksi mieleksi siitä, että kuljettaja oli näin itsestäänselvästi priorisoinut mun hyvinvointini oman säikähdyksensä ja lompakkonsa ohi. Mitään yhteystietoja ei siis vaihdettu, enkä mä nähnyt sille mitään tarvetta. Kuskin liikkeelle lähtö oli musta jälkikäteen aatellen täysin ymmärrettävä - vaikka toki sen olisi pitänyt katsoa sinne kuolleeseenkin kulmaan.

Ainoa jota tässä tilanteessa vitutti olin mä itse, ja mä jäin miettimään kyllä omaa asennettani liikenteessä: turhan usein tulee ajettua kuin taksikuski niin, että antaa opetuksen kaikille, jotka ei ole ihan joka tilanteessa valppaina. Vaikka laki olikin mun puolellani (ja vaikka mä olenkin mielestäni tietenkin ERITTÄIN KOKENUT JA VASTUULLINEN kuski), mun olisi ollut helppo ennakoida se, että kääntyvän auton kuski ei välttämättä näe mua. Ei nämä kai niin vaikeita asioita olisi.

"If I can bicycle, I bicycle." - David Attenborough
    Lähetetty 9:23, 3.9.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  7. karhu - 10:23, 3.9.2013  » 
    Ainoa jota tässä tilanteessa vitutti olin mä itse, ja mä jäin miettimään kyllä omaa asennettani liikenteessä: turhan usein tulee ajettua kuin taksikuski niin, että antaa opetuksen kaikille, jotka ei ole ihan joka tilanteessa valppaina.

Jos valppaanaolon laiminlyönnin seurauksena joku joutuu vaaraan loukkaantua tai kuolla, on laiminlyöjän ripittäminen ihan perusteltua. "Victim blaming" on termi käytökselle, jota sinä tuossa noudatit.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 9:29, 3.9.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  8. karhu
    karhu
    Profiili

asb - 10:29, 3.9.2013  » 
    Jos valppaanaolon laiminlyönnin seurauksena joku joutuu vaaraan loukkaantua tai kuolla, on laiminlyöjän ripittäminen ihan perusteltua. "Victim blaming" on termi käytökselle, jota sinä tuossa noudatit.

Heh, mä arvasin että tää nousee esiin. Ei tää ihan noin mennyt - victim blaming on aika paljon tuhmempi ilmiö, jolla yleensä tarkoitetaan syyllisen tai kolmannen osapuolen tapaa löytää tapahtumien syy niistä kärsineestä osapuolesta. Klassiset esimerkit liittyy mustien ydinperheiden vastuuseen työttömyydestään ja köyhyydestään, tai lyhythameisten raiskauksen uhrien syyttämiseen tapahtuneesta rikoksesta.

Tässä kyse on mun mielestäni itsereflektiosta: mä voin julkisestikin pohdiskella, kannattiko mun ajaa sinne auton alle vai olisiko pitänyt ymmärtää että mä olen kuolleessa kulmassa. Sen sijaan jos mä olen itse eri mieltä, sun olisi aika epähienoa syyttää mua tapahtuneesta (ja jos näin olisi kuskin kanssa käynyt, mulla olisi ollut vastaus valmiina).

Mun pointtina oli, että liikennettä voi miettiä muutenkin kuin periaatteellisena nokitteluna oikeassa olemisesta. Ensi kerralla mä voin olla auton ratissa. Halataanko, asb? ;)

"If I can bicycle, I bicycle." - David Attenborough
    Lähetetty 12:28, 3.9.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  9. Rankku
    Rankku
    Profiili

Tämä topicci on onneksi ollut melko hiljainen viime aikoina, joten pienen peruskolarin voi varmaan tänne heittää.

Paikka monelle surullisen tuttu Sturenkatu / Satamaradankadun risteys. Minä tulin Sturenkatua alamäkeen ja Bemarikuski katseli Satamaradankadulta tullessaan tarkkana vasemmalle odottaen sopivaa väliä jotta oikealle pääsee kääntymään. Se väli tulikin juuri silloin kun itse rullasin pyörätien jatkeelle ja "PAM!", suoraan kylkeen. Nurinhan siinä mentiin, ja hetken joutui keräilemään ajatuksia ennen kun sain kerättyä itseni ja tarkastamaan pyörän sekä omat vahingot. Onneksi ei mitään kunnolla rikki, mutta toki paikkoja kolottaa ja kypärä, lasit sekä takki + housut menee varmaan uusiksi. Työterkkari kirjasi fyysiset vahingot, ja aineellisten tiedot lähtee perässä. Tällä kertaa kuski oli sen verran aidosti pahoillaan, fiksun oloinen ja antoi kaikki yhteistiedot mukisematta, joten poliisia ei kutsuttu paikalle.

Eniten vituttaa se, että valmiina kuvattuna ollut katurasti meni ohi.

Että sellainen maanantai.

Lähetetty 14:51, 14.10.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  10. auts. silti aina poliisi paikalle, mut ymmärrän kyllä, et siinä tilanteessa se tuntuu jotenkin väärältä sitä syyllistä kohtaan. Vähän niinkuin haluais vaan lisätä sen kärsimystä. Mut jos jotain oikeasti olisikin mennyt rikki, niin jälkikäteen noiden säätäminen on aina vähän hankalampaa. Itsekin kertaalleen tein rikosilmoituksen netissä, kun pikkurilli olikin murtunut ja kuukauden saikku oli varsin iso säätö pienessä firmassa.

Spoke Divider

Spoke Divider
    Lähetetty 15:00, 14.10.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  11. jerkku
    jerkku
    Profiili

Tämä nyt pyöräilijä vs. pyöräilijä case, mutta menköön. Itseeni törmäsi viikko sitten pyöräilijä, kun oli se erittäin sateinen aamu. Vastaantulija ajoi suhteellisen keskellä pyörätietä ja huomasin hänet myöhään, kun ajoi ilman valoja. Yhteentörmäyksestä itse sinkouduin väistöliikkeen jälkeen autotielle, kun hän vain ajautui kohti ja lukuun ottamatta materiaalivahinkoja minulle ei käynyt mitenkään. Vastapuolelle kävi vähän huonommin, kun ei ottanut yhteentörmäystä mitenkään vastaan vaan ländäsi silmänsä/poskipäänsä suoraan mun olkapäähän.

Ohikulkija pyydettyäni soitti hätänumeroon ja ilmoittim, että poliisi ja ambulanssi tulossa. Lanssin saavuttua ilmoittettiin, että ei sieltä mitään poliisia tule ja täten jouduin tekemään rikosilmoituksen netissä, joten toivotaan että kaikki menee sujuvasti ja vastapuoli ei ala nikottelemaan tapauksesta. Tietenkin ymmärrän, että vastapuoli tärkeämpää saada sairaalaan kyseisessä tilanteessa kuin tehdä rikosilmoitusta, mutta mielestäni tilanteeseen olisi pitänyt saada samalla soitolla poliisit paikan päälle.

Lähetetty 15:29, 14.10.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  12. Ajelin eilen koulusta kotiin Töölön ratikkahallin edestä sitä punaiseksi maalattua pyöräkaistaa, kun vastaantuleva auto kurvaa noin 50 metrin päässä edessäni hallin ja pyöräkaistan väliin jääden paikalleen, edelleen nokka kohti minua. Ajattelin siinä ajaessani, että sepäs erikoisen pysäköintiratkaisun teki. Auto lähtee kuitenkin kääntymään pyöräkaistan yli, kun minulla ja autolla on etäisyyttä enää pari metriä. En ehdi ajatella mitään, enkä edes painamaan jarrua. Yritän kääntyä ajoradalle välttääkseni törmäyksen, mutta vauhtia on liikaa. En tiedä ihan tarkkaan, miten törmäyksessä kävi. Vasen kylkeni ehkä osui auton A-pilariin ja lensin katuun. Poliisit ja ambulanssi tulivat nopeasti paikalle. Varmaan alle puolituntia tapahtuneesta makasin jo Töölön sairaalassa kuvattavana. Kolme kylkiluuta oli murtunut ja samalla keuhkoon oli tullut pieni reikä. Olin yön sairaalassa tarkkailussa ja pääsin tänään iltapäivällä kotiin. Töölössä sain niin hyvää palvelua, että tän olis voinut melkein laittaa ne hyvät fiilikset -lankaan, vaikka sairaslomalle jouduinkin ;-)

Yksi kysymys alkoi kotona askarruttamaan. Pyörä näyttää päällisin puolin päässeen tilanteesta kohtuullisen pienin vahingoin. Joudunko ajamaan kolaroidulla pyörällä alkavien hiusmurtumien pelossa, jos en löydä pyörästä riittävän selviä ulkoisia merkkejä vahingosta? Muutama naarmu runkoon on tullut, mutta suoruutta yms. en pysty vielä tarkastamaan ennen kuin kipu vähän hellittää. Tiedättekö miten vakuutusyhtiöt asiaan suhtautuvat?

Lähetetty 21:09, 12.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  13. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

Kai se vitun kusipää lähti haneen?

20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 21:13, 12.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  14. ^ Kyllä se odotteli kiltisti poliisien tuloon asti. Näytti siltä, että se oli tilanteesta vähintään yhtä paniikissa kuin minä.

Lähetetty 21:20, 12.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. RTZ
    RTZ
    Profiili

b-veli - 21:09, 12.11.2013  » 
    Yksi kysymys alkoi kotona askarruttamaan. Pyörä näyttää päällisin puolin päässeen tilanteesta kohtuullisen pienin vahingoin. Joudunko ajamaan kolaroidulla pyörällä alkavien hiusmurtumien pelossa, jos en löydä pyörästä riittävän selviä ulkoisia merkkejä vahingosta? Muutama naarmu runkoon on tullut, mutta suoruutta yms. en pysty vielä tarkastamaan ennen kuin kipu vähän hellittää. Tiedättekö miten vakuutusyhtiöt asiaan suhtautuvat?

Luulisin, että kun teet tuosta vak. yhtiölle ilmoituksen, niin yhtiö kehottaa sua tarkastuttamaan pyörän vaurioiden varalta ammattilaisen toimesta (voi olla, että joillain vakuutusyhtiöillä on "oma" sopimusliike tai -huolto, tai sit valitset itse, mistä lausunnon haet). Tee vahinkoilmoitus, eiköhän ne neuvo sua eteenpäin.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 21:37, 12.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

Luulis että toi korvaushomma on aika selvä: pyörällä on mällätty todistettavasti sen verran kovaa että sillä ajaminen on kuitenkin aina riski. Aika turhaa jos siihen tarvitsee vielä erikseen lausunnon, riippuu tosin varmaan pyörän arvosta.

Huh, hyvä ettei kuskille käynyt pahemmin.

Lähetetty 21:44, 12.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. RTZ
    RTZ
    Profiili

Luulen, et vakuutusyhtiöllä ei ole kaikkiin korvattaviin asioihin omaa asiantuntijaa palkkalistoillaan, vaan saattavat haluta asiasta arvion "ammattilaiselta". Mut tosiaan vaan luulen/muistelen jotenkin tähän malliin jonkun kertoneen asian menevän, mutta kun muistikuva on näin hatara, niin paha kyllä lähtee paljon väittämään.

Tottakai jos löytyy jotain ihan silmällä näkyvää vauriota/mitattavissa olevaa kieroutta, niin homma lienee aika selvä.

Edit: ja hyvä tosiaan, ettei pahemmin käynyt. Selviskö sulle, et mitä se kuski luuli tekevänsä?

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 21:49, 12.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. ^ Ei se varmaksi selvinnyt siinä hötäkässä. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna veikkaisin, että se oli tekemässä u-käännöstä. Sen kun olisin osannut arvata siinä tilanteessa, niin en olisi väistänyt samaan suuntaan, minne se autokin yritti. Silloin taisin toimia vain refleksinomaisesti niin, että käännyin oikealle, kun auto näytti yhtäkkiä tulevan vasemmalta päälle.

Edit. Kiitoksia vinkeistä ja toimintatapaohjeista vakuutusyhtiöiden suuntaan.

Lähetetty 23:00, 12.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. kaelum
    kaelum
    Profiili

Tossa kotimatkalla tuli otettua hellä kosketus kääntyvän auton etupuskuriin tässä. Auto kääntyi rajakadulta vasemmalta ja ite tulin alikulusta oikeelta. Olin ylittämässä vihreillä, katoin et auto hidastaa, mut ei se tietenkään sitä tehny. Ehdin sentään kääntyä auton suuntaan ja seurauksena vain pieni töytäisy. Ei pannuja. Kärsiviä osapuolia olivat auton etupuskuri (pieni naarmu) ja oranssin etukiekko (entinen). Selvitettiin tilanne kuskin ja tämän puolison kanssa ilman poliiseja (ois pitäny soittaa joo, mutta jarruttomuus, eikä kuskikaan katsonut tarpeelliseksi). Vaihdettiin yhteystiedot, jos jotain muuta ilmenee, ja sain korvauksen kiekosta käteisellä. Ois voinu jäädä paskempikin maku suuhun, mutta kuski oli selvästi pahoillaan ja tiedosti erheensä. Rouvansa nyt puolusteli tätä aika topakasti, mutta ihan kiva että asiat hoitu näin, vaikkei tilastoihin päästy.

Lähetetty 13:31, 16.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. netspider
    netspider
    Profiili

Hyvä ettei käynyt pahemmin. Mä meinasin jäädä tuossa (suoraan ajavan) auton alle maanantaina. Yleensäottaen noista huonosti suunniteluissa paikoissa tapahtuvista kolareista kannataa aina tehdä ilmoitus jotta kyseisen paikan onnettomuusalttius välittyy myös päättäjille. Tuon paikan tapauksessa se on toki jo tiedossa ja tuo koko risteyshän pistetään uusiksi aikataululla x.

Kun ajat, aja!
    Lähetetty 13:53, 16.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. Rocco
    Rocco
    Profiili

Perhana.

Aamulla tuli tuossa ajettua kolari, Auto kääntyi vastakkaisesta suunnasta eteen ja ajoin päin. Poliisi ja lanssi paikalle, kuski myönsi virheensä ja oli pahoillaan.

Vahingot: Runko taittui hiukan kahdesta kohtaa, jarrukahva vinoon, ihme kyllä etukiekko suht suora. Kyynärpää otti hiukan osumaa mut muuten ok.

Mites noi korvaushommat mahtaa mennä kun pyörä on ulkomailta tilattu?

2019-20 talvipannut laskuri: 0
    Lähetetty 12:31, 19.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. Rocco - 12:31, 19.11.2013  » 
    Mites noi korvaushommat mahtaa mennä kun pyörä on ulkomailta tilattu?

Ostopaikka ei vaikuta pyörän arvoon. Soita vakuutusyhtiöön, joka hoitaa auton liikennevakuutusta.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 12:41, 19.11.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. User has not uploaded an avatar
    Syys16
    Profiili

Rotwaileri lähti perään ja väistöliike metsähallituksen puolelle,kokovoltti ilmassa ojan pohjalle.Todistajat ja koiran omistaja paikalle.Yhteystietojen vaihto,vaurioiden ja vammojen tarkastus kesken.

Lähetetty 7:55, 4.1.2014, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. Erik
    Erik
    Profiili

Ajoin tänään pyörätietä Kiasman ohi kohti rautatieasemaa, kun Postitalon kohdalla henkilöauto (Beetle) kurvasi ajolinjalle. Auto tuli puolestaan rautatieaseman suunnasta ja kääntyi siis oikealle osittain suojatien leikaten. Minun näkövinkkelistä tilanne meni niin nopeasti, että en ehtinyt muuta kuin huutaa ja todeta väistämättömän törmäyksen. Ehdin kyllä myös havaita sen, että kuski katsoi täysin toiseen suuntaan kuin mistä ite olin tulossa. Eturengas osui ilmeisesti rekisterikilpeen ja mie otin ensin kyynärpäällä auton konepellin vastaan. Tämän jälkeen miun jalat pyörähti tuulilasin edestä samalla kun tein brakedance-ukemin auton konepelliltä uudestaan kyljelleen maahan.

Ensimmäinen reaktio oli tietenkin raivostuminen, jonka vuoksi viskasin vielä päälläni olleen fillarin uittuun ja pomppasin maasta pystyyn. Ennen äänen kohottamista sain kuitenkin tavoitettua zenin. Totesin ensimmäiseksi autosta nousevalle kuskille, että nyt soitetaan muuten poliisit paikalle. Seuraavaksi esittäydyttiin ja totesin, että mitään ei ole mennyt miulta rikki.

Ohikulkijat kyseli todella kiitettävästi vointia ja tuli tilanteeseen mukaan.

Poliisit tuli lopulta n. 45 minuutin seisoskelun jälkeen. Tänä aikana autoilija ehti tosiaan ehdottaa kolmesti sopimusjärjestelyä, kaikenmaailman lippulappujen täyttöä ja sen ajokortin kuvaamista. Totesin joka kerta, että miulle on opetettu, että poliisit kannattaa soittaa, ettei meidän tarttee kinata tästä. Kolmannella kerralla kerroin myös yhdestä perhepiirin tapauksesta, jossa tyttölapsi jäi auton alle ja kuoli. Totesin, että ehkä autoilijakin jaksaa nyt ne poliisit odottaa.

Poliisit tuli ja kyseli perustiedot. Hauskaksi tilanne kävi siinä vaiheessa, kun kysyttiin, että ollaanko me yhtä mieltä syypäästä. Olin ite hiljaa ja annoin autoilijan puhua. Se rupeskin aivan yhtäkkiä sössöttämään siitä, että minä olin tullut tielle ja että minä olin ajanut punasia päin ja että minä olin tehny sitä ja tätä. Poliisit kuunteli ehkä kaks lausetta ja alkovat kahteen ääneen huutamaan sille autoilijalle, että "sinä käännyit pyörätielle! Sinä olit väistämisvelvollinen! Ja mistä vitun punasista valoista sä oikeen puhut?! Hän (eli minä) oli jatkamassa pyörätietä eteenpäin, ei kääntymässä mihinkään (eli suojatien valoihin)."

Minusta oikein asiallista nuhtelua ja juuri tämän takia ne poliisit paikalle soitettiinkin. Ettei minun tarttee vääntää kuskin kanssa tästä asiasta kättä. Kuski oli tuon puhuttelun jälkeen nöyrää poikaa.

Ite täytin vielä lippulaput ja totesin suostuvani sakkorangaistukseen. Tästä kyselin myös poliisien mielipidettä ja muistelin foorumin keskusteluita. Itse päädyin sakkorangaistukseen nopeuden, vähäisten vaurioiden ja vähäisemmän byrokratian vuoksi. Poliisit kerto ihan hyvin vastauksia kysymyksiin.

Lopuksi vielä lääkärin kautta, koska vakuutukset ja se että kyseessä oli työmatka. Niskoissa tuntu jotain, mutta ei mitään kipuja missään.

Fillarista oli etukiekko menny sipsiksi, mutta muuta ei näyttäny ensivilkasulla tapahtuneen. Runko pitänee käyttää suoruus- ja kuntotarkastuksessa. Vai mitä mieltä ihmiset on? Dodicissa runko on alumiinia ja haarukka hiilaria. Kannattaako luottaa silmämääräiseen arviointiin vai kuuluuko tarkastuttaminen perustoimenpiteisiin, mitä tehdään kolareiden jälkeen?

Tulipahan nyt tämäkin koettua. Erittäin hyvä juttu, ettei käynyt oikeasti mitään haveria ja homma tuntu menevän kaiken kaikkiaan tyynesti ja tyylikkäästi. Rautaa saa aina lisää.

Ps. Tätä asiaa puitiin tänään myös Instagramissa muutaman foorumitutun kanssa.

E: Sakkoa 12 ps X 72 eli 864 euroa. Asianimike: Liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Olosuhteiden edellyttämän huolellisuuden ja varovaisuuden noudattamatta jättäminen vaaran ja vahingon välttämiseksi.

E2: Sakot autokuskille, ei minulle. Tästä oli myöhemmin jotain väärinkäsityksiä ketjussa.

En edes ymmärrä miksi hukkaatte aikaa tässä threadissa!

MYYNNISSÄ
    Lähetetty 20:08, 18.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM
  25. varolevy
    varolevy
    Profiili

Esimerkillisesti hoidettu tilanne.

Hiilari ja kolari kuulostaa aina pahalta. Eikun vaan jonnekin kuvaukseen tai jos saa jostain arvion, että pitää vaihtaa niin sitten sen mukaan.

läskiputkiaan hipelöivä palpateekkarigen ei vaan osaa arvostaa. - ununu
    o: open pro 32h x2 kirkas, gran compe naabels pink
    Lähetetty 20:22, 18.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: